Nyt 8 kk vauvan pää ei ole juurikaan kasvanut kolmeen kk ja asia vaivaa kokoajan enemmän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vinksis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vinksis

Vieras
6kk neuvolassa oli kasvanut 0,2 cm, 7 kk 0,4 ja nyt 8 kk vain 0,2 cm. Tilannetta nyt seurataan eli käydään kerran kuussa päänmittauksessa neuvolassa.

Asia kuitenkin painaa mieltäni kokoajan ja varsinkin näin iltaisin. En meinaa saada unta ja itken vain vauvan mentyä nukkumaan ja sitten tietysti olen aivan väsynyt mikä herkistää mieltä vielä enemmän. Neuvolasta eivät tietenkään sano mitään mistä voisi johtua vaan kierrrellen, että siihen nyt voi olla monia syitä. Tämä nyt ei sinakaan rauhoita minun mieltäni yhtään. Jotenkin suren jo etukäteen sitä jos vauvallamme on sairaus ettei hän elä edes lapsuutta loppuun tai niin paha kehitysvamma ettei ikinä opi puhumaan tai kävelemään. Mietin miten selviydyn tällaisten asioiden kanssa js pahalta tuntuu. Vielä kun tuntuu ettei ole ketään kenen kanssa asiasta keskustella kun kaikki vain sanovat, että voihan se olla vaikka vain mittausvirhe ja vaihtavat puheenaihetta. Itsekin lohduttauduin ensin mittausvirheellä mutta kolmea virhettä ei peräjälkeen voi olla. Mietin vain olenko raskausaikana jotenkin vahingoittanut vauvaa esim. Syömällä jotain sopimatonta ja miten jaksan vuodesta toiseen jos vauvan kehitys jää tuolle tasolle millä se on nyt tai hän menehtyy hyvin pienenä sairaudesta johtuen.

En edes tiedä miksi kirjoitin, kai halusin vain purkaa mieltä johonkin jos joku osaisi lohduttaa. Monet sanovat, että nauti vauva ajasta äläkä murehdi tulevaa mutta minä en osaa jättää tätä surua taka-alalle.

Juu on vakuutus ja on mielessä pyörinytkin usein, että veisin yksityiselle. Jotenkin vain tuntuu typerältä kun kuitenkin on neuvolalääkäri taas vajaan kk kuluttua mutta toisaalta voisi olla hyvä kuulla jonkun muunkin lääkätin mielipide. Kohtahan varmaan saadaan lähete jo kunnallisellekin erikoissairaanhoitoon mutta en tiedä pitääkö sitä aikaa odottaa kauan.

Minä olisin vienyt yksityiselle jo toisen mittauksen jälkeen. Mitä järkeä sinun on odotella vielä kuukausi lisää ja murehtia asiaa hulluna? Vie lapsi huomenna lääkäriin.

Minäkin kehoittaisin menemään lääkäriin - jo ihan oman mielenterveytesi takia. Olen itse herkkä stressaamaan vauvan hyvinvoinnista ja voin hyvin samaistua siihen, miltä tuollainen jatkuva ahdistus tuntuu.

Mutta mitä se yksityiselle vieminen auttaa?

Eihän tuosta voi paljoa päätellä, että ollut muutaman kuukauden kasvamatta.

Meilläkin pituus jätättää ja neuvolalääkärillä/neuvolassa käytetty kuukauden välein, en nyt ymmärrä mitä se yksityiselle vieminen auttaisi?
Lääkäri katsoo, että kaikki vaikuttaa olevan ok, mutta nyt vaan pituus jätättää.

Lisäksi olen kuullut, että neuvolassa seurataan lähes jokaista lasta jos jonkinnäköisen jutun takia. Lähes kaikilla tuntuu olla jotain seurattavaa, josta tietysti vanhemmat huolestuu, ja loppuen lopuksi ei olekaan mikään vikana. Kasvut ja kehitys menee vain omaa tahtia.

[QUOTE="Vierailija";29259136]Mutta mitä se yksityiselle vieminen auttaa?

Eihän tuosta voi paljoa päätellä, että ollut muutaman kuukauden kasvamatta.

Meilläkin pituus jätättää ja neuvolalääkärillä/neuvolassa käytetty kuukauden välein, en nyt ymmärrä mitä se yksityiselle vieminen auttaisi?
Lääkäri katsoo, että kaikki vaikuttaa olevan ok, mutta nyt vaan pituus jätättää.

Lisäksi olen kuullut, että neuvolassa seurataan lähes jokaista lasta jos jonkinnäköisen jutun takia. Lähes kaikilla tuntuu olla jotain seurattavaa, josta tietysti vanhemmat huolestuu, ja loppuen lopuksi ei olekaan mikään vikana. Kasvut ja kehitys menee vain omaa tahtia.[/QUOTE]

Ja moniin ongelmiin puututtu liian myöhään koska "menee omaa tahtia". Aina kannattaa oman lapsensa asiat varmistaa vaikka kahteen kertaan, mitään ei menetä mutta hyöty voi olla iso mikäli asiassa ilmeneekin jotain. Suurimmalla osalla huoli on turha, mutta aina on niitä epäonnekkaita jolla se asia x merkitsikin sitä vakavaa asiaa. Silloin kannattaa saada apua mahdollisimman aikaisin.

Jos vauva pää ei kasva siksi, että kallo luutuu liian nopeasti, sille asialle voidaan tehdä jotain. Jos se taas ei kasva siksi, että aivotkaan eivät kasva, sille asialle tuskin mahtaa kukaan yhtään mitään vaikka menisi mille lääkärille kuinka aikaisin tahansa. Oma lapseni on jälkimmäistä lajia. Ymmärrän hyvin aloittajan tunteet, oman lapseni pään kasvu hidastui vähän alle yksivuotiaana ja sitten pysähtyi kokonaan, ja iso pelkohan siitä tulee, ja meidän tapauksessa ihan aiheellinenkin pelko. Voimia ja rohkeutta toivotan aapeelle.

Toivottavasti ap:n vauvalla kaikki hyvin. itse olisin aivan paniikissa ja olisin vienyt lääkäriin heti toisen mittauksen jälkeen. Toivottavasti asia selviää pian ja toteat huolen turhaksi!

Kokemusta on: Missä iässä ja mistä huomattiin etteivät lapsesi aivot kasva? Oliko kehitysviivästymää jo pienestä asti vai vasta myöhemmin?

Kokemusta on: Missä iässä ja mistä huomattiin etteivät lapsesi aivot kasva? Oliko kehitysviivästymää jo pienestä asti vai vasta myöhemmin?

Kuten sanottu, pään kasvu pysähtyi hetkeksi vähän alle yksivuotiaana ja jatkui sitten jonkin aikaa alimmalla käyrällä kunnes pysähtyi kokonaan. Kehitysviivästymää oli (lapsi ei esim. ryöminyt vaan liikkui vain kierimällä ja lähti konttaamaan vasta vähän 1-vuotispäivänsä jälkeen, tukea vasten nousi seisomaan 1 v 2 kk iässä, ei oppinut pinsettiotetta yms. hienomotorisia juttuja), mutta ensimmäinen asia mistä neuvola huolestui oli tuon pään kasvu ja silloinkaan ei vielä lastenlääkäri pitänyt tilannetta erityisen huolestuttavana. Vasta kun muutama kuukausi 1-vuotispäivän jälkeen jo opitut taidot alkoivat kadota, meidät passitettiin neurologisiin tutkimuksiin, ja siellä selvisi syy ongelmiin - aivot eivät tosiaankaan kasvaneet perinnöllisen sairauden takia.

Pelkkä pään kasvamattomuus voi siis tarkoittaa esimerkiksi vain kallon liian nopeaa luutumista, jos ei muita kehitykseen liittyviä oireita ole. Jos taas siihen liittyy selvästi kehityksen hitautta, kyse voi olla jostain vakavammasta.

Yhteistyössä