Koira-asiaa, tarvitsen apuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Koira on edellisessä kodissaan elänyt lähinnä keitetyllä riisillä ja makaronilla, joten uskon nikottelevan tuolle nappularuoalle sen takia. Joka kerta kun on meille tullut, niin on ensimmäisen viikon nirsoillut nappularuoasta, mutta aina aikaisemmin on alkanut kuitenkin sitä syömään kun nälkä on tarpeeksi yltynyt. Ulkona syö kyllä lunta reilusti lenkillä, vaikka sisällä ei suostukkaan oikeastaan juuri juomaan.

Hermo rupeaa menemään, kun koiraa saa tosiaan kytätä koko ajan ja sisälle kuseksiminenkin on ärsyttävää, varsinkin kun pissaa usein matolle. Tuntuu, että koko ajan saa siivota. Ja siis, lisätään vielä se, että koira uhittelee esimerkiksi minulle sellaisissa tilanteissa, kun kutsun vaikka syömään, komennan pois keittiöstä, lenkille kun ollaan lähdössä komennan odottamaan. Jos en reagoi koiraan mitenkään, niin ei koirakaan mitään yleensä tee, siis minulle. Lapsille (varsinkin nuorimmalle) murisee ja näyttää hampaita, jos kävelee vaikka vierestä tms.. Odotan vielä muutaman viikon, jos koira ei rauhoitu, niin ainoa vaihtoehto taitaa olla piikki :( Pahaa tekee ajatellakkin.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26110284:
Koira on edellisessä kodissaan elänyt lähinnä keitetyllä riisillä ja makaronilla, joten uskon nikottelevan tuolle nappularuoalle sen takia. Joka kerta kun on meille tullut, niin on ensimmäisen viikon nirsoillut nappularuoasta, mutta aina aikaisemmin on alkanut kuitenkin sitä syömään kun nälkä on tarpeeksi yltynyt. Ulkona syö kyllä lunta reilusti lenkillä, vaikka sisällä ei suostukkaan oikeastaan juuri juomaan.

Hermo rupeaa menemään, kun koiraa saa tosiaan kytätä koko ajan ja sisälle kuseksiminenkin on ärsyttävää, varsinkin kun pissaa usein matolle. Tuntuu, että koko ajan saa siivota. Ja siis, lisätään vielä se, että koira uhittelee esimerkiksi minulle sellaisissa tilanteissa, kun kutsun vaikka syömään, komennan pois keittiöstä, lenkille kun ollaan lähdössä komennan odottamaan. Jos en reagoi koiraan mitenkään, niin ei koirakaan mitään yleensä tee, siis minulle. Lapsille (varsinkin nuorimmalle) murisee ja näyttää hampaita, jos kävelee vaikka vierestä tms.. Odotan vielä muutaman viikon, jos koira ei rauhoitu, niin ainoa vaihtoehto taitaa olla piikki :( Pahaa tekee ajatellakkin.

Ei tuo ongelma kyllä pelkällä odottelulla ratkea... koiran kärsimys vaan jatkuu 2 viikkoa. Koira on mitä todennäköisimmin sairas ja sitä on kohdeltu kaltoin.

No tosiaan 2 viikkoa on pitkä aika. Jotenkin vaan toivon, että koira taas palaisi "ennalleen". Koira on ollut aiemmin alun vaikeuksien jälkeen iloinen ja touhukas koira, aivan toisenlainen kuin nyt. Mitä olette mieltä tuosta eristämisestä? Onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26110472:
No tosiaan 2 viikkoa on pitkä aika. Jotenkin vaan toivon, että koira taas palaisi "ennalleen". Koira on ollut aiemmin alun vaikeuksien jälkeen iloinen ja touhukas koira, aivan toisenlainen kuin nyt. Mitä olette mieltä tuosta eristämisestä? Onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä?

No mä ihan oikeasti veisin sen kunnolla tutkittavaksi, jos ei syö tai juo.

Mutta jos nyt kotikeinoin yrittäisin koiraa jotenkin sopeuttaa, niin laittaisin sille oman rauhallisen paikan, johon se voi vetäytyä aina kun tahtoo. Ruokaa ja vettä voi olla tarjolla sen omalla alueella ja turha sitä on venkslata nyt väkisin pois, pääasia olisi että syö. Koiralla on vähintään traumoja, eikä nyt ole oikea hetki kouluttaa kovilla otteilla.
Antakaa koiran vaan olla ja tarkkailla teitä, älä tyrkytä mitään (ei silityksiä, kosketusta, ruokaa, ei mitään). Jos pelkäät lasten puolesta, niin toki voit järjestellä niin että koira ei pääse esim. lastenhuoneisiin tai yhteisiin tiloihin missä lapset oleskelee. Anna kuitenkin koiran tulla katselemaan esim. portin taakse. Jos tässä on kyse vaan koiran pelkotiloista ja muista niin se kyllä oppii pikkuhiljaa taas luottamaan sinuun. Älä missään nimessä hermostu koiralle esim. pissoista, siivoat ne vaan pois sanomatta mitään. Ja joku suihku voi olla koiralle tosi pelottava, jos sitä on esim. pahoinpidelty. Älä siis pese sitä nyt enään ellei ole täysin pakottava tarve. Pissa pepussa ei ole kivaa, tiedän, mutta ei kaada maailmaa. Jos koira ei nyt millään lähde lenkille niin anna olla, älä ainakaan komenna ja vie väkisin. Yritä uudestaan lempeästi hetken kuluttua. Jos koiralla sattuu olemaan joku lempinami, niin voit niitä heitellä sille huolettomasti aina kun koira on rauhallinen ja puhua sille rauhallisesti kehuen.

Näin ainakin olen nähnyt käsiteltävän hylättyjä ja pahoinpideltyjä koiria, jotkut on alkaneet pikkuhiljaa luottamaan ihmiseen ja kireys on purkautunut, toiset taas on niin traumatisoituneita ettei niihin tehoa mikään. Silloin on parempi antaa koiran mennä.

Kiitos yllä olevalle kirjoittajalle :) Olen kanssasi samoilla linjoilla ja aion nyt toteuttaa tuota kehoitustasi. Taidan tehdä koiralle paikan tuonne saunaan, niin saa mennä sitten sinne jos alkaa perheen toimet ahdistamaan. Jos alkaa rähisemään, niin eikö olis fiksua silloin ohjata koira myös silloin sinne ns. omalle paikalle? Nyt koira on saanut tulla esimerkiksi sohvalle (uset "vaaratilanteet" on syntyneet siitä, että nuorin lapsista tulee myös sohvalle ja koira alkaa siinä häätään lasta pois murisemalla. Näissä tilanteissa olen lähettänyt koiran pois sohvalta) ja vanhimman lapsen sänkyyn yöksi. En ollut ajatellutkaan tuota "omaa paikkaa" tätä ennen, kiitos uusista ideoista ajatuksista sinulle :)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26110696:
Kiitos yllä olevalle kirjoittajalle :) Olen kanssasi samoilla linjoilla ja aion nyt toteuttaa tuota kehoitustasi. Taidan tehdä koiralle paikan tuonne saunaan, niin saa mennä sitten sinne jos alkaa perheen toimet ahdistamaan. Jos alkaa rähisemään, niin eikö olis fiksua silloin ohjata koira myös silloin sinne ns. omalle paikalle? Nyt koira on saanut tulla esimerkiksi sohvalle (uset "vaaratilanteet" on syntyneet siitä, että nuorin lapsista tulee myös sohvalle ja koira alkaa siinä häätään lasta pois murisemalla. Näissä tilanteissa olen lähettänyt koiran pois sohvalta) ja vanhimman lapsen sänkyyn yöksi. En ollut ajatellutkaan tuota "omaa paikkaa" tätä ennen, kiitos uusista ideoista ajatuksista sinulle :)

Hmmm... no riippuu vähän minkä vuoksi koira alkaa rähisemään. Jos kyseessä on tuo sohvatilanne, niin estäisin koiran pääsyn sohvalle alkujaan. Eli koittaisin välttää niitä tilanteita mistä konflikteja voi syntyä. Älkää päästäkö koiraa mihinkään mistä se mahdollisesti pitää häätää pois. Jos joku rähjäys- tilanne tulee niin _rauhallisesti_ vaan ohjaat koiran omalle paikalleen, esim. kun menee koiran eteen seisomaan ja pikkuhiljaa pistää sen peruuttamaan, niin koira yleensä väistää vaikka murisikin. Voi sanoa rauhallisesti, matalalla äänellä jonkun "käskysanan" esim pois. Pistät sen peruuttamaan sinne omaan paikkaansa, tai ainakin pois siitä tilanteesta. Kuhan et nurkkaan ahdista, älkääkä työntökä sormianne silloin soppaan tai koskeko koiraan koska se saattaa purra...

Mutta parempi tietysti että koira saa teistä mahd. paljon hyviä kokemuksia, ja että se oppii luottamaan että sinä et hermostu ja tee jotain äkkipikaista mikä mahd. voi satuttaa sitä. Niitä muita koulutusjuttuja ja johtajuutta ehtii harjoittelemaan ja vahvistamaan sitten kun perusluottamus on syntynyt.

Okei, eli juuri näin, koira ei saa tulla sohvalle tai keittiöön juuri tuon rähjäämisen takia. Hoitotoimet on olleet myös melkoisen hankalia (kampaaminen, kynsienleikkuu). Olen koiraa pikkuhiljaa totuttanut esim. tuohon kynsienleikkuuseen niin, että olen joka päivä leikannut kynnet, kun ne olivat ihan törkeän pitkät kun koira meille tuli. Nyt on myös tehty koiran entiselle omistajalle selväksi se, että kun koira meille tuli, niin nyt se myös täällä pysyy. Koiraa on stressannut nämä paikanvaihdot älyttömästi niin hyvä kun tämä päätös pitää nyt.

Toki voisit myös luoda sitä suhdetta siihen koiraan jos vain löydät semmoisen gurmeen mikä uppoaa. Istut koiran kanssa samassa tilassa ja nnat omasta kädestäsi sille makupaloja, toki alkuun niin, että sinä nakkaat niitä yhden kerrallaan lattialle ja pikkuhiljaa joutuu hakemaan sun kädestä.

Tämä kun sujuu, niin siihen lisätään pieni kosketus esim koiran lapaan, ja siitä pikkuhiljaa siirrytään vapaampaan kosketteluun.

Kun nämä asiat on aikisten kanssa hallussa, voi antaa lasten nakella niitä herkkuja aina lattialle muutamia, esim sen portin takaa, näin ei tarvitse heti pelätä sitä, että koira hyökkää.

Nämä ovat lempeitä tapoja luoda sitä suhdetta siihen koiraan.
Tokikaan en silti hyväksyisi ei toivottua käytöstä.

Jotenkin tuntuu, että tällä koiralla on stressitaso ihan pilvissä ja se purkaantuu jurikin noilla hyökkäyksillä, kun koira ei osaa kanavoida sitä muualle.

Ihan perus lenkkiä, samoin kovaa lenkkiä ja siihenpäälle esim pallon heittelyä, niin, että koira kytkettynä, jolloin ei pääse pois sun läheltä.

Jos koira on makupaloille perso, niin lähtisin nillä palkitsemaan.

Juu, ymmärsin, että ei syö, mutta jos kuitenkin jotakin sellaista löytäisit, mitä voisi näihin tarkoituksiin käyttää, vaikka maksaisi sitten pikkasen enemmän.

Jätä ne kynsien hinkkaamiset, ne kuluu, kun koira pääsee liikkumaan asfaltilla, kun ei voi olla enää ihan älypitkätkään, jos olet niitä jatkuvasti leikannut.

Myös voisi olla aihellista seurata onko koiralla kipuja, ja jos siltä näyttää, niin lekurille.

En itse pidä tilannetta täysin toivottomana.

Tärkeintä on, että koiralle on sellainen paikka, missä se voi tuntea olonsa turvalliseksi, eli ei myöskään liian suuri ja avara tila, esim yksi huone ja sinne ei sitten alkuun mene muksut lähellekkään.
Silti siinä saisi olla portti, josta koira halutessaan näkee muualle asuntoon.

En miettisi "viimeistä piikkiä" ennenkuin olisin kaikkeni koiran hyväksi tehnyt! Ihmiset antaa liian helposti periksi! Nyt äkkiä ongelmakoirakouluttajalle neuvola-tunnille, huomioimattomuus-ohjeet käteen ja eteenpäin! Mun mielestä koiran hermorakenne ei mene pilalle. Musta kuulostaa ihan protestilta ja ihmisen pomottamiselta! Vehnikset osaa olla aika vaikeita. Ja kun vielä on "kärsinyt" tommosesta "heittelystä", niin oireilee noin. Ja jos puremia pelkää niin kuonokopat on keksitty, eikä ne ole mitään kidutusvälineitä oikein käytettynä. Ota yhteys vaikka Maria Seppäseen-> Homeetta.

En miettisi "viimeistä piikkiä" ennenkuin olisin kaikkeni koiran hyväksi tehnyt! Ihmiset antaa liian helposti periksi! Nyt äkkiä ongelmakoirakouluttajalle neuvola-tunnille, huomioimattomuus-ohjeet käteen ja eteenpäin! Mun mielestä koiran hermorakenne ei mene pilalle. Musta kuulostaa ihan protestilta ja ihmisen pomottamiselta! Vehnikset osaa olla aika vaikeita. Ja kun vielä on "kärsinyt" tommosesta "heittelystä", niin oireilee noin. Ja jos puremia pelkää niin kuonokopat on keksitty, eikä ne ole mitään kidutusvälineitä oikein käytettynä. Ota yhteys vaikka Maria Seppäseen-> Homeetta.

minusta taas ei kuulosta ollenkaan protestilta ja ihmisen pomottamiselta. Ei koirat ole niin älykkäitä että ne osaisi "protestoida". Kyse on stressistä.

• Tykkää
Reactions: nöppäri
[QUOTE="minä vain";26109954]Me otettiin pari vuotta sitten virosta tuotu koira. Kun koira tuli kotiin se oli ihan kauheeta. jätöksiä piti siivota pitkin asuntoa monta kertaa päivässä vaikka käytettiin urakalla ulkona, teki heti tapreet sisälle.
Kun foorumille kirjoittelin kuulumisia koirasta niin sain tietä että se oli vaihtanut 6 kertaa kotia ennen meitä!!
viimeinen niitti oli se kun koira alkoi puremaan lapsiani ja miestäni.
koira on nyt hyvässä kodissa taivaassa ja toivottavasti syö isoa mehukasta luuta.

vanhemmilani on kans kaksi koiraa ja aina on ollut joku syy jos koirat ovat lapsille murisseet mutta koskaan ne ei ole puraisseet lapsia.

olen sitä mieltä että koiraa ei saisi heitellä kodista toiseen koska sekoaisihan siinä itsekkin kun ei tiedä kuka on isäntä/emäntä ja milloin joutuu taas lähtemään.[/QUOTE]

Minulla on myös Virosta tuotu koira, joka on vaihtanut kotia moneen kertaan. Kaksi vuotta sitten meille tullessaan, koiralla oli samankaltaisia oireita kuin teillä. Kärsivällisellä koulutuksella ja valtavalla rakkaudella koira on kuitenkin nykyisin kunnossa ja aivan uskomattoman ihana veijari!

Ap:lle sanoisin, että minulle tulee ensimmäisenä mieleen, että koiran entinen omistaja on saattanut tehdä koiralle jotain, joka on saanut koirasta aggressiivisen. Olisiko pyrkinyt pelolla kouluttamaan koiraa? Tuosta sisälle pissimisestä, niin siitä ei kannata olla koiralle olla vihainen. Voisiko koira pissiä siksi sisälle, jos se on epävarma ja pelokas? Itse katsoisin kyllä tilannetta vielä, uskon että se rauhoittuu, kun koira huomaa, että saa rakkautta ja hellyyttä,ja saa tällä kertaa oikeasti jäädä teille, eikä joudu enää vaihtamaan kotia.

Koiraa ei voi/saa pitää kuonokopassa edes puolta päivää. Ja tässä tilanteessa sitä joutuisi pitämään aina kun koira on ap:n perheen keskuudessa. Koira ei saa päästä puremaan lapsia enää kertaakaan!!

[QUOTE="vieras";26111307]minusta taas ei kuulosta ollenkaan protestilta ja ihmisen pomottamiselta. Ei koirat ole niin älykkäitä että ne osaisi "protestoida". Kyse on stressistä.[/QUOTE]

Hmmm... Koirat ei ole tarpeeksi älykkäitä protestoidakseen mutta kuitenkin tarpeeksi älykkäitä stressaamaan? Tottakai se koira on stressaantunu kaikesta hulinasta ja ei oikein tiedä paikkaansa. Mutta tämä on mun näkemys, kehottaisin edelleen ottamaan edes yhteyttä ammattilaiseen (M.S)!! Sitten ku eläinlääkäri ja ammattikouluttaja on sitä mieltä niin voisin jopa ehdottaa sitä viimeistä piikkiä.

Koiraa ei voi/saa pitää kuonokopassa edes puolta päivää. Ja tässä tilanteessa sitä joutuisi pitämään aina kun koira on ap:n perheen keskuudessa. Koira ei saa päästä puremaan lapsia enää kertaakaan!!

Öö, eläinsuojelulaissa ei mainita mitään tälläsestä? Hmm. No mites sellanen kun koiralla on takajalan anturahaava? Ja koira pääsee repimään jalkaansa ja tikkejä vaikka päässä olisi ison koiran tötterö? Ja omistaja töissä ja koira on kotona?
Mutta se siitä. AP täällä on niin monta erilaista mielipidettä ja neuvoa. Soita sille ongelmakoirakouluttajalle?? :) Tsemppiä!

Hmmm... Koirat ei ole tarpeeksi älykkäitä protestoidakseen mutta kuitenkin tarpeeksi älykkäitä stressaamaan? Tottakai se koira on stressaantunu kaikesta hulinasta ja ei oikein tiedä paikkaansa. Mutta tämä on mun näkemys, kehottaisin edelleen ottamaan edes yhteyttä ammattilaiseen (M.S)!! Sitten ku eläinlääkäri ja ammattikouluttaja on sitä mieltä niin voisin jopa ehdottaa sitä viimeistä piikkiä.

En nyt ymmärrä sun ajatusta... miten noi liittyy toisiinsa? stressaaminen on jotain mikä tulee luonnostaan myös eläimille jotka toimii vaistonvarassa, protestointi taas vaatii älyllistä kykyä ajatella että "vituttaa kun joudun vaihtamaan kotia, jospa protestiksi väännän paskat lattialle"- Koirat ei kykene näin monimutkaiseen ajatteluun.

• Tykkää
Reactions: nöppäri
Öö, eläinsuojelulaissa ei mainita mitään tälläsestä? Hmm. No mites sellanen kun koiralla on takajalan anturahaava? Ja koira pääsee repimään jalkaansa ja tikkejä vaikka päässä olisi ison koiran tötterö? Ja omistaja töissä ja koira on kotona?
Mutta se siitä. AP täällä on niin monta erilaista mielipidettä ja neuvoa. Soita sille ongelmakoirakouluttajalle?? :) Tsemppiä!

No ekana tulee mieleen että tötterö on väärin asennettu tai se on väärän mallinen.

Noh, kutsun protestiksi stressin ja laumakemioiden oirehtimista. Pissailulla, murinalla, puremisella, haukkumisella, hihnassa riekkumisella ym ym ym.! Terv. ENTINEN ongelmakoiran omistaja :)

[QUOTE="vieras";26111920]No sitten kannattaa aina selventää jos on keksinyt sanoille ihan omat tarkoituksensa. Protesti kun tarkoittaa suomen kielessä ihan muuta kuin stressin purkautumista.[/QUOTE]

Totta, olisi pitänytkin selventää mutta jotenkin aattelin että koiraihmiset tajuaa mitä koiran protestointi tarkoittaa. Siis "protestointi".

[QUOTE="vieras";26111827]No ekana tulee mieleen että tötterö on väärin asennettu tai se on väärän mallinen.[/QUOTE]

Väärin asennettu? Eläinlääkärin asentama ja tarkastama. Oli hurja näky kun koira oli päässy repimää yöllä tassuaan ja tikit oli sinkoillu sinnetänne, verta oli vuotanu ja antura pilalla.

Väärin asennettu? Eläinlääkärin asentama ja tarkastama. Oli hurja näky kun koira oli päässy repimää yöllä tassuaan ja tikit oli sinkoillu sinnetänne, verta oli vuotanu ja antura pilalla.

Ok. Siltikin minusta on hieman eri asia pitää koiralla jatkuvasti kuonokoppaa jotta se ei pääsisi satuttamaan itseään leikkauksen jälkeen, kuin pistää kuonokoppa koiralle joka on valmiiksi esim. traumatisoitunut ja stressaantunut. Parempi on silloin huolehtia koiralle paikka, josta se ei pääse puremaan esim. lapsia.

Hei, en nyt kuulu tähän keskusteluun, mutta tuli mieleeni, että tässä on varmaan pieni väärinkäsitys kuonokopan mallista. Siis niitä nailonisia suun sulkevia kuonokoppia ei saa pitää koiralla, jos koira on yksin, sillä jos koira esim. oksentaa tms. se voi tukehtua, kun ei pysty avaamaan suutaan. Tämä sanotaan siis kuonokopan omassa ohjeessa. Muun mallisista en itse tiedä, mutta ehkä niitä saa pitää?

[QUOTE="vieras";26111962]Kyllä mä tiedän mitä protestointi tarkoittaa, enkä kyllä ole koskaan kuullut mistään koiramaailman omista "protestoinneista", vaikka koulutuksia olen itsekin käynyt.[/QUOTE]

Ok, oon huomannu että koira-asiat on sellaset mitkä aiheuttaa väittelyä ja sanaharkkaa. Ja nyt kadun kun kommentoin mitään omilla mielipiteilläni! :) Ja täysin koulutuksiasi aliarvostamatta, huomannu oon myös että käyttökoirien kouluttaja antoi täysin eri ohjeet kuin ongelmakoirakouluttaja. En saanut "tavallisesta" koirakoulusta ollenkaan apua.

Yhteistyössä