Koira puri meidän puolivuotiasta päästä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja krisse:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä 76:
joten on väärin koiran piikille vienti:(. Olen äiti itsekkin ja koira löytyy kotoani, ja se on mulle tosi rakas,ja siitä en hevillä luopuisi yhden pureman takia.Jos kävisi sama tilanne toistamiseen,niin sitten miettisin tilannetta uuelleen.Omistaja tuntee useimmiten koiransa parhaiten,ja koiran luonteen...jolla tarkoitan,onko aiemmin käyttäytynyt aggressiivisesti tai vastaavaa:)

haleja alkuperäiselle

Mietin vaan että entäs jos tuleekin se seuraava kerta ja käy tosi huonosti? :(

Aikaisemmin ei ole purrut ja nyt vauvan aikanakin on älynnyt pysytellä kauempana vauvasta, on kai halunnut etäisyyttä... mies sanoi että vauva oli kierähtänyt koiraa lähemmäs joten mitä sanotte, olisko mahdollista että koira oli ärsyyntynyt siitä että vauva alkoi lähennellä? en yritä puolustella vaan etsiä syytä käytökselle...

En osaa yhtään sanoa miten koira käyttäytyy tästä eteenpäin... tuntuu että on arvaamaton vaikka tunnenkin koiran hyvin.

Hei ap,
koirista nyt ei varmuudella ikinä ota selvää.Mutta voi olla yksi syy,ja jos olisi taipumusta aggressiiviseen käytökseen,niin luulisin sen tehneen jo aiemmin niin...
Mieti asiaa tarkkaan,ja voithan seurailla hetken koiran käytöstä (esim.viikon verran) ja jos käyttäytyy lasta kohtaan vähänkin rajusti,niin sitten etsitte uuden kodin lemmikillenne.
Tai toinen vaihtoehto on,että otatte yhteyttä kouluttajaan ja mietitte hänen kanssaan jatkoa,ja vaikka teettäisitte sen luonneanalyysin koiralle,josta joku täällä mainitsi?
Oletko muuten miettinyt sellaista,kun olet maininnut että koira sinulle kuin perheenjäsen,että kun luopuisitte siitä...niin kaduttaisiko esim viikon parin päästä luopuminen, se meinaan on tosi iso päätös, jota ei ihan noin vain pureta jos koiralle on etsitty jo uusi koti!

Kyllä kaduttaisi, paljon! :(

et voi enää koskaan luottaa koiraasi, et voi olla varma, etteikö se joskus kävisi omaan lapseen tai jonkun muun lapseen kiinni. Mieti sitä tarkkaan. En tiedä minkä ikäinen olet, mutta omasta muististani löytyy Suomesta tapauksia useitakin, joissa OMAN perheen koira/t kävi lapseen/lapsiin kiinni, ihan päästä retuuttivat. Näistä on kerrottu viikkolehdissä aikoinaan, isot jutut olivat tietysti. Rotuja en valitettavasti muista kaikkia, ainoastaan yhden, ja parissa tapauksessa kyseessä oli saksanpaimenkoirat. Ja kyllähän se yleissääntö on koiraharrastajillakin, että jos koira käy keheen tahansa ihmiseen kiinni, koira laitetaan piikille. Näin toimii vastuullinen koiranomistaja. Siinä pitää omat tunteet laittaa sivuun kun puhutaan turvallisuudesta ja sen takaamisesta ympäristöllesi.
Toinen juttu on se, ettei collieta ole koskaan mainostettu lapsiperheen koirana, päinvastoin.
Ja on hyvä muistaa, että eläin on aina eläin, eli arvaamaton, koskaan ei voi olla lemmikistään 100% varma, oli sitten hevonen, kissa tai koira tai vaikka käärme kyseessä. Käy ne aikuiseen omistajaankin kiinni, siitä oli iahn äskettäin juttua kun käärme tappoi omistajansa...

Sinuna miettisin tarkkaan, mikä on velvollisuutesi lapsiasi kohtaan, ketä rakastat eniten, kenestä luopuisit jos olisi pakko. Lapsestasi??? Itseäni kun ajattelen, en tarvitsisi miettiä asiaa lainkaan, koira olisi jo manan mailla teidän kaltaisenne tilanteen jäljiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja krisse:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä 76:
joten on väärin koiran piikille vienti:(. Olen äiti itsekkin ja koira löytyy kotoani, ja se on mulle tosi rakas,ja siitä en hevillä luopuisi yhden pureman takia.Jos kävisi sama tilanne toistamiseen,niin sitten miettisin tilannetta uuelleen.Omistaja tuntee useimmiten koiransa parhaiten,ja koiran luonteen...jolla tarkoitan,onko aiemmin käyttäytynyt aggressiivisesti tai vastaavaa:)

haleja alkuperäiselle

Mietin vaan että entäs jos tuleekin se seuraava kerta ja käy tosi huonosti? :(

Aikaisemmin ei ole purrut ja nyt vauvan aikanakin on älynnyt pysytellä kauempana vauvasta, on kai halunnut etäisyyttä... mies sanoi että vauva oli kierähtänyt koiraa lähemmäs joten mitä sanotte, olisko mahdollista että koira oli ärsyyntynyt siitä että vauva alkoi lähennellä? en yritä puolustella vaan etsiä syytä käytökselle...

En osaa yhtään sanoa miten koira käyttäytyy tästä eteenpäin... tuntuu että on arvaamaton vaikka tunnenkin koiran hyvin.

Hei ap,
koirista nyt ei varmuudella ikinä ota selvää.Mutta voi olla yksi syy,ja jos olisi taipumusta aggressiiviseen käytökseen,niin luulisin sen tehneen jo aiemmin niin...
Mieti asiaa tarkkaan,ja voithan seurailla hetken koiran käytöstä (esim.viikon verran) ja jos käyttäytyy lasta kohtaan vähänkin rajusti,niin sitten etsitte uuden kodin lemmikillenne.
Tai toinen vaihtoehto on,että otatte yhteyttä kouluttajaan ja mietitte hänen kanssaan jatkoa,ja vaikka teettäisitte sen luonneanalyysin koiralle,josta joku täällä mainitsi?
Oletko muuten miettinyt sellaista,kun olet maininnut että koira sinulle kuin perheenjäsen,että kun luopuisitte siitä...niin kaduttaisiko esim viikon parin päästä luopuminen, se meinaan on tosi iso päätös, jota ei ihan noin vain pureta jos koiralle on etsitty jo uusi koti!

Kyllä kaduttaisi, paljon! :(

jep,joten mieti rauhassa asiaa.Äläkä hätiköi... Koira itsellenikin kuin perheenjäsen, todella rakas sellainen <3<3.

Mua mietityttää tämä juttu tosi paljon... :( en enää uskalla jättää vauvaa hetkeksikään yksin. Pelkään että koira hyökkää kimppuun vaikka tällaista uhkaa ei todennäköisesti ole. Onnistuisikohan jossain koirakoulussa tms. saada koira ymmärtämään että vauvaan ei kosketa...? Pitää soittaa kasvattajalle huomenna.

meillä kans collie ja se meenas vahingos näykätä lasta..mut se varmaan johtu siitä et se oli vasta pentu...ja lapsi oli isän sylissä ja koira siinä "jaloissa" riehu.vahinko.ei oo sen jälkeen ollu mitään..no eehän tämä tähän ees liity,mut erheitä voi sattua..tiiä sit miten teillä,kun ei oo nähny tilannetta.

En nähny minäkään tilannetta, siksi mietityttääkin kauheesti... eikä mieskään osaa sanoa mitään koko tilanteesta. Ei muista mitään. Kukaan ei siis tiedä miksi näin kävi. Miksi koira ärsyyntyi tms. :( En siis osaa sanoa riittäiskö se että koiralle takoisi päähän että lapseen ei kosketa ja pitäisi ne kaukana toisistaan. Olisiko sit tulevaisuudessa mahdollista pitää lapsi ja koira samassa tilassa ilman että on vaara uuteen puraisuun.

Mua mietityttää tämä juttu tosi paljon... :( en enää uskalla jättää vauvaa hetkeksikään yksin. Pelkään että koira hyökkää kimppuun vaikka tällaista uhkaa ei todennäköisesti ole. Onnistuisikohan jossain koirakoulussa tms. saada koira ymmärtämään että vauvaan ei kosketa...? Pitää soittaa kasvattajalle huomenna.

Eiköhän,kaikkee kouluttajat osaavat:). Jaksuja sulle alkuperäinen,kyllä se siitä.
Mikäli tuntuu että,et pysty enää luottaa koiraan niin ethän piikille vie,vaat etsit rakastavan kodin?

Ja tosiaankin,joku täällä (en muista kuka) ehdoitti,että miettisit asiaa vaikka viikon-parin verran,mikäli päättäminne ahistaa,ja sitten vasta teet päätöksen luovutko vai piätkö koirasi?

Ilmoitathan huomenna,mitä uutisia sait kouluttajalta?

Alkuperäinen kirjoittaja hotdog:

Eiköhän,kaikkee kouluttajat osaavat:). Jaksuja sulle alkuperäinen,kyllä se siitä.
Mikäli tuntuu että,et pysty enää luottaa koiraan niin ethän piikille vie,vaat etsit rakastavan kodin?

Ja tosiaankin,joku täällä (en muista kuka) ehdoitti,että miettisit asiaa vaikka viikon-parin verran,mikäli päättäminne ahistaa,ja sitten vasta teet päätöksen luovutko vai piätkö koirasi?

Ilmoitathan huomenna,mitä uutisia sait kouluttajalta?

Juu, yritän etsiä tän ketjun ja kerron mitä uutisia on.

sillä ei muuten ole mitään merkitystä, missä kukin tai jokin oli ennen ja tapahtuman aikana, pääasia on se, että koira PURI, ja sitä se ei saa koskaan tehdä. Oli syy mikä tahansa, asia voi toistua miloin tahansa, huomenna, ensi viikolla, jouluna tai vaikka 2 vuoden kuluttua. Mutta se voi toistua, se on se jutun juuri. Eli miten sen voisi estää? Ei mitenkään muuten kuin lopettamalla purijan elämän. Raakaa, mutta niin on sekin, jos joku lapsi kuolee koiran puremaan tai vammautuu pysyvästi sen vuoksi.
Ihminen on aina eläimen yläpuolella, tai ainakin niin pitäisi olla.
Muuten olemme pulassa. Onneksi emme voi pitää lemmikkinä haita. Uhh... no, vitsi vitsinä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksi koira puri? Ja miksi noin käyttätyvä koira on vapaana pienen lapsen lähellä? Koira meilläkin on, mutta jos se alkais pureskella ihmisiä, niin sais lähteä koirien taivaaseen. Normaalijärkinen koira ei pure ihmisiä ilman syytä.

Ei ole koskaan aikaisemmin tehnyt mitään. En ymmärrä miten ja miksi näin tapahtui. :( Aikaisemmin on vain ollut huolehtiva ja ystävällinen vauvaa kohtaan... Koira oli aika lähellä vauvaa kun tämä tapahtui, joten olisko kateellinen, en tiedä... :( Pakko harkita ainakin koiran lopettamista tai antamista pois.

Älä hätiköi. Jos koira aina ollut rauhaisa ym, niin uskon että tuo oli jokin mielenhäiriö, tilapäinen. SILTI teille en koiraa jättäisi, mutta antakaa lapsettomille!!!

En nähny minäkään tilannetta, siksi mietityttääkin kauheesti... eikä mieskään osaa sanoa mitään koko tilanteesta. Ei muista mitään. Kukaan ei siis tiedä miksi näin kävi. Miksi koira ärsyyntyi tms. :( En siis osaa sanoa riittäiskö se että koiralle takoisi päähän että lapseen ei kosketa ja pitäisi ne kaukana toisistaan. Olisiko sit tulevaisuudessa mahdollista pitää lapsi ja koira samassa tilassa ilman että on vaara uuteen puraisuun.

uskon,että tulee mahdollisuuksia pitää samassa huoneessa jossakin vaiheessa.Kun lapselle tulee lisää ikää,niin hän kyllä antaa koiralle omaa tilaa,jos opetatte sille että koirakin tarvitsee omaa aikaa ja rauhaa.

Ja aina voi yrittää,pitää erillään jonku aikaa koiran ja lapsen..kyllä se koira varmasti oppii,ellei oo osannut/tiennyt kokoajan ja että vahingossa innostunut liikaa leikkiessään tänään.

Siis tosissasi otat huomioon vain näiden "koira on niin söpö ja rakas ja ihuna"-ihmisten klommentit tyyliin ethän ainakaan piikille vie jne...

OLen koirarakas ihminen, erittäin mutta mulla on sulle ainoastaan yksi kysymys, kuten jo monella muullakin:

Kummasta haluat eroon, koirasta vai lapsesta?

Koira seurasi lasta ja puri kun lapsi lähestyi. Vaikka yrität ajatella sen miten päin tahansa, et voi asiaa muuttaa.

Älä aiheuta tilannetta tulevaisuuteen jossa joudut sanoa: miksen laittanut koiraa pois.
Ja piste.

Meidän lapsille on useamminkin tullut naarmuja koiran kanssa peuhatessa, lapsen iho kun on niin älyttömän herkkä. Koira on varmastikin saanut myös oman osansa kun lapset tarranneet turkkiin jne leikin lomassa. On ollut ihana seurata lasten ja koiran välistä suhdetta, ovat tietyllä tavalla kuin sisaruksia, vaikka koira oman paikkansa perheessä hyvin tunteekin.

Itse en lopettaisi koiraa tuollaisesta jutusta, jos lapsellekaan ei jäänyt mitään kammoa. Vahinkoja sattuu kaikille ja yhtä hyvin vaikka aikuisen ihmisen päässä voi napsahtaa, mutta ei sen pelon kanssa voi eikä kannata jatkuvasti elää "kaiken varalta-elämää". Huom. tuossa ap:n tilanteessa ei siis mitenkään ole mielestäni kyse koiran vinksahtaneisuudesta vaan joko innostui leikkiin tai säpsähti liikkuvaa vauvaa tms.

Meidän koira on hellävaroen "purrut" kuopusta useammankin kerran jalasta kun hän on konttausikäisenä yrittänyt lähteä kiipeämään yläkertaan, niin koira on halunnut estää sen, ettei pieni loukkaannu..

Alkuperäinen kirjoittaja Mieti nyt oikeasti:
Siis tosissasi otat huomioon vain näiden "koira on niin söpö ja rakas ja ihuna"-ihmisten klommentit tyyliin ethän ainakaan piikille vie jne...

OLen koirarakas ihminen, erittäin mutta mulla on sulle ainoastaan yksi kysymys, kuten jo monella muullakin:

Kummasta haluat eroon, koirasta vai lapsesta?

Koira seurasi lasta ja puri kun lapsi lähestyi. Vaikka yrität ajatella sen miten päin tahansa, et voi asiaa muuttaa.

Älä aiheuta tilannetta tulevaisuuteen jossa joudut sanoa: miksen laittanut koiraa pois.
Ja piste.

Niin täysin asiaa tämä kommentti: mietit vain kuinka voisit koiran pitää. Muttet tosissasi mieti sitä, miten voisit säilyttää lapsesi terveyden/hengen?
Tosiasia on, ettet voi koskaan luottaa lemmikkiisi, vaan joudut vahtimaan ja epäröimään aina. Myös muiden lapset ovat vaarassa koirasi lähellä, muista myös se. Ja silloin POLIISI päättää, annetaanko se piikki vai ei....

Alkuperäinen kirjoittaja herkkähipiä:
Meidän lapsille on useamminkin tullut naarmuja koiran kanssa peuhatessa, lapsen iho kun on niin älyttömän herkkä. Koira on varmastikin saanut myös oman osansa kun lapset tarranneet turkkiin jne leikin lomassa. On ollut ihana seurata lasten ja koiran välistä suhdetta, ovat tietyllä tavalla kuin sisaruksia, vaikka koira oman paikkansa perheessä hyvin tunteekin.

Itse en lopettaisi koiraa tuollaisesta jutusta, jos lapsellekaan ei jäänyt mitään kammoa. Vahinkoja sattuu kaikille ja yhtä hyvin vaikka aikuisen ihmisen päässä voi napsahtaa, mutta ei sen pelon kanssa voi eikä kannata jatkuvasti elää "kaiken varalta-elämää". Huom. tuossa ap:n tilanteessa ei siis mitenkään ole mielestäni kyse koiran vinksahtaneisuudesta vaan joko innostui leikkiin tai säpsähti liikkuvaa vauvaa tms.

Meidän koira on hellävaroen "purrut" kuopusta useammankin kerran jalasta kun hän on konttausikäisenä yrittänyt lähteä kiipeämään yläkertaan, niin koira on halunnut estää sen, ettei pieni loukkaannu..

peesaan:)

Tää ei kyllä ollut mikään hellävaroen puraisu, mutta ei myöskään kovin kova puraisu koska koiralla on kyllä niin paljon voimaa että olisi saanu vaikka reiän kalloon ja poskeen mutta ei niitä ONNEKSI tullut. Eli mun mielestä oli ehkä jonkinlainen varoitus että "Mene pois, tulet minun reviirilleni, olet liian lähellä minua". Mutta tekeekö se sen uudestaan ja mahdollisesti osuu silmään tai aukileeseen?

Tää ei kyllä ollut mikään hellävaroen puraisu, mutta ei myöskään kovin kova puraisu koska koiralla on kyllä niin paljon voimaa että olisi saanu vaikka reiän kalloon ja poskeen mutta ei niitä ONNEKSI tullut. Eli mun mielestä oli ehkä jonkinlainen varoitus että "Mene pois, tulet minun reviirilleni, olet liian lähellä minua". Mutta tekeekö se sen uudestaan ja mahdollisesti osuu silmään tai aukileeseen?

Ja tämän jälkeenkö sä vielä mietit että otatko riskin?
Voi herää nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja mieti nyt oikeasti:

Voi herää nyt.

Mietin koska musta tuntuu samalta kuin oma lapsi pitäisi antaa pois. :(

sitä ei voi tietää,mutta itse tunnet koirasi parhaiten..ei kukaan muu. Kuten mainitsit että aiot soittaa huomenna kouluttajalle(KO?) niin heillä kyllä varmasti on niitä koulutuksia,ja he saavat niissä hyvin koiran luonteen myöskin selville,ja jos sieltä tulee sellaista viestiä aikanaan,että koiralla on taipumusta tälläiselle käytökselle(jota nyt hieman epäilen,koska ei tosiaankaan kirjoitusten mukaan purrut lujaa) niin viet koiran sitten joko piiikille tai toiseen kotiin, mieltymyksesi mukaan...

Voi herää nyt.

Niin. Sun täytyy nyt vain valita kumpi. :headwall:

Mä en viitsi enää yrittää takoa järkeä sun päähäsi.
Sanon vaan että huh jos päätät pitää koiran. =/

Kannattaa lukea Pertti Vilanderin koiran korjaus kirja. Mies on koira-alan ammattilainen ja on sitä mieltä että todella pieni osa purevista koirista on mielipuolia ja jos koira puree niin yleensä syynä on se, että koira ei tiedä asemaa perheessä eli koira luulee olevansa ylempänä arvoasteikossa. En menisi koiraa lopettamaan, vaan koiralle on vain tehtävä selväksi sen asema.

Oikeasti, ap, tarvitseeko sinun edes miettiä? Eläin puree lastasi,ja sinä yrität löytää sille oivia puolustuksia.Käyt omantunnonkeskustelua lapsi vs.koira,herran tähden!

Voi herää nyt.

ymmärrän sua ap, itsellänikin ollut sama tilanne..että mietin tosissani luopumista.Onneksi niin en tehnyt sen puraisun jälkeen, nyt harmittaisi koska koira on lapselle kuin enkeli:). Ja lapsi suorastaan nauttii koiran seurassa,kuten koira lapsen seurassa.

Voi herää nyt.

näin ei saisi olla..tuore äiti suree lemmikkinsä mahdollista kohtaloa kun lapsen turvallisuus on vaakalaudalla: taitaa tässä olla selitystä nuorisomme pahoinvoinnille. Missä on äidinrakkaus ja hellyys ja huolenpito???

Yhteistyössä