koira tuhoaa kämpän :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koira prkl!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
toi yksinoloharjoittelu pitää aloittaa ihan alusta meillä, mutta miten ihmeessä mä saan töistä vapaata? :( joskohan mä kestäisin tilannetta vielä niinki kauan että kesäloma tulee, kuukauden pidän sit putkeen ja mies toisen, sit aloitetaa alusta!

tuohon kuookoppaan sen verran, mä luulen että tuo saa kuonokopan revittyy irti itseltään päivän aikana.. eikä se ole mun mielestä kouluttamista..

Ei saa revittyä irti kun laitat sen kopan hihnan kaulapantaan kiinni. toi koppa on pika-apu semmoisille joilla ei oo mahollista saada lomaa tai joiden koira ei opi kuukaudessa tahi kahdessa minkä nyt ylensä kesälomat kestää... Sekin on mahdollista että se eroahdistus ehtii niin paljon vahvistua että siitä ei niin nopeasti eroon pääsekkään. Eihän se koppa periaatteessa kouluttamista ole, siinä olet ihan oikeessa. Mutta on se parempi vaihtoehto kun häkitys tai koirasta luopuminen ;)

Saanko kysyä minkärotuinen koira on kyseessä? Itselläni "susia" :)

Luin ehkä puolisilmäillen, kun ei osunut koiran ikä ja rotu silmiin?

Mä alkuun suosittelisin kans tota kuonokoppaa. Tosin jotkut on niin ovelia, että saavat ne revittyä pois.

Tee yksinoloharjoituksia vaikka jo iltaisin. Mene kauppaan, postia hakemaan, roskia viemään jne. Palkitse, kun on ollut kiltisti.

Mutta älä missään nimessä häkitä koiraa.

Luin ehkä puolisilmäillen, kun ei osunut koiran ikä ja rotu silmiin?

Mä alkuun suosittelisin kans tota kuonokoppaa. Tosin jotkut on niin ovelia, että saavat ne revittyä pois.

Tee yksinoloharjoituksia vaikka jo iltaisin. Mene kauppaan, postia hakemaan, roskia viemään jne. Palkitse, kun on ollut kiltisti.

Mutta älä missään nimessä häkitä koiraa.

Kuonokoppa moneksi tunniksi? Eihän se saa vettäkään juoduksi?

Ihan mielenkiinnosta, eihän labbis ole kyseessä? Nehän on tunnetusti sellasia jotka osaa pistää paikat säpäleiksi ja tosiaan tavara menee sinne mahaan asti. ;) Itsellä vajaa vuosikas labbispoika. Ei ole pahempia tuhoja onneksi vielä tehnyt (koputtaa puuta) mutta meillä onkin tähän asti ollut rajatussa tilassa(120 x200). Sellasella 107cm korkeella pentuaitauksella rajatussa tilassa. Pennusta asti tuolla totutettiin olemaan ja ihan kiltisti on ollut, sinne sitten jotain virikettä päiväksi. Alkuun oli yötkin siellä mutta nyt on jo pitkään ollut yöt vapaana asunnossa ja nyt olen pikkuhiljaa alkanut antanut olla myös päivisin vapaana. Saas nähä millon tuhot alkaa ja joutuu takaisin "häkkiin".

Sori, ei tästä kyllä ap:lle varmaan mitään apua ollut.

Mä teen oman veitikkani kanssa aamulla vaan ja ainoostaan pissalenkin omalle takapihalle, joka kestää vain n. 5 min, eli ihan vaan tarpeet tehdään. Jos lähettäs kävelemään, saati treenaamaan jotain tottista (!) ni kyllä tälle jäis kierrokset päälle. Nyt tytsä 1vee jää nukkumaan tyytyväisenä kodinhoitohuoneeseen, jossa on makuusija, vettä, ruokaa, luita ja leluja. Ei se niitä juurikaan syö. Se vaan nukkuu. Työpäivä on mullakin sen 9h ja sen jälkeen tytsä on täynnä virtaa ja sit mennään pitkälle lenkille, treenihin, leikitään muuten vaan jne. Näin oon tehny jo pitkään. Joskus mieheni on kotona ja päästää koiran huoneesta taloon, eikä silloinkaan kuulemma herää vaan jatkaa mahdollisesti uniaan kodinhoitohuoneessa tai siirtyy olkkariin nukkumaan tms. Odottaa siis minua kotiin :)

Aikaisemmin siis on syöty seiniä jne. Yhtenä käytin myös tyhjiä maitopurkkeja joihin laitoin nappuloita tms herkkuja. Kotiintultaessa lattia oli täynnä purkin silppua, mutta mieluummin tölkit kuin keittiön kaappi. Jätin niitä aina useamman kerralla, 3-10 kpl. Miten sattui olemaan varastossa.

Aamutreenin lopettaisin välittömästi. Aamulenkin tarttis olla mahdollisimman rauhallinen, tylsä ja samanlainen yllätyksetön joka päivä. Sitten koira ei varsinaisesti herää ja oppii tosi nopsaan, et aktiviteetit alkaa vasta emännän/isännän kotiintulon jälkeen.

Teillä on myös aika paljon tuollaista aktiivista toimintaa. Teettekö ihan rauhottumisharjotuksia? Istuttaa koiraa erimittaisia aikoja. Pitää istua vaikka itse heittelisi palloa tai juoksisi koiraa ympäri. Sellaisia erilaisia, eri kestoisia istutustreenejä useaan otteeseen per päivä. Koiran pitää vaan malttaa istua. Sit on hyviä nää kaikenlaiset oikeet aktivointilelut, jossa koiran pitää nostaa palikoita tai vääntää vipuja, et saa herkun. Sellasia miettimispelejä puolen tuntia per päivä tekee ihmeitä. Näihin lukeutuu myös noi aarteenetsinnät ja kaikki missä nenää käytetään.

Jaksamista sinne!

:O Et oo tosissas..

Se on pakko tai muuten koira kusee parketit pilalle yön aikana. Lenkillä on koiraa käytetty illalla. Juo yön aikana niin paljon ettei voi pidättää. Tää on ainoa toimiva ratkaisu muiden kokeiltujen jälkeen. Ikävää koiralle, mutta on sitä muutakin tekemistä kuin alkaa lattiaremppaa tekemään ja niitä monia mattoja joka päivä pesemään. Ei ole pentu kyseessä.

totaki oon kokeillu et jättää oman vaatteen, mutta se repii sen riekaleiksi.. joo ja annas olla kun vahingossa jää takki naulakkoon tai vaatteita tuolille niin ne on kaikki revitty paskaks! :( siis eikö kellään ole ollu tällasta samanlaista?

Ihan oli/on samanlainen tää mun 1vee typykkä! Joskus oon unohtanu vaatteita kodinhoitohuoneeseen koiran saataville ja löysin ne sitte hyvillä ilmastointirei'illä varustettuina työpäivän jälkeen. Nyt on kyllä jo rauhottunu ja vähentyny sekin. Mitään arvokasta en sinne kylläkään jätä varmuuden vuoksi. Makuusijana sillä on ikean euron matto, joita on varastossa muutama. Ekan maton veti riekaleiks samantein. Sit oli ilman jonkun aikaa ja nyt on säilyny melkeen ehjänä jo pitempään. Iän myötä tää menee ohi, uskon niin. Rintsikat on kans ihanaa tavaraa tytsän mielestä ku haisoo emännälle niin ihunasti että! Monessa osassa on palauttanu lainasta :D En kehtaa ees ajatella monetko se on laittanu uusintaan tän vuoden sisällä...hyvä syy ostella uusia ;)

[QUOTE="jeps";23215435]Se on pakko tai muuten koira kusee parketit pilalle yön aikana. Lenkillä on koiraa käytetty illalla. Juo yön aikana niin paljon ettei voi pidättää. Tää on ainoa toimiva ratkaisu muiden kokeiltujen jälkeen. Ikävää koiralle, mutta on sitä muutakin tekemistä kuin alkaa lattiaremppaa tekemään ja niitä monia mattoja joka päivä pesemään. Ei ole pentu kyseessä.[/QUOTE]

Kauheeta =( Jos koiralla on yöllä hätä ulos, niin kyllä me ainakin niitä käytetään ulkona. Olipa juonut vettä tai ei. Yksi koiran perustarpeista on se, että raikasta vettä on AINA saatavilla.

Pieneksi vinkiksi sanon, että jos sillä on rajoitettu veden juominen, niin tottakai se tottuu siihen, että silloin kun vettä saa, niin juodaan nyt niin paljon kuin mahdollista. Ihan samoin toimii kuin ihminen. Jos olen 12h juomatta, niin kyllä janottaa enemmän, kuin olisin pari tuntia juomatta. Totuttakaa koira siihen, että ei juo niin paljoa kerralla, vettä vähän kuppiin aina kerrallaan, mutta älkää jättäkö koiraa ilman vettä.

Kauheeta =( Jos koiralla on yöllä hätä ulos, niin kyllä me ainakin niitä käytetään ulkona. Olipa juonut vettä tai ei. Yksi koiran perustarpeista on se, että raikasta vettä on AINA saatavilla.

Pieneksi vinkiksi sanon, että jos sillä on rajoitettu veden juominen, niin tottakai se tottuu siihen, että silloin kun vettä saa, niin juodaan nyt niin paljon kuin mahdollista. Ihan samoin toimii kuin ihminen. Jos olen 12h juomatta, niin kyllä janottaa enemmän, kuin olisin pari tuntia juomatta. Totuttakaa koira siihen, että ei juo niin paljoa kerralla, vettä vähän kuppiin aina kerrallaan, mutta älkää jättäkö koiraa ilman vettä.

No kun ei tämä pyydä ulos ainakaan niin että sen kuulisi unen läpi. Jos koira kärsii siitä ettei ole vettä niin ei voi mitään. Valitettavasti niin se tässä maailmassa menee että se vähäpätösin tyytyy siihen minkä saa. Tässä tapauksessa koiran tarpeet ei ole niin tärekeä mitä ihmisten mielenterveys. Koira nyt on vaan koira.

Mulle tuli aktiviteettien lisäämisen sijasta mieleen niiden vähentäminen. Siis niin, ettei ennen koiran yksin jäämistä kamalasti riekuttaisi/touhuttaisi, vaan käytäisiin lyhyesti ulkona, eikä koiraan kiinnitettäisi ihmeemmin huomiota. Koiralle ei myöskään tarvitse jättää kasoittain aktivointileluja/touhuttavaa, jotka nostavat sen kierroksia. Joku luu, mitä se voi rauhoittua järsimään, riittää. Ihmisen tulisi lähteä mahdollisimman vähäeleisesti eikä hössöttää.

Sitä aktiviteettia ja touhua voi järkätä sitten töiden jälkeen, eli illalla lenkkeillä pitkään, pitää tottista ja muuta touhua. Heti kotiintulon jälkeen ei mitään showta tai erityistä koiran huomioimista, jotta se kontrasti yksin olon ja ihmisen kotona olemisen välillä ei tuntuisi niin valtavalta heti ihmisen lähdön/paluun jälkeen.

Teillä tuo ongelma tuntuu tosin olevan niin mittava, että millään pienillä muutoksilla se tuskin ratkeaa. Koiran pitäisi oppia yksinoleminen ihan kokonaan uudestaan. Aloittakaa se pentuaikainen yksinolotreenaus jälleen niin, että koira jää ihan hetkeksi yksin, ja yksinoloaikaa pidennetään aina vähän kerrallaan.

Mä olen samoilla linjoilla niiden kouluttajien kanssa, jotka pitää noita johtajuuskikkailuja ihan hölynpölynä. Siis noita koiran kupista syömisiä ja muuta pelleilyä. Mutta tästä on todella eriäviä mielipiteitä ja koulukuntia, kannattaa tutustua erilaisiin näkemyksiin ja metodeihin ja miettiä, mikä niistä olisi paras oman koiran kohdalla.

[QUOTE="jeps";23215435]Se on pakko tai muuten koira kusee parketit pilalle yön aikana. Lenkillä on koiraa käytetty illalla. Juo yön aikana niin paljon ettei voi pidättää. Tää on ainoa toimiva ratkaisu muiden kokeiltujen jälkeen. Ikävää koiralle, mutta on sitä muutakin tekemistä kuin alkaa lattiaremppaa tekemään ja niitä monia mattoja joka päivä pesemään. Ei ole pentu kyseessä.[/QUOTE]
Eläinlääkäriin.

Ei todellakaan ole normaalia, ehottomasti pitäisi tutkituttaa koira. Te syyllistytte rikokseen, kun ette pidä koiranne saatavilla vettä. Sitäkin pahempaa on se, ettette vie eläinlääkäriin koiraa, jolla on selvästi jotain vialla.

[QUOTE="jeps";23215547]Ehdotin kyllä jo sitä että saisimme matot takaisin lattiaan, mutta koira on miehelle rakkaampi mitä minulle. :([/QUOTE]
Huoh, en tarkoittanut piikille, vaan tutkittavaksi! Tuo ei ole normaalia, vaan koiran terveydessä on jotain vialla. On eläinrääkkäystä evätä lemmikiltä sen tarvitsema hoito.

[QUOTE="jeps";23215520]No kun ei tämä pyydä ulos ainakaan niin että sen kuulisi unen läpi. Jos koira kärsii siitä ettei ole vettä niin ei voi mitään. Valitettavasti niin se tässä maailmassa menee että se vähäpätösin tyytyy siihen minkä saa. Tässä tapauksessa koiran tarpeet ei ole niin tärekeä mitä ihmisten mielenterveys. Koira nyt on vaan koira.[/QUOTE]

Et oikeesti ole tosissas. Vähäpätösin tyytyy siihen mitä saa..?? Tajuatko, että tuo on eläinrääkkäystä?

[QUOTE="vieras";23215559]Ei todellakaan ole normaalia, ehottomasti pitäisi tutkituttaa koira. Te syyllistytte rikokseen, kun ette pidä koiranne saatavilla vettä. Sitäkin pahempaa on se, ettette vie eläinlääkäriin koiraa, jolla on selvästi jotain vialla.[/QUOTE]

No ihan selvästi vikana on se, että ei ole vettä. Jos koiralla olisi koko päivän vettä tarjolla, niin veden juonti rajottuu siihen mitä sillä hetkellä tarvitsee. Jos sille annetaan se kuppi aina silloin tällöin, niin tottakai juo kerralla enemmän ja yöllä sitten pissattaa. Sehän on sanomatta selvää.

No ihan selvästi vikana on se, että ei ole vettä. Jos koiralla olisi koko päivän vettä tarjolla, niin veden juonti rajottuu siihen mitä sillä hetkellä tarvitsee. Jos sille annetaan se kuppi aina silloin tällöin, niin tottakai juo kerralla enemmän ja yöllä sitten pissattaa. Sehän on sanomatta selvää.
Mä taas ymmärsin niin, että koira nimenomaan siksi ei saa vettä, että latkii sitä niin hillittömästi, ettei pysty pidättämään. Ja tuo hillitön vedenjuonti on oireena monessakin sairaudessa.

Joka tapauksessa törkeää kiusata viatonta luontokappaletta noin.

[QUOTE="xyz";23215612]Miten olisi koira päiviksi ulos? Ap asu maalla joten haukkukaan ei heti haittaisi naapureita? Aitaukseen jossa olisi lämmitetty koirankoppi?[/QUOTE]

Mä ajattelin ihan samaa. Sillä kysyinkin rotua, kaikki kun ei kestä pakkasta eikä nyt oikein oo paras vuoden aika rueta lämmitettyä koppia tekemään.
Meillä toinen koira on rotikka ja ne ei kestä pakkasta. Ulkohäkki meiläl tuolla odottelee puolivalmiina, siihen tulee lämpöeristetty koppi, mutta rotikat on yksi niistä rodusta, joka ei sitä kylmää siedä. Koiralle tulee vilu ihan muutamassa pakkasasteessakin.

Siis yöllä litkii vettä kun ei ole muuta tekemistä.Päivällä se vedenjuonti on normaalia. Ja meille kouluttaja sanoi että on ok pitää vedettömänä yö. Eläinrääkkäystä tai ei niin meidän ihmisten asuintilojen siisteys lasten kannalta on tärkeämpi kuin koiran yöllinen vesi. Koira ei nyt kipeä ole, vaan juo vettä kun ei muutakaan tekemistä ole. Ja ihminenkin pystyy oleman 12h juomatta (eli yön) jos te nyt jotain koiraa ihmiseen haluatte verrata.