koira tuhoaa kämpän :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koira prkl!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Viranomaiset ihan itse häkittävät koiransa työpäivien aikana ja koirat otetaan sieltä töihin. Saattavat nököttää autossa häkissä monta tuntia ennen kuin pääsevät ulos, jos ei tule keikkaa. Teeppä poliisista ilmotus poliisille :D

Empä usko että ne koirat siellä auton kyydissä ihan vaan tyhjän panttina monta tuntia ovat. Ovat autossa häkissä, koska se on turvallisin tapa kuljettaa. Mutta jos keikkaa ei tule niin ne virkakoirat pääsevät sieltä autosta pitkin päivää ulos tarpeilleen ja/tai treenaamaan. Tai sitten ihan vaan kävelylle pitämään järjestystä yllä pelkällä läsnäolollaan :D Se on ihan eri asia kuin kotona pienessä häkissä yksinään 9h nököttävä eläin! :attn: Kyllä koiran voi minusta tunniksi-pariksi laittaa häkkiin, mutta ei sitä saa sinne työpäiväksi jättää!!!

[QUOTE="vieras";23216442]Mitäs humoristista tässä on? Kukaan ei ole täällä tulkinnut lakia oman mielensä mukaan eikä kukaan ole keksinyt mitään synonyymejä asioille.
Mulle on ihan sama miten sinä toimit. Mutta asia mikä lakiin kirjotetaan on meidän uskottava se miten se menee, edelleen ihan sama miten sinä toimit. Sulle ei taida mennä kaaliin, että laki on laki riippumatta siitä miten sinä toimit tai mikä sun tai jonkun kouluttajan mielipide on. On ihan sama onko kyseessä eläinsuojelulaki vai meitä ihmistä koskettava laki, niitä pitäisi noudattaa. Kaikilta se ei kuitenkaan onnistu. Ja tosiaan minä en ole näitä lakeja tehnyt enkä niitä muutellut mihinkään suuntaan niinkuin annat ymmärtää.

Ainut mikä mua tässä naurattaa on sun järkkymätön mielipiteesi siihen, että sinä toimit oikein. En ole sulle sanonut miten toimit, minä vaan menen näiden lakipykälien mukaan. Löysää vähän pipoa.[/QUOTE]

Yksi tuolla ainakin kirjoitteli hänen mielestään synonyymejä sanalle riittävä.
Minun pipo ei ole kireällä.Sinun taitaa olla. Itse tiedän ettei koira kärsi ja me toimimme ihan oikein. Ja tässä sinulle se teksti lainattuna mihin vetosin.

Tänään 12:57 #87 "vieras"

Vierailija Alkuperäinen kirjoittaja Jebs
Ei olekaan mielipide. Laissa sanotaan kirjaimellisesti näin:

"Hoidossa olevaa eläintä ei saa jättää hoidotta tai hylätä. Eläimen on saatava riittävästi sille sopivaa ravintoa, juotavaa ja muuta sen tarvitsemaa hoitoa. Eläimen sairastuessa sen on saatava asianmukaista hoitoa. Eläimen hyvinvointi ja olosuhteet on tarkistettava riittävän usein."

ja

"Eläimen pitopaikan on oltava riittävän tilava, suojaava, valoisa, puhdas ja turvallinen sekä muutoinkin tarkoituksenmukainen ottaen huomioon kunkin eläinlajin tarpeet."

Paino sanalla RIITTÄVÄ!!! Jos elikko saa riittävästi nestettä päivällä, voi yöllä ottaa kupin pois.

Voit käydä Finlexin sivuilla itse lukemassa lakia ennen kuin alat täällä päättömyyksiä huudella. Pöhkö! Anna mulle linkki LAKITEKSTIIN missä varsin selvästi sanotaan, että vettä pitaisi olla aina saatavilla, eikä riittävästi vettä olisi riittävää. Mikään kukkahattupalstamamman blogi ei sitten kelpaa.
Riittävän synonyymeja on mm. kylliksi, yllin kyllin, tarpeeksi ja runsaasti. Ja minusta se nyt vaan tarkoittaa, että vettä on aina tarjolla, ihan sama minulle mitä se susta tarkoittaa.Puoli desiä vuorokaudessa eläinpainokiloa kohti on sopiva määrä koiralle (riippuen aineenvaihdunnasta). Mutta ei se ainakaan hyväksi koiralle ole, että se juo veden kerralla ja saa olla loppuvaiheessa janoinen.

Jos tässä ei haeta synonyymejä niin en tiedä sitten missä. :D

joo oon kysyny neuvoa´kouluttajalta mutta niinku monikin on sitä mieltä, pitäis yksinoloharjoittelu aloittaa alusta ja se ei nyt tähän hätään oikein onnistu :/ meinaan en mä voi olla töistä poissa! kesällähän poitsu saa ollakki ulkona aitauksessa mut ei sitä voi raukkaa nyt edes lämmitettyyn koppiin jättää tonne pihalle!

meinasin nyt ottaa ihan ongelmakoirien käsittelijään yhteyden ja hän saa auttaa meitä! sain jopa juuri järjestettyä meille koiran ulkoiluttajan päiväksi, eli saa puoli tuntia aktiviteettia keskellä päivää, ja aamuaktiviteetit jätetää kokonaa, pihalle pissalle->ruoka->nukkumaan takas.. mutta mua pelottaa että kun tuo ulkoiluttaja käy niin jää kierrokset päälle :/

[QUOTE="jeps";23216492]Yksi tuolla ainakin kirjoitteli hänen mielestään synonyymejä sanalle riittävä.
Minun pipo ei ole kireällä.Sinun taitaa olla. Itse tiedän ettei koira kärsi ja me toimimme ihan oikein. Ja tässä sinulle se teksti lainattuna mihin vetosin.

Tänään 12:57 #87 "vieras"

Vierailija Alkuperäinen kirjoittaja Jebs
Ei olekaan mielipide. Laissa sanotaan kirjaimellisesti näin:

"Hoidossa olevaa eläintä ei saa jättää hoidotta tai hylätä. Eläimen on saatava riittävästi sille sopivaa ravintoa, juotavaa ja muuta sen tarvitsemaa hoitoa. Eläimen sairastuessa sen on saatava asianmukaista hoitoa. Eläimen hyvinvointi ja olosuhteet on tarkistettava riittävän usein."

ja

"Eläimen pitopaikan on oltava riittävän tilava, suojaava, valoisa, puhdas ja turvallinen sekä muutoinkin tarkoituksenmukainen ottaen huomioon kunkin eläinlajin tarpeet."

Paino sanalla RIITTÄVÄ!!! Jos elikko saa riittävästi nestettä päivällä, voi yöllä ottaa kupin pois.

Voit käydä Finlexin sivuilla itse lukemassa lakia ennen kuin alat täällä päättömyyksiä huudella. Pöhkö! Anna mulle linkki LAKITEKSTIIN missä varsin selvästi sanotaan, että vettä pitaisi olla aina saatavilla, eikä riittävästi vettä olisi riittävää. Mikään kukkahattupalstamamman blogi ei sitten kelpaa.
Riittävän synonyymeja on mm. kylliksi, yllin kyllin, tarpeeksi ja runsaasti. Ja minusta se nyt vaan tarkoittaa, että vettä on aina tarjolla, ihan sama minulle mitä se susta tarkoittaa.Puoli desiä vuorokaudessa eläinpainokiloa kohti on sopiva määrä koiralle (riippuen aineenvaihdunnasta). Mutta ei se ainakaan hyväksi koiralle ole, että se juo veden kerralla ja saa olla loppuvaiheessa janoinen.

Jos tässä ei haeta synonyymejä niin en tiedä sitten missä. :D[/QUOTE]

Tarkastin noi synonyymit ja kyllä ne pitävät paikkansa :D Että ei ne ole mitään keksittyjä.
Sanoit näin: "Itse tiedän ettei koira kärsi ja me toimimme ihan oikein." En ymmärrä missä luulet tekeväsi oikein jos tieten jätät koirasi ilman perustarpeita.

[QUOTE="Minä";23216538]En tajua miksi ihmeessä kellää pitää koiraa olla tai sitten muuta eläintä. Itsekkyydestä joutuu kärsimään joten ole onnellinen koirasi kanssa. Koira on vankina.[/QUOTE]

ja just tällaisten paskanjauhajien ei tarvii tulla kommentoimaan.. mä en tällaista tarvii vaan kunnon vinkkejä ja apua! taas joku viherhihhuli..

ja just tällaisten paskanjauhajien ei tarvii tulla kommentoimaan.. mä en tällaista tarvii vaan kunnon vinkkejä ja apua! taas joku viherhihhuli..

siis mitä viherhihhulointia on siinä jos inhoaa eläimiä sisällä. olen niistä kärsinyt ihan tarpeeski. jumalauta, ihan kaikessa karvoja. millään viiskertaa päivässä imuroinnilla niistä ei pääse eroon. käpälissä tulee paskaa sisälle, että aina saisi olla luuttuamassa, eikä sittenkään koskaan täysin puhdasta.
rahanmeno jolla voisi hemmotella itseään. minneen ei pääse kun tälle karvakasalle pitää olla hoitopaikka.
pakko lähtee ulos vaikka sataisi puukkoja tai puntareita, tai ois tulipalopakkanen. puhumatta siitä jos sattuis olemaan kipeä.
siis haloo!!!!

ap. kerroit, että koira on luille allerginen. Oletko kokeillut erilaisia, esim. kaupan solmuluita, aito naudan tai hirvenluu? Millätavalla allergian huomasi?
Mielekäs tekeminen tiúohon aktiiviseen ikään (1- 1 1/2v) ehkäisee tuhotöiden tekemistä.

Synonyymejä sanoille voimme alkaa toki keksimään. Tottakai ne mainitut olivat oikein (minä tiesin sen tarkastamattakin) , mutta koiratkin ovat yksilöitä. Meidän koira pärjää yön ilman vettä, sinun ei ehkä. Sinuna olisin huolissani enemmän ihmisvanhuksista joiden perustarpeita ei huolleta vanhainhoitolaitoksissa kuin siitä jos joku täällä ei anna koiralleen vettä liian kusemisen vuoksi *haukotus*

[QUOTE="minä";23216612]siis mitä viherhihhulointia on siinä jos inhoaa eläimiä sisällä. olen niistä kärsinyt ihan tarpeeski. jumalauta, ihan kaikessa karvoja. millään viiskertaa päivässä imuroinnilla niistä ei pääse eroon. käpälissä tulee paskaa sisälle, että aina saisi olla luuttuamassa, eikä sittenkään koskaan täysin puhdasta.
rahanmeno jolla voisi hemmotella itseään. minneen ei pääse kun tälle karvakasalle pitää olla hoitopaikka.
pakko lähtee ulos vaikka sataisi puukkoja tai puntareita, tai ois tulipalopakkanen. puhumatta siitä jos sattuis olemaan kipeä.
siis haloo!!!![/QUOTE]

Joillekin vain ei ole luotu sitä, että kykenevät pitämään eläimiä :)

[QUOTE="yks";23216632]Joillekin vain ei ole luotu sitä, että kykenevät pitämään eläimiä :)[/QUOTE]

Miks pitäis kyetä? Katkeruuttako? Ei pysty enää pääsemään niistä eroon kun kerran on ottanut. Tiedän joitain, jotka ei todellakaan nauti eläimestä, mutta eivätpä voi enää hankkiutua eroonkaan, kun tulisi sitten niin paha olo :D

[QUOTE="vieras";23216203]Anteeksi vaan, mutten ole väännellyt näitä lakeja päässäni. Laki on laki ja that's it.
Odottelen edelleen sitä häkityslinkkiäsi?
Tässä odotellessa säästän sun vaivannäköä ja kerron, että: Koiran pitoon tarkoitetun häkin tai muun vastaavan tilan korkeuden on oltava vähintään häkissä pidettävän koiran pituus rintalastasta hännän juureen kerrottuna luvulla kaksi. Jos samassa häkissä tai muussa vastaavassa tilassa pidetään useampaa kuin yhtä koiraa, korkeus määräytyy suurimman siinä pidettävän koiran pituuden mukaan.

Ja tuo löytyy maa- ja metsätalousministeriön sivuilta kohdasta eläinsuojeluvaatimukset.

Mä vähän veikkaan, että kovin moni isorotuisen koiran omistaja ei hommaa häkkiä, jonka pitämiseen tarvitaan melkein yksi makuuhuone.
Koiraa ei saa häkittää, mutta koiraa saa kyllä häkissä pitää. Kyse on vaan siitä, että onko se koira siinä häkissä esim. autossa turvallisesti vaiko kotona tunnin vai koko yön.[/QUOTE]

Niin ja tuon kokoisessa häkissä koira sitten jo elää koko elämänsä lenkkejä lukuunottamatta :D Eihän ton kokone häkki riitä mihinkään, jos koira siellä koko ajan on! Tarha silloin pitää olla! Reilun kokonen ja kopilla, ulkona.

Ja sulta (tai joltain muulta vieraalta) mä sitä lakitekstilinkkiä oottelen. Et antanu vieläkään, ku vaan päästäs heittelet muistin varassa :P Ton kokosissa häkeissä viettä elämäänsä tarhatut elikot, joihin laissa enemmänkin viitataan. Turkiseläimet ja sen sellaiset. Myöskin kenneleissä tämä häkkikoko on minimi, mutta vain huono kennelin pitäjä käyttää minimihäkkejä.

Koiraa ei saa häkittää, mutta häkissä saa pitää?! Siis what?!?!?! Mikä ero sulla näissä on? Koira häkkiin ja sit se on häkissä. Se on häkittämistä. Eli on häkissä. :D

Sorry aapee, tää menee niiiiin off topic, mut oikeest kuin ihmiset voi olla näin pässejä?!?! :D Hyvät naurut sain määki. Päiväsajaksi voi hyvin ajatella isoa häkkiä, jos muu ei auta. Monta koiraa on rauhottunu ihan sillä. Dobberille tarvitaan kyl iso häkki, mut ei sitä lopun elämää tartte pitää. Tai sit voi tulla kausittaisia tuhovimmoja, et tarttee ottaa häkki taas käyttöön hetkeks.

Minulle taas koiraharrastus antaa paljon. Olen saanut ympäri maailmaa paljon ystäviä, suomesta hyvin paljon. Kierrän paljon suomea näyttelyiden ja kokeiden takia, suomi tulee tutuksi ja mikä sen mukavampaa kuin kaunissa kesäsäässä ajella suomessa. Olemme paljon myös rannalla vesipelastus harrastuyksen takia, perheen yhteinen harrastus.
En pelkää liikkua ja asua, kotona on takuuvarmat palo ja varkaushälytykset :) asiattomat pihalla liikkujat on pysyneet poissa pelkän kyltin perusteella :)
Pysyn hyvässä kunnossa, kun parasta terapiaa on kuntoilla kelillä kuin kelillä. Kun olen kipeänä, mies lenkittää ja pissittää koirat. Koti pysyy siistinä, kun imuroin usein, samalla tulee pölyt pyyhittyä Hmm.. muutamalla ystävällä, joilla ei lemmikkiä ole, on silti villakoiria nurkissa *noloa*

[QUOTE="vieras";23216551]Tarkastin noi synonyymit ja kyllä ne pitävät paikkansa :D Että ei ne ole mitään keksittyjä.
Sanoit näin: "Itse tiedän ettei koira kärsi ja me toimimme ihan oikein." En ymmärrä missä luulet tekeväsi oikein jos tieten jätät koirasi ilman perustarpeita.[/QUOTE]

Taas voit heittää linkin jonnekin missä sanotaan että riittävästi tarkottaa aina. :P Mars suomenkielen tunneille siitä! Taidatkin olla mamu.

Niin ja tuon kokoisessa häkissä koira sitten jo elää koko elämänsä lenkkejä lukuunottamatta :D Eihän ton kokone häkki riitä mihinkään, jos koira siellä koko ajan on! Tarha silloin pitää olla! Reilun kokonen ja kopilla, ulkona.

Ja sulta (tai joltain muulta vieraalta) mä sitä lakitekstilinkkiä oottelen. Et antanu vieläkään, ku vaan päästäs heittelet muistin varassa :P Ton kokosissa häkeissä viettä elämäänsä tarhatut elikot, joihin laissa enemmänkin viitataan. Turkiseläimet ja sen sellaiset. Myöskin kenneleissä tämä häkkikoko on minimi, mutta vain huono kennelin pitäjä käyttää minimihäkkejä.

Koiraa ei saa häkittää, mutta häkissä saa pitää?! Siis what?!?!?! Mikä ero sulla näissä on? Koira häkkiin ja sit se on häkissä. Se on häkittämistä. Eli on häkissä. :D

Sorry aapee, tää menee niiiiin off topic, mut oikeest kuin ihmiset voi olla näin pässejä?!?! :D Hyvät naurut sain määki. Päiväsajaksi voi hyvin ajatella isoa häkkiä, jos muu ei auta. Monta koiraa on rauhottunu ihan sillä. Dobberille tarvitaan kyl iso häkki, mut ei sitä lopun elämää tartte pitää. Tai sit voi tulla kausittaisia tuhovimmoja, et tarttee ottaa häkki taas käyttöön hetkeks.
F23_KOIRIEN, KISSOJEN JA MUIDEN PIENIKOKOISTEN SEURA- JA HARRASTUSELINTEN PIDOLLE ASETETTAVAT ELINSUOJELUVAATIMUKSET 3 Koirat3.1. Yleiset vaatimukset
Tuolta löytyy, kohdasta "Koiran pitoon tarkoitettu häkki".

muuhun ottamatta kantaa mutta tosta veden juomisesta yöllä, meillä on kaksi kerroksinen talo makuuhuoneet yläkerrassa ja keittiö missä juomakuppi alakerrassa, koira nyt jo 8 vuotias ja nukkuu aina meidän kanssa yläkerrassa ei koskaan mene yöllä alakertaan juomaan, ei kai ihmisetkään yöllä juo ei tulis mieleenikään tuoda koiralle yläkerran makuuhuoneeseen vesikippoa , olenko mä nyt sitten palstalaisten mielestä eläinrääkkääjä, yöllä nukutaan , päivällä syödään , juodaan, leikitään ja lenkkeillään.

Ensinäkin tuo teksti on lakia. Eläinsuojelulakiin on kirjoitettu, että mmm saa asettaa lakia, siksi tuo on kopsattu mmm:n sivuilta.
Häkittäminen on sitä, että koiraa pidetään häkissä pidempiä aikoja joka on kiellettyä. Häkissä SAA pitää esim. autossa (joka on hyvä turvallisuuden kannalta) ja pieniä aikoja kotona, jos häkki on koiralle oikein kokoinen. Ja toki se, että koira on oikean kokoisessa häkissä on häkittämistä, turha takertua kielioppiasioihin. Kasvattajien häkitykset on asia erikseen, josta myöskin löytyy tietoa mmm:n sivuilta.

En todellakaan ole kaivanut tuota asiaa omasta muististani, vaan nuo häkkimääräyksen on KOPIOITU sanasta sanaan mmm:n sivuilta. Jos joltakulta vieraalta odottelet jotain linkkiä, niin voit sen varmasti kaivaa itsekin. Se löytyy eläinsuojelulaista, heti alkumetreiltä ja siellä sanotaan,että mmm saa asettaa lakia ja kun menet mmm:n sivuille, niin löydät sieltä tuon kaiken minkä olen sanonut. Että nää ei ole mitään mutu juttuja.

Taas voit heittää linkin jonnekin missä sanotaan että riittävästi tarkottaa aina. :P Mars suomenkielen tunneille siitä! Taidatkin olla mamu.

Ilmeisesti tää oli tarkoitettu sille, joka jättää koiransa yöksi vailla vettä? Hänen mielestään riittävästi tarkoittaa sitä, että se vesikuppi laitetaan koiralle aamulla. Tänne oli listattu synonyymejä riittävästi-sanalle, eikä se mennyt jakeluun.

muuhun ottamatta kantaa mutta tosta veden juomisesta yöllä, meillä on kaksi kerroksinen talo makuuhuoneet yläkerrassa ja keittiö missä juomakuppi alakerrassa, koira nyt jo 8 vuotias ja nukkuu aina meidän kanssa yläkerrassa ei koskaan mene yöllä alakertaan juomaan, ei kai ihmisetkään yöllä juo ei tulis mieleenikään tuoda koiralle yläkerran makuuhuoneeseen vesikippoa , olenko mä nyt sitten palstalaisten mielestä eläinrääkkääjä, yöllä nukutaan , päivällä syödään , juodaan, leikitään ja lenkkeillään.

Kyllä.Tervetuloa joukkoon :D

Ja nyt ku alko ihan jo ottaan pattiin nää suomen kielen mokat ni laitetaas tänne vähän synonyymeja. Seuraavat samalla numerolla tarkoittavast samaa:

1. riittävästi, kylliksi, tarpeeksi

2. Runsaasti, yllin kyllin, reilusti, paljon, ylenpalttisesti

3. aina, jatkuvasti, koko ajan, pysyvästi

En sitten tiedä, miten ryhmästä 1. mennään suoraan ryhmään 3. Kenties vieras haluaa selventää tämän kaikille.

Alkuperäinen kirjoittaja Jebs

Vieras kirjoittaa:
Ilmeisesti tää oli tarkoitettu sille, joka jättää koiransa yöksi vailla vettä? Hänen mielestään riittävästi tarkoittaa sitä, että se vesikuppi laitetaan koiralle aamulla. Tänne oli listattu synonyymejä riittävästi-sanalle, eikä se mennyt jakeluun.

Nimenomaan ei! Kommentti oli pässille, joka väitti lakitekstissä mainitun riittävä-sanan tarkottavan aina. Mun mielestä koira ei välttämättä tartte vettä yöllä.

Jos mulle tulee yöllä jano, niin kyllä menen sinne alakertaan juomaan. Jos teillä ei ole ovet kiinni, niin oletko niin herkkäuninen että heräät siihen, jos koira saattaisi mennä juomaan.

Mutta loppujen lopuksi kyse ei ole siitä, että tarvitseeko koira yöllä vettä, vaan siitä, että koiralla on aina oltava vettä tarjolla. Tämä yksi kun säännöstelee koiran veden juontia, niin se on väärin.