koiran epilepsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sekarotuisen omistaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sekarotuisen omistaja

Vieras
eli meidän koiralla on luultavasti epilepsia, ei ole mitään kokeita koskaan otettu, koska kohtaukset olleet suht lieviä ja tulevat 1-2kertaa vuodessa.
koiralla oli eka kohtaus vuoden iässä, nyt koira on 8vuotias.
pari viimeisintä epilepsia kohtausta on ollut poikkeuksellisen rajuja, on tullut pissat ja kakat lattialle ja kouristukset ja koiraan ei saa kontaktia noin 10minuuttiin. kohtaus loppuu yleensä aina oksentamiseen ja tämän jälkeen koira on taas ihan oma itsensä.
nyt mietinkin, että mikähän voisi olla syynä epilepsian pahenemiseen, eläinlääkärille kyllä ollaan menossa, mutta kaipaisin kokemuksia myös muilta koiran omistajilta, että minkälaisia teidän koiranne epilepsiakohtaukset ovat, ja onko lääkitys käytössä?

Jokainen kohtaus avaa tietä uuden kohtauksen tulla. Jos koiralla on 8 vuotta ollut kohtauksia, on luonnollista, että alkavat pahentua ja lopulta vaikuttavat koiran hermorakenteeseen ja saattaa tulla neurologisia ongelmia ja jopa vihaisuutta. Neuvottelisin eläinlääkärin kanssa lääkityksestä, jolla kohtaukset saisi kuriin.

meidän koiran ensimmäinen epilepsiakohtaus oli niin raju, että se kuoli siihen. koira oli tuolloin 3-vuotias ja vietiin se heti eläinlääkäriin (noin vartissa kerettiin perille), mutta eivät saaneet pelastettua koiraa. :(

no ei meillä ole kohtauksia ollenkaan, kun on lääkitys, josta ei lipsuta. Musta tuo kuullostaa kamalalta, ettei kokeita ole otettu kun niin lievänä ilmenee, haloo!! viesirhän sinä toki lapsenkin tutkimuksiin tuollaisessa tapauksessa..

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
no ei meillä ole kohtauksia ollenkaan, kun on lääkitys, josta ei lipsuta. Musta tuo kuullostaa kamalalta, ettei kokeita ole otettu kun niin lievänä ilmenee, haloo!! viesirhän sinä toki lapsenkin tutkimuksiin tuollaisessa tapauksessa..

veisin toki, mutta kohtauksen oireet ovat aivan samanlaiset mitä koiran epilepsiassa on lueteltu, joten se epilepsia diagnoosi on tehty oireiden perusteella.

eläinlääkäri itse mulle sanoi, että lievään ja harvoin tulevaan epilepsiaan ei koiralle lääkitystä lähdetä etsimään, aina kun se sopiva annos ei ihan mutkitta löydy, kohtaukset saattavat jopa tihentyä ja pahentua jos on lääkitykset väärin.

ja sanoinhan tuossa alussa, että nyt ollaan lekuriin menossa, koska kohtaukset pahentuneet.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:

veisin toki, mutta kohtauksen oireet ovat aivan samanlaiset mitä koiran epilepsiassa on lueteltu, joten se epilepsia diagnoosi on tehty oireiden perusteella.

eläinlääkäri itse mulle sanoi, että lievään ja harvoin tulevaan epilepsiaan ei koiralle lääkitystä lähdetä etsimään, aina kun se sopiva annos ei ihan mutkitta löydy, kohtaukset saattavat jopa tihentyä ja pahentua jos on lääkitykset väärin.

ja sanoinhan tuossa alussa, että nyt ollaan lekuriin menossa, koska kohtaukset pahentuneet.

No, ehkä osaat ens kerralla kysyä toisenkin eläinlääkärin mielipiteen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:

No, ehkä osaat ens kerralla kysyä toisenkin eläinlääkärin mielipiteen.

kyllä tuo nykyinen on ihan hommansa osaava lekuri, en vaihda, koska pidämme hänestä ja koiramme pitää hänestä. tuntee meidät ja koiran pennusta asti.

oletko sinä kenties eläinlääkäri? ja tiedät koiramme historian täydellisesti?

http://www.nic.fi/~tollerit/html/laaketiedetta/epilepsia.htm

Täällä lukee tuosta lääkityksestä. "Jos kohtauksia on harvoin (joka toinen kuukausi) ja ne ovat lieviä, kohtauksia ehkäisevää lääkitystä ei suositella. Tiheämmin toistuvat ja voimakkaat kohtaukset on estettävä lääkityksellä"

Alkuperäinen kirjoittaja n:
http://www.nic.fi/~tollerit/html/laaketiedetta/epilepsia.htm

Täällä lukee tuosta lääkityksestä. "Jos kohtauksia on harvoin (joka toinen kuukausi) ja ne ovat lieviä, kohtauksia ehkäisevää lääkitystä ei suositella. Tiheämmin toistuvat ja voimakkaat kohtaukset on estettävä lääkityksellä"

juu olen tuon joskus lukenutkin, joten eiköhän eläinlääkärimme ole ollut myös oikeassa.

nyt sitten kun kohtaus on pahentunut niin tilanne vpoi ollakkin toinen, ja luultavasti jotakin kokeitakin sitten otetaan.

Mun vanhemmilla oli koira jolla epilepsia puhkesi pentueen jälkeen.
Jostain syystä myös jokaisella pennulla puhkesi epilepsia kohtalaisen aikaisessa vaiheessa.

Kohtaukset oli rajuja ja toistuivat usein joten meillä oli lääkitys käytössä. Siitä huolimatta kohtauksia tuli silloin tällöin.
Kohtalaisen vanhaksi tämä ensimmäinen kuitenkin eli, pennut kuoli (tai lopetettiin, lääkärin suositukseta) aikaisemmin.

no tossa samassa jutussahan myös sanotaan että noiden muiden kuin epilepsian pois sulkemiseksi täytyy tutkia huolellisesti... suututtaa vain tälläinen eläinrääkkäys.

no tossa samassa jutussahan myös sanotaan että noiden muiden kuin epilepsian pois sulkemiseksi täytyy tutkia huolellisesti... suututtaa vain tälläinen eläinrääkkäys.

eiköhän tässä kahdeksan vuoden aikana olisi kuitenkin tullut jotakin jos olisi muuta kuin epilepsiaa.

Yhteistyössä