Koiran ulkoilutus ja vauva/taapero.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mä itseasiassa oon miettiny kans et mitenköhän tuo yhistelmä tulee onnistumaan..Pakko se on varmaa ekaks pariks viikoks koira laittaa porukoille hoitoon, en mä nimittäin pärjää (tai ainakaan usko pärjääväni ) vastasyntyneen ja koiran kanssa itekseni..

:o
Sä pärjäät, aivan varmasti. Onko niin että teillä on jo koira ja nyt vauva tuloillaan?

Joo nelivuotias leikattu uros ja vauva tuloo kesäkuun alussa..

Varsinkin kesällä sun on helppo katsoa millaiseen rytmiin vauvan elämä alkaa mennä koira tottuu siihen teidän rytmiin sitten.

Onko koira tätänykyä yksi kotona esim. teidän työpäivien ajan?

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Juu koiranhan ei tarvitse päästä juoksemaan/liikkumaan. Kerrostalo asuntoon vain neljän seinän sisälle ja sit kerran viikossa tottelevaisuus treeniä. Haloo!! Miksi niitä koiria pitää edes hankkia, jos itsekin epäilee voiko huolehtia koiran tarpeista 100%:sesti

Kuka missään välissä tälläistä on väittänyt? Ja voi että mua vituttaa tuo asuinmuotoon vetoaminen, sillä nyt ei oo mitään merkitystä koiranpidon kannalta. Ei se omakotitaloasuminen kenestäkään hyvää koiranomistajaa tee.

Meillä mies hoitaa pääsääntöisesti koiranulkoilutuksen tai on vauvan kanssa, kun minä lenkitän koiraa. Satunnaisesti, kun miehellä on pidempi päivä, raahaan vauvan vaunuissa ja koiran lenkille.
Varmaan tulisi lähdettyä useammin vaunujen ja koiran kanssa lenkille, jos ei tarvitsisi ensin kantaa vaunuja 2-osassa alas ja sitten vielä hakea vauvaa ja koiraa. nyt näen sen vaivan vain, kun on pakko. odotan kesää, kun ulkona pärjää kevyemmillä rattailla ja vauva oppii kävelemään, jolloin uloslähteminen helpottuu. :)
vaunujen kanssa lenkkeily sujuu ihan hyvin, vaikka (iso)koira välillä vähän intoutuukin vetämään. Ainoa hankaluus on toisten koirien ohitus, jos omistaja päästää koiran liian lähelle, jolloin meidän koira alkaa puolustamaan vaunuja. :/ mutta niistä selvitään ennakoinnilla ja valppaudella.

Varsinkin kesällä sun on helppo katsoa millaiseen rytmiin vauvan elämä alkaa mennä koira tottuu siihen teidän rytmiin sitten.

Kun oltiin molemmat töissä niin oli, nythän se ei joudu juurikaan itekseen olemaan..

Juu koiranhan ei tarvitse päästä juoksemaan/liikkumaan. Kerrostalo asuntoon vain neljän seinän sisälle ja sit kerran viikossa tottelevaisuus treeniä. Haloo!! Miksi niitä koiria pitää edes hankkia, jos itsekin epäilee voiko huolehtia koiran tarpeista 100%:sesti

Sulla ei taida olla käsitystä mitä se on kun koirien kanssa HARRASTETAAN..

Tiedän tasan tarkkaan mitä tarkoittaa kun koiran kanssa harrastetaan. Olen kasvattanut kolme koiraa. Tokonnut yhden kanssa, toisen kanssa agilityä ja kolmas rakasti pitkiä juoksu lenkkejä metsässä ja umpisella. Koira tarvitsee liikuntaa, eikä vain aivotyöskentelyä. Parhaassa tapauksessa yhdistetään molemmat, mutta siitä huolimatta koira tarvitsee päästä juoksemaan ihan omaksi iloksi. Ja jos tosiaan epäilee ettei pärjää koiran ja pienten lasten kanssa, on parempi miettiä kaksi kertaa miksi koiran ottaa ja voisiko tilanteen ratkaista jollain muulla tavalla koiran, omistajan ja lasten hyödyksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vadelma ballerina:

Kuka missään välissä tälläistä on väittänyt? Ja voi että mua vituttaa tuo asuinmuotoon vetoaminen, sillä nyt ei oo mitään merkitystä koiranpidon kannalta. Ei se omakotitaloasuminen kenestäkään hyvää koiranomistajaa tee.

Mullaki vituttaa se, että koirista ei aina huolehdita niinkuin tulisi huolehtia. Esimerkkejä löytyy miljoonittain.

Kun oltiin molemmat töissä niin oli, nythän se ei joudu juurikaan itekseen olemaan..

Aivan, eli sun ei ihan välttämättä edes tarvitse viedä sitä ulos miehen työpäivien aikana :)

Tiedän tasan tarkkaan mitä tarkoittaa kun koiran kanssa harrastetaan. Olen kasvattanut kolme koiraa. Tokonnut yhden kanssa, toisen kanssa agilityä ja kolmas rakasti pitkiä juoksu lenkkejä metsässä ja umpisella. Koira tarvitsee liikuntaa, eikä vain aivotyöskentelyä. Parhaassa tapauksessa yhdistetään molemmat, mutta siitä huolimatta koira tarvitsee päästä juoksemaan ihan omaksi iloksi. Ja jos tosiaan epäilee ettei pärjää koiran ja pienten lasten kanssa, on parempi miettiä kaksi kertaa miksi koiran ottaa ja voisiko tilanteen ratkaista jollain muulla tavalla koiran, omistajan ja lasten hyödyksi.

Ja ihan kerran viikossa harrastit? Sori nyt mut :laugh:

Aivan, eli sun ei ihan välttämättä edes tarvitse viedä sitä ulos miehen työpäivien aikana :)

Tarvii, miehen työpaikka on vaihtunut sen jälkeen kun minäkin jäin kotiin ja nyt ei ole mahdollista elää niin et se huolehtis koiran ulkoilutukset, eli kyllä ne minun tehtäväks suurimmaks osaks jää..

Kai se on suurimmilta osin siitä kiinni et miten asian ite ottaa, no joo, joutuu vähän tekee töitä et täältä luhtitalon yläkerrasta raahaat vaunut, muksun ja koiran alas mut kai se menee kun vaan ottaa sen pään.. :) Eniten mua siis huolestuttaa ihan se alkuaika, ei niinkää muu, tulee kuitenkin sitten vaunuiltua kaupalle jne niin siinähä se koirakin tulee mukana, mut just ne ekat pari viikkoo kun ite totuttelet siihen et on vauva jne..

Mä itseasiassa oon miettiny kans et mitenköhän tuo yhistelmä tulee onnistumaan..Pakko se on varmaa ekaks pariks viikoks koira laittaa porukoille hoitoon, en mä nimittäin pärjää (tai ainakaan usko pärjääväni ) vastasyntyneen ja koiran kanssa itekseni..

Täh,mitenniin et pärjää?Meillä 3 pientä lasta ja kohta syntyy neljäs lapsi.Koiria on 3 ja aina on onnistunut ulkoilutukset ja muut hienosti,eiköhän nytkin.

Ja ihan kerran viikossa harrastit? Sori nyt mut :laugh:

Kerran viikossa tokoa ja agilityä 2. Ja tuo kerran viikossa oli vain vertaus. Mites sulla koiran kanssa:)

Siis minä en nyt käsittänyt, ettämiksi tämä kysymys koski vain koiranomistajia jotka ei asu omakotitalossa? Eikö siis omakotitalossa olevan tarvitse lenkkeilyttää sitä koiraa vai onko oletus, että ne omakotitaloihmiset on vain vähän pätevämpiä joten tämä ei ole heille ongelma?

Minusta koiran ulkoilutus oli kaikista helpointa kun esikoinen oli vauva :D Vauva vaunuihin ja kävelemään. Silloin tuli helposti käveltyä 3-4 tunnin lenkkejä joka päivä. Mie tykkään kävelemisestä :snotty:
Nyt kun on taapero eikä enää nukahda vaunuihin, ei voi noin pitkiä lenkkejä tehdä lapsen kanssa. Tunnin lenkki onnistuu, josta poika kävelee osan. Silloin ei kyllä voida puhua kunnon lenkistä.
Nyt kun kaksosia ei vielä saa ulkoiluttaa, niin melkoisen mielenkiintoista on nuo pidemmät päivälenkit sumplia. Usein pääsen vasta ilta kymmenen jälkeen. Ihan mukavaa se on silloinkin kaupungin läpi kävellä, rauhallista...

Mies vie meillä aamu- ja iltapissalle. Nuo on nopeita puolen tunnin lenkkejä. Lisäksi yritän käydä säännöllisesti agitreeneissä, mutta tällä hetkellä kaksoset tosiaan aiheuttavat omat haasteensa aikatauluihin yms.

Kesää ja lämpimiä säitä odotan, jotta pääsisin taas kunolla kävelyille koiran kanssa.

Ellikäs, kerrostalossa asutaan, koira 12v ja poika 1v.
Ulkoilu onnistuu oikein hyvin, vähintään 3 kertaa päivässä,
joko yksin tai lapsen kanssa ja ajat vaihtelevat. Koira oppii niihin rutiineihin, eli
pentuna tietysti sitä hommaa enemmän, mutta ajan kans se rytmi tulee.
Ja vaatihan se sitä tiettyä rytmiä sinultakin.
Meillä ainakin molemmat pojat tykänneet kovasti noista haukuista. :)

Mitä jos hankkisit kantoliinan tai kunnon rintarepun?Vauva siihen ja vaik mettään kattelee kannon päitä...
Mä olisin toiminut noin ja tehny piiiiitkiä lenkkejä koiran kans,mutta...meitä siunattiin kaksosilla enkä viittiny toista selkään laittaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vadelma ballerina:
Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh!:
vadelma ballerina: Koska koiranne sitten pääsee ulos, kun sanoit ettei välttämättä yhtään lenkkiä päivässä, eikö mene pitkin seiniä?

Koira ei tarvitse lenkkejä jos sen kuntoa pidetään muuten yllä.

Niin, heh, luuletsä että 3 km kävelylenkki pidemmän päälle riittää tollaselle koiralle? Se koiran väsyttäminen liikunnalla hoituu ihan muuten ku lapsen kanssa. Koira pääsee ulos joko minun tai mieheni kanssa, vaihteelevasti hiihtoa tai irti juoksentelua metsässä. Plus tottistreenit jonkun kerran viikossa.

Harrastan pk-lajeja koirineni, luulen että tiedän mistä puhun. Se koira ei tarvitse ojanpientareita mihinkään. Koiraa ei väsytetä lenkein.
Enkä ole oikein varma että kenelle oikein vastisit tässä.

Mun mielestäni koira tarvitsee niitä ojanpientareiden hajuja kyllä varsin paljon, eli ns. hesarinlukua. Vaellusvietti täytyy myös tyydyttää, eli pelkkiä kotikortteleita ei voi pelkästään kiertää päivästä toiseen. Ja saa sen koiran fyysisesti väsyneeksi lenkeilläkin, vaikka se yksinään ei toki riitäkään.

Blogistani löytyy vinkkejä vaunujen ja koiran kanssa ulkoiluun! Myös paljon muita vinkkejä lapsiperheen arkeen, josta koira löytyy!

http://vauvajakoira.blogspot.com/2012/03/arki-on-ihanaa-kun-sen-oikein-oivaltaa.html

meillä 2 koiraa ja 2 lasta. 6v sakemanni/tanskandoggi ja 4 v ranskanbulla. 1,8v poika ja 5v tyttö. Minä ja ranskalainen vedetään pulkassa tyttöä ja Sekomanni vetää pulkassa poikaa. Hihnassa koirat ei vedä. Molemmilla kunnon vetovehkeet, tilattu Artunkoiratarvikkeesta. Siis valjaat ja aisat. Lenkit 30min-1,5 tuntia. Ja on päiviä jolloin ei vaan pääse lenkille, esim tänään Poika hirrveessä kuumeessa ja nyt illalla tytön harrastuksia. Koirat ei riehu sisällä, ne on opetettu lepäämään sisätiloissa.
iso aidattu piha.

Nyt on voinut vaihtaa pulkan kärryyn, Ja pimatsu ajaa fillarilla. Minä ja ranskis kävellään, tai juostaan. :)

Tää on hyvä ketju! En nyt lähe kommentoimaa mitää toho harrastus-vääntöön mutta myö kanssa asutaa kerrostalon ekassa kerroksessa (mutta ei siis maantasalla) ja meillä vauva ja yksi koira. Mies on hoitanu koiran ulkoilutuksen aikalailla mitä nyt itekseni käyn välillä, en voi tosin kauaa olla kun imetän. Ja tulossa olisi näillä näkymin pentukoira kesällä ja mietin että ollaako tässä nyt ihan hulluja xD Kuitenkin löytyy täältä sellasia jotka teilaa ihan täysin ja toiset on sitä mieltä että kyllä onnistuu kun laittaa onnistumaan =) Meneehän se kaksi koiraa siinä missä yksikin mutta pennun sisäsiisteysopettelun kannalta olisi mahtavaa jos voisin käyttää sitä miehen työpäivän aikana ainakin pari kertaa pisuilla ulkona. Onneksi tulee kesä ja ei tarvi lasta pukea niin paljoa!!!

Uusimmat

Yhteistyössä