koiranpennun pureminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja badass
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

badass

Aktiivinen jäsen
05.01.2008
7 324
0
36
siis minä en pure pentua vaan pentu mua :xmas:

pentu on vasta 8viikkonen, mut jokapaikassa hampaineen kiinni :kieh:

mä oon ottanu sen linjan et aina kun puree, niin kestän kivun ja koira on mulle ilmaa ja se on alkanu jo nyt huomaan et puremalla mä en ainakaa leiki sen kanssa.. :whistle:
miestä se ei pahemmin edes pureskele, mutta ongelma onkin sitten tuo 3v poika.. koira roikkuu sen vaatteissa, käsissä, jaloissa, sukissa.. koko ajan.. ja tokihan noi naskalihampaat sattuukin pieneen, et mites siin menetellään kun en kuitenkaan koko aikaa pysty siin oleen irrottamassa niit toisistaan (kuten tähän mennessä olen ollu..) tosi raskasta jotenkin :ashamed:

oon koittanu välttää ei-sanan käyttöä, toki käytän, mut en jatkuvasti ettei "menetä tehoaan". niskavilloista olen pari kertaa nappassut kun on repiny poikaa vaatteista, mut ei se mitään tehoa kun ton ikänen vaan riehuu sitä energiaansa ja kaikki menee toisesta lurppakorvasta sisään ja valuu toisesta pihalle..

auttakaa taas mua koiraihmiset :ashamed:

Alusta saakka kuria,tosin noin pienelle ei viä mitään isoo mutta ilman muuta täytyy kieltää ja työntää pois mutta ei antaa liikaa huomiota.Mein pentu tossa iässä koitti hampaita ihan kaikkeen.

kun sepä se et mä tiedostan oikein hyvin et ton ikästä nyt ei paljon voi viel "koulia" vaik kuri onkin pidettävä, mutkun kaikki unohtuu kolmessa minuutissa..

oon koittanu tilalle tuputtaa pehmoleluja, luita, palloja, peittoja, mut ne kiinnostaa sitä sen minuutin ja taas se roikkuu pojassa..

koiranpentu vaistoaa selvästi et paikalla on myös ihmispentu, mut ei käsitä et sen kaa ei voi riehua niinkun koiran kanssa.. :whistle:

ja en mä nyt voi niitä erottaakaan toisistaan tyyliin toinen olkkariin ja toinen eteiseen, menis aivan liian hankalaks ku tää kämppä on tän mallinen :headwall:

Alusta asti tosiaan kuria vaan! Ja miten se ei-sana menettää tehonsa ja millä sä sitten sitä koiraa torut???
Meillä 15vko pentu jolle hoen ei-sanaa...menee vielä perille ja on meillä ollu 7vko vanhasta...Kamala ajatella teillä kun pentu on vanhempi se jatkaa tota samaa mallia...säälittävää...

Saan varmaan kuraa niskaan mutta meillä 3v itse antaa kyytiä koiralle jos se erehtyy puremaan...nyt koira siis jo vuoden vanha, muttei ole koskaan ollut mitään ongelmaa kun poika on pitäny huolen ettei häntä purra.
Sinänsä jännä kun taas tota 14v koira puri housunlahkeista ja roikkui eikä meinannu päästää irki.

Alkuperäinen kirjoittaja minävaan:
Alusta asti tosiaan kuria vaan! Ja miten se ei-sana menettää tehonsa ja millä sä sitten sitä koiraa torut???
Meillä 15vko pentu jolle hoen ei-sanaa...menee vielä perille ja on meillä ollu 7vko vanhasta...Kamala ajatella teillä kun pentu on vanhempi se jatkaa tota samaa mallia...säälittävää...

siis mikä on säälittävää? :o
mä mielestäni kirjotin et käytän kyllä EI-sanaa, mut se et sitä ei olla hoettu joka välissä kun on huomattu et välinpitämättömyyskin tehoaa, eli siirretään vaan pentu pois ja ollaan ku ilmaa. mutkun 3v lapsi ei tollaseen oiekin pysty..

Purenta-vaihe ei kestä kauaa, mutta totta on, että puremista tulee määrätietoisesti kieltää. Tehokasta on myös "kipu"-huudahdus, eli kuten pennutkin laumassa tietää tarkkaan leikin kipurajan siitä, milloin leikkikaveri vinkaisee. Meidän jo aikuinen piskikin joskus vielä innostuu kunnolla leikkimään ja osaa toki jo hyvin varoa liian kovaa purentaa, mutta joskus käy vahinko, ja jos älähtää että AU!, niin koira säpsähtää ja on heti katuvan näköinen.

no ymmärsin väärin...sori.
Luulin että teillä ei sanota ollenkaan ei-sanaa...
Meidän neiti 1.5vee pitää itse jo puolensa jos pentu puree sitä...puree yleensä takasin.
Ja mä meen ottaa kaulapannasta kiinni ja vien muualle siis pennun.
Meillä mä kyllä hoen aina heti kun tekee tuhmaa (ja jos saan itse teosta kiinni) ja jos puree niin puren sitä korvaan takasin...meillä on jo toi pureminen oikeastaan jääny jo.

no meidän poika kyllä jotenkin nyt oireilee tosta koiranpennusta ja on tosi itkuherkkä ja takiainen kun on huomannut et äidin huomioo saa joku muukin (mikä on kyl musta pelkästään terveellistä :whistle: )
normaalisti tuo kurmottaa porukoiden ja siskon koiraa jos leikki menee liian rajuks, mut tota se juoksee heti äidin syliin itkien karkuun :whistle:

Meillä käytettiin alussa juuri tuota alistamista, eli koira maahan ja
siinä niin kauan, että rauhoittui.Älä kuitenkaan voimalla pidä.
Ja niin pitkään, ennenkuin hampaat vaihtui se oli näykkimässä.
Sitten otin suihkupullon avuksi, eli aina kun puri suihkautin(vettä),
nyt pureminen on loppu ja pennulla ikää 7kk.Ja nykyään tarvitsee
vain näyttää suihkupulloa niin loppuu :)
Kärsivällisyyttä ja onnea uudesta perheenjäsenestä!

Säikäytä koira, eli kun näet sen "hyökkäävän" lapsesi housunpunttiin tms, pamauta kätesi yhteen, lyö sanomalehdellä oven karmiin tai mikäli vaan ehdit, nappaa poskivilloihin kiinni ja teit sitten minkä tahansa noista, karjaise sana "EI" samanaikaisesti. Ja muista katsoa koiraa silmiin ja seiso suorassa jotta koira tietää sinun olevan tosissaan.

MUISTA OLLA JOHDONMUKAINEN eli mikä on kerran ei, on AINA ei - sinun tulee siis kieltää koiraa näykkimästä myös sinua.

Alistamiseen ei pidä ensisijaisesti turvautua mikäli koira ei ole aggressiivinen perusluonteeltaan, sillä se on tarkoitettu lähinnä alfa-koirien koulutusmenetelmäksi. Voi toki laittaa koiranpennun hetkeksi arestiin esim toiseen huoneeseen jos ei meinaa muuten rauhoittua.

Koiraa ja lasta ei ole hyvä jättää koulutusvaiheessa ihan kaksin ettei koira pääse näykkimään lasta ja koe sitä luvalliseksi toiminnaksi. Pidä myös huoli, että lapsi ei yllytä koiraa näykkimään esim juoksemalla sisätiloissa. Koiranpentu kun ei tajua miksi hän ei saa osallistua leikkiin...

Hiljaa hyvä tulee - veikkaisin että kuukauden kuluttua tilanne on teillä jo ihan toinen tuon puremisen suhteen kun olet jo kerta puuttunut siihen =)

Meillä ainakin käytössä on just tuo välinpitämättömyys. Kun yrittää näykätä tai tulee tassulämäriä, just siihen loppuu kaikki huomio, leikki, rapsutus ym. eli koirasta tulee "ilmaa" Vesisuihkua kokeiltiin mutta se oli koiran mielestä vaan hauskaa...

Koiralle voi opettaa jonkun lievemmän kieltosanan josta koira tajuaa ettei tee oikein esim. "äppäppäpp", jos haluaa sen EI:n säilyttää tehokkaana, kaiken toiminnan keskeyttävänä sanana.

Alkuperäinen kirjoittaja Czarina:
Säikäytä koira, eli kun näet sen "hyökkäävän" lapsesi housunpunttiin tms, pamauta kätesi yhteen, lyö sanomalehdellä oven karmiin tai mikäli vaan ehdit, nappaa poskivilloihin kiinni ja teit sitten minkä tahansa noista, karjaise sana "EI" samanaikaisesti. Ja muista katsoa koiraa silmiin ja seiso suorassa jotta koira tietää sinun olevan tosissaan.

MUISTA OLLA JOHDONMUKAINEN eli mikä on kerran ei, on AINA ei - sinun tulee siis kieltää koiraa näykkimästä myös sinua.

Alistamiseen ei pidä ensisijaisesti turvautua mikäli koira ei ole aggressiivinen perusluonteeltaan, sillä se on tarkoitettu lähinnä alfa-koirien koulutusmenetelmäksi. Voi toki laittaa koiranpennun hetkeksi arestiin esim toiseen huoneeseen jos ei meinaa muuten rauhoittua.

Koiraa ja lasta ei ole hyvä jättää koulutusvaiheessa ihan kaksin ettei koira pääse näykkimään lasta ja koe sitä luvalliseksi toiminnaksi. Pidä myös huoli, että lapsi ei yllytä koiraa näykkimään esim juoksemalla sisätiloissa. Koiranpentu kun ei tajua miksi hän ei saa osallistua leikkiin...

Hiljaa hyvä tulee - veikkaisin että kuukauden kuluttua tilanne on teillä jo ihan toinen tuon puremisen suhteen kun olet jo kerta puuttunut siihen =)

tota alistamista mä en ole käyttänyt.. olen lapselle sanonut, että juokseminen ja riehuminen yllyttää koiraa ja olen sit pojalle sanonutkin että nyt oli kyl ihan oma vikas, et lopeta kitinä :ashamed: siis jos on esim juossu koiran lelu kädessään pentua karkuun tms. mut toi koiruus hyökkii pojan kimppuun ku poika istuu potalla, katsoo telkkaa jne.

katsekontaktin olen joka kerta ottanut.

näitä tapojahan on niin monta kun koiriakin, toiselle sopii joku mikä ei sovi toiselle, mut kiva kuulla vinkkejä et tietää mitä kaikkea kokeilee jos tarve tulee :)

muoks.valvomatta en niitä ole jättänyt, siis poikaa ja pentua :)

Meillä neiti 2½v opetettiin sanomaan koiralle EI jos käy sormiin kiinni. Samalla tyttö laittaa kädet ylös ettei koira yllä niihin ja seisoo paikallaan ja katsoo vaan koiraa päin ja sanoo tiukasti EI.
On alkanut poikkuhiljaa mennä koiralle perille kun kielletään ja samalla kaikki muu toiminta lopetataan vähäksi aikaa. Koira on nyt 4kk ikäinen. Innostuu vielä pentuleikkeihin ja herkästi ottaa hampailla kiinni, mutta voimaa ei käytä silloin ollenkaan. Pikkuhiljaa varmaan jää kokonaan, uskoisin ainakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Meillä neiti 2½v opetettiin sanomaan koiralle EI jos käy sormiin kiinni. Samalla tyttö laittaa kädet ylös ettei koira yllä niihin ja seisoo paikallaan ja katsoo vaan koiraa päin ja sanoo tiukasti EI.
On alkanut poikkuhiljaa mennä koiralle perille kun kielletään ja samalla kaikki muu toiminta lopetataan vähäksi aikaa. Koira on nyt 4kk ikäinen. Innostuu vielä pentuleikkeihin ja herkästi ottaa hampailla kiinni, mutta voimaa ei käytä silloin ollenkaan. Pikkuhiljaa varmaan jää kokonaan, uskoisin ainakin.

mä oon ajatellu et toi käsien ilmaan nostaminen ei olis hyvä juttu, pentu kun herkästi sit lähtee hyppien tavotteleen niit sormia/käsiä siitä EIstä huolimatta.. mut hyvä et toiminu teillä :)

Pistäppä se koiran oma huuli sinne väliin kun se yrittää rueta niitä hampaita käyttämään. Siis käännät sormillasi sen koiran huulen sinne väliin jolloin se koira puree itseään eikä sinua ja lapselle vois kanssa yrittää opettaa että vääntää sen koiran huulen sinne väliin jotta koira oppii että se pureminen sattuu ja sitä ei tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja badass:
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:

mä oon ajatellu et toi käsien ilmaan nostaminen ei olis hyvä juttu, pentu kun herkästi sit lähtee hyppien tavotteleen niit sormia/käsiä siitä EIstä huolimatta.. mut hyvä et toiminu teillä :)

Tyttö ei nosta käsiä silleen ylös että niihin ois hyvä hyppiä, vaan nostaa ne esim. selän taakse, tai "puuhkaan" eteensä. Siis silleen että ei ole kädet ilmassa valtoimenaan heilumassa.

Yhteistyössä