koirarotu kiista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jäi tuosta pitkästä sepustuksesta pois, että kyllä ihan perus-metsästyskoirankin saa koulutettua, mutta sillä vaan ei ole semmosta miellyttämisen halua kuin esim. palveluskoirilla. Ja kun tuota kaveria on nyt tässä katseltu, ja opetettu, niin ei sillä mene uuden asian opetteluun kuin hetken pidempään kuin cockerilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mutta eihän labradorista saa seisovaa lintukoiraa???????? en sen takia haluis metsästys koiraa kun niillä hirveesti energiaa ja kaipavat normaalia koiraa enemmän liikuntaa /tekemistä, ja ne kaikki jää kuitenkin minun vastuulle.

ai ei saa vai. Labradorista saa vaikka sirkuskoiran jos vaan haluaa. Labradori on myös äärettömän hyvä kotikoira, lapsiystävällinen, liikuntaa kaipaa yhtä paljon kuin muutkin koirat jne. Monipuolisin rotu. Eikä tarvitse trimmata.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
mutta eihän labradorista saa seisovaa lintukoiraa???????? en sen takia haluis metsästys koiraa kun niillä hirveesti energiaa ja kaipavat normaalia koiraa enemmän liikuntaa /tekemistä, ja ne kaikki jää kuitenkin minun vastuulle.

ai ei saa vai. Labradorista saa vaikka sirkuskoiran jos vaan haluaa. Labradori on myös äärettömän hyvä kotikoira, lapsiystävällinen, liikuntaa kaipaa yhtä paljon kuin muutkin koirat jne. Monipuolisin rotu. Eikä tarvitse trimmata.

Labris on kyllä moneen mukiin sopiva rotu, mutta terveyspuoli on vain näyttelylinjaisilla aika heikohkoa.

Itellä ollu tähän asti vaan vinttikoiria, Jootiedän eräänlainen metsästyskoira sekin... olisin halunnu espanjasta galgon (espanjanvinttikoiran), mies ei suostunu. villakoirasta olen haaveillu jo kauan mut turkin trimmaaminen hirvittää, ja mies ei sellasta halua. Toinen vaihto ehto oli tosiaan toi bokseri, mut sillä paljon sairauksia(???) tai sitten bordeauxindoggi (mies ei halua kuolaavaa koiraa) tai shetlanninlammaskoira.......

Joku tuolla ehdottikin jo metsästyslinjaista labradoria. Minä sitten ehdotan metsästyslinjaista cockeria tai springeriä. Siinä vasta oppivaiset veitikat joka harrastukseen. Toki ihan perus cockeri tai springerikin sopii tarkoitukseen, mutta niitä pitää sitten trimmata tai vähintäänkin ite leikellä/ajaa karvat.

Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:

Kyllä sitä energiaa löytyy paljon muistaki ku metsästyskoirista. Kerro mitä rotuja sä ite sit tahtosit niin saat varmaan kommentteja ja neuvoja.

Ja kannattaa ottaa huomioon, että työlinjaiset koirat, vaativat ja kaipaavat tekemistä enemmän kuin 'kotikoirat'.

Mutta jos miehesi tosiaan haluaa koirasta itselleen metsäkaverin, niin kai hän sen silloinmyös kouluttaa? Ja pakkohan hänenkin on koiran kanssa touhuta, jos haluaa työskentelyn yhdessä toimivan.
Jos sinä harrastat koiran kanssa ja mies käy metsällä, niin kyllä siinä saa koira paljon aktiviteettia, vaikka olisikin energisempi ja vilkkaampi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

Labris on kyllä moneen mukiin sopiva rotu, mutta terveyspuoli on vain näyttelylinjaisilla aika heikohkoa.

meillä on näyttelylinjainen labbis ja terve on ollut. Riippuu täysin sukujuurista ja kasvattajasta jne. kannattaa tosiaan perehtyä noihin sukujuuriin niin saa varmasti ihan terveen yksilön. Juuri taisi olla koiramme-lehdessä, että labradoreistakin alkaa olla pulaa, kun ei meinaa löytyä esim. puolustusvoimille, poliisille, rajavartiolaitokselle sopivia pentuja/pentueita.

Itellä ollu tähän asti vaan vinttikoiria, Jootiedän eräänlainen metsästyskoira sekin... olisin halunnu espanjasta galgon (espanjanvinttikoiran), mies ei suostunu. villakoirasta olen haaveillu jo kauan mut turkin trimmaaminen hirvittää, ja mies ei sellasta halua. Toinen vaihto ehto oli tosiaan toi bokseri, mut sillä paljon sairauksia(???) tai sitten bordeauxindoggi (mies ei halua kuolaavaa koiraa) tai shetlanninlammaskoira.......

Monen miehen mielestä villakoira on vain homojen koira. Tosin trimmauksesta riippuu, miten homolta se näyttää. helpointa on vain leikata karva poikki, eikä mitään kampausta sille. Silloin se on vaan kuin mikä tahansa koira. Tosin niillä saattaa olla polvivaivoja.

meillä on näyttelylinjainen labbis ja terve on ollut. Riippuu täysin sukujuurista ja kasvattajasta jne. kannattaa tosiaan perehtyä noihin sukujuuriin niin saa varmasti ihan terveen yksilön. Juuri taisi olla koiramme-lehdessä, että labradoreistakin alkaa olla pulaa, kun ei meinaa löytyä esim. puolustusvoimille, poliisille, rajavartiolaitokselle sopivia pentuja/pentueita.

Yksiloitähän ne koiratkin on ja valitettavasti tähän väliin on todettava, että niiiiin paljon riippuu myös koiran terveyteen liittyvät asiat siitä, mitä siellä hihnan toisessa pääässä on. Jos siellä on vanhahko mamma, jonka ainut elämänilo on syöttää sen ikivanhaa, jo ennestään ylilihavaa labbista, niin onhan se ihan taattu, että jostain paikasta koira repsahtaa.
Mutta minä en tunne esim. suomen labbisten sukutauluja ollenkaan, ja puhun vain yleisellä tasolla. Uskon kuitenkin, että terveitäkin sukuhaaroja vielä on suomessa, mutta aika monessa taitaa kuitenkin olla mm. lonkkaviat yleisiä... Harmi sinänsä, ihana rotu kun on!

seisovalintu koira jämähtää seisoman havaittuaan linnun, eli näin ollen kertoo metsästäjälle missä maastossa lintuja.....

Voi olla, että villakoira on enemmän sen luonteinen, että se noutaa sen linnun. Mutta en tiedä, en metsästä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
seisovalintu koira jämähtää seisoman havaittuaan linnun, eli näin ollen kertoo metsästäjälle missä maastossa lintuja.....

Voi olla, että villakoira on enemmän sen luonteinen, että se noutaa sen linnun. Mutta en tiedä, en metsästä. :D

Tähän en osaa sanoa mitään. Mutta meillä oli aikoinaan toinenkin cockeri, ja nehän on tavallisesti joko ylösajavia tai noutavia... No, tää tyttö seiso linnut... Eikä kukaan ollu sille sitä opettanu. ja olikin hyvä metsästyskoira!!!
*harmi vaan, tämä koira on jo koirientaivaassa :'( *

Alkuperäinen kirjoittaja ananaskirsikka:
Joku tuolla ehdottikin jo metsästyslinjaista labradoria. Minä sitten ehdotan metsästyslinjaista cockeria tai springeriä. Siinä vasta oppivaiset veitikat joka harrastukseen. Toki ihan perus cockeri tai springerikin sopii tarkoitukseen, mutta niitä pitää sitten trimmata tai vähintäänkin ite leikellä/ajaa karvat.

Meillä on kanssa tulevan koiran hankinnalle nää ap:n kuvaamaat kriteerit, eli pitäis olla metsästyskoira ja harrastuskoira, ja lisäksi se että lapsiperheeseen tietenkin pitäisi passata. Itse en ole todellakaan nähnyt tuossa mitään ongelmaa, ja juuri metsästyslinjan cockeri ja walesin sprinkku on mullakin ollut ns.rotulistalla jo pitkään. Sitten kun koiran hankinta on todella ajankohtainen, niin mietitään että mikä se juuri meidän rotu tulee olemaan.

Ap:lle ehottaisin vielä weimarinseisojaa, jos isompi koira kiinnostaa? ei tarvitse trimmailla ja on hyvä metsästys ja harrastuskoira. Ja kauniskin vielä. Ja yks hyvin viehättävä lintukoira on myös bretoni, joka on weimarinseisojaa pienempi. Ja mun käsittääkseni monet lintukoirat on muutenkin oikein mainioita harrastuskoiria, eriasia kai olisi, jos miehesi haluaisi hirvikoiraa tai pystykorvaa, niitä ei kovin paljoa harrastuskentillä ole näkynyt.

Ja tosiaan tuo aktiivisuus/lenkityspuoli, niin tuleehan siinä yhelle koiralle ihan riittävästi aktiviteettia jos mies käyttää metsällä ja sä harrastat. Sitäpaitti jos peruskoulutus on kunnossa (niinkuin seisovalla koiralla on oltava että se metsälläkään toimisi) niin ei se aktiivisuus ole mikään ongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
laittakaa sitten kaksi koiraa toinen sinulle toinen miehelle, mitäs siitä ton enempää taistelemaan.

tämäkin on hyvä ratkaisu. koirien kohdalla kun pätee sanonta siinähän se menee yksi kuin kaksikin. meillä oli oikeastaan helpompaa kun oli kaksi koiraa, pitivät seuraa toisilleen, mutta nyt tuo meidän labbis on niin ihmisriippuvainen, että pakko miettiä varmaan kaveria sille.

Alkuperäinen kirjoittaja :
minä haluaisin keskikokoisen seurakoiran, mies taas haluaa hirvi tai seisovanlintukoiran.... mutta kun minä en tahdo metsästyskoiraa... Haluaisin koiran jonka kanssa voi harrastaa tokoa ym..... me ei tunnuta pääsevän mihinkään yhteisymmärrykseen koirarotu asiassa... ja mies kun ei halua mitään pitkäkarvasta turilasta..... siis apua

Viisainta on kun annat vaan suosiolla miehellesi periksi ja otatte vaikka molemmat eli hirvi-ja lintukoiran.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
minä haluaisin keskikokoisen seurakoiran, mies taas haluaa hirvi tai seisovanlintukoiran.... mutta kun minä en tahdo metsästyskoiraa... Haluaisin koiran jonka kanssa voi harrastaa tokoa ym..... me ei tunnuta pääsevän mihinkään yhteisymmärrykseen koirarotu asiassa... ja mies kun ei halua mitään pitkäkarvasta turilasta..... siis apua

Viisainta on kun annat vaan suosiolla miehellesi periksi ja otatte vaikka molemmat eli hirvi-ja lintukoiran.

Perustele tämä!!

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:

Perustele tämä!!

Niin se ainakin meillä toimi:vaimo halus rotikan mutta ostin sille (työlinjaisen) labbiksen.Kaikki on tyytyväisiä:saadaan lintukoira ja jälkikoira.Ainut kuka ei ole tyytyväinen on vaimo joka haluaa edelleen rotikan.

Jos miehesi haluaa seisovan lintukoiran, ja sinä toisaalta seura/harrastekoiran,niin mun mielestä hyvä valinta olis iso-tai pienimünsterinseisoja :) Meillä on kotona ollut pieni sellainen, ja itsellänikin ollut ja on ihan mahtavan luonteisia! Metsällä ovat täysillä mukana, mutta koti oloissa rauhallinen ja sen kanssa voi harrastaa tokoa ym.
Ja ovat kauniin näköisiäkin :D

Uusimmat

Yhteistyössä