Koirien rokotuksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en enää tiedä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en enää tiedä

Vieras
Voisinko saada mielipiteitä siitä, mitä "normaali" koiranomistaja ajattelee koiransa rokottamisesta. Voiko oikeasti jonkun mielestä olla ihan ok, ettei koiraa rokoteta ollenkaan ikinä? Kysyn koska tulen pian hulluksi äitini kanssa.

Mulla itselläni on kaksi koiraa, joista toinen on tullut meille ihan sattumalta. Tiedän että se on virosta salakuljetettu hyvin todennäköisesti pentutehtaasta peräisin oleva paperiton "rotukoira". Meille tullessaan koira oli olevinaan 13 viikkoinen, mutta eläinlääkäri epäili että olisi korkeintaan 5 viikkoa vanha. Tämän koiran mulle osti vanha isäni yllätyksenä (olin kyllä etsinyt koiraa jo muutaman vuoden ennen tätä. Kun sain koiran, vein sen heti seuraavana päivänä lääkärille, vaikkei siinä mitään vikaa ollutkaan. Koiralle suoritettiin koko rokotusohjelma alusta asti uusiksi, ikään kuin se ei koskaan olisi rokotuksia saanutkaan. Tämä siksi etten uskonut passissa olevien leimojen olevan aitoja.

No, joka tapauksessa, mun äidilläni on nyt jo kolmas koira josta olen erittäin huolissani. Koira on ostettu suomen tunnetuimmalta pentutehtailijalta/-trokarilta, ja netti on pullollaan juttuja siitä kuinka tämän miehen tuomat koirat ovat kuolleet mm. parvoon yms. koirien tartuntatauteihin, sekä rakenteellisiin että neurologisiin vikoihin. Kun kuulin mistä tämä koira on kotoisin, vaadin äitiäni viemää sen välittömästi lääkäriin. Äidin suhtautuminen oli "etkös sä nyt vähän liioittele" tyyppistä, mutta suostui sitten lopulta varaamaan lääkäriajan. Käskin kertomaan lääkärissä mistä koira on kotoisin, ja pyytämään antamaan kaikki rokotteen uusiksi.

No, äitini oli sitten käynyt eläinlääkärissä, mutta koiralle oltiin annetta vain neloisrokotteen tehosterokote, kuulemma sen takia että passiin oli jo kaikki muut rokotteet merkattu. Minä taas epäilen, ettei mun äiti ole kertonut lääkäriin mennessä kuin että koira tarvitsee puuttuvan rokoitteen, ja tässä on passi mistä näkee mitä se on jo saanut. Ei siis mitään taustoista tai siitä että koira on salakuljetettu suomeen yms. Ja tiedän että tämän äitini teki vain siksi ettei menisi liiaksi rahaa sinne eläinlääkäriin. Itse olin puhunut edellisenä päivänä ks. lääkäriin kanssa, koska hän on myös eläinsuojeluviranomainen, ja tein samalla ilmoituksen tästä pennun myyneestä henkilöstä. Tuolloin eläinlääkäri itse sanoi, että sille pennulle olisi hyvä antaa kaikki rokotteet uusiksi, eli näin hän olisi oletettavasti myös toiminut jos olisi tiennyt että kyseessä on juuri se koira josta olin edellispäivänä soittanut.

Tämä pentu on siis jo kolmas äitini koira joka on kokonaan jätetty rokottamatta. Tästä huolimatta pentu on siis ainoa koira joka äidilläni tällä hetkellä on ollut, muuta kaksi on eläinsuojelija hakenut pois aikoinaan. Ensimmäinen koira haettiin, koska äitini mies hakkasi sitä kaikenaikaa erittäin julmasti, ja toinen sen takia että se jätettiin myös rokottamatta, ei käytetty kuin ehkä kerran viikossa ulkona, ja ruokittiin kaupan lihapullilla. Tiedän, koska tein itse nämä kakasi aiempaa eläinsuojeluilmoitusta.

Tällä hetkellä musta tuntuu etten jaka enää puuttua. Mitä se auttaa jos mä hommaan häneltä niitä koiria pois sitä mukaa kun hän keksii uuden ottaa. Mä en vaan ymmärrä kuka ottaa koiran jos sitä ei ole varaa hoitaa... Anteeksi pitkä ja polveileva teksti, pistää vaan niin vihaksi ettei edes ajatus enää kulje.

No jos koira jää hoitamatta, teet uudelleen ilmotuksen.

Meillä ei koiria rokoteta. Pentuina ovat saaneet ja sit jos on eläinlääkäriin käyntiä muun asian takana, niin sitten otetaan. Asutaan maalla, eikä koirat käy missään, eikä meillä käy koiria.

[QUOTE="vieras";24109675]No jos koira jää hoitamatta, teet uudelleen ilmotuksen.

Meillä ei koiria rokoteta. Pentuina ovat saaneet ja sit jos on eläinlääkäriin käyntiä muun asian takana, niin sitten otetaan. Asutaan maalla, eikä koirat käy missään, eikä meillä käy koiria.[/QUOTE]

Äitini asuu kaupungissa, ja päästää mm. kaveriedensa koiria katsomaan pentua, käy sen kanssa koirapuistoissa jne. Tätä edeltävästä koirasta hän valehteli mulle yli puol vuotta että se on rokotettu, kunnes totuus tuli ilmi kun jouduin itse viemään sen koiran lääkäriin, koska sen maitohampaat ei itsekseen vaihtuneet, ja mun äiti ei ois siltikään vienyt sitä, kun se olis maksanut niin paljon. :( Eläinlääkärissä totesimme ettei koira ollut koskaan saanut yhtään rokotusta. Terveest koirasta en ehkä olisi ihan näin huolissani saman tien, mutta jos on ottanut koiran tuollaisista oloista, niin kyllä mun mielestä kannattais tehdä kaikkensa ehkäistäkseen niitä mahdollisia sairauksia.

Tavallaan en oikein ymmärrä sunkaan perustelua koirasi rokottamattomuuteen. Esim rabies voi kuitenkin tarttua melkein miltä vaan metsäneläimeltä, ja kai teillä nyt sellaisia siell maalla on. Se että koira ei nää muita koiria, ei ole mikään syy jättää rokottamatta. Kai koira sentän lenkille pääsee? Esim. pervohan tarttuu myös toisen koiran jätösten kautta, niihin varmaan törmäätte kuitenkin lenkillä?

Äitisi kaltaisten tietämättömien ja välinpitämättömien ihmisten takia hämärä koirabisnes rehottaa. Se on tosi sääli, mutta minkäs tosiaan teet, kun jokainen saa rahoillaan tehdä mitä lystää... Eikö äitiäsi vaivaa koiriensa alkuperä yhtään? Kai oot kertonut hänelle, että emä voi olla paksuna joka juoksusta ja pentujen isä voi olla vaikka emän oma poika?

Mulle koirien rokottaminen on itsestäänselvyys. Ei olla erakkoja, joten koirakontakteja tulee ja maallakin teoriassa olisi mahdollista saada rabies. Rokotteet ovat niin pikkuinen menoerä kokonaiskustannuksissa, että en todellakaan ala niistä säästämään.

[QUOTE="palma";24109743]Äitisi kaltaisten tietämättömien ja välinpitämättömien ihmisten takia hämärä koirabisnes rehottaa. Se on tosi sääli, mutta minkäs tosiaan teet, kun jokainen saa rahoillaan tehdä mitä lystää... Eikö äitiäsi vaivaa koiriensa alkuperä yhtään? Kai oot kertonut hänelle, että emä voi olla paksuna joka juoksusta ja pentujen isä voi olla vaikka emän oma poika?

Mulle koirien rokottaminen on itsestäänselvyys. Ei olla erakkoja, joten koirakontakteja tulee ja maallakin teoriassa olisi mahdollista saada rabies. Rokotteet ovat niin pikkuinen menoerä kokonaiskustannuksissa, että en todellakaan ala niistä säästämään.[/QUOTE]

Olen kertonut äidilleni kaiken pentutehtailusta ja siihen liittyvistä lieveilmiöistä, näyttänyt kuvia sekä kärsivistä emoista, että sairaista pennuista, puhunut sukurutsasta ilmiöön liittyen, luetuttanut miljoona artikkelia aiheesta ja kertonut kauheita kokemuksia tutuista jne. mutta ei vaan mene perille. Mun äiti on mestari ajattelemaan kaikesta ettei se häntä koske, ja että muilla on vaan käynyt huono tuuri jne.

Viimeksi kun tästä toissapäivänä tapeltiin, sanoin hänelle ihan päin naamaa että hänenhän kannattais alkaa kanssa pentutehtailijaks kun ei paljoa näytä koirien olot ja kärsimys hänen mieltään painavan. Äiti ei suunnilleen edes olkaansa kohauttanut, koska on vaan sitä mieltä että mä olen ylihysteerinen koiranomistaja ja että mä pitäsn ihan turhaa rahaa koirieni terveyden ylläpitämiseksi. :(

meillä on metsästyskoira ja pidän varmasti huolen että kaikki rokotukset on voimassa. Kyllä ne rokotukset ovat tärkeitä kun ei ikinä voi tietää mitä pöpöjä koirat saa ja entä jos vaikka vahingossa puree omistajaa tai jotakin toista.

Kyllä pitäisin äitisi koiran rokottamista (alusta asti) erittäin tärkeänä. Omani (4 kpl) ovat saaneet koko ikänsä kaikki tarvittavat rokotukset ja kun olivat n. 10 vuotiaita päätin että rokotukset olivat siinä koska ei myöskään liikuta missään eikä nähdä ketää.

Itsellä 3kk vanha kultaisen noutajan pentu ja pidän itsestään selvyytenä että koira rokotetaan. Samoin meidän kissat saavat rokotukset vaikka ovat sisäkissoja eivätkä käy missään.

Rokottamattomuus on riski, jota en ole valmis ottamaan.

Pidän tärkeänä etenkin jos koira on toisten koirien kanssa tekemisissä (tai niitten jätösten- eli mun mielestä kaikkia koiria koskee tämä kyllä)

Iäkästä koiraa (n. 6 vuodesta eteenpäin) en enää rokotuta, koska ell mielestä sillä on jo kunnon suoja kehittynyt siihen mennessä mikäli ohjelmaa on noudatettu.
Eli ell sanoin- rahastusta siitä eteenpäin, vaikkei mitään haittaa, ei mitään hyötyäkään.

Kyllä mä pidän koiran rokottamista tärkeenä koska käydään koirapuistossa ja näyttelyissä, mutta ei se nyt ihan eläimen laiminlyöntiäkään ole jos ei rokota eihän kaikki rokota lapsiaankaan. Mutta varsinkin tuonti eläinten kohdalla rokotukset olis tosi tärkee olla kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24110871:
Iäkästä koiraa (n. 6 vuodesta eteenpäin) en enää rokotuta, koska ell mielestä sillä on jo kunnon suoja kehittynyt siihen mennessä mikäli ohjelmaa on noudatettu.
Eli ell sanoin- rahastusta siitä eteenpäin, vaikkei mitään haittaa, ei mitään hyötyäkään.

Onko sulla faktaa tästä? Mä lopetin rokottamisen 10 vuoden jälkeen samalla perusteella, mutta minusta 6 vuotta kuulostaa tosi lyhyeltä ajalta. Jättirotujen kohdalla asia on tietty eri, mutta moni koirahan elää helposti 12-14 vuotta, joten niitä kyllä rokottaisin enemmän kuin alle puolet elämästään.

[QUOTE="palma";24110893]Onko sulla faktaa tästä? Mä lopetin rokottamisen 10 vuoden jälkeen samalla perusteella, mutta minusta 6 vuotta kuulostaa tosi lyhyeltä ajalta. Jättirotujen kohdalla asia on tietty eri, mutta moni koirahan elää helposti 12-14 vuotta, joten niitä kyllä rokottaisin enemmän kuin alle puolet elämästään.[/QUOTE]

Ainoastaan se mitä ell mulle sanoi.
Mulla on ollut keskikokoisia koiria, kultainen noutaja sai muistaakseni rokotukset vielä 7 vuotiaana.

Kyllä mä pidän koiran rokottamista tärkeenä koska käydään koirapuistossa ja näyttelyissä, mutta ei se nyt ihan eläimen laiminlyöntiäkään ole jos ei rokota eihän kaikki rokota lapsiaankaan. Mutta varsinkin tuonti eläinten kohdalla rokotukset olis tosi tärkee olla kunnossa.

Niin, siis epäselvyyksien välttämiseksi mainittakoon vielä, että edellisisä koiria ei siis ole äidiltäni pois haettu pelkän rokottamattomuuden takia, vaan ensimmäinen koira kärsi siis silmittömästä väkivallasta äitini miehen toimesta, ja toinen koira oli täysin heitteillä ruokkimisen ja ulkoilutuksen suhteen. 8kk ikäinen pentu oli pois haettaessa käynyt ulkona ehkä 10-15 kertaa elämänsä aikana. Äitini ei kuulemma kehdannut ulkoiluttaa sitä koska koira haukkui ulkona niin paljon (lienee mainitsemattakin selvää ettei kiraa oltu koulutettu lainkaan).

Yhteistyössä