Koirien uittamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rekku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rekku

Vieras
Kesä on saanut taas pohtimaan ja etsimään paikkoja, joissa koiraa saisi luvallisesti uittaa, niin pääsisi koiruus vilvoittelemaan muallakin,kuin mökkireissuilla.. Paikat aika vähissä pk-seudulla, mutta eikö periaatteessa missä vaan saa uittaa, jos ei ole kyseessä virallinen ihmisten ranta?

Mä en kyllä ite tajua sitä, miksi koiraa ei saa uimarannalle viedä... Olettaen siis, ettei koirat ulosta sinne jne.. Ei se vesi siitä likaannu, jos koira ui samassa vedessä....
Aikoinaan,kun meillä kotona oli koira, siis kun itse olin lapsi, niin koira kulki mukana rannalla ja ui meidän kanssa... En muista kertaakaan, että kukaan olis tullut asiasta motkottamaan... Itse en viitti tota harrastaa,kun tuntuu, että koiravihaajien määrä on kasvussa...

Mitäs mieltä muut...? Pitäiskö koirien päästä yleisille rannoille? Jos ei, niin miksi?

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
No en usko, että rannalla olisi enää kovin rauhallista, jos kaikilla olisi vielä koiratkin mukana...

No joo.. ton ymmärrän.. Mutta jos esim. menis illemmalla, kun lapsiperheet on suurimmaksi osaksi lähteneet... En siis lähinnä tajua sitä, miksi koiraa ei saa uittaa samasta rannasta, vaikka rannalla ei olisi ketään...

Alkuperäinen kirjoittaja Rekku:
No en usko, että rannalla olisi enää kovin rauhallista, jos kaikilla olisi vielä koiratkin mukana...

No joo.. ton ymmärrän.. Mutta jos esim. menis illemmalla, kun lapsiperheet on suurimmaksi osaksi lähteneet... En siis lähinnä tajua sitä, miksi koiraa ei saa uittaa samasta rannasta, vaikka rannalla ei olisi ketään...

No jos ei rannalla ole enää ketään, niin miksei? Tuskin kukaan silloin tulee sulle valittamaan tai valita jollekin taholle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koirankarvoja sitten uimaranta täys. Allergiset reagoi.

Jos sen noi ajattelee, niin onhan niitä koirankarvoja jokainen muukin paikka täys... Harvoin voi kaupungissa kävellä edes kahta minuuttia mihinkään suuntaan niin, ettei yhtään koiraa tule vastaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

No jos ei rannalla ole enää ketään, niin miksei? Tuskin kukaan silloin tulee sulle valittamaan tai valita jollekin taholle.

Mä mieluummin kuitenkin valitsen esim. jonkun venesataman, jossa uittamista ei ole kielletty.. Mutta siis pohdiskelen vaan, miksi ihmiset ei halua koiria rannalle...

Mielestäni koiran uittaminen julkisilla rannoilla on ihan vallan jees, mutta koiranomistajien toivoisi pitävän huolen siitä, että märkä, hiekassa pyörinyt koira ei ravistele itseään kuivaksi muiden rannallaolijoiden päälle. On meinaan todella epämiellyttävää haista märälle koiralle ja olla ihan märän hiekan peitossa..

(Ja riehuville palstamammoille jo etukäteen tiedoksi, en tarkoita että kaikkien koirat näin tekisivät, tai että tätä tapahtuisi edes usein, mutta mun mielestä ei tarvis tapahtua ollenkaan :) )

Kerran oltiin sukulaistyttöjen kanssa joen rannalla, omistaja päästi ison, pitkäkarvaisen koiran joen vastarannalta vapaaksi, koira ui rannan puolelle, kävi "pelastamassa" pikkulapsia ja kävi sen jälkeen usealla rantapyyhkeellä tai muulla pyöriskelemässä ja ravistelemassa. Omistaja nauraa toisella puolella... Yksikin tälläinen kokemus saa vähän varuillaan olemaan näiden suhteen :D

Tuusulassa ruotsinkylässä on hiekkamontut, joita aikoinaan käytetty hevosten uittopaikkana, nykyään tuo ihana puhdasvetinen lampi toimii koirien uittopaikkana, siis sillä säännöllä että etusijalla koirat, sit ihmiset:) mut siis vesi puhdasta, joten paikalla käy myös aikalailla lapsiperheitä ja muita ihmisiä. Helteellä paljon myös koiria. (ja niitä pidetään irti siis et toivottavaa, että koira tulee toimeen toisten koirien kanssa).

Alkuperäinen kirjoittaja löytyy...:
Tuusulassa ruotsinkylässä on hiekkamontut, joita aikoinaan käytetty hevosten uittopaikkana, nykyään tuo ihana puhdasvetinen lampi toimii koirien uittopaikkana, siis sillä säännöllä että etusijalla koirat, sit ihmiset:) mut siis vesi puhdasta, joten paikalla käy myös aikalailla lapsiperheitä ja muita ihmisiä. Helteellä paljon myös koiria. (ja niitä pidetään irti siis et toivottavaa, että koira tulee toimeen toisten koirien kanssa).

Oi! Kiitos tästä tiedosta!!

Meillä siis on koira, enkä aio mennä sen kanssa yleiselle paikalle uittelemaan sitä. Ihan vaan siksi, että en halua kenenkään edes katsovan meitä sillä ilmeellä, että yäk, uiks toi samassa vedessä. Ei satama-altaaseen voi koiraa laittaa, sen turkkiin tulee jäteöljyä, eikä sen iho tykkää saasteesta sen enempää, kuin ihmisenkään iho.
Joo, sopii se varmaan useimmille, että koira ui joskus silloin, kun uimareita ei oo, joten se varmaankin olis aika myöhään illalla tai aikasin aamulla.

Ei koiria yleisille rannoille. Itselläni on koira eikä tulisi mieleenkään viedä sitä yleisille uimarannoille. Täällä lappeenrannassa ainakin on kiellettyä ja se mainitaan merkein. Jotain rajaa sentään. Omat kesämökin rannat ovat karvaisten ystävien sallittuja paikkoja ja myös muut joissa sitä ei erikseen ole kielletty. Ajatelkaa nyt järjellä tätä asiaa. Hyi. Taitaa olla lapset täällä keskustelemassa. Kukaan tervejärkinen aikuinen ei koiraansa vie mihin sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja tytteli:
Meillä siis on koira, enkä aio mennä sen kanssa yleiselle paikalle uittelemaan sitä. Ihan vaan siksi, että en halua kenenkään edes katsovan meitä sillä ilmeellä, että yäk, uiks toi samassa vedessä. Ei satama-altaaseen voi koiraa laittaa, sen turkkiin tulee jäteöljyä, eikä sen iho tykkää saasteesta sen enempää, kuin ihmisenkään iho.
Joo, sopii se varmaan useimmille, että koira ui joskus silloin, kun uimareita ei oo, joten se varmaankin olis aika myöhään illalla tai aikasin aamulla.

Tarkoitin siis ihan venesatamaa, jossa enimmäkseen purjeveneitä laiturissa.. En minkään ison sataman allasta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mäyräkoira pojan emäntä :
Ei koiria yleisille rannoille. Itselläni on koira eikä tulisi mieleenkään viedä sitä yleisille uimarannoille. Täällä lappeenrannassa ainakin on kiellettyä ja se mainitaan merkein. Jotain rajaa sentään. Omat kesämökin rannat ovat karvaisten ystävien sallittuja paikkoja ja myös muut joissa sitä ei erikseen ole kielletty. Ajatelkaa nyt järjellä tätä asiaa. Hyi. Taitaa olla lapset täällä keskustelemassa. Kukaan tervejärkinen aikuinen ei koiraansa vie mihin sattuu.

Perustele toi "hyi, yök" .. Siis mikä siinä on sun mielestä hyi..?
Mulle koira on perheenjäsen siinä, missä lapsetkin.. On toki paikkoja, joihin en koiraa vie -kaupat, virastot jne..
Mutta ei se järvi siitä pilaannu, jos koira siinä ui :D

Kyllä on ihan järjestyslaissa kielletty koiran vieminen uimarannalle ihan niin kuin leikkipuistoihinkin. Ja suoraan sanottuna mua kyllä iljetti kun peräti 2 koiraa uitettiin sunnuntaina yleisellä uimarannalla jossa paljon lapsiperheitä.

Kuinka moni koiranomistaja esim. pyyhkii sen koiransa karvat pissan tai kakan jälkeen?

Eikä asiassa mun mielestä ole mitään keskustelemista, kun se on kielletty, se on kielletty. Niin itse viihdytään rannalla jopa 8:aan tai 9:ään ja me emme ole siellä ainoita.

Alkuperäinen kirjoittaja Mäyräkoira pojan emäntä :

Perustele toi "hyi, yök" .. Siis mikä siinä on sun mielestä hyi..?
Mulle koira on perheenjäsen siinä, missä lapsetkin.. On toki paikkoja, joihin en koiraa vie -kaupat, virastot jne..
Mutta ei se järvi siitä pilaannu, jos koira siinä ui :D

http://www.intermin.fi/intermin/hankkeet/jarjestyslaki/home.nsf/pages/D9B46FA3F995D376C2256D9B00252534

Järjestyslaki
14 §

Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua;

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Kyllä on ihan järjestyslaissa kielletty koiran vieminen uimarannalle ihan niin kuin leikkipuistoihinkin. Ja suoraan sanottuna mua kyllä iljetti kun peräti 2 koiraa uitettiin sunnuntaina yleisellä uimarannalla jossa paljon lapsiperheitä.

Kuinka moni koiranomistaja esim. pyyhkii sen koiransa karvat pissan tai kakan jälkeen?

Eikä asiassa mun mielestä ole mitään keskustelemista, kun se on kielletty, se on kielletty. Niin itse viihdytään rannalla jopa 8:aan tai 9:ään ja me emme ole siellä ainoita.

Mulla ainakin niin lyhytkarvainen koira, ettei pisat ja kakat koiraan jää :)
Lapsethan ne vasta veteen pissaavatkin :)
Mutta en siis halua kiistaa aiheesta ja tiedän, että on säännöissä kielletty, mutta kiinnostaa, miksi ihmiset ovat niin vastaan ajatusta, että koirat uisivat samalla rannalla :)

Enemmän mua iljettää ajatella, kuinka moni lapsi tai aikuinenkin pissaa veteen uidessaan. Aurinkorasvakin kelluu välillä rannoilla oikein lauttoina, eikä sekään kivalta tunnu. Linnutkin paskoo veteen enemmän kuin yhdenkään koiran turkissa voi kakkaa kulkeutua.

Ihmisten aikaan koirien paikka on muualla kuin uimarannalla, koska sinne ei voi suodattaa vain fiksuja ja toisia huomioonottavia koiranomistajia (siis reuna-alueella koulutetun koiransa kanssa pysytteleviä tyyppejä). Ihmisten lähdettyä koiraakin saa mun puolestani dipata rannalla, kunhan jätöksiä ei luonnollisestikaan jää.

yrittäisitte nyt edes lukea..... ennen kuin tulette paasaamaan että se on järjestyslailla kielletty ja plaaplaa kun kaikki sen täällä tietää ja lakia tottelee ja se on jo aloituksessakin todettu.

Itse asiaan...... varmaan siksi ovat kiellettyjä koska voivat aiheuttaa vaaratilanteita rannoilla ja kuseksia/paskoa rannalle. Koiran uiminen sinänsä ei mitenkään vettä kyllä pilaa :D hyvin voisin ottaa mun chihun mukaan jos olisi sallittua, eikä mua muidenkaan koirat haittaa jos ovat nätisti..

Alkuperäinen kirjoittaja palma:

Enemmän mua iljettää ajatella, kuinka moni lapsi tai aikuinenkin pissaa veteen uidessaan. Aurinkorasvakin kelluu välillä rannoilla oikein lauttoina, eikä sekään kivalta tunnu. Linnutkin paskoo veteen enemmän kuin yhdenkään koiran turkissa voi kakkaa kulkeutua.

Ihmisten aikaan koirien paikka on muualla kuin uimarannalla, koska sinne ei voi suodattaa vain fiksuja ja toisia huomioonottavia koiranomistajia (siis reuna-alueella koulutetun koiransa kanssa pysytteleviä tyyppejä). Ihmisten lähdettyä koiraakin saa mun puolestani dipata rannalla, kunhan jätöksiä ei luonnollisestikaan jää.

No ei saa, se kun on järjestyslaissa kielletty. En sitä sano, etteikö sinne veteen lapsetkin pissi, ja jopa kalat kakkii. Mutta koiraa ei saa lainkaan viedä yleiselle uimarannalle, ei vaikkei se koira edes kävisi vedessä!

Ja juu, minäkin voisin hankkia koiran, mutta siitä huolimatta ei tulisi mieleenikään viedä koiraa yleiselle rannalle!

ja juurikin siksi pitää kieltää kaikki koirat totaalisesti koska koirienomistajista löytyy kanssa kaikennäköistä ja rannalle jäänyttä, joiden koirat saattais terrorisoida koko uimarantaa :/

No ei saa, se kun on järjestyslaissa kielletty. En sitä sano, etteikö sinne veteen lapsetkin pissi, ja jopa kalat kakkii. Mutta koiraa ei saa lainkaan viedä yleiselle uimarannalle, ei vaikkei se koira edes kävisi vedessä!

Ja juu, minäkin voisin hankkia koiran, mutta siitä huolimatta ei tulisi mieleenikään viedä koiraa yleiselle rannalle!

onko sulla joku lukemisen vai ymmärtämisen vaikeus itelläs?

yrittäisitte nyt edes lukea..... ennen kuin tulette paasaamaan että se on järjestyslailla kielletty ja plaaplaa kun kaikki sen täällä tietää ja lakia tottelee ja se on jo aloituksessakin todettu.

Itse asiaan...... varmaan siksi ovat kiellettyjä koska voivat aiheuttaa vaaratilanteita rannoilla ja kuseksia/paskoa rannalle. Koiran uiminen sinänsä ei mitenkään vettä kyllä pilaa :D hyvin voisin ottaa mun chihun mukaan jos olisi sallittua, eikä mua muidenkaan koirat haittaa jos ovat nätisti..

Niin, minä ainakin sen järjestyslain lykkäsin tänne, koska moni oli sitä mieltä, että koirat voisi ihan hyvin yleiselle rannalle viedä. Sellaista aikaa ei olekaan ettei siellä rannalla joku muu olisi uimassa. Ja luulempa ettei kaikki koiranomistajat lakia tunnekaan.

Mutta esim. Espoosta löytyy kyllä koirille oma ranta, varmasti Helsingistäkin sellainen löytyy. Ja niillä voi sitten koiriaan uittaa ihan rauhassa.

Länsiväylässä oli viime viikolla juuri tästä juttua.

onko sulla joku lukemisen vai ymmärtämisen vaikeus itelläs?

Sulla se vaikeus tuntuu olevan, kun kirjoitat ihmisten aikaan, mikä se aika on ettei rannalla ole ihmisiä? Ja kun yksiselitteisesti laki kieltää viemästä koiraa uimarannalle, ei siinä kysellä kellon aikaa tai onko siellä muita ihmisiä.

Yhteistyössä