Koirien uittamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rekku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
yrittäisitte nyt edes lukea..... ennen kuin tulette paasaamaan että se on järjestyslailla kielletty ja plaaplaa kun kaikki sen täällä tietää ja lakia tottelee ja se on jo aloituksessakin todettu.

Itse asiaan...... varmaan siksi ovat kiellettyjä koska voivat aiheuttaa vaaratilanteita rannoilla ja kuseksia/paskoa rannalle. Koiran uiminen sinänsä ei mitenkään vettä kyllä pilaa :D hyvin voisin ottaa mun chihun mukaan jos olisi sallittua, eikä mua muidenkaan koirat haittaa jos ovat nätisti..

Niin, minä ainakin sen järjestyslain lykkäsin tänne, koska moni oli sitä mieltä, että koirat voisi ihan hyvin yleiselle rannalle viedä. Sellaista aikaa ei olekaan ettei siellä rannalla joku muu olisi uimassa. Ja luulempa ettei kaikki koiranomistajat lakia tunnekaan.

Mutta esim. Espoosta löytyy kyllä koirille oma ranta, varmasti Helsingistäkin sellainen löytyy. Ja niillä voi sitten koiriaan uittaa ihan rauhassa.

Länsiväylässä oli viime viikolla juuri tästä juttua.

no ainakin ap:n kanta oli että lain mukaan mennään :) enempi tässä mietitään miksi sellanen laki on olemassa ja onko se tosiaan tarpeellinen

yrittäisitte nyt edes lukea..... ennen kuin tulette paasaamaan että se on järjestyslailla kielletty ja plaaplaa kun kaikki sen täällä tietää ja lakia tottelee ja se on jo aloituksessakin todettu.

Itse asiaan...... varmaan siksi ovat kiellettyjä koska voivat aiheuttaa vaaratilanteita rannoilla ja kuseksia/paskoa rannalle. Koiran uiminen sinänsä ei mitenkään vettä kyllä pilaa :D hyvin voisin ottaa mun chihun mukaan jos olisi sallittua, eikä mua muidenkaan koirat haittaa jos ovat nätisti..

Niin, minä ainakin sen järjestyslain lykkäsin tänne, koska moni oli sitä mieltä, että koirat voisi ihan hyvin yleiselle rannalle viedä. Sellaista aikaa ei olekaan ettei siellä rannalla joku muu olisi uimassa. Ja luulempa ettei kaikki koiranomistajat lakia tunnekaan.

Mutta esim. Espoosta löytyy kyllä koirille oma ranta, varmasti Helsingistäkin sellainen löytyy. Ja niillä voi sitten koiriaan uittaa ihan rauhassa.

no ainakin ap:n kanta oli että lain mukaan mennään :) enempi tässä mietitään miksi sellanen laki on olemassa ja onko se tosiaan tarpeellinen

Kiitos!! Joku ainakin osasi lukea, mitä kirjotin :D

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Kyllä on ihan järjestyslaissa kielletty koiran vieminen uimarannalle ihan niin kuin leikkipuistoihinkin. Ja suoraan sanottuna mua kyllä iljetti kun peräti 2 koiraa uitettiin sunnuntaina yleisellä uimarannalla jossa paljon lapsiperheitä.

Kuinka moni koiranomistaja esim. pyyhkii sen koiransa karvat pissan tai kakan jälkeen?

Enemmän mua iljettää ajatella, kuinka moni lapsi tai aikuinenkin pissaa veteen uidessaan. Aurinkorasvakin kelluu välillä rannoilla oikein lauttoina, eikä sekään kivalta tunnu. Linnutkin paskoo veteen enemmän kuin yhdenkään koiran turkissa voi kakkaa kulkeutua.

Ihmisten aikaan koirien paikka on muualla kuin uimarannalla, koska sinne ei voi suodattaa vain fiksuja ja toisia huomioonottavia koiranomistajia (siis reuna-alueella koulutetun koiransa kanssa pysytteleviä tyyppejä). Ihmisten lähdettyä koiraakin saa mun puolestani dipata rannalla, kunhan jätöksiä ei luonnollisestikaan jää.

No ei saa, se kun on järjestyslaissa kielletty. En sitä sano, etteikö sinne veteen lapsetkin pissi, ja jopa kalat kakkii. Mutta koiraa ei saa lainkaan viedä yleiselle uimarannalle, ei vaikkei se koira edes kävisi vedessä!

Ja juu, minäkin voisin hankkia koiran, mutta siitä huolimatta ei tulisi mieleenikään viedä koiraa yleiselle rannalle!

Ei saa, ei saa, ei saa. Ei saisi kävellä päin punaisiakaan aamuyöllä autiossa risteyksessä, mutta silti kaikki niin tekevät. Samantasoinen teko on uittaa koiraa rannalla yöllä. Kukaan ei näe, ketään ei vaaranneta, jälkiä ei jää, joten mitä väliä?

Sellaista aikaa ei olekaan ettei siellä rannalla joku muu olisi uimassa. Ja luulempa ettei kaikki koiranomistajat lakia tunnekaan.

Et taida paljon ulkona liikkua kesäöinä? Etenkin hellekausina moni ulkoiluttaa koiriaan yömyöhällä.

Koirat EI :

-kuse uimaveteen
-ulosta sinne
-riko pulloja
-levitä roskia

ON OMISTAJASTA kiinni miten koira uimarannalla käyttäytyy !! jos koira on hihnassa ei mitään ongelmaa!!!

Ongelman tekee ihmiset !!

Niitä koiran karvoja ja kaikkea muuta "roskaa" on uimavedet täynnä !!

Miksi koiran tuonti on uimarannalle niin ehdoton EI ???
Saa siellä olla kaikenmaailman pedofiilit ynnä muut "sairaat ihmiset" ja niistä ei kukaan valita kun se ei näy ulospäin !!!

Suututtaa tämmöinen.

Helsingissä on ainakin Tervasaaressa koirille uimapaikka.

Ei vaan tule mieleenikään viedä omaa koiraani yleiselle rannalle vaikka kuinka on perheenjäseneni ja hyvin rakas sellainen. En voi vaan kuvitellakaan tekeväni sitä missä lapset ja muut uivat. Järki sanoo minulle mitä tehdä ja mitä ei. Uitan oman koirani kesähelteellä mieluummin omassa kylpyhuoneessa viileällä vedellä. Johan sen sanoo jo järjestyslakikin ettei koiria viedä kielletyille alueille. Välinpitämätön omistaja kyllä tekee päin vastoin. Ja jos välttämättä haluan koirani uittaa niin otan puhelimen käteen ja alan soitto kierroksen kaupungille jotta voin kysyä missä voin koirani uittaa luvan kanssa. Piste. Ja muuten. Kerään myös koirani kakat ja noudatan muutenkin koiran pito lakia. Piste.

Mä en tykkää koirista uimarannalla siksi kun olen muutaman kerran nähnyt kun iso koira yrittää pelastaa vedessä leikkiviä lapsia.

Mulle olis ihan ok jos koirat rannalla olis kiinni ja uisivat vain kiinnipidettynä niin ettei vaaratilanteita pääsisi syntymään.

" Jotain rajaa sentään. Omat kesämökin rannat ovat karvaisten ystävien sallittuja paikkoja ja myös muut joissa sitä ei erikseen ole kielletty. Ajatelkaa nyt järjellä tätä asiaa. Hyi. Taitaa olla lapset täällä keskustelemassa. Kukaan tervejärkinen aikuinen ei koiraansa vie mihin sattuu."

Ai että oikein hyi?
Minkä takia sulla edes on koira?

Kuvitteleeko joku ihan tosissaan, että koirasta jää karvoja rannalle?
Teidän omat lapset kusee sinne veteen ja te uikutatte jostain karvoista, jotka leviää neliökilometrien säteelle sekunneissa. Saatte mennä suurennuslasin kanssa tonkimaan sitä hiekkaa löytääksennen edes yhden karvan ja siinä saattaaki mennä muutama tunti ylevästi perä pystyssä todistamassa tätä mahtavaa pointtia.

Oikeasti, miksi te ette voi pärjätä ja antaa muidenkin pärjätä.

JOS jonkun koira tulee liian lähelle eikä omistaja sitä huomaa, ei tarvita sanakirjaa eikä ydinfyysikon tutkintoa sanomaan "ei tule!"

Laittakaa nyt ihmeessä miinoakenttiä ja piikkilanka-aitoja sinne ettei mene ranta pilalle.

Vai että allergiaaki vielä.

Oletteko ikinä kuullu semmosesta, että äityli alkaa hössöttää ja rokotuttaa ja suunnilleen amputoi koko lapsen otsasta alaspäin jo yhdestä finnistä tai yskäsystä. Tätä tapahtuu niin pienissäki jutuissa kun ettei rakkoa saa puhkaista itse, vaan se pitää joko sietää tai mennä lääkäriin sen kanssa. Sitte se siellä tökkää siihen reiän neulalla ja maksaa 30 euroa ja laastari päälle.

Asioista voi tehdä äärimmäisen vaikeita vatkaamalla joka ikistä asiaa loputtomiin. Parhaiten menis kaikilla kun antas olla ja olis itsekin rennosti. Mutta ei. Suomessa ollaan suomalaisia, länsivenäläisiä naapurin kyttääjiä ja ongelmien etsijöitä.

Koitetaan nyt kaikki viettää viikko niin, että keksitään mahdollisimman paljon ongelmia joka asiasta ja valitetaan mahdollisimman paljon joka asiasta jokaiselle. Se ihan varmasti helpottaa oloa oikein roppakaupalla.

Mikä sit lasketaan yleiseksi uimarannaksi? Meillä on tuossa vieressä ranta jossa on ollut leirintäalue. Leirintäalue siitä siirtyi kauemmaksi joten ranta jäi semmoiselleen, siellä ei ole mitään pukukoppeja tms. Tosinsanoen minusta se ei ole yleinen uimaranta.
Olen siellä käynyt uittamassa koiria illalla. No eiköhän siihen joku muori tullut päivittelemään ettei tänne saa koiria tuoda.
Aion siellä kuitenkin vielä käydä!

Ei ikinä koiraa yleiselle uimarannalle. Siellä on lapsia ym. Ajatelkaa oy vähä jos koirat ihmisten seassa. Ei ikinä. Minä uitan koiran siellä missä ei muita käy. Kesämökin ranta jossa jossa ihan omaa aluetta. Tai sit en uita ollenkaa.

Pakko osallistua myös keskusteluun, vaikka tämä onkin tällaista eipäs-juupas meininkiä.
Olen itse koiranomistaja ja pakko kyllä sanoa, ettei karvaisille kavereille kovin montaa uimapaikkaa ole! Koirille löytyy pk-seudulta 4 virallista uimapaikkaa, jotka ovat kaikki ns. koirapuistoja. Sellaista paikkaa, jossa ihminen ja koira voisivat kummatkin käydä samaan aikaan uimassa, en ole löytänyt.

Itse en lähtisi täydelle uimarannalle koiraani uittamaan monestakin syystä: se on kiellettyä, ihmiset katsovat vihaisesti ja huomauttavat siitä, en voi aivan 100% kontrolloida koiraani vaikka se hyvin totteleekin ja on kiltti. Eli jos se innostuukin juoksentelemaan niin saattaahan se olla että se juoksee liian lähelle jotakin tuntematonta ihmistä ja ravistaa ne vedet päälle, ei siis ole kiva täydellä uimarannalla kyttä omaa koiraa silmkovana ettei se häiriköi muita...

MUTTA, tyhjä, yleinen uimaranta on asia erikseen. Jos pysyttelen uimarannan reunalla ja ranta on tyhjä niin tuntuu tyhmälle etten voi uittaa kuumissaan olevaa koiraa. Koira ei saastuta vettä tosiaan sen enempää kuin pieni lapsi tai muu eläin. Koiran jätökset luonnollisesti kerätään rannalta pois jos se sellaiset sinne sattuisi tekemään. Koiraa uitetaan syrjässä, niin ettei se mene valtoimenaan koko rannalla. Kenelle siitä on haittaa? Allergiaa on turha väittää syyksi, sillä muutenhan koirille allerginen ei voisi ollenkaan liikkua ulkona sillä koiria kaduilla yms muualla on kaikkialla.

Itse toivoisin, että Helsinkiin järjestettäisiin yksi koiraystävällinen uimaranta, jossa voisi uida sekä ihmiset ja koirat. Tällöin olisi tärkeää, ettei koiranomistaja tuo rannalle agressiivista koiraa vaan sellaisen joka tulee muiden koirien kanssa toimeen.

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Kyllä on ihan järjestyslaissa kielletty koiran vieminen uimarannalle ihan niin kuin leikkipuistoihinkin. Ja suoraan sanottuna mua kyllä iljetti kun peräti 2 koiraa uitettiin sunnuntaina yleisellä uimarannalla jossa paljon lapsiperheitä.

Kuinka moni koiranomistaja esim. pyyhkii sen koiransa karvat pissan tai kakan jälkeen?

Enemmän mua iljettää ajatella, kuinka moni lapsi tai aikuinenkin pissaa veteen uidessaan. Aurinkorasvakin kelluu välillä rannoilla oikein lauttoina, eikä sekään kivalta tunnu. Linnutkin paskoo veteen enemmän kuin yhdenkään koiran turkissa voi kakkaa kulkeutua.

Ihmisten aikaan koirien paikka on muualla kuin uimarannalla, koska sinne ei voi suodattaa vain fiksuja ja toisia huomioonottavia koiranomistajia (siis reuna-alueella koulutetun koiransa kanssa pysytteleviä tyyppejä). Ihmisten lähdettyä koiraakin saa mun puolestani dipata rannalla, kunhan jätöksiä ei luonnollisestikaan jää.

No ei saa, se kun on järjestyslaissa kielletty. En sitä sano, etteikö sinne veteen lapsetkin pissi, ja jopa kalat kakkii. Mutta koiraa ei saa lainkaan viedä yleiselle uimarannalle, ei vaikkei se koira edes kävisi vedessä!

Ja juu, minäkin voisin hankkia koiran, mutta siitä huolimatta ei tulisi mieleenikään viedä koiraa yleiselle rannalle!

onko sulla joku lukemisen vai ymmärtämisen vaikeus itelläs?

Sulla se vaikeus tuntuu olevan, kun kirjoitat ihmisten aikaan, mikä se aika on ettei rannalla ole ihmisiä? Ja kun yksiselitteisesti laki kieltää viemästä koiraa uimarannalle, ei siinä kysellä kellon aikaa tai onko siellä muita ihmisiä.

Harvoin on rannoilla enää ihmisiä klo 22 aikaan aurinkoa ottamassa, ja varsinkaan mitään vanhempia, jotka asiasta varmasti eniten valittaisivat.

Täällä Oulussa on järki ainakin osalla koiran ulkoiluttajista tosi jäässä. Kävin äsken lenkillä lämsänjärvellä eli yleisellä uimarannalla ja kappas vaan, siellä emäntä uittaa KOLMEA koiraansa muka "syrjemmässä" eli ei ihan siinä kohtaa missä se varsinainen hiekkaranta sijaitsee. Kävin huomauttamassa asiasta ja eukko sanoi, että häh...eihän tämä ole uimaranta kun se on tuossa vähän matkan päässä! voi elämän kevät....sanoin sille, että samaa vettähän se on kuin tuossa 20 metriä edempänä missä ihmiset ja varsinkin lapset uivat. Eukko siihen että "hanki kuule elämä" ja että "sinähän kuolet sydänkohtaukseen kun tuollaista oikein erikseen piti tulla sanomaan"!!
Voi herran jestas, että on äly vähissä joillakin. Ei voi muuta kuin ihmetellä. Olis pitänyt sanoa, että käytä sitä vähää älynripettä jos sellanen on pääkopassa ja mene uittamaan koiria sinne minne ne saa viedä. Tai että jos ei jaksa koiriaan hoitaa niin ei ansaitse niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja SS-Polt:
Koirien rantojahan on pk-seudulla paljon :o Vai eikö löydy sitten siitä teidän lähistöltä?

Ei löydy läheltä.. Louhelan suunnalla kuulemma joku paikka (hiekkakuopat), jossa saa toistaiseksi koiraa uittaa, mutta en ole ihan selvillä paikan tarkasta sijainnista..

Meillä koirat rakastaa uimista, mutta yleisille rannoille en niitä vie, edes yön pimeydessä :D Koirista irtoaa aika määrä karvaa veteen, ja jos useampi koira ui samassa rannassa, niin siinä ei ole enää mielyttävä ihmisten uida.

Alkuperäinen kirjoittaja Mäyräkoira pojan emäntä :
Ei koiria yleisille rannoille. Itselläni on koira eikä tulisi mieleenkään viedä sitä yleisille uimarannoille. Täällä lappeenrannassa ainakin on kiellettyä ja se mainitaan merkein. Jotain rajaa sentään. Omat kesämökin rannat ovat karvaisten ystävien sallittuja paikkoja ja myös muut joissa sitä ei erikseen ole kielletty. Ajatelkaa nyt järjellä tätä asiaa. Hyi. Taitaa olla lapset täällä keskustelemassa. Kukaan tervejärkinen aikuinen ei koiraansa vie mihin sattuu.

ihmiset kusee ja paskantaa uintiveteen, koira ei IKINÄ!
Ihimisen hiki ja ihottumaerite lilluu pinnalla, KOIRILLA EI SELLAISTA OLE! Vittu että joku voi olla noin saatanan dorka!

Eikä asiassa mun mielestä ole mitään keskustelemista, kun se on kielletty, se on kielletty. Niin itse viihdytään rannalla jopa 8:aan tai 9:ään ja me emme ole siellä ainoita.

Mun tietääkseni koira ei pissaa tai kakkaa veteen mutta väitänpä että tosi monet ihmiset niin tekevät, siis ainakin tota ensimmäistä. Ei se vesi siitä "pilaannu" jos koira siellä ui, kyllä ihmiset enemmän rantoja pilaavat omalla käytöksellään.

Rajasaari on ainakin kiva paikka Helsingissä.

Ja juu, ei ole minusta hyvä idea viedä koiria yleisille uimarannoille. Meidänkin koira on kerran pissannut (!!) veteen ja olen nähnyt myös muiden koirien tekevän niin joskus vaikka monet koirat ei varmaan tykkää veteen pissata/ulostaa. Lisäksi vedessä jos on paljon koiria uimassa, lilluu koirankarvoja. Ei nyt sinänsä varmaan hirveästi haittaa muuten, mutta on se varmasti ällöttävää muista ihmisistä. Ite oon kyllä koirien rannalla uinut koirien seassa, siis sellaisella että vesi on puhdasta ja uimakelpoista, mutta että koirat siinä tosiaan eniten uivat.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ole omaa koiraa:
Alkuperäinen kirjoittaja Mäyräkoira pojan emäntä :
Ei koiria yleisille rannoille. Itselläni on koira eikä tulisi mieleenkään viedä sitä yleisille uimarannoille. Täällä lappeenrannassa ainakin on kiellettyä ja se mainitaan merkein. Jotain rajaa sentään. Omat kesämökin rannat ovat karvaisten ystävien sallittuja paikkoja ja myös muut joissa sitä ei erikseen ole kielletty. Ajatelkaa nyt järjellä tätä asiaa. Hyi. Taitaa olla lapset täällä keskustelemassa. Kukaan tervejärkinen aikuinen ei koiraansa vie mihin sattuu.

ihmiset kusee ja paskantaa uintiveteen, koira ei IKINÄ!
Ihimisen hiki ja ihottumaerite lilluu pinnalla, KOIRILLA EI SELLAISTA OLE! Vittu että joku voi olla noin saatanan dorka!

No meidän koira on pissannut kerran (siis niin että oon nähny) veteen, silloin oli osittain vielä jäät meressä, mutta kuitenki kahlaili siinä ja yhtäkkiä kyykisty pissaamaan. Ja oon muiden koirien nähny pissivän veteen ihan kesälläkin, tosin vaan pari tällasta tapausta tiiän. Ja meidän koirankaan en ole tän yhen kerran jälkeen nähnyt sitä tekevän...

niin, koiria ei saa pitää irti kaupunkialueella. selitykseksi ei kelpaa se, että "ei tää kellekään mitään tee", tai että "kyllä tää tottelee". sama asia jos itse ajaisin autoa kännissä ja sanoisin että "kyllä mä osaan ajaa" tai että "mä ajan vaan tässä lähellä ja hiljaa". säännöt on sääntöjä. Koira on koira, eläin. yksikään ihminen ei voi lopulta sanoa että ymmärtää _oikeasti_ koiran ajatusmaailmaa (jotkut sanovat etteivät koirat edes ajattele, tiedä häntä...)
mutta miksi koira ei saisi uida uimarannalla? syitä on monia, mutta jos omistaja on vastuuntuntoinen, niin missä mättää? Itselläni on reilu puolivuotias lapukkanarttu. se ei kuseksi mihinkään, kun on narttu. mutta se saattaa hyökkäillä ihmisten kimppuun, lasten varsinkin, koska on pentu. en pidä sitä irti tietenkään, se on kiellettyä, mutta enpä pitäisi muutenkaan. vesi on sen elementti, joten olen huomannut miten vaikea Espoossa on koiria uittaa. Kuten sanoin, tämä ei kuse eikä pasko rannoille (jos paskoo, niin meillä päin ne paskat kerätään pussiin). Te kaikki kukkahatut: kai te tajuatte ja ymmärrätte, että teidän ei-koirien uimarannoilla käy koiria uimassa jokaikinen ilta/yö, kun te ette ole siellä valvomassa. Mielestäni yleiset uimarannat pitäisi ennemminkiin kieltää näiltä mopoteineiltä ja muilta, jotka eivät vielä ole sisäistäneet sanan "yhteinen" merkitystä.
Ja ei, tämä lapukka ei ole ensimmäinen koirani, kokemusta on jo lähes 40 vuoden ajalta koirista.

Kyllä me ainakin käydään koirien kanssa 12-2 aikaan yöllä uimassa yleisillä uimarannoilla, on korkeintaan muita koiranomistajia koiriensa kanssa ;D
Meillä siis 3 isoa paimenkoiraa :)

Mulle se on ainakin ok että koirat uis samassa vedessä. Miettikää nyt ku teillä ois mökki järvenrannalla ja naapurissa asuu koira joka ui siinä joka päivä kun sää sen sallii ja te uitte siinä samassa vedessä. Ei niistä koirista mitään bakteereja irtoa. Jos ei pidä koirista niin etsikööt toisen rannan ! Ja mä oon samaa mieltä, että koira kuuluu perheeseen. Ei pahalla mutta mun mielestä on naurettavaa povata kokoajan perustuslaista, kukaa tässä ei oo sääntöjä menossa rikkomaan.

Mun mielestä jokaisen mielipide on yhtä arvokas ja jokainen näkee asian eritavalla !

Kyllä saa sapen kiehumaan tämä ainainen sota koirien uimisesta yleisillä rannoilla ja yleensäkin niiden olemassa-olosta!! Eilen olimme koirien uimarannalla, jossa niinsanotut fiksut IHMISET olivat sotkeneet rantoja.. kaikenlaista roskaa, pulloja, tölkkejä, tupakka-askeja,- tumppeja, eväspapereita yms.. koira ei muuta sotke,kuin pissii pensaaseen ja käy kakalla jossain puun takana ja nauttii kyllikseen vedessä peuhaamisesta.Kaipa kohta keksitään laittaa koirien syyksi tuo Helsingin puistojen virtsaus- ja paskomis-ongelmakin.. Ihminen kun on niin fiksu eläin :)

Yhteistyössä