Kokemuksia ja kohtaloita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
Olisipa kivaa lukea palstalaisten elämänmenoa. Jos tähän ketjuun kaikki kirjoittaisivat jonkin tapahtuman elämästään, joka kosketti itseä tai joka mahdollisesti olisi varoitus esimerkkinä muille? Jokin ajanjakso elämästä jolloin sinulla meni huonosti, elitkö kenties vaarallista elämää, tai ajanjakso jolloin sinua kosketti satumainen onni?

Aloitan itse.
Olen kahden lapsen äiti joka aikoinaan meni naimisiin ihanan miehen kanssa. Mies oli lempeä, rauhallinen, elämänmyönteinen ja rakastava kaikin puolin. Ennen avioliittoa ehdimme seurustella melkein 7vuotta.
Ensin syntyi poikamme, joka nyt on jo 14vuotias, sitten tyttäremme joka on nyt 12vuotta.
Elämämme oli oikeastaan aika mutkatonta ja rauhallista, tavallista perhe-elämää. Ainoita suruja koimme kun mieheni isä kuoli, kun talossamme oli vesivahinko ja kun poikamme vietti sairastelun takia pari viikkoa sairaalassa.

Eräänä aamuna sain murheellisen puhelun, mieheni sisko soitti, että mieheni on ollut auto-onnettomuudessa. Muuten oli ok mutta saanut aivotärähdyksen ja sääriluu murtunut useasta kohtaa. Mies oli ollut siskonsa paikkakunnalla toisella puolella maata, rakennustalkoissa.

Jätin lapset mummolaan ja lähdin ajamaan, hakemaan miestä kotiin. Mies vietti pari päivää osastolla ja kotiin lähdettyämme huomasin autossa että mies oli kovin vaitonainen. Tyhjä katse ja kireä ilme. Koko matkan aikana emme puhuneet sanaakaan. Ajattelin, että mies on vielä järkyttynyt tapahtuneesta.

Ajan kanssa mies parani, mutta minua alkoi vaivata miehen käytös. Oli hiljainen ja vihamielinen, ei jaksanut kiinnostua mistään. Työpaikka meni ja miehelle alkoi maistua alkoholi. Joka päivä.
Hän suostui kuitenkin lopettamaan juomisen kun uhkasin lähteä, kävi alkoholistien kokoontumisissa ja yksityisellä terapeutilla. Eräänä päivänä, lasten ollessa mummonsa kanssa lomareissulla, miehellä pimahti ensimmäisen kerran. Paiskoi tavaroita talossamme, huusi ja riehui ja löi minua pariin otteeseen. Ulos en talosta päässyt. Seuraavana aamuna oli katuvainen ja hieman rauhallisempi kuin yleensä perusluonteeltaan (onnettomuuden jälkeen ilmenneeltä luonteeltaan) ja kyselin miehen stressistä ja siitä että puhuisi terapeutilla näistä ongelmista.
Hetken aikaa taas meni hyvin, mutta sitten alkoi tapahtua asioita joita minun on vieläkin vaikea käsitellä. Usein mies sitoi minut sänkyyn kiinni ja raiskasi. Jopa monta kertaa peräkkäin, muuten ei koskenut minuun fyysisesti. Välillä käytti myös esineitä raiskauksessa. Aloin odottaa lasta joka kuitenkin kuoli kohtuun viidennellä kuulla.
Myöhemmin mies katosi useiksi päiviksi ja löytyi kuolleena läheisestä puliukkojen talosta. Oli kuollut aivoverenvuotoon.

Siitä alkoi minun uusi elämäni, muutimme takaisin Suomeen lasten kanssa ja aloin käydä terapiassa ja tukiryhmissä. Siltikin kaikki painaa mieltä aina. Lääkärin kanssa juttelin kerran miehestä, hän totesi että on mahdollista että luonne muuttuu päähän saadusta iskusta jotenkin. Miehellä tämä muutos oli siis aggressiivinen käytös.

Ainoa, mistä olen katkera on se, että ikinä päästin miehen siskonsa luo, viimeiseen asti harkitsimme molemmat onko se järkevää, sillä auto, jolla mies sinne lähti, ei ollut kovinkaan toimintakuntoinen. Jos mies ei olisi lähtenyt, olisiko minulla vieläkin se ihana, rauhallinen ja rakastava mies vierelläni?

Hienosti kerrottu,liikutti,elämästäsi :/ :hug:

Mulla on sattunut ja vaikka mitä.Tässä vaiheessa en jaksa koko stooria kirjoittaa.Vaikeimpina asioina kolmen lasen menetys.2 kohtuun ja yksi vajaan vuoden ikäisenä vaikeaan maksasairauteen.

muuten menisi hyvin,siis ihana mies ja isä ja suhde hyvällä pohjalla,jos vaan olisi mein lapset saatu pitää.... :/

syvät osaan ottoni sinulle ap.

no näitähän riittää näitä tarinoita, ja suurimman osan oon niistä täällä jakanut. voisin kertoa tässä nyt yhden lapsuuden muistoni.

vuosi on 1996.olen kymmenen vuotias, pulleaposkinen tyttö, jonka hiukset ovat ensimmäistä kertaa vaihtaneeet väriä vaaleasta punaiseksi.
juoksen koulun kaikuvilla käytävillä parhaan kaverini kanssa. muutama viikko sitten äitini kertoi minulle suuren uutisen. minä saan vihdoin ja viimein pikkuveljen. ihmettelinkin mikä äitissä oli niin erillaista.masukin oli jo alkanut kasvamaan, vaikkakin ihan pikkiriikksen. äiti oli jotenkin..pehmeä ja kotoisa... ja kiva.
"äiti on kertonut mulle paljon asioita pikuveljestä. se on kuulemma aki niminen ja se on jo nähnyt sen tietokoneella. me ollaan ostettu sille kaikkea sinistä..."
"äh. pikkuveljet on ihan tyhmiä... ne vie sun lelut ja sotkee ne ja sä et koskaan saa olla rauhassa ja ne puree"
" ei se haittaa koska mähän oon tyttö ja mulla ei oo mitään leluja joita se vois haluta. ja onpahan mulla aina joku kotona kun tuun koulusta..."

tämän keskustelun muistan sanatarkasti koska sen jälkeen tuli kuulutus jota en unohda...

" k.p tulisitko opettajanhuoneeseen sinun isäpuolesi on täällä..." ja sanat jää kaikumaan käytäville.enhän minä vielä tiedä mitä asia koskee, iloitsen vain siitä että mahdollisesti pääsen koulusta pois aikaisin.

isäpuoli on itkuinen ja kertoo että äiti on joutunut sairaalaan ja tarvitsee minua siellä.
autossa en vieläkään tajua mitään... "..siis keskenmeno mikä se on? paraneeko äiti, onko se tarttuvaa?"
isäpuoli yrittää selittää että äidillä tuli töissä kipuja ja verta housuihin ja että kyllä äiti pärjää mutta... ja sitten alkaa itkemään.
verta...?kipuja..? herran jumala se on saanut sen multa ,mullaki on keskenmeno ollu (juu tuli menkat silloin ja kukaan ei oikeen oo selittäny mulle tuossa vaiheessa.. )
vasta kun meidät ohjattiin siihen huoneeseen missä äiti oli tajusin mitä se tarkoitti..siis raskaus oli mennyt kesken..siis pikkuveli meni kesken... siis pikkuveli kuoli... minun veljeni aki...

sitten itkin..ja vieläkään en voi olla itkemättä :'(

Yhteistyössä