Kokemuksia käynnistetyistä synnytyksistä?

Eipä tuo sen ihmeellisempää taida olla kuin "luomukaan", nykyään kun niiden lääkkeiden ja muiden kanssa ollaan todella varovaisia, niitä ei siis tyrkätä heti niin että vauva syntyy toisella supistuksella niin kuin joskus kuulee puhuttavan ;) Itsellä on käynnistetty enkä nähnyt siinä luomuun muuta eroa kuin sen että tiesin aika tarkkaan koska tulen synnyttämään ja kun käynnistyksen vuoksi olin jo valmiiksi sairaalassa tuntui se kivulias avautumisvaihe ennen kuin sai kivunlievitystä aika karulta kun huoneessa oli kaksi muutakin äitiä (yrittivät raukat nukkua...), mieluummin olisin siis ollut silloin kotona vielä, mutta kaikkea ei voi saada? ;)

Voin veikata että tapa jolla käynnistetään merkitsee hyvin paljon.

Mulla käynnistettiin viimeisin 38+6 kalvojen puhkaisulla, eikä mun mielestä eronnut normaalista synnytyksestä kuin kestolla 3,5t kun edellinen oli kestänyt 5t.
Kohdunsuu oli auki 5cm käynnistystilanteessa.
Käynnistettiin vauvan suuren kokoarvion vuoksi, arvio oli 4100g ja painoi syntyessään 4050g.

Itsellä käynnistyksestä hyvät kokemukset. Mukava oli olla osastolla, josta oli lyhyt matka synnytyssaliin. Olis ollu aika kärsimystä taksissa suppareissa. Nyt vietiin nopsaan pyörätuolissa hissilla suoraan saliin odotteluosastolta. Ja seurakin oli mukavaa, ei tarvinnut yksin kärvistellä.

hyvä kokemus oli kun kohdunsuulle pistettiin niitä pillereitä....
oli ihan kuin luonnollisesti käynnistynyt synnytys! ihana!

keskimmäisen lapsen synnytys oli sen sijaan kivuliain. lapsi oli melkein 5kg, minulta puhkaistiin kalvot ja sitten oksitosiinia suoneen. synnytys oli kyllä nopea, mutta en saanut mitään kivunlievityksiä. tuntui kun olis kahtia vedetty :(

Mulla käynnistettiin eka synnytys niin että laitettiin Cytotec-muruja kohdunkaulaan. Kun synnytys sitten käynnistyi ja vedet menivät siinä aika alussa, todella kipeitä supistuksia tuli jatkuvalla syötöllä niin ettei välissä ehtinyt yhtään hengähtää. Oli aika kamalaa, ja epiduraali olikin taivaan lahja. Toinen lapsi syntyi luomuna ilman mitään lääkkeellistä kivunlievitystä, ja tämä oli paljon mukavampi kokemus. Supistusten välissä ehti hengähtää, jopa rupatella normaalisti. Tosin luulenpa että jos käynnistetyssä synnytyksessä vedet eivät olisi menneet heti niin avautumisvaihe olisi varmaan ollut siedettävämpi.

Mä söin ensin 3 päivää lääkkeitä joilla synnytys käynnistettiin ja salissa vielä puhkaistiin kalvot. Synnytystä edeltävinä päivinä tuli kivulaita supistuksia ja synnytys eteni käynnistyksestä huolimatta todella hitaasti vaikka supistukset olivat rajuja, synnytys kesti lähes vuorokauden. Hyvä puoli oli se että oli jo valmiina sairaalassa eikä tarvinnut miettiä, milloin joutuu sinne lähtemään, ja huonekaverista sai vertaistukea :)

Mulla ei ole kokemusta luonnollisesti käynnistyneestä synnytyksestä, joten en voi verrata. Sanotaan, että supistukset tulisivat "aaltoina" joiden välissä voisi rentoutua, ja ne muuttuisivat pikkuhiljaa kivuliaammiksi, mutta mulla supistukset tuntuivat koko ajan yhtä kovilta ja ne tulivat lähes tauotta niin että koko synnytys tuntui olevan yhtä hiton pitkää ja kivuliasta supistusta. Ponnistusvaiheessa en tuntenut kipua vaan olin vain helpottunut, että saan vauvan viimein ulos ja synnytys viimein loppuu. Jos tulee vielä toinen kerta ja saan päättää, en haluaisi käynnitystä koska uskoisin, että luomusti alkaneet supistukset ehkä olisivat jotenkin siedettävämpiä, mutta tiedä sitten... Osa tutuista, joilla on ollut kokemuksia sekä käynnistetystä että luomusti alkaneesta synnytyksestä, eivät ole pitäneet käynnistettyä ikävämpänä kokemuksena :)

Rv 42 käynnistettiin, ei siis kypsytetty kuten kuitenkin usein ensin tehddän. Jos kohdun suu on valmiiksi kypsä tai jopa auki (kuten edellä jollain), voidaan käynnistää suoraan. Jos paikat on vielä kiinni, ne pitää ensin valmistella niillä sytotec-muruilla.
Käynnistytä ei kuulemma ekakertalaisille yleensä tehdä kalvoja puhkaisemalla, mutta mulle näin tehtiin ja kun ei puolessa tunnissa vedettullut (=supistanut) alettiinantaan oksitosiiniä. Se olikin sitten vauhdikasta ja kahdeksassa tunnissa ohi. Olisin ehkä ensimmäisellä kerrallani aloittanut lievemmillä, omilla suppareilla. Nyt tuntu, että aina kun hanasta väännettiin lisää ainetta, puristi supparit saman tien kovempaa. Ja sängystä ei pääse mihinkään ilman apua. Lopulta ei pissakaan enää tullut ja katetroitiin ennen ponnistusvaihetta.

Mulla ensimmäinen käynnistettiin, kesti kolme päivää, laittoivat n. 6 tunnin välein murusia kohdun suulle. Synnytys lähti käyntiin hyvin kivuliaasti ja nopesti. Mitä varoittelivatkin. Toisen lapsen synnytykseen verrattuna kivuliaampi, ahdistavampi ja tuli liian nopeasta avautumisesta aika paljon tikkejä (ainakin kätilön mukaan repeämät voi olla pahempia kun ei etene avautuminen normaalisti). Toisen kohdalla taas koko synnytyksen kesto oli lyhyempi, ei tikkejä ja supistukset oli paljon kivuttomampia...

Minulla kokemusta vain käynnistetystä synnytyksestä. Oikein positiivinen ja rauhallinen synnytyskokemus, vaikka olin kuullut pelotteluja käynnistyksestä mm. omalta äidiltäni. Hänen aikanaan ilmeisesti homma olikin rajumpaa.

Yksi Cytotec-kapseli annettiin aamupäivällä suun kautta, siitä alkoivat säännölliset supistukset ja lapsi syntyi vähän ennen puolta yötä. Supistukset alkoivat vatsan nipistelynä, myöhemmin ne tuntuivat siltä kuin todella kireä vanne olisi puristanut vatsaa. Supistuksien välillä oli aina noin minuutin kivuton tauko, jonka aikana sain rentouduttua tosi hyvin. En sitten tarvinnut kivunlievitystäkään.

Mulla käynnistettiin molemmilla kerroilla, koska meinasi mennä yli. Ihan jees-kokemukset. Ei kannata antaa liian tehokasta (tiheää annostelua) käynnistystä tehdä, jolloin se voi olla vähän nopeaa, eikä keho ehdi mukaan. Eli lähinnä kysyisin sairaalassa, että onko mahdollista tehdä se hitaasti :)

Mulla eka käynnistettiin vain yhdellä cytotec-tabletilla kohdunkaulalle, toka kahdella tabletilla, mutta se on toki yksilöllistä.
muoks* siis ne 2 ablettia annettiin n. 5h välein, ei kerralla.

Viimeksi muokattu:
ekasta meni lapsivedet, ekan päivän jälkeen ei suppareita, laitettiin tippa ja lapsi syntyi 2:ssa tunnissa.

Kolmas käynnistettiin diabeteksen vuoksi, aamu ja iltapäivä käynnisteltiin, supparit alkoi klo 21.00 ja lapsi syntyi vähän vaille 23.

Neljättä käynnisteltiin kolme päivää, ja kolmannen päivän iltana hätäsektioon...

Mulla käynnistettiin yliaikaisuuden ja pitkään jatkuneiden todella kivuliaitten mutta ei säännöllisiksi muuttuneiden supistuksien vuoksi viimeisin eli kolmas raskaus viikolla 41. Mulle annettiin oksitosiinia ja koin sen (käynnistyksen) yllättävän miellyttäväksi, ts. oksitosiini toimi minulla todella hyvin. Synnytys lähti nopeasti etenemään, supistukset olivat varsin voimakkaita mutta hyvin siedettäviä.

Ensimmäisestä ja viimeisestä käynnistyksestä jäi siis todella hyvä kokemus :).

Yhteistyössä