Kokemuksia kolmen vuoden ikäerosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ikäeroa meidän tenavilla 2v10kk, ovat aivan erottamattomat, samassa huoneessa nukkuvat ja samat leikit. kaiken tekevät yhdessä. Haitta puolia en ole edes huomannut

Mulla ja veljilläni (2kpl) on kaikilla n.3 vuotta ikäeroa. Olen vanhin. Veljeni ovat aina olleet paljon läheisempiä, johtuuko sitten sukupuolesta? Ei muistaakseni hirveästi leikitty pieninä yhdessä; mulla oli omat ystävät ja veljilläni omansa (osin yhteisiä heillä).

- tulee aika helposti riitaa lasten kesken jos on pieni ikäero. Tähän tietysti vaikuttaa lasten peroonallisuus. Itsellä ja veljelläni on ikäeroa 2v 7kk:tta ja molemmat olemme erittäin voimakkaita persoonia ja itsepäisiä. Joten meillä on aikuisiälläkin aika helposti kärhämää.
- Vanhempi lapsi voi olla tosi mustasukkainen nuoremmasta.Eikä esimerkiksi ehkä ymmärrä samalla tavalla perusteluja kuin esimerkiksi 2 vuotta vanhempi lapsi tai kouluikäinenlapsi

Mutta kaikkihan tekee itse päätöksensä. Kannattaa myös keskustella gynegologin kanssa että mitä hän on mieltä lääketieteellisessä mielessä.

Lapset 4v ja 1v. Kuopuksen vauvavuotta helpotti se, että esikoinen osasi jo tehdä monia juttuja omatoimisesti, eikä ollut vaipoissa. Parasta oli se, että esikoinen jaksoi hienosti odottaa esim. kun imetin vauvaa, nukutin vauvaa, puin vauvaa jne.
Meillä ei vielä nukuta samassa huoneessa. 1v. nukkuu meidän vanhempien sängyssä ja esikoinen omassa huoneessaan. Kun imetys on ohi ja kuopus alkaa nukkua läpi yön, hommataan hänelle sänky esikoisen huoneeseen.
Leikkejä ei vielä paljon ole yhteisiä, uskon, että jatkossa niitä löytyy kyllä.
Esikoinen ei ole ollut kovasti mustasukkainen. Ja ottaa ihanasti pikkusisaruksensa huomioon leikeissä ja muutenkin.
Meille tämä ikäero on ollut pelkästään positiivista tähän mennessä!