Kokemuksia miehen kasvamisesta isäksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolia

Vieras
Odotan ensimmäistä lastani ja mieltäni painaa huoli parisuhteestamme lapsen synnyttyä. Itse olen halunut lasta jo pitkään, mieheni taas ei ole halunut. Yhtäkkiä mieheni olikin sitten valmis ja tulinkin raskaaksi aika pian. Mieheni on aika kova menemään harrastuksissa ym eikä oikein viihdy kotona pitkiä aikoja, vaan haluaa usein varsinkin viikonloppuisin jotain tekemistä (harrastuksia, nähdä kavereita ym). Itse olen rauhallisempi ihminen.. Mieheni on 28 v, ja minä olen pari vuotta vanhempi. Välillä tosiaan pelottaa miten mieheni tulee lapseen suhtautumaan. Haluaako hän osallistua lapsen hoitamiseen ja kuinka paljon hän haluaa uhrata omaa vapaa-aikaansa lapsen takia. Ehkä en vaan osaa kuvitella häntä vielä isänä. Mieheni on kyllä tosi onnellinen raskaudestani.

Viime viikonloppuna mieheni olisi halunut viikonlopuksi jotain tekemistä ja kun mua ei kiinnostanut tehdä mitään (koska mulla oli pahaolo) mieheni sanoi "tämmöistä tää elämä nyt tulee olemaan". Se loukkasi mua tosi paljon ja siitä lähtien olen vain miettinyt huolissani miten me tullaan sitten arjesta selviytymään, kun elämä tosiaan muuttuu ja omia menoja pitää vähentää.

Olisi kiva kuulla teidän lasten saaneiden kokemuksia miten teidän miehet on sopeutunut muutokseen. Onko ollut vastaavia menijöitä jotka olisi omasta halustaan sitten rauhoittuneet?

Kannattaa ehdottomasti keskustella miehen kanssa etukäteen jo näistä asioista.

Mun mieheni on kasvanut hitaasti isäksi, lapsi on nyt vuoden. Viime aikoina hän on osallistunut kyllä enemmän vauvan hoitoon, mutta aivan pikkuvauva-aikana ei juurikaan. Ja tämän olen huomannut myös muuten omassa lähipiirissäni: vauvan syntymän jälkeen miehen on paljon helpompi vaan lähteä, äiti sitten istuu vauvan kanssa kotona.. Ei tietenkään kaikilla ole näin.

Mutta mielestäni miehesi olisi hyvä alkaa jo raskausaikana totutella ajatukseen, että jatkossa omat menot ovat rajatumpia ja lähteminen nykyistä vaikeampaa.

Kyllähän se usein tulee enemmän tai vähemmän shokkina suhteen molemmille osapuolille, että millaista se vauvaperheen elämä oikein on. Itse muistan vauvan ollessa pieni hieman ahdistuneenikin aluksi kun tuntui, että minnekään ei enää pääse ja muut, lapsettomat ystävät voivat tehdä mitä lystäävät ja minä todellakaan en.

Aluksi äiti on todella kiinni vauvassa, varsinkin jos imettää. Kannattaa yrittää antaa miehen osallistua vauvan hoitoon mahdollisimman paljon ihan oman parhaansakin vuoksi. Mies voi hyvin esim vaihtaa vaippaa, kylvettää, kanniskella itkevää vuvaa jne. Alussa (niin oudolta kun se kuulostaakin) voi olla vaikeaakin antaa miehen osallistua paljon, mutta se kannattaa! Mies kokee osaavansa yhtä hyvin kun äiti ja hänelle ja vauvalle alkaa muodostua tiivis suhde, kun he ovat paljon tekemisissä ja yhdessä. Itse muistan kuitenkin, että melkein pakko oli mennä silti katsomaan, että vauvalla on kaikki hyvin jos hän vaikka itki ja mies meni paikalle; kyse ei ollut luottamuspulasta vaan luulen, että on ihan joku äidinvaisto/hormonaalinen juttu että vauvassa on niin kiinni.

Vaikkei mies imetäkään, niin silti on mielestäni tärkeää, että molemmat vanhemmat ovat mahdollisimman paljon vauvan kanssa ja yhdessä perheenä. Totta kai molemmat kaipaavat myös omaa aikaa, joten kyllä meillä mies kävi n. kerran viikossa jossain myös yksin. Tämä voi olla ihan vaan kävelylenkki tai kaupungilla käynti. Ja saman tekee siis myös äiti, jos vaan voi vauvan jättää tunniksi-pariksi isän kanssa.

Kannattaa yrittää sopia pelisääntöjä jo ennen kun vauva syntyy, esim se, että mies ymmärtäisi, ettei voi ilmoittamatta tai neuvottelematta mennä esim perjantai-iltana ulos kavereiden kanssa, vaan kun perheessä on lapsi, pitää ensin miettiä, jaksaako äiti yksin lapsen kanssa illan. Mutta siis toki molemmilla saa ja pitääkin olla myös omaa aikaa, ja sitä parisuhdeaikaakin sitten, kun vauva voi hetken olla jo 'vieraankin' hoidossa.

Meillä oli vähän vastaava tilanne aluksi. Sitten raskauden myötä ja kun vauva syntyi...syntyi miehenikin isäksi - olin todella positiivisesti yllättynyt. Ekat viikot mä vaan makasin sängyssä, kun mies hoiti vaipan vaihdot. Hän on silminnähden onnesta soikeana ollut koko ensimmäisen vuoden.

Olen antanut hänen harrastaa ja mennä poikien iltoihin, mutta pitänyt huolen että on myös riittävästi kotona, ja onhan hän ollutkin. Paljon on auttanut se että myös hänen kavereillaan on pieniä lapsia.

Komppaan edellisiä eli kannattaa antaa miehen osallistua vauvan hoitoon mahd. paljon, niin siitä se isä-suhde lähtee syntymään! Ja todellakin niin, ettet itse seiso vieressä vahtimassa, että osaako se sitä hoitaa... luota mieheesi. Vaikka jo tosi alkuvaiheessa lähdet itse yksin välillä kävelylle tms. niin mies on vauvan kanssa ihan oikeasti kahdestaan.

Toisaalta sitten on se oma aika, eli että sovitaan esim että molemmilla on tietyt harrastus- tms illat. (Mutta pidä huoli että saat myös itse sitä omaa aikaa, ettei mene sellaiseksi että mies vaan huitelee kaikki illat jossain...)

Ja kyllä niitä ystäviä pystyy tapaamaan vauvankin kanssa! Voi olla helpompi kutsua ystäviä omaan kotiin, eikä tietenkään pysty juoksemaan joka ilta baareissa, mutta voihan ystäviä tavata viikonloppunakin päivällä / iltapäivällä. Vauvan kanssa pystyy myös tekemään kaikenlaista, kun vaan vähän soveltaa.

Mutta siitä ei pääse mihinkään, että elämä todellakin muuttuu vauvan tultua. Itselleni se oli suorastaan shokki, vaikka olin tietysti totutellut ajatukseen etukäteen ja vauva oli todella toivottu. KAhdenkeskeistä aikaa ei alussa juuri ole, mutta kyllä sitäkin sitten pikkuhiljaa tulee (riippuu tietysti tukiverkostoista eli onko hoitajia lähellä).

Ja eihän muutos välttämättä ole pahasta, eikä ainakaan tässä asiassa - itse ainakin uskon että meillä elämä muuttuu koko ajan hauskemmaksi lapsen kasvaessa!

Minäkin korostan sitä, että jutelkaa asioista nyt, kun olette virkeitä ja teillä on kahdenkeskistä aikaa vaikka kuinka paljon. Saattaa olla, että menevä miehesi tulee olemaan vaikeuksissa, että miten hän sopeutuu kotioloihin, mutta voi myös olla, että hän itse rauhoittuu.

Minusta oleellista on se, että kumpikin ymmärtää sen, että pienen vauvan aika on loppujen lopuksi varsin lyhyt. Ei ole pakko lopettaa kaikkia harrastuksia ja kaikkia kaverisuhteita, vaan ainoastaan sovittaa ne paremmin perhe-elämään sopiviksi. Jos vauva on pieni, niin ei silloin iskä lähde viikoksi kavereitten kanssa laskettelemaan Lappiin, mutta ehkä yhden viikonlopun reissu onnistuu. Vastaavasti jos tykkää pelata golfia, niin ehkä sen voi unohtaa vähäksi aikaa ja korvata harrastus jollakin vähemmän aikaa vievällä harrastuksella.

Itsekin olin aluksi vauvan kanssa ihan kädetön, kun tuntui, että en pääse mihinkään eikä omaa aikaa ole yhtään. Tajusin, että en pääse kuntosalille (kotikaupungissani ei silloin ollut saleja, joihin voi ottaa vauvan mukaan), mutta voin harrastaa sellaisia harrastuksia, jotka ei ole sidottu kellonaikaan, joten aloin harrastamaan kävelyä ja kunnon kasvettua lenkkeilyä ja pyöräilyä sekä kotijumppaa. Myös lukeminen ja musiikinkuuntelu ovat olleet aktiivisia tapoja rentoutua kotioloissa.

Voi myös opetella vauvan ehdoilla harrastamaan asioita koko perheenä esim. käydään vauvauinnissa, kyläillään koko perheen kanssa, vuokrataan kesällä mökki, käydään risteilyllä, kun vauva oppii istumaan voidaan pyöräillä ja tehdä pieni piknik-reissu jne. Minusta on tärkeää tajuta, että moni asia on mahdollista, mutta se vaatii vähän viitseliäisyyttä. Tietenkään piknik-reissu ei vastaa kahden viikon Karibian lomaa juoden, naiden ja uiden, mutta se ei tarkoita, ettäkö sellainen pienemmän mittakaavan puuhastelu olisi toivottoman tylsää ja ihan karseeta. Elämän pienistä asioista voi nauttia ja itse ainakin olen aina ihastellut sitä, miten pieni vauva katsoo itselle tuttuja asioita ihan uusin silmin nauttien niistä, mitä itse on aiemmin vähätellyt. Itse löysin luonnossa liikkumisen ilon vasta omien lasten myötä.

Kavereita voi tapailla kotona, ei baarissa. Toki baariinkin voi joskus lähteä, jos saa lastenhoitajan (sukulaiset, kummit tai maksetut hoitajat esim. MLL:stä), mutta itse ainakin koin, että en halua valvoa myöhään yhtään enempää kuin on pakko, koska univelkaa on pikkulapsivaiheessa muutenkin ihan järkyttävän paljon. Mieluummin siis kyläilimme kaveriperheiden luona puolin ja toisin, jolloin saunottiin, juteltiin, katseltiin leffoja, otettiin ehkä 1-2 siideriä tai olutta ja kohtuuaikaan mentiin nukkumaan. Väsymystaakkaakin voi jakaa siten, että toinen saa nukkua lauantaina niin pitkään kuin nukuttaa ja vastaavasti toinen vanhempi sitten nukkuu sunnuntaiaamuna pitkään.

Minun oli vaikea luottaa miehen lapsenhoitokykyihin, sillä tietenkin osasin käsitellä lasta paljon paremmin, koska olin hänen kanssaan kotona koko ajan. Lopulta pakotin itseni antamaan miehellekin tilaa olla isä. Okei, välillä oli potkupuku väärinpäin päällä ja vaippa saattoi hieman vuotaa tms, mutta ei vauva siitä kärsinyt. Meillä vauvan kylvetys oli alusta asti miehen ja vauvan ikioma juttu, johon en puuttunut mitenkään. Iltaisin kävimme kävelyllä koko perheenä ja mies meni jo aloittelemaan iltatoimia, kun minä vielä kävelin tai juoksin pienen lisälenkin.

Mitä enemmän lapsi kasvaa, sitä helpompaa miehen on olla yhdessä lapsen kanssa. Palikkatornien rakentaminen, hiekkalaatikolla hiekkakakkujen rikkominen, kahlaaminen uimarannalla yms. ovat paljon mukavampia asioita, kuin alkuvaiheen vatsakipuisen vauvan sylissäkanto tai kakkapyllyn pesu.

Jos miehesi ei luonnostaan tajua kasvaa isäksi, niin sinun tehtäväsi on osoittaa miehelle hänen vastuunsa ja velvollisuutensa. Kyse on miehen OIKEUDESTA olla isä ja vauvan oikeudesta saada olla isänsä kanssa. Myös parisuhteen kannalta tuskin mikään on tuhoisampaa kuin se, että katkeroidut siihen, että mies viilettää omissa menoissaan aina ja sinä olet 24h vauvan kanssa, sillä se on vuorenvarma avioero pitkällä tähtäimellä.

Koskaan ei voi todellakaan tietää etukäteen, että miten mies tulee suhtautumaan lapseen. Mutta minulle myös oli positiivinen yllätys se että miten minun mieheni sitten loppujen lopuksi sitten suhtautui. Meillä toisin oli siinä mielessä erilainen tilanne, että raskaus oli tavallaan vahinko, eikä kumpikaan oikein ollut toivonut tilannetta. Ja meillä raskausaikana mies ei ollut ollenkaan kiinnostunut lapsesta. Eikä suostunut tulemaan neuvoloihin ym. juttuihin. Valmistaudiun jo henkisesti siihen että joudun hoitamaan lapsen kokonaan yksin. Mutta sitten kun lapsi syntyi, niin sainkin yllättyä: jo sairaalassa hän jollakin tavoin otti päävastuu hoitamisesta, kun näki että minun oli vielä vaikea liikkua ja nostella lasta. Ja sen jälkeen hoitovastuu on mennyt luonnollisesti vähintään tasan, ellei hän ole jopa hoitanut enemmänkin.

Ehkä tilanne meidän osalta alun perin johtui siitä, että kumpikaan emme alun perin toivoneet lasta silloin ja hän koki että vastuu on siksi molempien. Toisaalta mieheni on sellainen luonne, että hän ei pelkää ottaa uusia haasteita/tehtäviä vastaan, eikä ole koskaan epäiröinyt omia kykyjään hoitajana. Siskoni perheessä taas tapahtui niin että vaikka mies odotti lasta yhtä paljon kuin siskoni, niin lapsen syntyessä mies kuitenkin pakeni lapsenhoitovastuusta ja sisko jäi aika yksin vauvan kanssa. Kun he sitten saivat keskusteltua asiasta, kävi ilmi että mies ei uskaltanut ottaa hoitovastuuta, ja siksi mielummin vetäytyi jonnekin muualle, vaikka kavereiden seuraan. Esim. Kun vauva itki, eikä itku loppunut heti, han hätääntyi itse niin pajon että ei siksi esim. Uskaltanut kuvitellakaan jäävansä lapsen kanssa yksin kotiin.

Siksi varmaan kannattaa tietoisesti työntää lasta isälle hoidettavaksi myös silloin kun on itse kotona, niin että miehelle tulee itsevarmuutta. Eikä rientää aina apuun tai hätääntyä, jos lapsi itkee miehen sylissä. Samoin kehuminen auttaa varmaan aina, ja toisaalta sitten se että antaa miehelle vapauden hoitaa lasta tavallaan, ja nielee halut neuvoa toista muissa kuin selaisissa asioissa, joissa epäilee miehen toiminnan voivan olla lapsen terveydelle vaarallista… :-)

Riippuu niin miehestä... on niitäkin niin moneen lähtöön. :) Meillä (tai siis mulla) oli suht vaikea raskausaika, sillä lapsi tuli ns."vahinkona" ja oli minun oma päätös pitää hänet.
Miehellä oli raskausaikana melko isoja taisteluja itsensä kanssa (nyt jälkeenpäin kertoi, että oli kertaalleen mun alkuraskaudesta tosi vakavasti pohtinut pitäskö lähteä lätkimään...) mutta hän teki ison päätöksen ja jäi mun rinnalle tosin ei meillä eletty mitenkään auvoista ja ihanaa raskaudenhehkutusaikaa...

Sitten syntyi pikku prinsessa ja mies muuttui silmissä!!! Mä pystyn vieläkin näkemään hänen ilmeensä synnytyksen jälkeen ja etenkin seuraavana aamuna kun tuli sairaalaan katsomaan meitä! Eikä se kimallus silmistä ole kadonnut vieläkään! Myöntää ääneenkin olevansa TÄYSIN myytyä miestä tuon pienen tyttärensä edessä. Kyllä ainakin tällä miehellä oma lapsi menee KAIKEN edelle -AIVAN KAIKEN! Kyllä siinä harrastukset ja jopa kaverit jää vähän niinkun kakkoseksi. Ihana on seurata miten hän nauttii tyttönsä kanssa puuhastelusta.

Meillä on siis parisuhde ollut viimeisen vuoden melkoista heittelehtimistä, mutta nyt on siinäkin päästy pahimpien karikkojen yli ja tuntuu että pystymme molemmat oikein täysillä nauttimaan SEKÄ tästä uudesta perheenjäsenestä ETTÄ toisistamme!

Eli säilytä toivosi, en tietenkään voi luvata että näin käy kaikkien miesten kohdalla, mutta itse en ole enää syntymän jälkeen katunut päivääkään päätöstäni pitää lapsi vaikka raskausaikana muutamaan otteeseen epäilinkin, että tulen jäämään aika yksin päätökseni ja lapseni kanssa. :)

Kevättä!

Ja kaikki miehet ei kasva isiksi. Meillä on mieheni kanssa yli kymmenen vuoden liitto takana, nyt lapsia on 2 alle 3v. Mies ei ole ikinä juossut baareissa, mutta silti muutama harrastus menee perheen edelle. Pakko päästä metsästämään.
Ja tietty kotona tietokoneella istumiset yms.
Mä olen pakosta ollut esim viikon näiden kahden kanssa kotona ja selviytynyt, joten miestä en enää tarvitse perhe-elämän pyörittämiseen.

Lauantaisin aamulla (jos on kotona) mies vie lapset puistoon, mutta ottaa sen tunnin pari-kolme kertasena takaisin ja häipyy autoa pesemään tai muuta omaa juttua.
Mulla ei ole yhtään mitään omaa, ehkä kaupassa käynti kerran viikossa...
Paska rako. Miestä en kuitenkaan aijo jättää, me tullaan hyvin toimeen keskenämme ja meillä on hauskaa. Perhe-elämää meillä on aika vähän.
Mä olen lasten kanssa ja mies missä on. Mä olen aika katkera, mutta itse olen osasyyllinen tähän paskaan. Mies vain ei ole kasvanut.
On se hyvä isä jos haluaa, mutta se ei kestä kun uhmis kirkuu tai nuorempi vaatii syliin koko ajan.

Mä toivon, että tämä joskus helpottaa. Onneksi mun omat vanhemmat auttaa. Miehen vanhemmat kun ei auta.

Hienoa teillä, joilla mies on kasvanut, aina niin ei käy. Sitten pitää vain miettiä, haluaako olla yksin lapsen (lasten) kanssa vai antaako sen miehen elää samassa kodissa. Tällä hetkellä esim mulla on miehestä yleensä ainakin kerta-pari viikossa apua (pääsen kauppaan tai voin siivota), joten parempi se kun YH.

Kun vielä jostain saisi keskustelukaverin, puistoissa kun ei IKINÄ ole ketään.

Ja juuri nyt kun mies on taas työmatkalla ulkomailla, on ikävä katsoa kun 1v vierastaa isiä kun isi tulee kotiin ja isompi puhuu isin kaipuusta joka päivä :/

Kaikki ei kasva: voimia sinulle arjessasi! on kuitenkin iso asia tuokin, että kaikesta huolimatta teillä keskenänne on välillä hauskaa ja keskinäiset välit on ok.
on jokatapauksessa varmasti lapsillenne iso asia, että isä ON kotona, eikä asu jossain muualla. ei lapset kai osaa isäänsä arvostella, että onko "hyvä" isä vai ei...

kaikista vaan EI ole superisäksi (niinkuin ei äidiksikään) mutta isä se on sekin,
joka vähemmän osallistuu! :)

samaa mieltä olen tuosta, että seuraa tässä alkaa kaipaamaan...ei puistoissa tosiaan IKINÄ käy kukaan muu! itekseen sitten mennään lapsen kanssa tuolla pitkinpoikin pihamaita ja metsiä... plääh.

Kiitos tosi paljon kaikille vastanneille! Oli tosi ihanaa lukea hyviä kokemuksia isyydestä ja miten joillakin oli isä heti laitoksella myytyä miestä!! :) Voi kun mä niin toivon, että mun miehelle tapahtuisi samalla lailla. ;)

Meitä on moneen lähtöön, joten jää nähtäväksi miten mun mies sitten vauvaan suhtautuu. Ja myös miten itse suhtaudun näihin muutoksiin. On tämä niin iso elämänmuutos, että jatkuvasti on kaikkia ajatuksia ja huolia päässä. Eipä tässä auta kun jutella asiasta miehen kanssa ja kuulostella sen ajatuksia.

...Meidän perheellä on vähän samankaltainen tausta, kuin nimimerkillä "tällainen kokemus" kirjoittaneella. Olimme kumpikin 22v. kun poikamme syntyi, "vahingon seurauksena". Sen sijaan, että mies olisi jatkanut omia harrastuksiaan jättäen minut yksin vauvan kanssa, hän ihan selkeästi priorisoi meidät ykköseksi. Aina olen saanut halutessani yhtä paljon omaa aikaa, kuin hänelläkin on. Meillä myös isä hoiti lasta jo laitokselta lähtien. Kävipä välillä niinkin, että minun torkkuessani päiväunia oli isä lähtenyt lapsen kanssa retkelle ja sain sitten itse soitella perään, että missäs he luuraavat. ;) Nyt, kun lapsi on "jo" kaksivuotias mies on sisällyttänyt ohjelmistoonsa taas enemmän harrastuksia, mitkä kaikki liittyvät urheiluun tai muuhun "tervehenkiseen", joten mielelläni tämän vapauden hänelle suon. Juuri siskoni kanssa (joka pyörittää heillä lähes yksin arkirumbaa) keskustelimme aiheesta "miesten osallistuminen lapsenhoitoon". Hän jaksaa aina ihmetellä, kuinka mieheni tekee niin paljon lapsen kanssa ja hoitaa kotia jne. Minä jaksan taas puolestani ihmetellä, että eikös juuri tällä lailla sen kuuluisi mennäkin. ;) Kyllä tuon Isän kanssa tekisin enemmänkin lapsia.

Täällä taas on sellainen kokemus, että vaikka mies ensimmäisenä alkoikin ehdottelemaan lasten hankintaa, niin hänestä ei heti kuoriutunutkaan mitään huippuisää. Mies ei kerta kaikkiaan jaksa olla paikallaan (=kotona), vaan hänen on pakko päästä harrastuksiinsa eli metsästämään ja kalastamaan.

Meillä on nyt kaksi lasta. Molempien vauva-ajat mies on vain pienessä sivuroolissa oman lapsensa elämässä, mutta isomman lapsen mies jo ottaa mukaan puuhiinsa. Parin vuoden kuluessa hänestä on lopultakin tullut ihan hyvä isä lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja sdfgfdgs:
Täällä taas on sellainen kokemus, että vaikka mies ensimmäisenä alkoikin ehdottelemaan lasten hankintaa, niin hänestä ei heti kuoriutunutkaan mitään huippuisää. Mies ei kerta kaikkiaan jaksa olla paikallaan (=kotona), vaan hänen on pakko päästä harrastuksiinsa eli metsästämään ja kalastamaan.

Meillä on nyt kaksi lasta. Molempien vauva-ajat mies on vain pienessä sivuroolissa oman lapsensa elämässä, mutta isomman lapsen mies jo ottaa mukaan puuhiinsa. Parin vuoden kuluessa hänestä on lopultakin tullut ihan hyvä isä lapselle.

Kiva kuulla että tilanne on nyt kuitenkin helpottunut! Miten itse jaksoin vauva-ajan, kun mies juoksi harrastuksissa? Olitko katkera/oliko paljon riitoja?

Me haluttiin yhdessä lapsi. Vauva syntyi. Mies on pitkät päivät töissä. Joskus viikonloppujakin. Hän harmittelee kun ei ehdi ja jaksa olla niin paljon lapsemme kanssa kun haluaisi. Joskus marmatin kun hän töiden jälkeen vain hetken höpötteli pienen kanssa, ja sitten meni tv:n orjana sohvalle makaamaan eikä ollut enempää lapsen kanssa. Perheriitahan siitä vain äityi. Päätin että enää en sano mitään, jos ei sitten ole lapsen kanssa silloin kun pystyisi, on se oma moka. Itse olen lapsen kanssa melkein 24h vrk vaikka siis mies olisikin kotona. En ole millään muotoa katkera, halusin tätä lasta enemmän kuin mitään muuta, ja olen mielellään joka hetken hänen kanssaan, tämä aika menee niin äkkiä ohi. Olemme puhuneet toisesta, itse haluisin jo nyt heti toisen, mutta mies hieman hyssyttelee että odotetaan vielä vähän aikaa. Otan huomioon myös hänen toiveensa. Toista haluamme kuitenkin yhdessä myös, mutta perheen elättäjän osa kai on vaan niin raskasta, että ei sitten jaksa niin paljon keskittyä lapsiin. Ei se mitään, rakastan lastani ja hoidan tämän ja tulevan kyllä mielellään yksinkin, kunhan mies on edes sen vähän mukana. Isyyslomalla mies kyllä osallistui enemmän perheen yhteisiin juttuihin, joten eipä siinä halussa taida olla vikaa, vain jaksamisessa ja ajan puutteessa.
*Onnellinen äippä*

Meillä hieman samanlainen tilanne kuin Pallerolla eli lapsi haluttiin yhdessä ja tiedän miehen rakastavan tätä. Hän kokee työnsä raskaaksi ja on aivan kuitti kotiin tullessaan. Toki ymmärrän tämän, mutta hän ei ymmärrä sitä, että minulla ei ole vaihtoehtoa lapsen kanssa jaksamisessa. Tuntuu tylsältä, kun ne hetket, jotka isä on lapsen kanssa ovat ikään kuin lahjoja minulle. Miten niin???? Yhteinen lapsi ja pitäisi olla yhteisesti jaetut vastuutkin. Minun ei tarvitse välttämättä päästä harrastuksiin tms., nauttisin ihan kotonaolostakin, jos voisin kerrankin katsoa suosikkiohjelmani ilman keskeytyksiä ja jatkuvaa valppaanaoloa. Tai voisi se mies kerrankin oma-alotteisesti syöttää iltapuuron tai yöllä nousta antamaan tuttia. Mutta ei. Minulla ei ole sitä luxusta, että jättäisin lapsen hoidotta ja tietäisin toisen ottavan vastuun. Vai onko? En vaan raaski huudattaa vauvaa.

Huh, kun tuli katkeraa ja omanapaista tekstiä :-) Tältä vaan tuntuu, vaikka varmasti meillä on asiat ihan hyvin. Mutta ongelmien määrä on vakio. Jos ei oo oikeita, isoja ongelmia niin tällainen asia saattaa paisua liian suuriin mittasuhteisiin. Alkuperäiselle sanoisin samoin kuin moni muu kirjoittaja eli keskustele miehen kanssa. Yritä kiristää ne omat ajat, sillä jos ei ole selkeää sovittua aikataulua, käy niin, ettet pääse moneen kuukauteen minnekään ilman vauvaa.

Naisten kannattaa tajuta antaa miehelle TILAA. Niin kliseeltä kuin se kuulostaakin. Meillä mies ei ole luopunut harrastamisistaan tai ulkona käynneistään, enkä ole niin vatinutkaan. Noin kaksi kertaa kuukaudessa käy saunailloissa kavereiden kanssa ja noin 2-3 iltana viikossa harrastaa. Kaikki ajat jotka on kotona, on todella osallistuva ja hyvin jaksava isä. Tällöin tekee myös paljon kotitöitä ja patistelee minua jumppaan tai tyttöjen iltoihin eli tarjoaa minulle vapaata, koska on huomannut itse sen (vapaan)tärkeyden. Mies kyllä aina jaksaa siitä puhua, miten arvostaa vaimoaan, kun kaveripiirissä on kuulemma myös näitä "nalkuttavia akkoja", jotka pitävät miestä pallo jalassa kotona.

En tiedä, mutta meillä toiminut todella hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja huolia:
Alkuperäinen kirjoittaja sdfgfdgs:

Kiva kuulla että tilanne on nyt kuitenkin helpottunut! Miten itse jaksoin vauva-ajan, kun mies juoksi harrastuksissa? Olitko katkera/oliko paljon riitoja?

Olin tosiaan katkera, koska minulla oli paljon suuremmat odotukset miehen suhteen. Riitoja oli paljon. Tilanne helpotti vasta esikoisen ollessa yli vuoden ikäinen. Toisen lapsen syntyessä osasin jo odottaa, että vauvan hoito jää pääosin minun vastuulleni. Silti riitely taas lisääntyi ensimmäisten kuukausien ajaksi, kun vaadin miestä osallistumaan enemmän.

Nyt kun kuopus on reilut puoli vuotta ja esikoinen 2,5 v olemme lopultakin löytäneet toimivan roolijaon ja oman paikkamme perheessä. Onneksi kestimme yhdessä vaikeat alkuajat, koska nyt arki sujuu mukavasti.

Yhteistyössä