Kokemuksia Mirena hormonikierukasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyviä ja huonoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hyviä ja huonoja

Vieras
Minulla on jatkuvia vuotoja ja ainoa kätevä keino päästä niistä eroon taitaa olla hormonikierukka. Sain jo gyneltä reseptin siihen. Netistä olen lukenut kauhujuttuja sivuoireista. Hiukset lähtevät, ensimmäinen puoli vuotta tiputtelua, halut lähtevät, finnejä pukkaa, mielialat heittelevät,... Kuulostaa pahalta, mutta onhan siellä vastineeksi niitä positiivisiakin kokemuksia.

Kertokaahan kokemuksianne hormonikierukasta.

Ensimmäiset 9 kk menkkoja ei tullut ollenkaan, sen jälkeen ovat tulleet suhteellisen säännöllisesti, parit tosin jäänyt pois välistä mut se nyt ei haittaa kyllä :)
Ei ole vaikuttanut mielialaan mitenkään, kuten minipillerit tekivät kohdallani.
Halukkuuteen ei ole vaikuttanut mitenkään, aina tekee mieli edelleen ;)
Erittäin helppo ja hyvä, menkat entistä niukemmat. Vessassa käydessä huomaa että vähän vuotoa tulee pyyhkiessä paperiin, en muista milloin olisi mitään kuukautissuojaa edes tarvinnut.

Kopsasin tähän aiemman vastaukseni palstalle:

Mulla on Mirenasta runsaiden menkkojen hoidossa vain positiivisia kokemuksia. Mirena on nyt ollut paikoillaan reilun 2v ja menkat on pääsääntöisesti muisto vain. Tulevat välillä, ja ovat erittäin niukat. Mitään sivuvaikutuksia en ole huomannut.

Nyt n. 3kk ollut hormonikierukka. Laitto ei sattunut, ensimmäisen vuorokauden aikana oli pientä jomotusta välillä. Tiputteluvuoto ei ole varsinaista vuotoa vaan pikemminkin värillistä valkovuotoa. Lähinnä juuri vessassa pyyhkiessä tulee paperiin joskus, pikkuhousuihin harvemmin. Siteitä en ole tarvinnut, pikkuhousunsuojia kyllä käytän silloin kun tiputtelee. Minulla tiputteluvuotoa esiintyy vain seksin ja liikunnan jälkeen, olettaisin että silloin kierukka jotenkin pääsee liikahtelemaan ja provosoi vuotoa. Pian olen menossa tarkistukseen, että onhan kunnolla paikallaan. Laiton jälkeen tuli pari finniä jotka hävisivät. Ei migreeniä. Haluihin en osaa ottaa kantaa. Imetän ja pieni vauva, joten ne eivät muutenkaan ole ihan entistä tasoa... Hiukset lähti imetyksen takia, mutta nyt niitäkin kasvaa taas lisää kierukasta huolimatta :)

Vain hyviä kokemuksia, mulla on ollut Mirena ennen lapsia ja lasten välissä ja ei ole ollut mitään ongelmia eikä sivuvaikutuksia. Ehdoton bonus on että vuodot niukkenee olemattomiin :)

Vuoto oli ekan vuoden aika epätasaista. Jossain vaihees ehk 1,5v kohdalla alkoi säännöllistymään. Vuoto niukkaa. Välillä tulee tiputtelua ja kuukautisten jälkeen pitkään ruskeaa vuotoa. Välillä ollut yunne et oln raskaana. Tässä kuussa alkoi tosi outo vuoto, viikkoa-kahta liian aikaisin. Kirkasta verta tuli viikkn ajan ja
Loppu seinään. Tällä viikolla on ollut ovulaatiokipuja, enkä ole tuntenut lankoja. Pitää ootella ens kuuhun miten kk sitten tulee.

Auttoi runsaaseen vuotoon , kuten muillakin...
Tosin mahdollisesti provosoi mulla sydämen rytmihäiröitä parin muun jutun yhteissummana... Tästä löytyy googlella muidenkin kokemuksia.

Mulla oli eka vuosi vuotoa suurin piirtein koko ajan (ei onneksi superrunsasta). Meinasi kyllä hermo mennä, kun piti olla pikkuhousunsuoja tai side koko ajan. Koskaan ei tiennyt, milloin tulee, joten varmuuden vuoksikin pidin välillä turhaankin.

Nyt on enää silloin tällöin hyvin niukat menkat. Mitään mielialavaihteluita ei ole ollut.

Mulla on ollut kyseinen kapistus kohta 3 vuotta.
Ihan loistava!

Menkkoja ei oo näkyny ainakaan kahteen ja puoleen vuoteen, menkkakivut on poissa, ei mitään hiustenlähtöjä, eikä sitä pillereiden aiheuttamaa mielialan kauheeta heittelyä.
Oon ollut kyllä täysin tyytyväinen tähän ratkaisuun, vaikka ensin mietitytti, juuri nuo sivuvaikutukset. Pillerit aiheutti aikamoisia myrskyjä :)

Heinäkuusa 2008 laitettiin...3kk joka päivä veristä vuotoa sain jonkuu pilleri reseptin jotta vuodot loppuu,en keren aloittaa kun ne loppuivat..Vuoteen 2010 joulukuuhun asti ei mitään ongelmia kunnes 17.12. Pamahti + testiin...

Mulla ollu Mirena 3,5v ja se määrättiin alussa runsaisiin vuotoihin. Mutta kun se laitettiin, vuodin 3kk putkeen, koko ajan. Rauta-arvotkin laski jonkin verran. Meinasin monta kertaa luovuttaa, ajattelin että tämäkö nyt vähensi muka vuotoja....Mutta sen jälkeen vuoto loppui ja olen ollu ihan tyytyväinen. Paitsi joitain emätintulehduksia on ollut, lääkäri meinasi että johtuisi kierukasta. Vielä olen kuitenkin pitänyt kapistukseni.

Mulla ollu käytössä Mirena n 3v ja ei oo kun hyvää sanottavaa! Pari viikkoa niukkaa tiputteluvuotoa ja sen jälkeen n puolen vuoden välein todella niukat menkat, ilman niitä helvetin kipuja
Mulla ei ole ollut mitään noista sivuoireistakaan. Aivan loistava siis.

Jos vaihtoehtona olisi ne 21 päivän mittaiset erittäin runsaat menkat tai kierukka vähäisellä/niukalla vuodolla niin valitsen edelleen mielelläni kierukan. Ei sivuoireita.

Kuulostaa hyvältä. Pääosin kokemukset tuntuvat olevan positiivisia. Taidanpa siis uskaltaa kokeilla.

Kiitos kommenteista ja lisääkin saa vielä kokemuksia kirjoittaa.

Mä taidan olla pitkän linjan suosittelija, eka Mirena laitettiin loppuvuodesta -95 ja nyt on kolmas menossa. Juuri vaihdettu, edellinen meni pari vuotta vanhaksi mutta kun ei ollut vuotoja eikä mitään, gyne sanoi sen toimivan ihan kuten pitääkin.

Menkkoja ei ole ollut 18 vuoteen, nyt mietin kannattaako tämmösen vanhan kääkän sitä enää laittaakaan mutta kuulemma helpottaa myös vaihdevuosioireita. Sivuoireita ei ole ollut, iho on kuin lapsen peppu eikä mielialatkaan vaihtele.

Mulla ollut Mirena noi kaksi vuotta. Alussa oli tiputtelua muutama kuukausi ja sen jälkeen menkat ehkä joka toinen kuukausi, ja nekin todella niukat. Mielialavaihteluita en ole huomannut. Jjossain vaiheessa iho meni melko näppyläiseksi (oletan että johtui Mirenasta) mutta sekin ongelma meni ohi. Ainoat asiat joiden takia harkitsen kierukan poistoa, on painonnousu ja turvotus, jotka on tulleet kierukanlaiton jälkeen. Elämäntavat ja ruokailutottumukset kun eivät oikein selitä tätä läskistymistä :(

Mulla runsaiden kk hoitoon laitettiin maaliskuun lopussa mirena. Kesäkuun loppuun vuotoja enemmän ja vähemmän sen jälkeen ei yhtään. Mieliala vaihteluja ehkä jonkin verran mutta niitä oli kyllä ilman kierukkaakin moninkertaisesti. Viimeisiin menkkoihin jouduin syömään caprilon kuureja että sai ne loppumaan joten ollut kyllä tosi iso helpotus elämään.
Haluttomuutta jonkin verran mutta en kyllä osaa sanoa olisko tilanne parempi ilman kierukkaa.

Menkat jäi kokonaan pois muutaman kuukauden tiputtelun jälkeen, mikä oli tosi hieno juttu. Miinuksena päänsäryt, migreeninomaiset, ihan liian usein. Ja haluihin ja mielialaan vaikutti selvästi. Kierukan poiston jälkeen tekee mieli edes oviksen aikaan :)

mulla vuosi noin 1kk ja sitten loppu kokonaan.en meinannut jaksaa kun ei tienny tuleeko vuodosta loppua,onneksi kestin.nyt ei mitään oireita.hiuksia lähtee,mutta mulla pieni vauva ja imetän,pistän sen piikkiin.joskus aikoinaan oli myös samainen kierukka,noin vuoden verran myöskin ilman vuotoja,sitten tuli alavatsasärkyä ja pientä vuotoa,menin tarkistuttamaan,nin siellähän se kierukka tuli lääkäriä vastaan jo kohdunkaulakanavassa,itestään poistumassa.hieman ketutti,maksoi kuitenkin sen 180egee.

Mun kokemukset ei ole kovinkaan hyvät. Vuotoa parin viikon välein, iho kukki ja turvotusta. Menin poistattamaan n. 1/2 v. päästä kun oireet ei ottaneet laantuakseen ja kas vain, kierukka ei ollut paikoillaan vaan oli mennyt kohdusta läpi (ilmeisesti jo asetusvaiheessa) ja löytyi sitten koteloituneen rtg:ssä vatsanpeiteistä... Jouduttiin sit operoimaan ts. laparoskopia jossa kierukka poistettin. operaatiossa tehtiin samalla jo pitkään harkinnassa ollut sterilisaatio.

Kertokaahan vielä kokemuksianne. Nyt on kierukka ollut mulla paikoillaan kohta 3 viikkoa. Alussa ei yhtään vuotoa. Sitten alkoi menkat, jotka kestäneet jo 10 pv. Alussa tuhruttelua ja nyt muuttumassa taas tuhrutteluksi. Pelottaa, että vuodot jäävät päälle. Toivottavasti menee pian ohi. Mitään kipuja tai muita sivuoireita ei ole ollut. Halut ovat kovat ja kovasti tekisi mieli taas päästä sekstailemaan.

Yhteistyössä