Kokemuksia unipussista

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettijä+3kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettijä+3kk

Vieras
Mietiskelin joska hankkisin 3kk vauvalle unipussin kun on alkanut viimeöinä potkia peittoa pois..

Onko teillä ollut käytännöllinen tuo pussi?
Onko helppo vaihtaa vaippaa sen kanssa?
Riisutko syötön ajaksi?
Mitä vaatetta vauvalla on siellä alla?
Hihallinen vai hihaton, miksi?

Olisin kiva kuulla myös kokemuksia siitä jos pussi on osoittautunut turhaksi/huonoksi/epäkäytännölliseksi ja miksi :)
 
Hihaton ikean pussi oli käytössä ja on edelleen mummolassa käytössä. Body alla tai sitten yökkäri. (Anoppilassa kylmä, joten siellä yökkäri ja pussi. Vaippa helppo vaihtaa, mutta en kyllä öisin vaihda muutenkaan. En riisunut syötön ajaksi. Piti lämpimänä, tyttö vaan ei niin paljon tykännyt pussista :)
 
Meillä oli unipussi käytössä siihen saakka, kunnes vauva oppi seisomaan.
Peitto ei pysynyt yhtään päällä, joten unipussi rauhoitti unia.

En vaihtanut yöllä vaippaa, jos ei ollut tullut kakkoja, mutta helpostihan vetoketjun sai auki, joten
vaihto olisi onnistunut näppärästi.

En riisunut yöllä syötön ajaksi.

Alla oli pitkähihainen body, jottei käsivarret palellu.

Lapsi jo 3 vuotias ja edelleen nukkuu pitkähihaisessa yöpuvussa sukat jalassa eli tykkää nukkua lämpimässä.
 
meillä on pussi käytössä... apina 10kk... otettiin käyttöön puolivuotiaana...

pussissa on yökkäri päällä ihan normaalisti.
tyytyväisiä ollaan oltu.

tässä vaiheessa ei enään vaippaa yöllä vaihdeltu joten siitä ei ole kokemusta... enkä ole ottanut syötön ajaksi pois...


http://www.babycare.fi/cat/product_catalog.php?c=40
omamme ostimme täältä...
ja täällä oli hyvät ohjeistukset huonelämpötilaan / pussin valintaan.
 
meillä pussi hankittiin parantamaan yöunia, no, siihen ei kyllä toiminut ;)
Ostin, kun tyttö oli 4-5kk, enkä siinä vaiheessa vaihtanut yöllä vaippaa. Syötön ajaksi en tietenkään riisunut. Unipissi oli hihaton ja tytöllä alla pitkähihainen body, niillä tarkeni hyvin.
Muilla lapsilla ei ole ollutkaan käytössä...toimii ehkä, jos peitto jatkuvasti poissa päältä ja lapsi herää siihen, muuten aika turhake..
 
en vaihda vaippaa öisin, poika on pussissa koko yön. En riisu syötön ajaksi. lapsella on päällään ihan tavalliset yökkärit tai pitkähihainen body (meidän pussi on aikas ohutta kangasta), ja hihaton malli on tuntuu jotenkin helpommalta kuin se, että olisi hihallinen. Ja musta ainakin tuntuu, että poika nukkuu paljon paremmin kun on pussissa. Lisäksi meidän lastenhuone on varsinkin talvisin aikas kylmä, ja pojalla on tällähetkellä peittona vain viltti. Hyvän yhdistelmän tekee tuo pussi plus viltti, ei ole pojalla hiki, eikä kylmä kun herää.
 
Ihan pienellä vauvalla meillä oli käytössä peittokapalo, mutta myöhemmin sitten 1-vuotiaaksi asti unipussi. On se ihan käytännöllinen, kun ei tartte erikseen yöpukuja ostaa, paita vaan alle ja vaippa. En syötön ajaksi riisunut. Siinä vaiheessa kun unipussia on meillä käytetty, niin ei olla enää vaihdettu yöllä vaippojakaan. Ja siis hihaton pussi on ollut meillä. Turha ei tosiaan ole ollut, kyllä on käyttöä löytynyt:) tosin sitten kun lapsi on oppinut kävelemään, niin ihan turvallisuussyistä ollaan lopetettu käyttö-kun siinä yritettiin lähteä kävelemään ja sitten ollaan kaatuiltu.
 
Meillä pussi tuli käyttöön siinä vaiheessa, kun lapsi oppi seisomaan, sillä pelkäsin hänen kiipeävän pois pinnasängystä. Rauhoitti iltoja, sillä "sitoo" lasta vähäsen. Sitten siitä tuli osa meidän nukkumisrekvisiittaa: pyytää pussia eikä varmaan osaisi nukkua ilman sitä. Nyt 2 v. (On vaikea löytää yli 90 cm pusseja.)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pussikarhu:
Meillä pussi tuli käyttöön siinä vaiheessa, kun lapsi oppi seisomaan, sillä pelkäsin hänen kiipeävän pois pinnasängystä. Rauhoitti iltoja, sillä "sitoo" lasta vähäsen. Sitten siitä tuli osa meidän nukkumisrekvisiittaa: pyytää pussia eikä varmaan osaisi nukkua ilman sitä. Nyt 2 v. (On vaikea löytää yli 90 cm pusseja.)

Millä se tulee aamulla sängystä pois jos on pussissa? Ottaa itse pussin pois?
 
Laitatteko lapsen pussiin vasta juuri ennen sänkyyn laittamista?

Mietin että kun tuo meidän vauva (3kk) nukahtaa usein sohvalla syliin ja vaippa on vaihdettu hetkisen ennen kun vauva alkaa vaikuttaa väsyneeltä, ni missä vaiheessa pukea tuo pussi jos alle laittaa vain bodyn ettei tarvitse nukkuvaa lasta riisua ja laittaa pussiin..

Juu-u, vaikutan varmaan nyt vähän yksinkertaiselta ihmiseltä :D
Mutta siis kun meillä ei ole ollut kummenpia nukkumaanmeno rituaaleja, eikä edes käytetty yökkäreitä. Vaipan vaihdon yhteydessä on vain vaihdettu puhdas body ja sillä + pitkä vartisilla sukilla on nukkunut. Nukahtamisaikikaan ei ole aina sama, joskus nukahtaa syliin, joskus sitteriin, joskus isännän viereen sänkyyn.

Nyt kun tarkemmin ajattelen niin ei ehkä ole meille sopiva kapistus tuo pussi, joku tavallinen ohut makuupussi voisi olla parempi sijainen peitolle..
 

Similar threads

Yhteistyössä