Kokemuksia vain kasvot menosuuntaan asennettavista turvaistuimista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hupsista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Allekirjoitan nimimerkki just:in kommentin.

Harmi, että eriävä mielipide ja toisten kirjoittajien kritisointi mielletään jankkaamiseksi. Toivoisin voivani herättää edes jonkun pohtimaan arvojärjestystään vielä kerran. Tämä on kuitenkin ilmiselvästi väärä foorumi, koska täällä kritiikkiin suhtaudutaan hyvin nuivasti, jopa hyökäten.

Tarkoitukseni ei ollut hyökätä henkilökohtaisesti alkuperäistä kirjoittajaa kohtaan, vaikka kritisoin hänen tekstiään. Hän esimerkiksi kirjoitti, että "istuimet jotka miellyttävät eniten ovat kasvot menosuuntaan". Mistä siis voi tietää, mikä on johtanut kyseiseen päätökseen ja miten tarkkaan päätöstä on pohdittu.

Kyllähän minä tiedän että joidenkin on kertakaikkiaan pakko hankkia kasvot menosuuntaan-istuin vaikkapa lapsen pahan matkapahoinvoinnin takia tai jos autoa ei kerta kaikkiaan pysty vaihtamaan eri syistä. Enkä ole ollenkaan sitä mieltä etteivätkö nämä ihmiset ajattele lastensa turvallisuutta LAINKAAN. On vain myönteistä, että halutaan löytää se turvallisin istuin mitä juuri siihen perheeseen on mahdollista hankkia.

On kuitenkin olemassa vanhempia, jotka voisivat punnita vielä kerran erilaisia vaihtoehtoja, tehdä laskelmia ja tutustua aihetta käsitteleviin testeihin ja sivustoihin, ja sitten pohtia arvojaan uudemman kerran.

Valitettavan moni ei halua vaikkapa elää hieman halvemmalla tai tinkiä omasta matkustusmukavuudesta siksi että lapsi saisi istua selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään. Moni ei halua lapsensa olevan vähänkään tyytymätön autossa jos hän istuu selkä menosuuntaan (niin niin, tähän moni väittää että sekin on vaarallista kun kuskin keskittyminen herpaantuu). Moni ei halua muuttaa matkustustottumuksiaan tai karsia ajamistaan, jos lapsi kaipaa seuraa takapenkillä. Tällaisten vanhempien ajatuksia haluaisin hieman ravistella ja herättää miettimään, mikä on loppupelissä tärkeintä.

Näin jankkasi varsinainen täydellinen äiti. ;-)

PS. Lastentarvikeliikkeiden myyjien sanoihin ei valitettavasti voi luottaa sokeasti. Meillekin on esimerkiksi yritetty myydä turvavyöistuinta 2,5-vuotiaalle, selvästi alle 15-kiloiselle tytölle.

meillä istuimet tilattu ihan anttilasta, ovat naama menosuuntaan, koska paketti autossa niitä ei voi laittaa toisinpäin. tytön istuimen saa laitettua myös selkämeno suuntaan, jos olisi toisenlainen auto. istuimiin olen ollut ihan tyytyväinen, vaikka ne ei mistään lastentarvikeliikkeestä ole ostettukaan!

Euroopasta löytyy varmaan 7000 muuta testiä, joissa kasvot menosuuntaan-istuin on parempi kuin kasvot taaksepäin. Se on ihan sattumasta kiinni mistä se kolari tulee. Ja mitä sitten tehdään kun joku törmää satasen vauhdissa kylkeen? Itse kun olin pieni ei ollut mitään lastenistuimia. Siinä vain seisoskelin vanhempien auton etupenkkien välissä ja hyvin meni ja hengissä ollaan näin 38-vuotiaanakin.

Eikää se Liikenneturva mitään Jumalan sanaa ole. Kyllä sellainen testeissä hyväksi todettu kasvot menosuuntaan-istuin on vähintään yhtä hyvä kuin kasvot taaksepäin-istuin.

Loppupeleissä ratkaisee se onko se lapsi turvaistuimessa ja kuinka hyvin istuin kestää törmäystä tuli se törmäys mistäpäin tahansa.

Ja kyllä sekin merkitsee, että etupenkillä olijat näkevät lapset ja myös lapset katsovat luontaiseen suuntaan - eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Maalaisjärjen käyttö sallittu:
Itse kun olin pieni ei ollut mitään lastenistuimia. Siinä vain seisoskelin vanhempien auton etupenkkien välissä ja hyvin meni ja hengissä ollaan näin 38-vuotiaanakin.

Liikenteen volyymi ja nopeudet eivät tietenkään ole muuttuneet miksikään sitten 1970-luvun alun ja riskit lovat siten täsmälleen samat tänään. :-D

Alkuperäinen kirjoittaja Aurora Vee:
No siksi jaksan tästä jankata, että ilmeisesti monelle muulle ei ole mennyt perille miten tärkeä osa lapsen turvallisuutta on asentaa istuin selkä menosuuntaan jos se vaan on mitenkään mahdollista. Selviä tutkimustuloksia ja luotettavina pidettyjen tahojen suosituksia ei syystä tai toisesta haluta huomioida.

En jankkaa muissa "täydellisten äitien" ketjuissa, koska niissä puhutaan asioista joissa eri ratkaisuilla on etuja ja haittoja. Mulle on ihan sama, miten pitkään imettää tai missä iässä lapsen laittaa tarhaan. Turvaistuinasiassa on kuitenkin selvästi parempi ja huonompi ratkaisu, ja huonommalla ratkaisulla voi olla kohtalokkaat seuraukset.

Monessakin tuntemassani tapauksessa muut elämänlaadulliset seikat ja mukavuuden halu tuntuvat menevän lapsen turvallisuuden ohi. Aika harva on oikeasti harkinnut vaikkapa auton vaihtoa lasten istuinten takia. Tämä ei mene mulle koskaan perille, vaikka perheellämme on omakohtaistakin kokemusta pienellä rahalla elämisestä.

No, jos jotain hyvää pitää sanoa, niin mikä tahansa turvaistuin on parempi kuin ei mikään. Se, että perehtyy kolaritesteihin ja pyrkii hankkimaan turvallisimman mitä omilla resursseillaan voi saada, on pelkkää plussaa.

Njoo.. Aurora Vee on nimimerkkinsä onnistuneesti valinnut,, kerta on noin Vee ^.^

Meillä on käytössä Young sport ja muksu viihtyy hyvin auton kyydissä. Tosin autoon ei selkä menosuuntaan asennettava ei olisi mahtunutkaan. ( ollaan niin vastuttomia vanhempia eikä hankita tila-autoa sen takia... ;D )
Nukkuessa istuinta saa kallistettua ja niskaa tukemaan voi ostaa puhallettavan tyynyn.
Recaro on myös trodella helppo pitää siistinä hyvien kankaiden takia..
Ja sama istuin menee niin kauan kuin lisiä tarvitaan eli vaikkei ole edullisin niin kalliskaan se ei ole!
Kokeilkaa rohkeasti istuimia ihan lapsen kanssa , jolloin myös näette mikäli lapsi ei vain "istu" istuimeen..eli se on epämukava.
Ja tähän -turvallisuus ennen kaikkea äideille- kokeilkaapa ajaa huutava lapsi kyydissä 8h .. Kuskin ei saa hermostua moisesta..

Tsemppiä ap:lle! :)

Alkuperäinen kirjoittaja recaro:
Meillä on käytössä Young sport ja muksu viihtyy hyvin auton kyydissä. Tosin autoon ei selkä menosuuntaan asennettava ei olisi mahtunutkaan. ( ollaan niin vastuttomia vanhempia eikä hankita tila-autoa sen takia... ;D )

Ja tähän -turvallisuus ennen kaikkea äideille- kokeilkaapa ajaa huutava lapsi kyydissä 8h .. Kuskin ei saa hermostua moisesta..

Tsemppiä ap:lle! :)

En nyt tajua miks on ajettava 8 tuntia jos lapsi ei viihdy autossa.
Ajatko ilman turvavyötä jos se puristaa?
Entäpä ajatko 200 km tunnissa vain kun on kiire...

Mä en kertakaikkiaan uskaltais laittaa lastani istuimeen joka ei täytä kriteereitä.
En voisi ottaa sitä vastuuta itselleni.
Enkä tajua yhtään tuota että "eihän sitä voi tietää mistä suunnasta törmäys tulee..." joo ei voi ei.
Mutta jos se tulee nokkakolarina niin pienen lapsen niska ei kertakaikkiaan kestä.

Pitääkö sitä pelat uhkapeliä lapsella,musta suorastaan venäläistä rulettia-osuuko vaiko ei.Ja mistä suunnasta??

Mikä siinä niin vaikeaa on?
Ja tila-autoa ei tarvii hankkia vain siks että istuin mahtuisi selkä menosuuntaan.Ei tod.Mutta kyllä syitä tietty aina keksitään jos niitä tarvitaan.

Musta Aurora Vee (viisas) puhuu asiaa.Mutta jokainen tavallaan.Onhan sitä vanhempia jotka sallii pyöräilyn ilman kypärää,jne...
Mutta ei vo ajatelle että eihän mullekaan sattunut mitään -70 luvulla,joo onhan sitä paljosta selvitty.Vaan mitä jos ei selviäkään???

Tä on nyt kuin omalle murkulle selittäis,mutta oikeesti miettikää MITÄ JOS?
Silloin voi katsoa peiliin ja todeta että tein kaikkeni?
vai teinkö?

Voi kiesus, kylläpä tämän jotkut mammat ottaa sitten henkilökohtaisesti. Eihän tässä kukaan teidän lapsianne ole istuttamassa naama menosuuntaan. Laittakaa vaikka terästynnyriin mun puolesta ajomatkan ajaksi.

Niin, jokainen saa itse keksiä sopivan sanan V-kirjaimen jatkoksi... ;-D

En toki ota tätä asiaa henkilökohtaisesti, ennemmin jotkut toiset kirjoittajat menevät henkilökohtaisuuksiin... Aikuiset ihmiset matkustakoot vaikka auton katolla tukka viilettäen, mutta lapset eivät osaa päättää näitä asioita itse. Vanhemmat sitten tekevät ratkaisut siitä, mihin kaikkeen ovat valmiita turvatakseen lapsensa hyvinvoinnin.

Edelleen ajattelen niin, että mielummin edes mahdollisimman hyvä kasvot menosuuntaan-istuin kuin ei turvalaitetta ollenkaan! Hyvä että vanhemmat haluavat mahdollisimman turvallisen istuimen kasvot menosuuntaan - se on hyvä alku, mutta joskus törmää heihin jotka ole ehkä ajatelleet ajatusta loppuun asti.

Liikenneturvasta vielä: eihän niiden suositukset toki Jumalan sana ole, mutta tutkittua tietoa kuitenkin. Sielläpäin tutkivat noita testituloksia ja onnettomuustilastoja ihan työkseen ja tekevät päätelmänsä ja suosituksensa niiden perusteella. Toisin kuin me tavalliset tallaajat jotka poimimme testeistä ne meidän ajatuksiin sopivimmat tulokset... Kuten se miten siellä Keski-Euroopassa kasvot menosuuntaan-istuimet pärjäävät hyvin. Eli luottaisin kuitenkin LT:n arviointikykyyn enemmän kuin omaani.

Ai niin, ei meilläkään ole tila-autoa eikä tulekaan vaikka kolmas lapsi tekee tuloaan. Hieman isompi henkilöauto riittää mahduttamaan kaksi, kolmekin istuinta selkä menosuuntaan.

Musta on outoa, että suositellaan selkä menosuuntaan sinne 3 wee asti, mutta siti esim. autoliiton testeissä ovat pärjänneet parhaiten isuimet, jotka asennetaan kasvot menosuuntaan. Testeissä on toki eroja juu, mutta me kuitenkin sitten luotettiin testeihin eikä suosituksiin ja ostettiin maxi cosi priorifix, saanut hyvät arvosanat turvallisuudesta (ei moitteita ollenkaan) ja vaikutti mukavalta ja kätevältä.

Itselleni autoturvallistuus on tosi tärkeää, siksi olen vähän ihmetellyt tätä suosituksen ja testitulosten ristiriitaa...

Meillä Concordin Ultimax ja erittäin tyytyväisiä ollaan. Istuin on ihanan kaukalomainen ja siinä on selvästikin hyvä istua. Se on saanut hyvät testitulokset ja sen voi asentaa sekä selkä että naama menosuuntaan. Suosittelen!

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä...:
Musta on outoa, että suositellaan selkä menosuuntaan sinne 3 wee asti, mutta siti esim. autoliiton testeissä ovat pärjänneet parhaiten isuimet, jotka asennetaan kasvot menosuuntaan. Testeissä on toki eroja juu, mutta me kuitenkin sitten luotettiin testeihin eikä suosituksiin ja ostettiin maxi cosi priorifix, saanut hyvät arvosanat turvallisuudesta (ei moitteita ollenkaan) ja vaikutti mukavalta ja kätevältä.

Itselleni autoturvallistuus on tosi tärkeää, siksi olen vähän ihmetellyt tätä suosituksen ja testitulosten ristiriitaa...

Esimerkiksi Liikenneturvan suositukset perustuvat muuhunkin kuin kolaritesteihin, mm. onnettomuustilastoihin. Kolaritesti kertoo miten istuin reagoi juuri siinä yhdessä, kliinisessä testitilanteessa. Tietysti se antaa jotain osviittaa ja paljastaa surkeimmat istuimet.

Monessa autolehtien yms. testituloksiin vaikuttavat myös käyttömukavuusseikat, joten kannattaa lukea koko artikkeli tarkkaan ja miettiä mitkä juuri oman perheen tarpeet ovat.

Yhteistyössä