Kokemuksia YH:äideiltä lapsen "teosta"!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mammatobe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos vain huiputtautuu raskaaksi.. niin ei voi tietää miehen geeneistä. Siinä pitää varautua siihen esim. että muunmuassa asosiaalinen persoonallisuushäiriö on 70% periytyvää ja todella "kiusallinen" vaiva itsensä ja muiden kannalta.
Toisaalta.. spermapankki jutussa saattaa olla sama juttu vai käykö ne psykologiset testit ja onkohan niillä testeillä edes merkitystä? Mutta ei kai kannata hullun tai tunnevammaisen kanssa tehdä lapsia. Ei se ole kenenkään etu.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diamond:
No mulle se on niin että ensin avioliitto taikka ei sitten enää ikuna toista lasta mulle.Mä haluan olla parisuhteessa jos saan joskus vielä lapsen.

mä taas en mee enää ikinä naimisiin, enkä muuta mahdollisen miehen kans yhteen asumaan (ainakaan virallisesti) :saint: :whistle:
lastenvalvojallekkin sanoisin jos vielä penska joskus tulee et en tiedä kuka isä on jotta valtio maksais elarit ja kelasta virtais vielä yhkorotukset :kieh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Jos vain huiputtautuu raskaaksi.. niin ei voi tietää miehen geeneistä. Siinä pitää varautua siihen esim. että muunmuassa asosiaalinen persoonallisuushäiriö on 70% periytyvää ja todella "kiusallinen" vaiva itsensä ja muiden kannalta.
Toisaalta.. spermapankki jutussa saattaa olla sama juttu vai käykö ne psykologiset testit ja onkohan niillä testeillä edes merkitystä? Mutta ei kai kannata hullun tai tunnevammaisen kanssa tehdä lapsia. Ei se ole kenenkään etu.

Voihan sillä aviomiehelläkin olla piilevänä yhtä sun toista...

[quote="fjonga]
mä taas en mee enää ikinä naimisiin, enkä muuta mahdollisen miehen kans yhteen asumaan (ainakaan virallisesti) :saint: :whistle:
lastenvalvojallekkin sanoisin jos vielä penska joskus tulee et en tiedä kuka isä on jotta valtio maksais elarit ja kelasta virtais vielä yhkorotukset :kieh: :laugh: [/quote]

Mä taas haluun asua miehen kanssa. :D Hyi sua. :p

Testataan ja katsotaan suvun sairashistoria. Ainakin suomessa ja ruotsissa.

Tuolla joku jo asiasta mainitsikin, sukupuolitaudeista siis. Onhan niitä tauteja "muinoinkin" ollut, mutta melkoiselle tautikirjolle itsesi altistaisit jos ventovieraiden kanssa sänkyyn päätyisit! Harvemmin lapsi kuitenkaan saa alkunsa yhdestä ainoasta seksittelystä, poikkeuksia lukuunottamatta. Itse yh:na pelkään, että mitä jos minulle sattuu jotain tms. En uskaltaisi ainakaan sp-tautien riesaa tähän vielä lisäksi hankkia!

Alkuperäinen kirjoittaja Ezmeralda:

Testataan ja katsotaan suvun sairashistoria. Ainakin suomessa ja ruotsissa.

Aika hyvin jo ! :) Tuolla minimoidaan pahimmat riskit *toivoo ainakin niin kaikkien lahjasperman ostajien puolesta*.
Tiedän toki että kaikki me kaikki kannamme vaikka mitä.. Mutta aika suuntaanäyttävää on lähisuvun sairaushistoria mitä käytännössä puhkeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ?geenitestaus?:
siis testataanko tosiaan geenit hed.hoit.?

Siis ei varmaan testata geenejä... Mutta psyk. testit varmaankin ja haastattelu lähisuvun tautihistoria ja oma tautihistoria.

Itse olen ollut 6,5v sitten myös luovuttajana ( munasolujen tietty ) ja mua haastateltiin ja piti allekirjoittaa papereita ja mulla ainakin oli näistä perinnöllisistä sairauksista puhtaat paperit. Riippuu varmaan tahostakin miten tarkkoja ollaan. Itse luovutin yksityisellä lääkäriasemalla.

Mulle ei koskaan kerrottu mitä siihen vaaditaan että ne solut kelpaa. Mutta sain kuulla sen verran että ne meni suomeen ja että raskaus lähti onnistuneesti käyntiin. Muuta en tiedä. Lapsi / lapset saa ottaa muhun täysikäisinä yhteyttä.

Mun geenejä ei silti tietääkseni tutkittu seulan kanssa.

Siis ei varmaan testata geenejä... Mutta psyk. testit varmaankin ja haastattelu lähisuvun tautihistoria ja oma tautihistoria.

Itse olen ollut 6,5v sitten myös luovuttajana ( munasolujen tietty ) ja mua haastateltiin ja piti allekirjoittaa papereita ja mulla ainakin oli näistä perinnöllisistä sairauksista puhtaat paperit. Riippuu varmaan tahostakin miten tarkkoja ollaan. Itse luovutin yksityisellä lääkäriasemalla.

Mulle ei koskaan kerrottu mitä siihen vaaditaan että ne solut kelpaa. Mutta sain kuulla sen verran että ne meni suomeen ja että raskaus lähti onnistuneesti käyntiin. Muuta en tiedä. Lapsi / lapset saa ottaa muhun täysikäisinä yhteyttä.

Ei tarvitse kertoa jos et halua, mutta mistä johtuu että tämä nyt odottamasi lapsi on saanut alkunsa lääkärin pöydällä? Jos kerran olet munasolujakin luovuttanut?

Tiedän muutamia tutun tuttuja jotka hakevat siittiönsä tanskan spermapankista. Sitä paitsi saa valita silmienvärin ja ihonvärin jne.

Ja Suomen yksityisistä hedelmöitysklinikoista osa käyttää tanskalaista spermaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:

Ei tarvitse kertoa jos et halua, mutta mistä johtuu että tämä nyt odottamasi lapsi on saanut alkunsa lääkärin pöydällä? Jos kerran olet munasolujakin luovuttanut?

Mun ehkäisy on kirurgiteräksiset klipsit. Sain ne merkittäviin ehkäisyvaikeuksiin. Tulen yliherkästi raskaaksi * ei halua tarkentaa :-p *
Klipsit toimii....
Sain ne siis ihan virallisesti kunnalliselta sairaalalta.

Lisäys: Kun otin IVF hoidot niin raskauduin eka kerralla. Joudun tosin itse maksamaan koko hoidot ja nämäkin hoidot on itseasiassa saman klinikan ja saman lääkärin kautta jonka kautta aikanaan luovutin soluja.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Asia selvä. Tai ei ihan. :D Miksei niitä vaan poistettu yrityksen ajaksi? Vai eikö homma enää pelittänytkään?

Kävin kunnallisessa kysymässä voisiko ne poistaa ja siihen ei suostuttu. Sanottiin että minulle voi tulla kohdunulkopuolisiaraskauksia. Kuulemma näin käy usein. Tosin ... viimeksi 2vk sitten Kättärillä lääkäri ihmetteli ettei minulle oltu tehty niin>:/

Uskoin tietty ekaa arviota.

Yhteistyössä