Kokemuksia YH:äideiltä lapsen "teosta"!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mammatobe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mammatobe

Vieras
Moikka!

Olen 30-vuotias ja lapseton omillani toimeentuleva nainen. Olen jo useamman vuoden halunnut lasta/raskautua, mutta minulla ei ole miestä. Olen toki ollut pitkissäkin suhteissa, mutta liitot ovat aina lopulta kariutuneet. Biologinen kello tikittää jo todella pahasti ja pelkään että aikani kohta loppuu.
Nyt harkitsen tekeväni lapsen yksin. Mutta miten? Etsinkö itselleni jonkun miehen ja harrastan seksiä ilman ehkäisyä? Ja hups vain, lapsi on tulossa...
Kuinka te totaaliset yksinhuoltajaäidit olette asian hoitaneet? Millaiset ovat olleet seuraukset? Miten tällainen onnistuu? Miten lapsen isä on reagoinut isäksi tulemiseen? Kuinka olette pärjänneet?

Eiks sun kaltaset naiset huijaa itsensä paksuksi? Iskee jonkun miehen, jolle väittää ettei saa lapsia, ja kas kumma, kuitenkin tuli raskaaksi. Eiks oo ihanaa!? Sit itkee kun ei saakaan sitä vastarakkautta...

Hätäilemällä ei tuu kuin kusipäisiä lapsia! Jos ei vielä 30-vuotias ole löytänyt sopivaa siittäjää, niin kannattaa antaa sen asian omalta kohdaltaan olla.

Tapahtuu elävässä elämässä: nainen kertoo työkaverilleen (mies) haluavansa lapsen, vaikka ilman varsinaista isää, sillä biologinen kello tikittää. Kuluu hieman aikaa ja tämä mies ilmottautuu vapaaehtoiseksi sillä ehdolla, että hänen ei tarvitse tunnustaa isyyttään. Nainen raskautuu, saa lapsen eikä mies ole enää kuvioissa mukana.

Ja tämä tarina on tosi, vierestä olen tällaista seurannut.

No jos sulla on hyviä miespuolisia ystäviä ,voisit kysyä niiltä haluisko ne auttaa. JA teette koti inseminaation(vai mikä lie se on). 2 vaihtoehto on että meet baariin, pokaat miehen ja harrastat seksiä. Et kysele miehen perään vaan olet sitten yksin lapsen kanssa. 3 ja minusta järkevin vaihtoehto on ottaa yhteyttä jonnekkin klinikalle missä tehdään näitä keinoheledmöityksiä ja valita sieltä siittiön lahjoittaja, tehdä lapsi yksin. Ja ennenkaikkea oletko valmis kasvattamaan lapsen yksin?

en suosittelisi ainakaan huijaamaan ketään miestä isäksi,.koska kun lapsi kasvaa ja kysyy kuka isäni on joka kerta varmasti tuntisit syyllisyyttä. Se ei olisi itsellesi helppoa sekä täysin väärin lasta kohtaan. Ja oletko mietinyt mitä yh:nä oleminen oikeasti on se ei ole aina helppoa,kannat vastuun yksin,ihmisillä on ennakkokäsityksiä sinusta/lapsestasi ,lastenvalvoja tenttaa sinua kuka isä on ja pyytää listaa isäehokkaista....Ymmärrän ,että haluaisit lapsen,mutta miksi yksin? Mitäs jos yrittäisit etsiä miestä joka haluaisi lapsen myös esim.chat areena-ilmoituksista yms...Kyllä voin sanoa monta vuotta yh:nä oltuani etten suosittele sitä kellekkään kyllä parisuhde ja sitten lapsi on juttu mitä kannattaa tavoitella:) Ja kun sitten sinulla on jo lapsi on sen oikean löytäminen vaikeampaakin ja yhteiselämän aloitus helpompaa olisi ilman lasta...Suosittelen miettimään vielä ennen toimia:)

Ensinnäkin, et todellakaan ole ainoa nainen, joka tuollaisia asioita mielessänsä pyörittelee. Meitä on muitakin, suosittelen mitä lämpimimmin tutustumista Kaksplussan Lapsettomuus-palstaan. ;)

Toiseksi, ehdottomasti turvallisin, fiksuin ja reiluin tapa yrittää lasta itsekseen on tehdä se jollakin hedelmöityshoitoklinikalla. Itsellisiä naisia ottavat asiakkaikseen ainakin Väestöliitto, Fertinova, Ovumia, In-Tiimi ja Ava-klinikka, muistaakseni myös Felicitas.

Halpaa hupia hedelmöityshoitoklinikoiden käyttö ei kylläkään ole, koska itselliset naiset eivät saa hoidoista Kela-korvauksia kuin erityistapauksissa (IVF/ICSI-hoidoista voi saada korvauksen jälkikäteen, jos on todettu PCO ja jos lääkäri kirjoittaa "tehokkaan" lausunnon ja Kelan virkailijalla sattuu olemaan hyvä päivä). Mutta näinä tautisina aikoina (parantumattomat HIV, hepatiitit ja herpes sekä muut sukupuolitaudit) suosittelen ehdottomasti turvautumaan mieluummin hedelmöityshoitoklinikkaan kuin johonkin yhden yön suhteeseen, vaikka hedelmöityshoidot kalliita ovatkin.

ei mitään huijauksia ainakaan. Lapsen isällä on oikeus tietää lapsesta. Ja ylipäätään minkäänlaisia huijauksia ei kannta omalletunnolleen ottaa. Niiden kanssa kun joutuu elään.

Miten ois jos alkaisit sijaisvanhemmaksi jollekkin lapselle? Tai sitten tosiaan niitten hoitojen kautta, sitä en muista, miten se lainsäädäntö tämän asian kohdalla meni yksinäisten naisten hoitojen osalta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tai sitten tosiaan niitten hoitojen kautta, sitä en muista, miten se lainsäädäntö tämän asian kohdalla meni yksinäisten naisten hoitojen osalta.
Hedelmöityshoitolaki nimenomaan sallii hoidot itsellisille naisille ja naispareille.

Hoitoja annettiin itsellisille naisille ja naispareille myös ennen lain voimaanastumista, koska asiasta ei ollut olemassa mitään säädöksiä. Kun hedelmöityshoitolaki oli tulossa eduskunnan käsittelyyn, asiasta käytiin kiivasta keskustelua mm. lehtien yleisönosastoissa ja netin keskustelupalstoilla, sillä laissa ehdotettiin hoitojen hyväksymistä myös naispareille ja itsellisille naisille. Kaikeksi onneksi eduskunta ei kuunnellut kiihkoilijoita, vaan äänesti lain hyväksymisen puolesta ja takasi näin itsellisille naisille ja naispareille oikeuden hedelmöityshoitoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Musta vakkari harmaana:
Ensinnäkin, et todellakaan ole ainoa nainen, joka tuollaisia asioita mielessänsä pyörittelee. Meitä on muitakin, suosittelen mitä lämpimimmin tutustumista Kaksplussan Lapsettomuus-palstaan. ;)

Toiseksi, ehdottomasti turvallisin, fiksuin ja reiluin tapa yrittää lasta itsekseen on tehdä se jollakin hedelmöityshoitoklinikalla. Itsellisiä naisia ottavat asiakkaikseen ainakin Väestöliitto, Fertinova, Ovumia, In-Tiimi ja Ava-klinikka, muistaakseni myös Felicitas.

Halpaa hupia hedelmöityshoitoklinikoiden käyttö ei kylläkään ole, koska itselliset naiset eivät saa hoidoista Kela-korvauksia kuin erityistapauksissa (IVF/ICSI-hoidoista voi saada korvauksen jälkikäteen, jos on todettu PCO ja jos lääkäri kirjoittaa "tehokkaan" lausunnon ja Kelan virkailijalla sattuu olemaan hyvä päivä). Mutta näinä tautisina aikoina (parantumattomat HIV, hepatiitit ja herpes sekä muut sukupuolitaudit) suosittelen ehdottomasti turvautumaan mieluummin hedelmöityshoitoklinikkaan kuin johonkin yhden yön suhteeseen, vaikka hedelmöityshoidot kalliita ovatkin.

Paljonko noin suurin piirtein kustantaa ja mitä siihen sisältyy?

Utelias, hinta riippuu täysin siitä, mitä hoitoja käytetään ja tarvitaanko jotain lääkitystä ovulaation induktioon.

Googleta noiden mainitsemieni klinikoiden nettisivut ja käy kurkkimassa hinnastoja, niistä saa suuntaa antavaa tietoa hinnoista. Karkeasti arvioiden sanoisin, että yksi inssikerta (inseminaatiokerta) maksaa noin 700 euroa + lääkkeet ja yksi IVF/ICSI arviolta parituhatta euroa + lääkkeet.

Itse harkitsin 3. lapsen hankkimista yksin (olin siis yh jo kahdelle). Itse olisin mennyt noihin hoitoihin, se on minusta reilua kaikkia osapuolia kohtaan.
Ei sitten tarvinnut mennä kun löysin miehen :)

mutta jos alkaa sijaisvanhemmaksi jo sellaiselle lapselle joka on olemassa, mutta hänen vanhemmat ovat syystä tai toisesta estyneet huolehtimaan lapsestaan. Tämä on huomattavasti edullisempaakin mitä hoidot, tästä saa jopa korvauksen yhteiskunnalta! Ja ennenkaikkea, ei tartte olla raskaana!

mutta jos alkaa sijaisvanhemmaksi jo sellaiselle lapselle joka on olemassa, mutta hänen vanhemmat ovat syystä tai toisesta estyneet huolehtimaan lapsestaan. Tämä on huomattavasti edullisempaakin mitä hoidot, tästä saa jopa korvauksen yhteiskunnalta! Ja ennenkaikkea, ei tartte olla raskaana!

En minä raskaana olemista pelkää tai synnytystä. Ja sen tiedän että haluan oman lapsen. En sijaisvanhemmuutta.
Täältä listalta olisin toivonut kokemuksia, todellisia kertomuksia miten asiat ovat muilla onnistuneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Mammatobe:

En minä raskaana olemista pelkää tai synnytystä. Ja sen tiedän että haluan oman lapsen. En sijaisvanhemmuutta.
Täältä listalta olisin toivonut kokemuksia, todellisia kertomuksia miten asiat ovat muilla onnistuneet.

Voi olla, että kokemusta ei täällä juuri kenelläkään tästä ole. On melko marginaali ryhmä, joka näin perhettä perustaa.

Mitkä paikkakunnat noista klinikoista tekevät itsellisille naisille hoitoja? Käsittääkseni eivät kaikki?

"Itsellisiä naisia ottavat asiakkaikseen ainakin Väestöliitto, Fertinova, Ovumia, In-Tiimi ja Ava-klinikka, muistaakseni myös Felicitas"

Mitkä paikkakunnat noista klinikoista tekevät itsellisille naisille hoitoja? Käsittääkseni eivät kaikki?

"Itsellisiä naisia ottavat asiakkaikseen ainakin Väestöliitto, Fertinova, Ovumia, In-Tiimi ja Ava-klinikka, muistaakseni myös Felicitas"

Väestöliiton klinikat ainakin Helsingissä ja Turussa, Fertinova Helsingissä, In-Tiimi ainakin Kuopiossa ja Jyväskylässä (muistaakseni), Felicitas Helsingissä ja Ovumia Tampereella.

Suosittelen oikeasti hakeutumaan Kaksplussan Lapsettomuus-palstalle ja tutustumaan siellä yksinäisten naisten ketjuun. Lapsettomuus-puolta voi lukea rekisteröitymättä, mutta kirjoittaa sinne ei voi muut kuin Kaksplussalle rekisteröityneet.

jos olis niin kova hinku päästä äidiksi niin luultavasti valehtelisin miehille omaavani ehkäisyn eli pillerit... kannattaa muuten paneskella sitten vain niitä rikkaita omillaan tulevia miehiä niin voi saada kivat elaritkin kun vahinko käy :saint: :D

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diamond:
No mulle se on niin että ensin avioliitto taikka ei sitten enää ikuna toista lasta mulle.Mä haluan olla parisuhteessa jos saan joskus vielä lapsen.

Onhan se avoliittokin parisuhde...jopa jo se seurustelukin.

Yhteistyössä