Kokemusta ÄLVSBY-TALOISTA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei jaksa kirjautua nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä nuo peruspaketit ovat todella rumia, mutta pienellä tuunaamisella voi saada tosi kivankin,vaihtaa muovimatot laminaattiin/ parkettiin, tekee laatukeittiön, todella hienot kaapit ja kodinkoneet saa jo 5 tonnilla :) kun osaa vähän vertailla..

En tiedä olenko oikee hlö sanoon mitään,koska itte asun k.o talossa.Itte ollaan laitettu mieleiseksemme;kaakeloitu ,laitettu lattiat,muutettu pohjaratkaisuja jo suunnitteluvaiheessa..ja ollaan kyllä ihan tyytyväisiä :)
Hinta ei todellakaan ole päätä huimaava joten itse laittamalla ja pienillä muutoksilla tulee todella kodikas.Takka lisäsi kummasti kodikkuutta...

olen nähnyt Älvärin aikanaan asuntomessuilla (oisko ollut Kotkassa?) ja siitä oli tehty ihan kiva, materiaalit eivät tietenkään olleet ihan sitä perustasoa, vaan parempia. Mun mielestä ihan "peruspuutalo". Kahdella työkaverilla on suurin piirtein samanikäiset Älvärit, toinen tykkää kovasti ja toinen taas sanoo, että oli elämänsä pahin vikaostos.

Eli eiköhän se aika tavalla ihmisestä riipu. Ja sitä paitsi, toisille nuo perusmateriaalit riittävät; kaikki eivät halua sijoittaa taloonsa 300-400 000e.

Mun vanhempien naapurustossa on paljon noita, 80-luvulla tehtyjä. Ulkoa ainakin todella kivan näköisiä verrattuna sen ajan muihin talopaketteihin. Ja ne, joissa olen käynyt sisällä, ovat olleet toimivia ja nättejä. Ja ihan yhtä hyvin ovat kestäneet aikaa kuin muutkin tuon alueen talot.

En tajua tätä suomalaista asuntosnobismia. Onko älväri lämmin? On. Turvallinen? Kyllä. Tarpeeksi luja asumiseen? On. Valoisa? Kyllä.

Mitä muuta tarvitsee? Pitäisi olla parkettia ja kaakelia ja korkeita huoneita ja integroituja keittiöitä? Isoja ikkunoita ja kahdenkymmenen neliön makuuhuoneita? Ei ihme että asuntolainoja ei saada maksettua usein edes eläkeikään mennessä.

Ja kun näitä suomalaisia taloja katsoo yleensä, niin anteeksi vain mutta kyllä ovat taatusti Euroopan rumimpia ja tylsimpiä. Espoon uusimmat asuinalueet ovat oikea Euroopan arkkitehtoninen perse. Älvärit ovat sentään edes jollain tavalla söpöjä.

Mie en oikeastaan tunne näitä taloja ollenkaan, ainoastaan lapsuuden ystäväni asui tällaisessa talossa. Mutta mitä ajattelen asiasta - tuntien ruotsalaisen luonteenlaadun en pidä uskottavana, että laadultaan surkealla talonvalmistajalla olisi iso markkinaosuus.

Älvsby-talolla välttää ainakin yhden perusongelman - suomalaiset talot kun tuppaavat homehtua jo rakentaessa kun ei rakentajilla ole viitseliäisyyttä suojata rakenteita kastumiselta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Joo. Muakin on ihmetyttänyt tällä palstalla se, miten noita taloja osataan haukkua vaikkei niissä asuta eikä olla koskaan välttämättä edes käyty sisällä. Mutta ollaan niin viisaita kuitenkin kommentoimaan! Kiva kuulla vaihteeksi joitain hyviä kokemuksia niiltä, jotka noissa oikeasti asuvat. Onko täällä ollut oikeasti yhtään sellasta ihmistä, joka asuu älvärissä ja haukkuisi?
Talomalleja on noissakin hyvin hyvin monta, kaikissa ei ole koppihuoneita eikä käytäviä, kaikkihan riippuu siitä millasen talon valitsee ja mitä sisäratkaisuja! Sitten voikin tulla hintaa lisää, mutta niin se tulee jokaikisessä talopaketissa.

:attn: Tätä mäkin kyselisin??

Ja siihen, että kun valitetaan että "ne on nii rumia, muovimattoo ja kaikkee" ni kyllähän nyt herranjumala saa laittaa vaikka marmorilattiat jos tahtoo.
Jos olette nähneet älvärissä jollain muovimaton, onko tullut mieleen että kyseinen henkilö ehkä TYKKÄÄ niistä??
Ihmiset kun tykkäävät eri asioista.

Musta nuo älvärit on ihan kivan oloisia ja pohjapiirustukset monissa myös kivoja. Ja niihinkin voi tehdä muutoksia.

Typerää mollata jotain talovalmistajaa (joka on vieläpä erittäin suosittu), vaikkei itsellä ole mitään omakohtaista kokemusta.

Ja ei, meillä ei ole älväriä :xmas:

ollaan asuttu ko. talotehtaan Tuulikki-mallissa, eikä mitään ihmeellistä ole sinä aikana ilmennyt. Meillä tosin tehtiin perustukset toisin kuin tehdasperustus johtuen tontin korkeuseroista. Alunperin jätettiin paketista pintamateriaalit pois ja laitettiin itse mieleiset, ja avarrettiin pohjaratkaisua poistamalla seiniä. Sähkölasku on pienempi kuin samanikäisissä naapuritaloissa, joten hyvin pysyy lämpö sisällä. Hyvä perustalo, ihan turhaan ennakkoluulot jyllää.

Jee, kerrankin moniulotteisempi keskustelu, jossa jopa erimielisyyttä älväreistä... Ei ole kyseistä taloa meilläkään, mutta kun olen paketteja katsonut ja haaveillut, ei tuo ihan kamalimmasta päästä todellakaan ole. Ei niitä kymmeniätuhansia tänne rakennettaisi, jos ihan shaissea olisivat, kuten joku jo sanoikin.
Ja tosiaan, ei kai se ole eräiden palstalaisten mielestä rakantaja eikä mikään, joka ei itse hevosella hakisi pitkää puuta omasta metsästään ja siitä sahaisi ja rakentaisi kaikkea itse ;) Halvimmalla pääsisi ja saisi just sellasen kun tykkäisi. Eikun hongan siemeniä vain ostamaan ja projekti alulle, kyllä ne lapsenlapselapselapset sitten saa joskus TOSI hyvän talon. Muu ei kelpaa. Marmoritkin vois sinne lattiaan ite louhia omasta kaivoksesta!

että ne on aivan kauheita bunkkereita. Patterit seinien vierustoilla, rossipohja, muovimattoo. Siis aivan kauheita, en maksais enkä kyllä ottais ilmatteeksikaan. Tää vaan mun mielipide, kauheeta heittää rahaa hukkaan silkkaan paskaan,me rakennetan itselle taloa, jossa asutaan pitkään ja tehdään se laadukkaasti.

Yhteistyössä