Kokemusta yksityisyrittäjyydestä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiitän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiitän

Vieras
Suomessa verottaja kyykyttää niin yrittäjät että ei mitään rajaa. Onko KETÄÄN täällä joka on tai on ollut yksityisyrittäjä ja voisi puhua asiasta positiivisesti, eli joka on oikeasti onnistunut???

Milloin?
Mitä teit?
Miten aloitit homman?
Miten menestyit?
Kerro kaikkea.

No jos siinä ei mitään/tarpeeks positiivisia asioita olis niin tuskin kukaan kovin kauaa yrittäjänä olis. Tai ainakin meillä olis lyöty kamat kasaan jo aikaa sit jos haitat olis suuremmat ku hyödyt.
Hullun hommaahan tää on, mut sopii meille.

Mitä tarkoitat ap sillä, että verottaja kyykyttää? Minun molemmat vanhempani ja puolisoni ovat olleet yrittäjiä (puoliso vieläkin, vanhemmat eläkkeellä). Kaikki ovat "onnistuneet", jos mittapuuna pitää sitä, että pystyy perheensä elättämään ja laskunsa maksamaan. Mitä muuta pitäisi? Äkkirikastua?

Alkuperäinen kirjoittaja Keep it simple:
Mitä tarkoitat ap sillä, että verottaja kyykyttää? Minun molemmat vanhempani ja puolisoni ovat olleet yrittäjiä (puoliso vieläkin, vanhemmat eläkkeellä). Kaikki ovat "onnistuneet", jos mittapuuna pitää sitä, että pystyy perheensä elättämään ja laskunsa maksamaan. Mitä muuta pitäisi? Äkkirikastua?

No verot ovat yrittäjillä, ja kaikki yrittäjämaksut niin hirveitä ettei ihan kaikella alalla ja tyylillä edes voi yrittää.
Rikastua ei tarvitse mutta olisi mukavaa saada käteen enmpikin kuin 900e/kk niin kuin esim yksityisenä PPH:na kun kerran olin siihen ryhtymässä. ;(

Älä ikinä, milloinkaan ryhdy yrittäjäksi! |O

Nyt on äijä sairaana ja hommat kusee, ei tuloja mistään, ei tukia tms. Emme ole työttömiä, vaan YRITTÄJIÄ. Mutta vakuutusmaksut ja verot on maksettava, vaikka rahaa ei olisikaan.

Mä olen oikeastaan yksityisyrittäjänä jo vuos
paitsi nyt avamassa verkkokauppa
tulee toimin viikon sisällä,korkeintaan ens viikolla jos en saa kaikki tavaraa,aloitin yhtäkkiä,tuli vaan mieleen että hmm...pitääkö jotain yrittäkin,menestyksestä en tiedä vielä mitään vain se että mulla on jo asiakaita jotka ostivat mulla ja itseasiassakin aika paljon :D

Jo pitkään yrittäjänä olleena en ole huomannut mitään kyykytystä. Verolait ovat selkeät ja jos yrittää niitä oikoa tai verottajaa kusettaa, niin se on oma vika, jos tulee sanktioita.

Yrittäjyys on tervettä ja toisinaan menee paremmin ja toisinaan huonommin. Yrittäjän tärkeimmät ominaisuudet ovat valmius tehdä kovaa työtä, kyky joustaa (perheenkin pitää joustaa), osata ennakoida riskit ja omata vankka ammattitaito omalle alalleen.

Suuri osa pienyrityksistä menee nurin siksi, että joku tai kaikki nuo ominaisuudet yrittäjältä puuttuvat. Moni alkaa yrittäjäksi ilman ammattitaitoa ja siksi olisi hyvä työskennellä ensin alan yrityksessä ja hankkia osaaminen. Peltisepälle ei riitä, että osaa vääntää peltiä, vaan täytyy myös osata taloushallintaa, laskentaa, kirjanpitoa, lakeja, jne.

Se, että joku juttu tuntuu kivalta ei ole syy alkaa yrittäjäksi. Itse katselen kauhulla näitä kotihoidontuella olevia mammoja, jotka perustavat verkkokauppoja tai puoteja aivan tyhjän päälle, koska on niin kivaa myydä lastenvaatteita tai kestovaippoja ja ne ovat niin nättejä. Näitä epäonnistuneita velkojaan maksavia on tässä maassa aivan tarpeeksi ja vain siksi, että ei osattu eikä ymmärretty.

Jotkut TE-keskusten kahvintarjoajat, jotka tekevät yritystutkimuksia ovat tämän maan surkeimpia arvioimaan alkavan yrittäjän mahdollisuuksia. He ovat useimmiten omalla urallaan epäonnistuneita ja siksi menneet näihin suojatyöpaikkoihin kahvittelemaan.
Heidän tehtävänsä onkin auttaa perustamaan yrityksiä, eivätkä he osaa ja halua sanoa, ettei tuosta tule mitään tai olla muutenkaan kriittisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja kertokaa siis mitä teette/teitte? Miten aloititte jne? Kurssi eka? Starttirahaa?

Meillä on edelleen kuljetusyritys. Lupien saantiin vaadittaan alan kurssi (hinta n. 1800-2000?). Mitään strattirahaa ei haettu vaan kaivettiin/lainattiin/varastettiin sen verran et saatiin eka auto hankittua (hinta tais olla n. 3000 ?). Nyt on 3 autoo joiden arvo on aika tavalla monin kertanen tohon ekaan autoon ja lainaa minimaalisesti.
Viides vuosi nyt menossa.
Verotukseen voi vaikuttaa paljon sillä et mikä yhtiömuoto on. Esim YEL-maksua voi vähän kattoo alakanttiin ens alkuun (ei kovin pitkään koska sit jos tarvii jotain siihen perustuvaa tukea niin on nesteessä )

No verot ovat yrittäjillä, ja kaikki yrittäjämaksut niin hirveitä ettei ihan kaikella alalla ja tyylillä edes voi yrittää.
Rikastua ei tarvitse mutta olisi mukavaa saada käteen enmpikin kuin 900e/kk niin kuin esim yksityisenä PPH:na kun kerran olin siihen ryhtymässä. ;(

PPH:ta en oikein koskaan ole pitänyt yrittämisenä... ja jos siitä jää KÄTEEN 900 ? kuukaudessa niin sehän on tosi hienosti!

Mutta muuten yrittämiseen kuuluu kyllä -ainakin aluksi- melko ympäripyöreitä päiviä ja huolta ja murhetta siitä, mistä asiakkaat yms.
Eikös ne yrittäjämaksut yms. ole ihan suhteutettuja tuloihin...

PPH:ta en oikein koskaan ole pitänyt yrittämisenä... ja jos siitä jää KÄTEEN 900 ? kuukaudessa niin sehän on tosi hienosti!

Mutta muuten yrittämiseen kuuluu kyllä -ainakin aluksi- melko ympäripyöreitä päiviä ja huolta ja murhetta siitä, mistä asiakkaat yms.

Ei, yrittäjämaksut eivät ole suhteutettuna tuloihin. Esim. eläkemaksut määräytyvät muilla perusteilla ja maksettava on, tuli rahaa tai ei. Arvonlisäverot ja muut on maksettava vaikka yritys tuottaisi tappiota.
Jos on työntekijöitä, niin huonona aikana palkat ja sosiaalikulut on maksettava, vaikka yrittäjälle itselleen ei jäisi latin latia. Se on sitä yrittäjäriskiä. Vuokrat, kirjanpitokulut, tietoliikennekulut ym. on myös aika kiinteitä kuluja, joita ei voi poistaa vaikka yritys ei tuottaisi mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei, yrittäjämaksut eivät ole suhteutettuna tuloihin. Esim. eläkemaksut määräytyvät muilla perusteilla ja maksettava on, tuli rahaa tai ei. Arvonlisäverot ja muut on maksettava vaikka yritys tuottaisi tappiota.
Jos on työntekijöitä, niin huonona aikana palkat ja sosiaalikulut on maksettava, vaikka yrittäjälle itselleen ei jäisi latin latia. Se on sitä yrittäjäriskiä. Vuokrat, kirjanpitokulut, tietoliikennekulut ym. on myös aika kiinteitä kuluja, joita ei voi poistaa vaikka yritys ei tuottaisi mitään.

Ok. Siis kaikki maksut ei ole suhteutettuja. Mutta suurin osa on. Jos olet pph, niin silloin tuosta jää puuttumaan suurin osa...
Olen ehkä elänyt niin varovaisten yrittäjien kanssa, että ne on ennemmin repineet työpanoksen omasta selkänahastaan kuin palkanneet työvoimaa :o

YEL-maksu on tulosidonnainen, ainakin mä itse ilmotin et maksan minimin mukaan sillon ku YEL-velvolliseks vielä kuvittelin kuuluvani.
Alv:tä harvemmin tarvii maksaa jos firma menee tappiolla, koska sillonhan menot (eli hankinnat) on suuremmat ku tulot. Jos siis tekee alv:n sisältäviä hankintoja.
Työntekijöitä ei kannata alottavan yrittäjän ottaa jos vaan välttää voi - työvoima on tässä maassa järjettömän kallis harrastus.
Kiinteet kulut on kiinteitä kuluja ja niille ei kaikille voi mitään, osaa voi karsia pakon edessä.

:O!!! Juuri noin paljon PPH:a arvostetaan. YKSIN vastuu kaikesta. Ruuat tehdään ite, myös ERITYISRUOKAVALIOT. Koti tahriintuu, kuluu, menee rikki jne. Omaa tilaa ja rauhaa ei ole sillä hoitokamat illatkin esillä. Lapset voivat pahimmillaan olla niin että eka 5.00 ja viimenen lähtee 22.00! Ja sun mielestä 900e/kk käteen on HYVIN???

Yrittäjäksi ei kannata ryhtyä rikastumismielessä eikä siksi, että kuvittelee pääsevänsä helpommalla kuin palkkatöissä. Työpäivät on ainakin ajoittain taatusti pidempiä ja ainakin meillä on ollut lähes palkattomia kausia. Koko perheen on oltava yrittämisen takana ja toisen olisi hyvä tienata kuukausittain. Stressinsietokykyä, pitkää pinnaa ja halua oikeasti tehdä töitä. Sitä se vaatii. Hyvä liikeidea ja pari kurssia ei tee pahaa myöskään. Pääomaa pitää olla alasta riippuen sen verran, ettei riskeeraa elämistään, jos ei yritys menestykään. Monet ystävistä ovat kiinnostuneita yrittämisestä aika ajoin, kun haluaisivat 'itse päättää, mitä tekevät'. Aika minimaalinen on oma mahdollisuus päättää. Töihin on mentävä oli yrittäjä tai palkansaaja, jos meinaa menestyä.

Muutaman vuoden menee usein todella hyvin, mutta lopulta verottaja laittaa niin paljon kapuloita rattaisiin, että yritys on lopetettava tai se ajautuu konkurssiin. Suomessa noin 90% yrittäjistä kiertää veroja. Itse maksoin kaikki verot lakien mukaan, mutta siitä huolimatta verottaja ei uskonut kirjanpitoani, vaan mätkäisi 30.000 euron arvioverolla. Siihen kaatui pieni yritykseni, enkä ala yrittäjäksi enää milloinkaan...

Yrittäjäksi ei kannata ryhtyä rikastumismielessä eikä siksi, että kuvittelee pääsevänsä helpommalla kuin palkkatöissä. Työpäivät on ainakin ajoittain taatusti pidempiä ja ainakin meillä on ollut lähes palkattomia kausia. Koko perheen on oltava yrittämisen takana ja toisen olisi hyvä tienata kuukausittain. Stressinsietokykyä, pitkää pinnaa ja halua oikeasti tehdä töitä. Sitä se vaatii. Hyvä liikeidea ja pari kurssia ei tee pahaa myöskään. Pääomaa pitää olla alasta riippuen sen verran, ettei riskeeraa elämistään, jos ei yritys menestykään. Monet ystävistä ovat kiinnostuneita yrittämisestä aika ajoin, kun haluaisivat 'itse päättää, mitä tekevät'. Aika minimaalinen on oma mahdollisuus päättää. Töihin on mentävä oli yrittäjä tai palkansaaja, jos meinaa menestyä.

Tässä tiivistettynä, etenkin lihavoitu osuus. Samoin klo 14.04 vieraan teksti on ihan asiaa.

Täällä eräs yrittäjä. Veroihin menee huimia summia, vaikket käytännössä mitään palkkaa itsellesi nostaisikaan. Jos olet perheellinen, on oikeastaan edellytys, että se toinen puolisko saa säännölliset kuukausitulot, sillä on kuukausia, jolloin ei ole tuloja. Yhden ihmisen yrityksessä töitä riittää ainakin aluksi lähes vuorokauden ja viikon ympäri. Ulkopuolista henkilökuntaa ei kannata palkata, jollet ole valmis maksamaan siitä, että työntekijät ovat jatkuvasti sairaslomalla tai muilla palkallisilla vapailla (yrittäjällähän näitä ei ole). Eli käytännössä joudut tekemään itse kuitenkin. Joo, vapauttahan tässä - vapaus olla töissä kellon ympäri ; ) Eikä rikastumaan pääse. Itselläni kuukausitulot vaihtelevat 0-2000 euron välillä, kesäisin ei ole juurikaan töitä kun asiakkaat ovat lomilla.

:O!!! Juuri noin paljon PPH:a arvostetaan. YKSIN vastuu kaikesta. Ruuat tehdään ite, myös ERITYISRUOKAVALIOT. Koti tahriintuu, kuluu, menee rikki jne. Omaa tilaa ja rauhaa ei ole sillä hoitokamat illatkin esillä. Lapset voivat pahimmillaan olla niin että eka 5.00 ja viimenen lähtee 22.00! Ja sun mielestä 900e/kk käteen on HYVIN???

Ap. silloin kun sinä olet yksityinen pph, niin silloinhan voit määrätä miten pitkää työpäivää teet, kunnallisena se sitten onkin vaikeampaa.
Itselläni oli sama tilanne että jouduin tekemään 2 vuoroa peräkkäin, ei kiitos.
Nyt olen vuororyhmiksessä töissä ja työajat ovat siedettävät, tosin aamuvuoro alkaa jo 5.30 mutta kotiin sitten pääsetkin 13.30, iltavuoro 14.15-22.15.

Meillä on oma yritys. Tänä keväänä aloitettu miehen jäätyä työttömäksi. Minulla on palkkatyö, mutta tällä hetkellä olen mammalomalla. Aikaa, tahtoa, sisua ja uskaltamista tämä vaatii. Lisäksi ei saa rakastua yritykseen niin paljon, että tekee rahallisesti tyhmiä asioita (ts. pitää turvata se oma selusta!).

Tänään juuri kuvailin miehelleni tuntojani yrityksestä: tuntuu, kuin olisi iso palapeli, johon ei välttämättä ole kaikkia paloja... saati aikaa pistää niitä paloja paikalleen ja vieläpä oikeassa järjestyksessä. Eli melko haastavaahan tämä on, mutta MIELENKIINTOISTA =).

Yhteistyössä