Kokeneemmat, muiden 4-vuotiaat puhuvatko kuolemasta?

Meidän nelivuotias tyttö kerran suutuspäissään sanoi, että "mä haluan olla enkeli". Kyllä karmaisi... vaikkei tyttö sitä sillä lailla tarkoittanut, vaan sitä, että haluais lentää taivaalla. Meillä on jonkin verran käsitelty kuolemaa, mutta nyt lähiaikoina ei ole tullut vastaan sellaista kuolemantapausta, josta olisin hänelle kertonut. Yksi todella iäkäs sukulainen kuoli loppusyksystä, mutta en ole siitä maininnut. Itse en edes päässyt hautajaisiin. Tytön isomamma ja toinen isopappa kuoli, kun hän oli pienempi, mutta emme ottaneet tyttöä mukaan hautajaisiin. Jotkut on sitä mieltä, että lasten pitäisi olla hauutajaisissakin mukana, mutta me ollaan otettu se linja, että sitten hän tulee mukaan, jos kyseessä on joku hänellekin läheinen ihminen (kuten mummi, pappa tms). Ei alle kouluikäisen tarvitse vielä kohdata sitä, jos on kyse vieraammasta ihmisestä. Mulle kuolema on ihan luonnollinen asia enkä pelkää sitä, mutta mä en halua vielä selittää sitä asiaa kovin tarkkaan tytölle. Hänellä on muutenkin vilkas mielikuvitus ja sanavalinnoissa saa olla tosi tarkkana.

Yhteistyössä