Kokoomus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en vaan tajua?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen ketjun aloittaja (nyt vasta ehdin näitä lukemaan, en ole kukaan noista ap:ista :) ). Enpä tästä ole tullut hullua hurskaammaksi. "Vastikkeettoman rahan jakaminen" on termi, jonka olen usein kuullut kokoomukseen liittyen. Itsekin olen miettinyt, mikä sitten olisi vastikkeetonta rahaa? Tai oikeastaan, milloin ihminen sitten voisi saada vastikkeetonta rahaa? Haluaisiko joku kokoomusta kannattava tuoda esimerkkejä? Itse en ole koskaan katkerana mietiskellyt sellaista, että maksamillani veroilla tuettaisiin "loisia". Olen nähnyt ehkä näitä "loisiakin" ja olen sitä mieltä, ettei heidän elämässään yleensä ole mitään kadehdittavaa. Perustoimeentulolla jos loisivat, siinäpä loisivat. En usko, että se kovinkaan monen mielestä on hyvää ja tyydyttävää elämää. Olen aivan tyytyväinen siis siihen, että itse elän mielekästä elämää, teen mielekästä työtä, nostan palkkaa ja maksan veroja. Oikeastaan aivan mielelläni suon "vähempiosaisille" sen pienen toimeentulonsa.

Ilmeisesti summa summarum kokoomuksen ykkösajatus on kamalan itsekäs: halutaan pitää kynsin hampain kiinni saavutetuista eduista ja tienatusta rahasta, siis vaikka väkisin, vaikka vähempikin riittäisi. Olenko ymmärtänyt väärin, vai eikö juuri tämä ole se ydin? Mitä sitten tulee tuohon huuhaahan, että suotaisiin kaikille "tasa-arvoiset lähtökohdat". Miten hemmetissä se nyt sitten olisi mahdollista? Siis oikeasti, eihän ihmisillä vaan ole samanlaisia lähtökohtia elämälleen, koskaan. Eikö jokainen niska limassa työtä tekeväkin voi sairastua tai uupua tai vaan menettää pelin? Kuka silloin auttaa? Vai silloinko vaan tullaan viereen tsemppaamaan ja muistuttamaan rahan vastikkeellisuudesta?

Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Alkuperäinen kirjoittaja b.j:
Jos valtion koko nykyinen budjetti jaetaan kansalaispalkkana jokaiselle suomalaiselle kyettäisiin maksamaan 9.000 euroa vuodessa.

Perustulomalli on kustannusneutraali, eli valtiolle tämä kokonaisuus ei maksa mitään.

:hug:

Koitko valaistumisen. Ehkä kokoomus, keskusta ja skdl olikin oikeassa? Ehkä kansalaipalkka olisikin se oikea tie?

Ja tässä lisäinfoa: http://www.basicincome.org/bien/papers.html

Jos valtion koko nykyinen budjetti jaetaan kansalaispalkkana jokaiselle suomalaiselle kyettäisiin maksamaan 9.000 euroa vuodessa.

Perustulomalli on kustannusneutraali, eli valtiolle tämä kokonaisuus ei maksa mitään.

Koitko valaistumisen. Ehkä kokoomus, keskusta ja skdl olikin oikeassa? Ehkä kansalaipalkka olisikin se oikea tie?

Ja tässä lisäinfoa: http://www.basicincome.org/bien/papers.html

Yhteistyössä