Kolmas ajokerta autokoulussa takana ja pääsin jo liikenteeseen ajelemaan :) Huomasi taas mitä autokoulunauto joillekin merkitsee :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja autokoululainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

autokoululainen

Vieras
Tänään oli siis kolmas ajokerta ja nyt ihan vähän jopa ajeltiin kaupungilla, ensin sellainen pieni lenkki rauhallisella alueella ja sitten ajoin itse autokoululle ihan keskustaan. No kun oltiin sitten palaamassa autokoululle, niin yhdessä mäessä, piti erään auton mennä meistä ohi risteysalueella sulkuviivojen kohdalla. En edes ajanut mitenkään matelemalla, mutta ohi oli mentävä. Opettajakin totesi että oho.

Mutta kyllä on sanottava että aika jännää tuo ajaminen on. Itse ajaminen on loppujen lopuksi aika simppeliä ja pikku hiljaa ne jalatkin alkaa toimia, hieman välillä nykii, mutta eiköhän se siitä muutu koko ajan sujuvammaksi :)
Peruuttaminen tuntuu vielä aika hankalalta, tosin tänään se jo sujui jotakuinkin hyvin.

Aika jännä ettei suhun luoteta kunnolla kahdella ekalla ajotunnilla. itse pääsin ajamaan itsenäisesti puolet ekasta ajotunnista heti liikenteeseen pk-seudulla.

Mun autokoulun ope kertoi että oppilasajolla kerran joku mieshenkilö ajoi auton perään, siis kolarin. Mies nousee autosta ja toteaa "jahas, oppilas ajoi, joten se oli hänen syytään".

Ja siis peräänajothan on noin 99,9-prosenttisesti peräänajajan syytä! Niin tuokin tapaus.

Siinä kohti on sentään se kolmio persiissä viestittämässä, että kuski saattaa vähän arpoa. Annas kun sulla on kortti, eikä mitään kolmiota ja ekan kerran mietit jossain risteyksessä, että minne olet menossa ja mihin väliin uskallat tunkea. :) Ajoin kortin saatuani ekaa kertaa Ikeaan ja just pois lähtiessä risteyksessä epäröin ja olin hidas ja takana ollut pisti tööttiin ääntä ja paineli kaasu pohjassa oikealta ohi, ns. nurmikkokaistalta. Muuten kiva, mutta vasemmalta oli auto ajamassa suoraan ja meinasi tulla kolari... Aivan varmasti olisi sen hermostuneen kaaharin mielestä ollut minun vikani, jos olisi ottanut osumaa. Huoh.

Alkuperäinen kirjoittaja nuori kuski:
Aika jännä ettei suhun luoteta kunnolla kahdella ekalla ajotunnilla. itse pääsin ajamaan itsenäisesti puolet ekasta ajotunnista heti liikenteeseen pk-seudulla.

Riippuu varmaan autokoulun "tavoista". Niin mäkin lyhyen käsittelyharjottelun jälkeen siirryin samantien liikenteeseen, kaverilla oli juurikin noin että kolmannella ajotunnilla vasta.

Ap, harmi juttu.. Mutta noin se taitaa mennä :/ Toisilla sauhuaa samantien kun näkeen ajokolmion auton perässä. Itteä ärsyttää lähinnä se alinopeutta ajaminen (oliskos vielä kannattanut liikenteeseen tulla...?) ja autokoulujen opettamat liioitellut ennakoinnit, mikä ei ole liikenteen kannalta sujuvaa. Ei ole kenenkään edun mukaista 60km/h nopeudesta hiljentää 30km/h yli 100m ennen risteystä....

No ensinnäkin, en ole koskaan aiemmin ollut auton ratissa ja täällä eka tunti meni siihen kun katsottiin ajoasennot ja ajettiin parkkipaikalla ees taas, siis eteenpäin ja taaksepäin, sellaista pientä. Toisella kerralla ajeltiin sitten kyllä pientä ympyrää yhdellä todella hiljaisella tiellä ja opeteltiin mäkilähtöjä ja sitä peruuttamista. Tänään sitten sain sen käsittelykokeen suoritettua ja sitten vasta lähdettiin ihan oikeasti liikenteeseen, se on täällä tapana.
Itsekin halusin että edetään ihan rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No ensinnäkin, en ole koskaan aiemmin ollut auton ratissa ja täällä eka tunti meni siihen kun katsottiin ajoasennot ja ajettiin parkkipaikalla ees taas, siis eteenpäin ja taaksepäin, sellaista pientä. Toisella kerralla ajeltiin sitten kyllä pientä ympyrää yhdellä todella hiljaisella tiellä ja opeteltiin mäkilähtöjä ja sitä peruuttamista. Tänään sitten sain sen käsittelykokeen suoritettua ja sitten vasta lähdettiin ihan oikeasti liikenteeseen, se on täällä tapana.

Mikä käsittelykoe? En ollut itsekään koskaan ollut istunut autossa kuin matkustajana ennen autokoulua, silti mä ajoin useita kilometrejä katuja ja maantietä ekalla tunnilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ---:

Riippuu varmaan autokoulun "tavoista". Niin mäkin lyhyen käsittelyharjottelun jälkeen siirryin samantien liikenteeseen, kaverilla oli juurikin noin että kolmannella ajotunnilla vasta.

Ap, harmi juttu.. Mutta noin se taitaa mennä :/ Toisilla sauhuaa samantien kun näkeen ajokolmion auton perässä. Itteä ärsyttää lähinnä se alinopeutta ajaminen (oliskos vielä kannattanut liikenteeseen tulla...?) ja autokoulujen opettamat liioitellut ennakoinnit, mikä ei ole liikenteen kannalta sujuvaa. Ei ole kenenkään edun mukaista 60km/h nopeudesta hiljentää 30km/h yli 100m ennen risteystä....

No nyt oltiin siis ihan keskustassa, että se toinen auto kyllä taisi ajaa vähän liian kovaakin ja itse olin vasta aiemmin kääntynyt siihen tielle, hyvissä ajoin kuitenkin tätä ohittavaa autoa. Opettajakin sanoi, että jos ei tuota kolmiota tuolla takana olisi ollut, niin tuskin olisi mennyt ohi. Ylämäkeä ajettiin vielä. Niin ja pakkohan se jossain vaiheessa on sinne liikenteeseen tulla ja ekoilla kerroilla ei todellakaan kukaan aja sujuvasti muun liikenteen mukana, vaikka aika hyvin tuo minulla kyllä meni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mikä käsittelykoe? En ollut itsekään koskaan ollut istunut autossa kuin matkustajana ennen autokoulua, silti mä ajoin useita kilometrejä katuja ja maantietä ekalla tunnilla.

No tossa kirjassa on sellainen kohta kuin käsittelykoe, joka pitää olla tehty ennen kuin lähdetään liikenteeseen ja mulla on opettajana sellainen joka itsekin vielä opiskelee, että on varmaan todella tarkka senkin vuoksi. Käsittelykoe käsittää mäkilähdöt, peruuttamisen. sujuvat siirrot, vaihtamisen ja jarrutuksen. Noiden pitää sujua sen verran hyvin, että voidaan lähteä liikenteeseen.
Ja sehän riippuu paljon siitä osaatko ajaa ennen ensimmäistä tuntia vai et, mä en todellakaan osannut.

No nyt oltiin siis ihan keskustassa, että se toinen auto kyllä taisi ajaa vähän liian kovaakin ja itse olin vasta aiemmin kääntynyt siihen tielle, hyvissä ajoin kuitenkin tätä ohittavaa autoa. Opettajakin sanoi, että jos ei tuota kolmiota tuolla takana olisi ollut, niin tuskin olisi mennyt ohi. Ylämäkeä ajettiin vielä. Niin ja pakkohan se jossain vaiheessa on sinne liikenteeseen tulla ja ekoilla kerroilla ei todellakaan kukaan aja sujuvasti muun liikenteen mukana, vaikka aika hyvin tuo minulla kyllä meni.

Kirjoitin varmaan aika sekavasti, mutta siis juuri tuota tarkoitin ettei autokoulun auton tarvitse tehdä mitään "väärää", kun toisilla vaan sauhuaa ;)

Ja kyllä, ekalla kerralla kukaan ei ole mestari, mutta siis mua ärsyttää miten esim risteysajot autokoulussa yleensä opetetaan. Mutta tsemppiä autokouluun, kohta sää oot jo vanha tekijä :D Ajamalla oppii.

Alkuperäinen kirjoittaja se:
Vasta kolmannella :o Itse ajoin about 5min autokoulun pihassa ja eikun liikenteen sekaan, tosin vähän pienempi paikkakunta.

Se on kuulemma ihan normaali tapa. Eipä täällä ainakaan ekalla tunnilla paljon ehtinyt, kun se penkin sun muiden säätöjen katseleminen, kuolleiden kulmien tarkastaminen, eli mitkä on kuolleet kulmat sun muuta, niin niihin meni kyllä siitä ekasta kerrasta aika iso aika. Täällä siis tuo 1 ajotunti on 25 minuuttia ja kerralla ajetaan 2 ajotuntia.
Pitäähän se auto jotenkin hallita, ennen kuin tuonne liikenteen sekaan voi lähteä :)

No tossa kirjassa on sellainen kohta kuin käsittelykoe, joka pitää olla tehty ennen kuin lähdetään liikenteeseen ja mulla on opettajana sellainen joka itsekin vielä opiskelee, että on varmaan todella tarkka senkin vuoksi. Käsittelykoe käsittää mäkilähdöt, peruuttamisen. sujuvat siirrot, vaihtamisen ja jarrutuksen. Noiden pitää sujua sen verran hyvin, että voidaan lähteä liikenteeseen.
Ja sehän riippuu paljon siitä osaatko ajaa ennen ensimmäistä tuntia vai et, mä en todellakaan osannut.

kivaa näin ajokortillisena saada valistusta joltain 3 ajotuntia ottaneelta miten autokoulussa toimitaan :D

mun käsitykseni mukaan suhun ei vaan luoteta niin että olisivat päästäneet sut aikaisemmin liikenteeseen. valitettavasti se heijastuu myös siinä, että ellet ota lisäajotunteja ennen inssiä niin tulet aina olemaan epävarma liikenteessä jos sulla ei muutaman ajokerran jälkeen rutiinia auton ajaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja --:

Kirjoitin varmaan aika sekavasti, mutta siis juuri tuota tarkoitin ettei autokoulun auton tarvitse tehdä mitään "väärää", kun toisilla vaan sauhuaa ;)

Ja kyllä, ekalla kerralla kukaan ei ole mestari, mutta siis mua ärsyttää miten esim risteysajot autokoulussa yleensä opetetaan. Mutta tsemppiä autokouluun, kohta sää oot jo vanha tekijä :D Ajamalla oppii.

Joo niinhän sitä oppii ja kyllä tällä kertaa alkoi jo vähän tulla sitä varmuuttakin itselle, ei se enää hirvitä niin paljon se ratin taakse istuminen :)

Ei se auto lähde liikkeelle jos ei kierrokset ole ainakin 3000 kierrosta, sammuu ja nykii muuten niin perhanasti, olen huomannut että kun lähtee 3 vaihteella liikkeelle niin ei tarvi heti vaihtaa isompaa vaihdetta eikä sammu helposti, koskaan ei tarvi ajaa nopeusrajoituksen määräämää lukua, itse tykkään ajella hitaammin välillä 60 alueella, maksimi 40 sille alueelle on hyvä.

kivaa näin ajokortillisena saada valistusta joltain 3 ajotuntia ottaneelta miten autokoulussa toimitaan :D

mun käsitykseni mukaan suhun ei vaan luoteta niin että olisivat päästäneet sut aikaisemmin liikenteeseen. valitettavasti se heijastuu myös siinä, että ellet ota lisäajotunteja ennen inssiä niin tulet aina olemaan epävarma liikenteessä jos sulla ei muutaman ajokerran jälkeen rutiinia auton ajaminen.

No just varmaan. Ei kellään voi olla muutaman ajokerran jälkeen rutiinia. Ekalla kerralla opettaja kysyi että olenko ennen ajanut ja sanoin että en, että ihan nollasta lähdetään, niin sanoi sitten minulle että sitten lähdetään ihan rauhallisesti liikenteeseen. Kyllä me tolla toisella ajokerralla ajettiin sellaista pientä ympyrää, jossa ei muita autoja oikeastaan kulje ollenkaan. Parempi se on hitaasti edetä. Ja toisekseen on mulla vielä 13 ajokertaa jäljellä, että eiköhän tässä opi. Ja sittenhän sen näkee otanko lisätunteja vai en, tällä hetkellä ei siltä vaikuta että niitä pitäisi ottaa, meni tänään kuulemma ihan loistavasti :)

Minä ajoin kortin Helsingissä ja pääsin ajotunneille vain pahimpaan ruuhka-aikaan (aamu- ja iltapäiväruuhkat). Ekalla ajotunnilla sain ajaa läheisellä parkkipaikalla, opeteltiin hallintalaitteet, ajoasennot ja starttia jne. Tokalla tunnilla ajelin samalla parkkipaikalla ja sieltä lyhyen paluumatkan koululle. Kolmannella kerralla lähdin jo suoraan koululta ajamaan pienen lenkin liikenteessä. Eikä ollut kyse mistään epävarmuudesta, vaan ajamisen opettelusta ja Helsingin ruuhkista.

Vieras puhuu p*skaa.

millähän tavalla? uskon että reilu enemmistö ajokortillisista on aloittanut ajamisen ihan sillä ensimmäisellä ajotunnilla.

Sehän riippuu siitä opettajasta ja oppilaasta miten toimitaan. Meillä toimitaan näin ja sillä siisti. Minä en todellakaan olisi ollut valmis ekalla tunnilla liikenteeseen, pitihän sitä ensin oppia jotenkin hallitsemaan sitä autoa. Autokouluillakin voi olla erilaisia tapoja.

Pari kaveria on lähtenyt heti ekalla tunnilla liikenteeseen, mutta molemmat ovat osanneet ajaa autoa jo ennen autokouluun menoa.

mulla jäi mieleen kun autokoulussa auto sammui risteykseen, olin ensimmäisenä risteyksessä enkä ehtinyt lähteä vihreällä kääntyvällä valolla joka kaiken lisäksi paloi about sekunnin. takana oleva auto tööttäili ja näytti käsimerkkejä, nainen ratin takana. olin jo aikuinen itsekin, teki mieleni nousta autosta ja pahoitella takana olevalle sitä etten vielä osaa autoa ajaa, olenhan vasta AUTOKOULUSSA ja tööttäileminen tuossa tilanteessa auttaa ihan mielettömästi!!!!

Vieras puhuu p*skaa.

millähän tavalla? uskon että reilu enemmistö ajokortillisista on aloittanut ajamisen ihan sillä ensimmäisellä ajotunnilla.

Ei täällä päin ainakaan kukaan niistä kymmenestä, jotka näin äkkiseltään tulee tutuista mieleen, 2 eri autokoulua vielä missä ovat/olemme käyneet! :)

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
mulla jäi mieleen kun autokoulussa auto sammui risteykseen, olin ensimmäisenä risteyksessä enkä ehtinyt lähteä vihreällä kääntyvällä valolla joka kaiken lisäksi paloi about sekunnin. takana oleva auto tööttäili ja näytti käsimerkkejä, nainen ratin takana. olin jo aikuinen itsekin, teki mieleni nousta autosta ja pahoitella takana olevalle sitä etten vielä osaa autoa ajaa, olenhan vasta AUTOKOULUSSA ja tööttäileminen tuossa tilanteessa auttaa ihan mielettömästi!!!!

Mä en kanssa ymmärrä että miten se autokoulun auto on niin punainen vaate monelle, kun nekin on kuitenkin itse joskus sillä sählänneet liikenteessä :) Itse olen jo reilusti päälle 30 ja tiedän että olen hyvin varovainen ainakin näin aluksi tuolla liikenteessä ja niinhän sitä pitää ollakin. Se varmuushan tulee vaan ajamalla.

Yhteistyössä