Kolmas lastenvaunu yritti bussiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En suoraan sanottuna itse äitinä kehtaisi alkaa julkisesti urputtaa toiselle äidille, joka haluaa kyytiin. Häpeän puolestasi. Nainen on naiselle susi. valtavaa myötähäpeää tunnen ja ihailen bussikuskia joka piti päänsä. Yleensä kun suomalainen on hiljaa joten jos joku jotain sanoo tai vaatii (kuten sinä nyt) heikommat antavat aina periksi.

Ruusupuska tuolle bussikuskille. Mahtava tyyppi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Ni onkos se turvallista sitten että äiti/isät istuu siellä penkeillä ja rattaat kera vauvan/lapsen ovat yksikseen siellä keskivälikössä!!!!???

Hmm Kukaan ei huomioi tätä seikkaa!

Johan mä tästä sanoin suht alussa ketjua.

Niih mutta vastasko siihen ketään!

Edelleenkin!

Luepas edelliset!

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Ni onkos se turvallista sitten että äiti/isät istuu siellä penkeillä ja rattaat kera vauvan/lapsen ovat yksikseen siellä keskivälikössä!!!!???

Hmm Kukaan ei huomioi tätä seikkaa!

Johan mä tästä sanoin suht alussa ketjua.

Niih mutta vastasko siihen ketään!

Edelleenkin!

Luepas edelliset!

Juu huomasin tuon jo muttei vielä silloin ollut sitä kun viestiä kirjoitin!

tosi pienet on bussien väliköt teillä näköjään.
Näköjään. Mä kuljen päivittäin bussilla täällä pk-seudulla ja koskaan en ole vielä matkustanut bussissa, jossa olisi siihen vaunupaikalle mahtunut kolmet vaunut/rattaat. Kahdet siihen mahtuu ja vaunuissa/rattaissa olevat voisivat pitää toisiaan vaikka kädestä kiinni. Siihen väliin ei tosiaankaan mahdu kolmansia vaunuja/rattaita, ei edes nukenvaunuja.

Kuskihan vastaa ajoneuvoonsa otettujen matkustajien määrästä, joten jos kuski katsoo, että vaunut siellä käytävällä on ok, niin ei se muille matkustajille kuulu millään tavalla. Jos kolari tulee, on pelkästään kuskin asia selittää, miksi käytävällä oli vaunut varsinaisen vaunupaikan ollessa täynnä.

oulussa on tainnut olla viidetkin rattaat parhaimillaan, ja yleensä äidit ystävällisesti auttaa sopimaan bussiin, ja voi kun äRRRRRsyttää tuollaiset olen saanut aina kaiken ihmiset: ehkäpä kaikilla ei ole ollut mahdollisuutta ajaa korttia.. itse ajan kyllä heti kun mahd. miehelläni kortti mut se ei paljoa auta.. itse olen saanut busseissa vaikka minkälaista kohtelua ja olen joutunut parhaimillaan odottaan monta tuntia lasten kanssa että mahdumme.. rattaille saisi tosissaan olla enemmän tilaa..

Itse ajan linja-autoa Länsisuomessa, ei ihan paikkuria mutta pikkukaupungista toiseen. Autoissa EI edes ole vaunutilaa, ovat enemmän tilausajobussin tyylisiä joten ainoa keino saada vaunut tai rattaat kyytiin on kasata ne rahtitilaan. Ei erityisen mukavaa eikä turvallista tämäkään? Harvemmalla kun on sitä turvaistuinta erikseen mukana.

Kaikilla vain EI ole mahdollisuutta hankkia omaa autoa ja sillä huristella joten tuo on ainoa kulkutapa isompaan kaupunkiin.
Tämä ei ap:n aloitukseen sinänsä liity, kunhan vaan kerron että näinkin voi asiat olla.

Meillä täällä pääkaupunkiseudulla on aikataulukirjassa ohje että kahdet vaunut bussin kyytiin - ja kuljettaja saa kieltäytyä ottamasta enempiä kyytiin.

Kolmannet vaunut huolitaan keskioven eteen "tientukkeeksi" riippuen kuskista ja tilanteesta. Jos seuraava bussi tulee tunnin päästä ja sääkin on huono, pääsee yleensä kyytiin ongelmitta. Jos seuraava bussi tulee kymmenen minuutin kuluttua, sanovat suoraan että eivät huoli kyytiin kun kahdet vaunut on jo.

Meilläkin mennään kuskin mukaan, eli jos kuski hyväksyy ne kolmannet tai jopa neljännet rattaat mukaan niin ok. Yritetään sitten tehdä tilaa parhaamme mukaan. Jotkut sitten tunkevat kyytiin vaikkei sitä tilaa ole ja jäävät noin poukkoilemaan oven eteen, itse en siihen lähtisi.

Toki se harmittaa aina kun joutuu jäämään pysäkille mutta minkäs teet. Siksi en millekään lääkärireissulle lähde vikalla mahdollisella bussilla ja mielummin käytän junaa jos voi valita.

Alkuperäinen kirjoittaja jassi85:
oulussa on tainnut olla viidetkin rattaat parhaimillaan, ja yleensä äidit ystävällisesti auttaa sopimaan bussiin, ja voi kun äRRRRRsyttää tuollaiset olen saanut aina kaiken ihmiset: ehkäpä kaikilla ei ole ollut mahdollisuutta ajaa korttia.. itse ajan kyllä heti kun mahd. miehelläni kortti mut se ei paljoa auta.. itse olen saanut busseissa vaikka minkälaista kohtelua ja olen joutunut parhaimillaan odottaan monta tuntia lasten kanssa että mahdumme.. rattaille saisi tosissaan olla enemmän tilaa..

Näinpä, oulussa ainaki osataan käyttäytyä bussissa. Ainaki itse olen mahtunut aina bussiin rattaiden kanssa. Matala lattia busseihin mahtuu 3 rattaat vierekkäin siihen välikköön tosi hyvin eikä tiukkaakaan tee. Enempi joskus häiritsee ku lähtee kaupungista aikoihin et koulupäivä loppuu ja bussissa tungeksii joka puolella perus/ammattikoululaisia nii siinä tulee olo et ois voinu lähteä aikasemminki ku nii täyttä et ei liikkumaan pysty

Eikö ne bussit ihan sen takia kulje kun kaikilla ei sitä toista autoa ole tai sitä ensimmäistäkään...ja on kai se sama kulki sitten rattaiden kanssa tai ilman mutta joustavuutta kaikin puolin tarvitaan

ja sitten pitäisi suosia julkisia ilmastonmuutokseen vedoten! Ja mitä täällä äidit sanoo, millaisen maan lapsilleen haluaakaan. Ja millaisen minäminäminä epäempaattisen yhteiskunnan: mene töihin,hanki ajokortti, osta auto, aja sillä äläkä tunge samaan bussiin missä minä olen.

meitä on parhaassa tapauksessa ollut neljät vaunut bussissa :o
minä ja yksi nainen oltiin ensin,sitten vaan tuli lisää ja viimonen kysyi kuskilta vielä lupaa,tämä suotui.
yritä siinä sitten pitää omista kiinni,väistää muita ja olla horjahtamatta takana olevan vaunujen päälle. :kieh:
onnkeis näin on käynyt vaan kerran,kyllä se yleinen käytäntö on että 2vaunut per bussi

Alkuperäinen kirjoittaja vierass:
Alkuperäinen kirjoittaja voodoo doll:
Alkuperäinen kirjoittaja TUPLAONNI:
kiva myöhästyä vaik lääkäristä :/

Koskaan ei voi luottaa että mahtuu vaunujen tai rattaiden kannssa siihen bussiin mihin on pyrkimässä. Joten jos on vaikka lääkärille menossa niin aina on katsottava aikataulut tarkkaan että varmasti kerkee jollain muulla bussilla jos se ensimmäinen on täysi.

Kuvittele elämää pienten lasten kanssa ilman autoa, busseja menee tunninvälein, ei sitä silloin aina ole mahdollisuutta varata montaa tuntia odotteluaikaa lähteä turhan aikaisin lapsilauman kanssa. Vauva kun joko on imetyksellä tai pulloruokinnalla, meillä pullovauva. Aina ennen lähtöä ajoitettiin lapsen syöttö, siitä bussipysäkille ja bussilta lääkäriin ja pika pikaa kotiin tai johonkin kahvilaan lämmittämään pullo sieltä päästyämme. Tosin imettäminen kai onnistuu vaikka talvipakkasella pysäkillä.

Sitten on vielä isosisaruksia, joilla on päiväuniajat, omat ruoka-ajat. Kaikki menee muutenkin sekasin usein kun joutuu lasten kanssa lähtemään, saati jos pitäis vielä varata pari tuntia ylimääräistä aikaa sille reissulle. Muutenkin tuntuu että noista matkoista ei selviä hengissä kun koko katras punaisena huutaa. Ei tule mitään!

Pakkohan se oli meidän taksilla mennä, että päästiin mahdollisimman nopeasti edes ne matkat ilman turhaa odottelua. Ainoa bussi kun lähti 20vailla tasan ja lääkäriaika oli tasalta, aina joutui jokatapauksessa jo lähtemään yhtä vuoroa edellisellä että ehtii. Saati varata vielä yksi tunti lisää ja takasin päin. No taksilla pääsee ja siihen menikin 30? matkakuluja, kyllähän nuo taksimatkat ihan mielellään minimi-äitiysrahasta maksaa :)
Kyllä minä aikankin kahden lapsen äitinä ymmärrän, että lastn kanssa on valtava kiire lähes aina, (jos yli 1 lapsi). en voi ymmärtää että joku alkaa selittää että ala tule bussiin. Nousisi itse pois bussista, jos ei sovi olla

Alkuperäinen kirjoittaja ilmastonmuutos:
ja sitten pitäisi suosia julkisia ilmastonmuutokseen vedoten! Ja mitä täällä äidit sanoo, millaisen maan lapsilleen haluaakaan. Ja millaisen minäminäminä epäempaattisen yhteiskunnan: mene töihin,hanki ajokortti, osta auto, aja sillä äläkä tunge samaan bussiin missä minä olen.

peesi

Alkuperäinen kirjoittaja Esim:
Kukaan äideistä jotka pätivät tässä ketjussa vastannut siihen että kun ne rattaat ja lapset on siellä valvomatta! Mitäs mieltä siitä!?

Miten valvomatta? (en käytä busseja itse). Miten voi olla valvomatta, jos bussi on täynnä? Jokuhan on pakosta aina sitten lähellä?

Jotenkin kyllä oksettaa ap:n kaltaiset. Eikö riitä, että mummot räksyttää, ja muut lastenvihaajat räksyttävät äideille (kateelliset lapsettomat ym). Että vielä toienn äiti toiselle äidille ja päin naamaa. Ällöttävää.

Kukaan äideistä jotka pätivät tässä ketjussa vastannut siihen että kun ne rattaat ja lapset on siellä valvomatta! Mitäs mieltä siitä!?

Miten valvomatta? (en käytä busseja itse). Miten voi olla valvomatta, jos bussi on täynnä? Jokuhan on pakosta aina sitten lähellä?

Siten valvomatta että sä jättäisit rattaat lapsineen sinne keskivälikköön ja itse menet istumaan sinne penkeille mihin mahtuu!

Alkuperäinen kirjoittaja yks:
Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
Tänään sattui vastaan matalalattiabussi, jossa oli kyllä paikka kaksille vaunuille, mutta siinä oli tukkeena sellainen porras, niin että vaunuja ei mahtunut työntämään siihen vaunupaikalle, kun yhdet oli jo kyydissä.
Oikea sunnittelutyön taidonnäyte :kieh:

oisko ollut kyseessä paunun bussi?

Näitä busseja on tääl vantaallakin. Huomaa et miehet on on ollu suunnittelemassa, naisilta ei oo kysytty.

joo ja stadissa ainakin 63 on semmonen missä on noita taidon näyttäite..ei mee kahet isommat vierekkäin.
joihinki menee sit jo tuplat ja ykköset

Siten valvomatta että sä jättäisit rattaat lapsineen sinne keskivälikköön ja itse menet istumaan sinne penkeille mihin mahtuu!

Eikö sellaisen lapsen voi jättää joka ei vielä nouse? Ja miksi ei voisi jättää valvomatta? Nukkuvathan lapset rattaissa ulkonakin, enkä ole nähnyt kenenkään seisovan vieressä valvomassa.

pakkohan niitä lapsia eli rattaita on valvoa!
itse olin vieressä kun toiset vaunut lähtivät kaatumaan,niissä köllötteli semmoine aprikuinen vauva.
äitinsä istui koiran kanssa edessä (ERITTÄIN YMMÄRRETTÄVÄÄ) ja lapsen isä oli siellä puolenvälin jälkeen.
huomasi kyllä että vaunut kaatuvat 90asteen mutkassa ja mulkoili vaan mua kun otin vaunuista kiinni.ei tullut kiittämään tms.
mä en kehtais jättää omaa alstani siihen vaan yksinään ja olettaa että joku muu nappaa kiinni jos bussi kääntyilee ja vaunut meinaa kaatua

Minä en näe tarpeeliseksi hommata ajokorttia jos minulla olisi kuukaudessa pakko vaunujen kans ehk 2kertaa kulkea bussilla,taksirahakin löytyy kyllä varalta!
Mutta äidit jotka kulkee ns. joka päivä niin voisivat kyllä ajatella niitä jotka sit harvemmin.. hommaisivat itse kortin jos niin ahkerasti linkkua käytätte.

Ja sinä joka vauvan,sekä kahden muun lapsen kans olet odottamassa bussia.. niin olet varmaan niitä jotka eivät hyväksy lapsia päiväkotiin kun vauva kotona?? Tuokin tilanne sujuisi sinulta joutuisasti jos isommat lapset olisi päivähoidossa,niin pääsisit vauvasi kanssa rauhassa kahdestaan neuvolaan yms. Ja jos oikeasti on kerralla kaikilla vaikka yhteinen hamppilääkäri niin ei varmaan silloin ole pahitteeksi kysyä jotain kaveria/tuttua kuskiksi tai jos sulla kortti niin autoa lainaan,tai ihan vaan taksilla. Niin ei tarvisi jännätä etä pitääkö kyyhöttää pysäkillä kauan yms.

Jos olet bussissa, vaunut tyhjänä,lapsesi istuu vieressäsi.. niin mikset laittaisi vaunujasi kasaan jotta tämä kolmas äiti mahtuisi kyytiin???

Eikö sellaisen lapsen voi jättää joka ei vielä nouse? Ja miksi ei voisi jättää valvomatta? Nukkuvathan lapset rattaissa ulkonakin, enkä ole nähnyt kenenkään seisovan vieressä valvomassa.
Ei voi. Mä olen ollut yhdessä "läheltä piti bussikolarissa". Henkilöauto kurvasi suoraan bussin eteen ja bussi teki jyrkän käännöksen. Mulla ei ollut enää ratasikäisiä vaan junnu istui mun sylissäni penkille. Ja lennettiin hienossa kaaressa siitä penkiltä bussin käytävälle. Kun tajusin, mitä tapahtuu, koitin vaan suojata käsilläni ja vartalollani junnun päätä. Itse olinkin sinisen kirjava sen bussimatkan jälkeen. Voi vaan kuvitella, mitä olisi siinä rytäkässä tapahtunut vaunuissa makaavalle vauvalle :|

Ei tietenkään voi.

Meilläpäin on hyvä ohejistus tähän. Joko olet itse seisomassa tai istumassa vaunujen vieressä tai sitten otat lapsen vaunuista mukaasi penkille.

Vaunut ja rattaat kaatuvat melko helposti. Ne eivät ole mikään turvaistuin.

Yhteistyössä