Kolmas lastenvaunu yritti bussiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja lkl:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Arvasin, että joku varmasti kysyy että olisinko itse ängennyt mukaan kolmanneksi. Meillä on hyvien bussien yhteyksien lisäksi juna-asema ihan vieressä joten olisin mennyt junalla enkä yrittäisi vaarantaa omaa lastani että säästäisin puoli tuntia päivästä. Ja vain tyhmät luottavat busseihin jos on joku tärkeä tapaaminen esim. lääkäri aika.

Olitko jättänyt rattaat/lapsen + rattat yksin keskikohdalle, koska kirjoitat, että syöksyit rattaitasi puolustamaan, kun vieras äiti niihin meinasi koskea?

Siis siinä ahtaassa välikössä oli kaksi vaunua jo eli yksi omani ja toinen tuttavan. Kolmas yritti siirellä vaunuani ilmeisesti yrittäen änkeä vaununsa siihen väliin. Teoreettisesti se ei olisi ollut edes mahdollista mutta jotain hän yritti...

Alkuperäinen kirjoittaja TUPLAONNI:
kiva myöhästyä vaik lääkäristä :/

Koskaan ei voi luottaa että mahtuu vaunujen tai rattaiden kannssa siihen bussiin mihin on pyrkimässä. Joten jos on vaikka lääkärille menossa niin aina on katsottava aikataulut tarkkaan että varmasti kerkee jollain muulla bussilla jos se ensimmäinen on täysi.

Vähän aiheen vierestä, mut mua ihmetyttää joka kerta kun nään et joku äiti/isä jättää vaunut/rattaat yksinään lapsi siis vaunuissa ja menee itse istumaan ihan vaikka bussin takaosaan jos ei muualla tilaa oo.
Tää ei oo koskaan menny mun järkeen.
Itelle ei tulis koskaan mieleenkään tehdä näin, kyl sen matkan jaksaa seistä jos ei vaunutilan penkkiin pääse istumaan.

Siis miten bussiin mahtuu edes kolmet vaunut. Minusta jos kahdet vaunut + niiden pitelijät tukkivat käytävän totaalisesti. Jos käytävällä laittaa poikittain vaunut, niin eihän siitä enää pääse millään läpi menemään.

Kuljen vaunuilla bussissa. En kannata kolmia vaunuja bussissa, paitsi jo ne kolmannet on kasassa...

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Vähän aiheen vierestä, mut mua ihmetyttää joka kerta kun nään et joku äiti/isä jättää vaunut/rattaat yksinään lapsi siis vaunuissa ja menee itse istumaan ihan vaikka bussin takaosaan jos ei muualla tilaa oo.
Tää ei oo koskaan menny mun järkeen.
Itelle ei tulis koskaan mieleenkään tehdä näin, kyl sen matkan jaksaa seistä jos ei vaunutilan penkkiin pääse istumaan.

Se on niin etta monet ei ajattele mita voi kayda kun ei ole koskaan sattunut mitaan. Itse todistin kerran tapahtumaa jossa aidilla oli noin vuoden vanha sylissaan ja bussin kaartaessa aiti horjahti lattialle ja kaatui vauvansa paalle. Onneksi ei kaynyt pahemmin mutta ei taatusti keskivertomatkustajalle tule mieleen etta bussi voi kaartaa niin jyrkasti ja kovalla vauhdilla...

Mä en kyllä edes yritä sisään, jos bussi on täynnä. Eikä kuski edes avaa takaovea, jos siellä on jo kahdet vaunut.
Tänään sattui vastaan matalalattiabussi, jossa oli kyllä paikka kaksille vaunuille, mutta siinä oli tukkeena sellainen porras, niin että vaunuja ei mahtunut työntämään siihen vaunupaikalle, kun yhdet oli jo kyydissä.
Oikea sunnittelutyön taidonnäyte :kieh:

Minua taas ärsyttää, että äidit tulee busseihin rattaiden kanssa, ja iso lapsi nostetaan sitten rattaista pois, penkille istumaan,. viedään tuplaten paikat: rataspaikka sitä todella tarvitsevalta sekä istumapaikka niiltä, jotka maksaa matkansa.

Ja ehkäpä se, joka kolmantena tuli bussiin, eikä mennyt junaan, käytti bussia siksi ettei juna vienyt sinne minne piti. Tai joku muu syy.

Ja jos ap on noin liikenneturvallisuusvalistunut ja muita ajatteleva, niin jätä se bussi ensi kerralla suosiolla muille ja mene itse junaan.

Ap taisi onnistua pilaamaan sen kolmannen äidin päivän ja pahoittaa hänen mielensä. Onnittelut vaan. Joskus itsellekin sattuu näitä typeriä kanssamatkustajia, ja pitkään nieleskelen pahaa mieltäni.

Minut on otettu pienten rattaiden kanssa kolmanneksi bussiin räntäsateesta, kiitos kaikille kärsivällisyydestä ja joustamisesta ja ystävällisyydestä.

Minut on myös jätetty pysäkille odottamaan seuraavaa, kun en sopinut, mutta onneksi odotusaika ei ollut pitkä. Olen itse myös tehnyt tilaa niin toisille kuin kolmansillekin rattaille, ihan hyvässä yhteishengessä.

mutta kuten alkuun kirjoitin, eniten minua ärysttää ne tyhjät rattaat tilaa viemässä ja sitten se penkissä istuva äiti, joka lässyttää lapselleen mutta antaa kuitenkin seistä penkillä tai potkia edellisen istuimen selkänojaa.

Itsekin paikallisia käytän ja 3t vaunut aiheuttaa jo yleistä pahennusta muissa matkustajissa. Mutta sitä ihmettelen että miten se on vaarallisempaa että bussissa on kaksien sijasta viidet vaunut? Kolarin tullen ne yhdet ainoatkin taitavat olla jossain muualla kuin keskipaikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Siis miten bussiin mahtuu edes kolmet vaunut. Minusta jos kahdet vaunut + niiden pitelijät tukkivat käytävän totaalisesti. Jos käytävällä laittaa poikittain vaunut, niin eihän siitä enää pääse millään läpi menemään.

Kuljen vaunuilla bussissa. En kannata kolmia vaunuja bussissa, paitsi jo ne kolmannet on kasassa...

Meidän busseihin mahtuu kolmet oikein hyvin, neljätkin ehkä.

Ton takia mulla onkin jäänyt vähälle Bussin käyttö. Nykyisin kun ei ole rattaita, bussin käyttö on kallista eikä sillä pääse silloin kun haluaa, minne haluaa ja miten haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Itsekin paikallisia käytän ja 3t vaunut aiheuttaa jo yleistä pahennusta muissa matkustajissa. Mutta sitä ihmettelen että miten se on vaarallisempaa että bussissa on kaksien sijasta viidet vaunut? Kolarin tullen ne yhdet ainoatkin taitavat olla jossain muualla kuin keskipaikalla.

Nyt mun on ihan kysyttävä että minkälaisia busseja (pääkaupunkiseudulla?) oikein on, jos sinne mahtuu usemmat vaunut.

Tampereella tasan saa survoa ne kahdet isommat vaunut siihen väliin tavallisessa bussissa ja sitten on bussi ihan täynnä. Seuraavat vaunut pitäisi iskeä poikittain käytävälle ja eihän siitä kukaan enää mene ohi....

Arvasin, että joku varmasti kysyy että olisinko itse ängennyt mukaan kolmanneksi. Meillä on hyvien bussien yhteyksien lisäksi juna-asema ihan vieressä joten olisin mennyt junalla enkä yrittäisi vaarantaa omaa lastani että säästäisin puoli tuntia päivästä. Ja vain tyhmät luottavat busseihin jos on joku tärkeä tapaaminen esim. lääkäri aika.

Olitko jättänyt rattaat/lapsen + rattat yksin keskikohdalle, koska kirjoitat, että syöksyit rattaitasi puolustamaan, kun vieras äiti niihin meinasi koskea?

Siis siinä ahtaassa välikössä oli kaksi vaunua jo eli yksi omani ja toinen tuttavan. Kolmas yritti siirellä vaunuani ilmeisesti yrittäen änkeä vaununsa siihen väliin. Teoreettisesti se ei olisi ollut edes mahdollista mutta jotain hän yritti...

Millä oikeudella viet noin monen matkustajan paikan?? Jos menet rattaiden kanssa, lapsi on rattaissa ja sinä seisot vieressä. Se on samalla tavalla kirjoittamaton sääntö kuin sekin, että metron liukuportaissa vasen reuna pidetään vapaana jotta kiireiset voi mennä ohi tai että ensin päästetään ihmiset ulos hissistä / junasta / metrosta / bussista .. eikä rynnätä itse sisään samantien kun ovet aukeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Alkuperäinen kirjoittaja iipa:
No ohjeet sanoo että kahdet vaunut. Jos kuski ottaa kolmannet niin on sit ihan kuskin vastuulla jos jotain sattuu.
Jotkut ottaa jotkut ei.
Itseäni ärsyttää suunnattomasti ne tyhjät rattaat siinä keskiosassa ja sit jätetään joku pysäkille kun ei mahdu. Samoin ne jotka tunkee sen 5v rattaissin että säästävät sen parin euron lipun hinnan sillä.Itse olemme jäänet pienten matkarattaiden kanssa pysäkille kun kuski noudatti ohjetta kirjaimellisesti ja tunnin päästä seuraava bussi ja töihin oli kiire.

Riippuu paljon kyllä siitäkin kuinka usein menee busseja 10-15min on viel inhimillinen odotus aika, mutta tunti on jo kohtuuton.

Samoin. Varsinkin meilläpäin tuota harrastetaan.

Mun lapsi on reilu 2-vuotias ja pienet matkat kyetään jo tekemään ilman rattaita. No mutta joskus (kuten talvihaalariostoksille) on otettava rattaat mukaan, mutta se ei tarkoita sitä että lapsi jaksaisi istua niissä koko ajan, vaan yleensä juuri bussissa lapsi haluaa valita mieluisen istumapaikan. Ei minusta todellakaan kivaa ole viedä kenenkään paikkaa, mutta se on vaan elämää.

Musta oli huvittavaa kerran, kun joku vei toisilta paikan kissojen rattaiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja joopa joo:
Ja jos ap on noin liikenneturvallisuusvalistunut ja muita ajatteleva, niin jätä se bussi ensi kerralla suosiolla muille ja mene itse junaan.

Ap taisi onnistua pilaamaan sen kolmannen äidin päivän ja pahoittaa hänen mielensä. Onnittelut vaan. Joskus itsellekin sattuu näitä typeriä kanssamatkustajia, ja pitkään nieleskelen pahaa mieltäni.

Jos noin valistunut olen niin varmaan pysyn kotona enkä ikinä menisi ulos? Kuten kerroin niin edes teoreettisesti se kolmas vaunu ei olisi mahtunut siihen välikköön! Joku pieni päivärattas olisi vielä voinut jotenkin änkeä siihen ja varmasti olisin jeesannut siinä mutta kolmas iso vaunu kahden ison vaunun väliin? Selittäisitkö miten saisit sen vaunun muiden väliin? Kuka tässä on typerä?

Alkuperäinen kirjoittaja just:

Mä en nyt ihan täysin ymmärrä mitä eroa tähän teki se, istuiko lapsi rattaissa vai ei. Ne rattaat kun kumminkin olivat siinä niille tarkoitetulla paikalla kummassakin tapauksessa.
Millä oikeudella viet noin monen matkustajan paikan?? Jos menet rattaiden kanssa, lapsi on rattaissa ja sinä seisot vieressä. Se on samalla tavalla kirjoittamaton sääntö kuin sekin, että metron liukuportaissa vasen reuna pidetään vapaana jotta kiireiset voi mennä ohi tai että ensin päästetään ihmiset ulos hissistä / junasta / metrosta / bussista .. eikä rynnätä itse sisään samantien kun ovet aukeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja joopa joo:
Minua taas ärsyttää, että äidit tulee busseihin rattaiden kanssa, ja iso lapsi nostetaan sitten rattaista pois, penkille istumaan,. viedään tuplaten paikat: rataspaikka sitä todella tarvitsevalta sekä istumapaikka niiltä, jotka maksaa matkansa.

Ja ehkäpä se, joka kolmantena tuli bussiin, eikä mennyt junaan, käytti bussia siksi ettei juna vienyt sinne minne piti. Tai joku muu syy.

Minut on otettu pienten rattaiden kanssa kolmanneksi bussiin räntäsateesta, kiitos kaikille kärsivällisyydestä ja joustamisesta ja ystävällisyydestä.

Minut on myös jätetty pysäkille odottamaan seuraavaa, kun en sopinut, mutta onneksi odotusaika ei ollut pitkä. Olen itse myös tehnyt tilaa niin toisille kuin kolmansillekin rattaille, ihan hyvässä yhteishengessä.

mutta kuten alkuun kirjoitin, eniten minua ärysttää ne tyhjät rattaat tilaa viemässä ja sitten se penkissä istuva äiti, joka lässyttää lapselleen mutta antaa kuitenkin seistä penkillä tai potkia edellisen istuimen selkänojaa.

Tästä nyt alkuperäisen aiheen vierestä.. mutta
Matkustimme linja-autolla (pitempi matka, yli 100km) ja takanamme istui äiti poikansa kanssa (3-4v.). Poika potki koko ajan istuimeni selkään, mutta en sanonut mitään, koska, no ajattelin että pieni lapsi ja äiti kyllä osaa itse kieltää jos on kieltääkseen. Sitten kävi niin, että lapsi ryömi penkkiemme alle! Siis ensin potki minua jalkoihin ja sitten pojan takamus tuli ystäväni jalkatilaan. Silloin ystäväni sanoi lapsen äidille ystävällisesti "voisitko pyytää lastasi pois tuolta penkkien alta" äiti kieltäytyi vedoten siihen, että kyseessä on lapsi! Lapsi tai ei, mielestäni ei linja-autossa ryömitä jalkatilassa. Jäin ihmettelemään asiaa... Ei kovin turvallinen tapa matkustaa.

Ja mielestäni tuo on todella fiksua käytöstä vanhemmilta ihan toisten matkustajien pyytämättä kieltää lasta potkimasta selkänojia tms. Olen "joopa joo"n kanssa samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Nyt mun on ihan kysyttävä että minkälaisia busseja (pääkaupunkiseudulla?) oikein on, jos sinne mahtuu usemmat vaunut.

Tampereella tasan saa survoa ne kahdet isommat vaunut siihen väliin tavallisessa bussissa ja sitten on bussi ihan täynnä. Seuraavat vaunut pitäisi iskeä poikittain käytävälle ja eihän siitä kukaan enää mene ohi....

Tampereella on kyllä monenlaisia busseja. Toisiin mahtuu kahdet leveät vaunut, joihinkin yhdet leveät sekä tuplat vieretysten. Ja sitten on niitä busseja joihin mahtuu just ja just kahdet normaalilevyiset kärryt.
Ja lisäksi linjalla 27 ajaa bussi johon mahtuu peräti kolmet leveät kärryt
=)

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Homman nimi on se, että bussiin saa ottaa vain sen tietyn määrän vaunuja, jotka sinne mahtuvat. Täälläpäin se tarkoittaa useimmissa busseissa kolmea, jos kyseessä on kapeampia rattaita niin jopa neljät mahtuu.

Enempää ei saa ottaa, ja käytävän/oven tukkeena olevat vaunut on hiton ärsyttävä asia.

Jos joku myöhästyy lääkäristä tms kun bussiin ei mahdu, niin voi voi. Järkikin kai sanoo, että jos on tuollainen tilanne, niin silloin joko lähdetään niin ajoissa, ettei haittaa jos 1-2 bussia menee ohi niin ettei niihin mahdu, tai sitten mennään taksilla, kävellen...

kylläse sloi haitta jos asuu paikassa jossa busseja kulkee tunin välein, jopa vähemminki päivässä.
Rovaniemellä esim paikkoajonne ei päse kuin kolme neljä kertaa päivässä, joten kävelemään sit van vaikka 20 kilsaa vai?

Homman nimi on se, että bussiin saa ottaa vain sen tietyn määrän vaunuja, jotka sinne mahtuvat. Täälläpäin se tarkoittaa useimmissa busseissa kolmea, jos kyseessä on kapeampia rattaita niin jopa neljät mahtuu.

Enempää ei saa ottaa, ja käytävän/oven tukkeena olevat vaunut on hiton ärsyttävä asia.

Jos joku myöhästyy lääkäristä tms kun bussiin ei mahdu, niin voi voi. Järkikin kai sanoo, että jos on tuollainen tilanne, niin silloin joko lähdetään niin ajoissa, ettei haittaa jos 1-2 bussia menee ohi niin ettei niihin mahdu, tai sitten mennään taksilla, kävellen...

Sanoo turkulainen! Joka ei joudu odottelemaan tuntia seuraavaa pussia esim!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Sanoo turkulainen! Joka ei joudu odottelemaan tuntia seuraavaa pussia esim!

Juu, meillä menee bussit 10 min välein tästä lähipysäkiltä, ja kävelymatkan päässä on toinen pysäkki mistä menee toinen bussi 4 kertaa tunnissa.

Mutta ihan sama missä asutaan, ei bussiin siltikään voi ottaa käytävän ja ovien tukkeeksi rattaita. Tilaa on rajoitetusti. Ja jos vaikka bussin takaosan istumapaikoille ei pääse kun käytävällä on rattaat, niin tottakai se kanssamatkustajia ärsyttää, samoin jos ei meinaa päästä pois bussista loikkimatta kärryjen yli.

Olen mäkin asunut paikassa, missä esim. sunnuntaisin meni bussi kerran tunnissa. Ihan täällä Turussa. Jos ei mahduttu rattaiden kanssa, niin käveltiin.

oulun busseihin mahtuu kolmet isot vaunut. onneksi en ole täällä törmännyt yhtä ahdasmielisiin kanssamatkustajiin ja kukaan ei katso pahalla niitä neljänsiä tai viidensiä vaunuja bussissa.

Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
Tänään sattui vastaan matalalattiabussi, jossa oli kyllä paikka kaksille vaunuille, mutta siinä oli tukkeena sellainen porras, niin että vaunuja ei mahtunut työntämään siihen vaunupaikalle, kun yhdet oli jo kyydissä.

oisko ollut kyseessä paunun bussi?

Alkuperäinen kirjoittaja yks:
Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:

oisko ollut kyseessä paunun bussi?

Näitä busseja on tääl vantaallakin. Huomaa et miehet on on ollu suunnittelemassa, naisilta ei oo kysytty.

Yhteistyössä