Kolme pientä tai useampi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Kuinka usein te kolmen tai useamman lapsen äidit siivoilette ja vaihdatte petivaatteita? Musta tuntuu että täällä siivouksista puhuttaessa kaikki siivoaa ihan kamalasti ja ihmettelen millä ajalla.

Meillä siis kolme pientä, välillä tuntuu ettei imuroida pysty ilman että myös mies kotona. Kaikkia viikonloppuja ei huvita käyttää siivoamiseen. Vaihdan lakanat kerran kahdessa viikossa ja silloin myös siivotaa paremmin, muulloin vain imuroidaan pahimmat pois.

Jotenkin ahdistaa kun lukee että uunit, saunat ja jääkaapit pestään säännöllisesti kun itse ei meinaa selvitä normaalista siivoilusta. Kertokaa nyt useamman lapsen äidit edes joku että siivoilu ei muillakaan ole aina niin yksinkertaista. Musta tuntuu että ei vaan ehdi ja yksin ei jaksa tehdä kaikkea vaikka kotona lasten kanssa olenkin. Ruuanlaitot ja ulkoilu lasten kanssa vie kaiken ajan ja energian. :(

Meillä on kerran viikossa perusteellinen siivous (imurointi, lattioiden pesu, pölyjen pyyhkiminen) ja petivaatteet vaihdetaan parin viikon välein tai tarvittaessa. Imuroida pitää toki pari kolmekin kertaa viikossa. Pyykkiä pestään tarvittaessa (ehkä kolme koneellista viikossa), mutta silitys aina siirtyy ja siirtyy... Onneksi meistä molemmat (minä ja mies) ollaan tyyppejä, jotka oman mielenrauhan vuoksi mielellään siivoaa. Eli ollaan pahalla tuulella heti, jos on sekaista tai likaista. Perussiistiä meillä on aina eikä siivouksesta kuitenkaan stressata. =)

Meillä myös kolme lasta ja siivoan oiken kunnolla joka viikko ja imuroin useaan kertaan viikossa.
Syynä tähän kaksi pahasti astmaatikkolasta sekä myös mies astmaatikko.
Kuvioissa myös vaikeat siitepöly/eläin/ruoka-aine allergiat.(ruoka-aine allergiat ei kyl vaikuta siivoukseen...)

Kunnon siivous kerran kahteen viikkoon niin se riittää, muutoin imurointi. Itse kanssa pyöritelly päätä ku toiset jaksaa pitää ja puunata kodin kaikki röörit tip top. Henkilökohtaisesti vihaan siivousta / kotitöitä ja joka kerta siivouspäivänä otan niistä hommista "lopputilin". Silloin olen aina palkkaamassa siivojaa meille, mutta aina olen siivouksen itse kuitenkin sitten hoitanut (ainakin toistaiseksi). Ei paineita, kyllä se koti on siisti vähemmälläkin. :hug:

Suhtautumiseno siivoukseen vaihtelee kovasti. Oma lapseni kerran tokaisi, että äidin ei kannattaisi siivota huonotuulisena. Koko perhe yhtyi tähän, joten päätin yrittää vähän lunkimpaa suhtautumista. Eihän kukaan viihdy kodissa joka on siisti mutta pahantuulinen.

Yritän siis pitää kohtuullista puhtautta ettei mikään paikka pääse täysin repsahtamaan täysin, sillä silloin vaivun epätoivoon, mutta kaikkea vapaa-aikaani en tosiaankaan uhraa siivoamiseen.

siivoominen on täälläkin vähemmälle jäänyt, lapset 7,5 ja 10kk. imuroidaan enimmäkseen kun alkaa koiran karvat ahdistamaan. tottakai sitä haluaisi siivota enemmän ja että paikat kiiltäis...mutta...
miehestä ei siivouksessa ole apua kun tekee keskim. 14-16h pvä/7pvä viikossa. kerkeehän sitä siivoomaan sitten joskus.
leluja ja vaatteita kerään jatkuvasti ja nypin pienetkin roskat lattialta kun vauva syö ihan kaiken löytämänsä.

Meillä 6 henkinen perhe . Joka aamu imurointi ja mattojen välistä luutuaminen. Petivaatteiden vaihto kerran viikossa. Pölyt pyyhitään viikon kahden välein. Suurempaa siivousta teen kerran kuussa. =)

Meillä siivotaan kun jaksetaan ja petivaatteet vaihdetaan kun liinavaatekaapin avain jostain taas löytyy (on toista viikkoa kateissa kun joku noista pikkukultamuruista sen on piilottanut johonkin). En tosiaankaan jaksa edes miettiä olenko kunnon äiti tai perheenemäntä kun siivoan milloin huvittaa :-)

Yhteistyössä