Kookosmaitoa taikinan sekaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en ole jauhopeukalo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en ole jauhopeukalo

Vieras
Ajattelin tänään jaksaa leipoa.
Mulla on tuolla kookosmaitoa ja aion laittaa sitä pullataikinan sekaan.
Voinko korvata koko nesteen sillä? Tai kokeilullahan se selviää. ;)

Mitä muuta voisin laittaa? Mitä tavallisen sokrun sijaan? Käykö vaniljasokeri?

Kuivahiivasta olen kuullut sanottavan, että sen ei saa antaa koskea suoraan suolaan, jota myös yleensä tulee ainakin ripaus nostatettaviin taikinoihin. Eli kannattaa sekoittaa kuivahiiva osaan jauhoista, niin se sekoittuu tasaisesti. Ja nesteen tulee olla hieman lämpimämpää, kuin tuorehiivaa käytettäessä.

voit korvata, tulee ihanan kookosmainen taikina :D

kuivahiivalla onnistuu pullataikinan kohottaminen ihan yhtä hyvin ku normihiivallaki.

sokeriksi suosittelen täysruokosokeria, antaa toffeemaisen maun. :p jos vaniljasokerilla korvaat täysin kaiken sokerin siinä taikinassa niin sitä ei syö erkkikään. tulee aika pistävä maku.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Kuivahiivasta olen kuullut sanottavan, että sen ei saa antaa koskea suoraan suolaan, jota myös yleensä tulee ainakin ripaus nostatettaviin taikinoihin. Eli kannattaa sekoittaa kuivahiiva osaan jauhoista, niin se sekoittuu tasaisesti. Ja nesteen tulee olla hieman lämpimämpää, kuin tuorehiivaa käytettäessä.

ei mitään ongelmaa vaikka koskeeki suolaan. ei oo ainakaan miulla koskaan ollu ongelmia.

kun laitat jauhoja taikinaan niin sekoita se kuivahiiva niihin, sit lisäät sen siihen nesteeseen. helppoa eikä epäonnistua voi jos sen sekoittaa kuiviin aineisiin. kaks plussia 5dl taikinaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ärsytysmaximus:
kun laitat jauhoja taikinaan niin sekoita se kuivahiiva niihin, sit lisäät sen siihen nesteeseen. helppoa eikä epäonnistua voi jos sen sekoittaa kuiviin aineisiin. kaks plussia 5dl taikinaan.

no sehän pitää aina sekottaakki kuiviin aineisiin...

mä teen aina niin että otan ison kannun, laitan siihen tarvittavat jauhot, lisään sokerin, hiivan, suolan ja kardemumman jauhoihin. sit teen sen maitojutun, lämmitän mikrossa, lisään munan ja sekoitan toi kuivat aineet vähitellen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ärsytysmaximus:
mä teen aina niin että otan ison kannun, laitan siihen tarvittavat jauhot, lisään sokerin, hiivan, suolan ja kardemumman jauhoihin. sit teen sen maitojutun, lämmitän mikrossa, lisään munan ja sekoitan toi kuivat aineet vähitellen.

paitsi että se sokeri ja suola pitäis sekottaa siihen lämpimään maitoon munien kanssa ;) ja sen jälkeen vasta kuivahiiva ja jauhot :D