Korkea verenpaine

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 18+5
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

18+5

Vieras
Hei!

Nyt on muutamana viime kertana ollut paineet koholla (tänään mitattiin 140/90, ekalla mittauksella alipaine oli 98). Mulla muutenkin tarkkaillaan enemmän tuota painetta kun on tullut sukuvikana rasitteeksi. Parin viikon välein on pitänyt käydä mittauttamassa. Tänään lääkäri sitten kirjoitti lähetteen äippäpolille, mutta jäi ""pikkasen"" epäselväksi mitä siellä oikein tehdään?! Tietääkö joku?

Heippa!

Älä säikähdä ä-polin käynnistä ko. syyn takia. Itse kävin siellä myös raskauteni alkumetreillä. Itselläni on jo lääkitys verenpaineessa. Siellä otetaan pissanäytteet, punnitaan ja itse kävin 2 lääkärin luona. Sisätautien erikoislääkärin ja synnytyslääkärin luona. Normaalia rutiinia se on ja ehkä sinulle sitten määrätään lääkkeitä, jos sinulla ei niitä vielä ole. Sitten pääset ultraan ja näet masu-asukkisi. Itse meni np-ultran aikaan ja koska paikkakunnallani np-ultra ei kuulu neuvolani ohjelman piiriin niin sain senkin sitten siinä sivussa. Älä hermostu, äläkä panikoi. Siellä on ihan mukava käydä:)

mulla kanssa oli neuvolassa aina kovemmat paineet kun jännitin jo sinne mennessä tietäen että ne kanssa kontrolloi mun paineita aika tarkkaan sukurasitteiden takia. Raskauden aikana siitä ei lopulta tullut mitään ongelmia (paitsi tietty oma panikoiminen ), loppuaikana sitten paineet nous lopullisesti ihan viimeisellä viikolla ja mä kanssa kävin sit äippäpolilla. ihan normaalit tutkimukset ja sit ne katto ultralla tarkemmin napanuoran ja istukan toiminnan.

No tuo ilmiöhän tunnetaan nimellä ""valkotakkiverenpaine"":) Eli jännittää mittausta.

Itse keksin mennä neuvolaan ainakin varttia liian aikaisin, ja istua siinä penkillä ihan rauhassa silmät kiinni. Sillai saa pään hyvin tyhjennettyä ja verenpaineet alas. Ei ole tullutkaan ekan kerran jälkeen enää korkeita paineita.

Mulla kans paineet nousi hälyttäviin lukemiin raskauden loppupuolella, mutta vauvalla ei ollut mitään vaaraa. Raskausmyrkytyksen varalta ramppasin loppuaikana neuvolassa joka toinen päivä. Kerran saivat valkuaiset plussalle ja siitä lähete äippäpolille, mutta kaikki oli hyvin.

Kotona mittailin ja sain ihan tosi paljon alhaisempia lukemia, kuin aina neuvolassa saatiin. Lopussa mulla oli neuvolassa melki aina 140/100... että korkealla oli, mutta kotona 120-130/78. Että kyllä vaikka kuinka yrittää olla rentona niin aina se tuolla takaraivossa jyskyttää, että mikähän tulee lukemaksi.

Yhteistyössä