Koska kertoa rehtorille, oppilaille, vanhemmille..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ope"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Ope"

Vieras
Ja kollegoille. Olen nyt raskaana ja mietin missä vaiheessa olisi soveliasta ja kohteliasta kertoa raskaudesta esimiehelle, opettajakollegoille ja oppilaille perheineen? Haluaisin kertoa vasta rv 18 + mut onko se törkeän myöhäistä?

ei hyvää päivää :O
tosissasiko kyselet? :O
Eihän sinun tarvitse kertoa kuin sitten esimiehellesi kun laki määrää jotta löytää tuuraajan. Olisko kamalaa jos ne huomaa sinun massusi?

Ekaks rehtorille, toiseksi kollegoille ja viimeiseksi sitten muille.
Esimiehelle olisi fiksua ilmoittaa niin hyvissä ajoin, että sijaisen etsintä ja mahdolliset muut järjestelyt sujuvat mahdollisimman ongelmitta. Ihan hyvin voi pyytää, ettei asiaa saateta vielä muiden tietoon.

[QUOTE="vieras";24440422]Ekaks rehtorille, toiseksi kollegoille ja viimeiseksi sitten muille.
Esimiehelle olisi fiksua ilmoittaa niin hyvissä ajoin, että sijaisen etsintä ja mahdolliset muut järjestelyt sujuvat mahdollisimman ongelmitta. Ihan hyvin voi pyytää, ettei asiaa saateta vielä muiden tietoon.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä oppilaille pitäisi kertoa asiasta rv 18? Hassu ajatuskin.

[QUOTE="Ope";24440449]Maha näkyy jo, se siinä ongelma onkin.. :( Olisin halunnut rauhoittaa tämän koulunalun ja kertoa vasta muutaman viikon kuluttua..[/QUOTE]

Osta pari tunikaa, ovat muodissakin. :)

Minä kerroin lähimmälle työkaverille ja esimiehelle n rv 7 kun aamupahoinvointi haittasi työntekoa. Sanoin sillon ettei saa kertoa kenellekään. Muille työkavereille kerroin suunnilleen sitä mukaa kun kyselivät/huomasivat epäillä :) Yritä löytää väljempiä vaatteita millä saisit mahan piilotettua.. Millä viikolla olet nyt? Jos kovin alussa niin voi olla vaan turvotusta ja saattaa hävitä muutaman viikon päästä,ja siitä voikin mennä vielä viikkoja ennenkun "oikea raskausmaha" alkaa näkyä.

Virallisestihan se taitaa olla niin että työnantajalle pitää kertoa 2kk ennen ä-lomalle jäämistä.

Minun lapseni opettaja jäi ekaluokan jälkeen äitiyslomalle, oli siis tosin vuoden loppuun. Mutta kertoi lapsille vasta viimeisenä varsinaisena koulupäivänä. Itse olen kertonut omassa kuntoutustyössäni (vertautuu opettajan työhän pitkien asiakkuuksien osalta) asiakkaille raskauden puolivälin jälkeen, joskus viikolla 24-28, että jään silloin-ja-silloin äitiyslomalle. Esimiehelle sitten kun riskiviikot on ohi, viikolla 14-15, ja sen jälkeen sopivan tilaisuuden tullen työkavereille. Joku ehtinyt jo arvailemaankin, tai kysymään.

Minä kerroin esimiehelle viikolla 12. Tällöin kerroin myös sukulaisille.

Mikään laki ei tietenkään velvoita kertomaan noin aikaisin, mutta halusin antaa esimiehelleni aikaa järjestää sijaisen ja muut asiat. Voisi sanoa, että kyse oli peruskohteliaisuudesta.

Muille kollegoille kerroin myöhemmin "need to know" -periaatteella. Esim. jos oli puhetta siitä, että voisin hoitaa jonkin projektin, kerroin, että valitettavasti ei onnistu. Osa huomasi vasta kasvavasta mahasta. Muutama tajusi tilanteen vasta pari viikkoa ennen poisjääntiäni... Ilmeisesti miesten on epäkohteliasta tuijottaa naisten mahanseutua. :-)

Yhteistyössä