Koska koiranpentu oikein lopettaa järjettömän puremisen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rakkijakatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rakkijakatti

Vieras
Meillä on huomenna 9 viikkoa täyttävä kultaisennoutajan pentu. Saimme sen 8-viikkoisena. Siitä asti se on ensinnäkin valvottanut minua aamukolmesta tai -neljästä. Se alkaa tuolloin vinkua ja vikistä ja viettää jo "normaalia" aamua. Alan olla sen vuoksi väsynyt ihan fyysisesti, ja sen takia on pinna kireällä.

Asia, joka rasittaa on se kun pentu on jatkuvasti roikkumassa housunlahkeessa, sukassa, varpaissa jne.jne. Luita sillä on, mutta silti se roikkuu vaatteissa. Lapset jo vähän karttavat pentua, koska se roikkuu heidänkin vaatteissa näykkien. On helpompi suhtautua asiaan, kun tietäisi koska on odotettavissa että tämä pikkupennun näykkiminen ja pureskelu loppuu... Eli milloin tavallisesti pentu on kasvanut vähän isommaksi jo, eikä tee sitä jatkuvasti rasittavuuteen saakka? Ainoat hetket, jolloin saa olla näykkimiseltä "rauhassa", on se kun pentu nukkuu.

JA kyllä, silittelemme, paijaamme, leikimme jnejne se kanssa :)

Sinun täytyy vain määrätietoisesti kieltää pentua puremasta. Sitä ei saa kokonaan kitkettyä pois, ennen kun maitohampaat vaihtuvat pois.
Mutta sen pystyy suuntaamaan muualle kuin heiluviin puntteihin tai käsiin.

Tarjoa pennulle paljon erilaisia materiaaleja purtavaksi. Meidän pennun lemppari on kankainen lelu, mihin on piilotettu muovipullo sisään. Sitä se jäytää oikein onnellisena vieläkin.

Tässä mulla on toiveita, että ylimääräiset näykkimiset loppuvat, kun pennulta on jo osa etuhampaista irronnut ja sieltä kurkkii pysyviä hampaita. 7.5. pentu täyttää 4kk. olen ihmeissäni siitä, miten pian nuo hampaat alkoivat vaihtua.

No tämä ei sinua lohduta, mutta tuon meidän nuorimman koiran murrosikä loppui vasta 1,5 vuotiaana, siihen asti järsi kaikkea ja kaikkia, mitä vain hampaisiinsa sai, ihan kaiken. Ja vieläkin tykkää leikkiessä ja hellitellessä järsiä esim. käsiä, mutta tekee sen niin varoen, ettei jälkiä jää, silleen nuolemisen ohessa vähän järsii. Tavaroita ei enää syö.

Sinun täytyy vain määrätietoisesti kieltää pentua puremasta. Sitä ei saa kokonaan kitkettyä pois, ennen kun maitohampaat vaihtuvat pois.
Mutta sen pystyy suuntaamaan muualle kuin heiluviin puntteihin tai käsiin.

Tarjoa pennulle paljon erilaisia materiaaleja purtavaksi. Meidän pennun lemppari on kankainen lelu, mihin on piilotettu muovipullo sisään. Sitä se jäytää oikein onnellisena vieläkin.

Tässä mulla on toiveita, että ylimääräiset näykkimiset loppuvat, kun pennulta on jo osa etuhampaista irronnut ja sieltä kurkkii pysyviä hampaita. 7.5. pentu täyttää 4kk. olen ihmeissäni siitä, miten pian nuo hampaat alkoivat vaihtua.

Olen nyt alkanutkin kieltää pentua puremasta. Mutta se on samalla tavalla rasittavaa kuin pienen lapsen kanssa...sekunnin välien uudestaan ja uudestaan :) Mutta sitähän se on, kunnes pieni pää tajuaa mitä saa tehdä ja mitä ei.

Ja jos se pureminen loppuu vasta 1,5v iässä, niin ei se mitään :) Kunhan nyt joskus loppuu. Meillä pentu ei kyllä yritä purra muuta kuin vaatteita ja mattoja.

Meillä on huomenna 9 viikkoa täyttävä kultaisennoutajan pentu. Saimme sen 8-viikkoisena. Siitä asti se on ensinnäkin valvottanut minua aamukolmesta tai -neljästä. Se alkaa tuolloin vinkua ja vikistä ja viettää jo "normaalia" aamua. Alan olla sen vuoksi väsynyt ihan fyysisesti, ja sen takia on pinna kireällä.

Asia, joka rasittaa on se kun pentu on jatkuvasti roikkumassa housunlahkeessa, sukassa, varpaissa jne.jne. Luita sillä on, mutta silti se roikkuu vaatteissa. Lapset jo vähän karttavat pentua, koska se roikkuu heidänkin vaatteissa näykkien. On helpompi suhtautua asiaan, kun tietäisi koska on odotettavissa että tämä pikkupennun näykkiminen ja pureskelu loppuu... Eli milloin tavallisesti pentu on kasvanut vähän isommaksi jo, eikä tee sitä jatkuvasti rasittavuuteen saakka? Ainoat hetket, jolloin saa olla näykkimiseltä "rauhassa", on se kun pentu nukkuu.

JA kyllä, silittelemme, paijaamme, leikimme jnejne se kanssa :)

siis koiraparka on viikon ollut teillä ja te menetätte hermonne???jooo...
koira lopettaa puremisen kun te OPETATTE sille muuta tekemistä siksi aikaa kun puette....
mutta sanotaan että pureminen on pahimmillaan 16 vkoisena kun maitohampaat vaihtuvat pysyviin, sitten alkaa helpottamaan. OPETTAKAA pentua. lukekaa pentukirjoja niin opitte edes jotakin!

[QUOTE="juu";26172062]siis koiraparka on viikon ollut teillä ja te menetätte hermonne???jooo...
koira lopettaa puremisen kun te OPETATTE sille muuta tekemistä siksi aikaa kun puette....
mutta sanotaan että pureminen on pahimmillaan 16 vkoisena kun maitohampaat vaihtuvat pysyviin, sitten alkaa helpottamaan. OPETTAKAA pentua. lukekaa pentukirjoja niin opitte edes jotakin![/QUOTE]
Pennuissa on paljon eroja. Tämä meidän uusin pentu on vähiten ollut punteissa kiinni hampaineen. Meidän porokoira oli pentuna aivan hirveä! Meidän tytöllä oli kädet ihan verillä, kun se puri ihan tosissaan kiinni. Totta siinä välillä meni hermokin, kun tuntui, ettei omat lelut kiinnostaneet pätkääkään, kun piti vain perheen pienintä paimentaa ja raastaa kädet ja jalatkin rikki. :D Nykyään ovat ihan bestikset, vaikka alkuun näytti vähän siltä, ettei tuo porokoira sovellu perhekoiraksi ensinkään.

Tämänhetkinen pentu ei pure läheskään niin paljon, mutta puree kuitenkin. Kaiken lisäksi oli jotenkin hellempi suultaan jo tänne tultuaan. Liekö sitten se, kun oli viikon pitempään isossa koiralaumassa, missä ei muut koirat eivät sietäneet rajuja puremisleikkejä tjt.

No koirat nyt vaan välillä valvottaa ja ärsyttää yms. Mä oon viimeiset 5kk herännyt joka yö väh. kerran päästämään pikkukoiran pissalle kun ei vielä jaksa pidättää koko yötä.

Viime yönä valvoin 0200-0430 välisen ajan kun 13,5v koira söi eilen 1,5 savustettua sääriluuta ja otti vissiin vähän mahan päälle (ei mennyt vatsa sekaisin, vaan pikemminkin kovalle).

Edellinen pissaherätysralli oli 1,5v sitten kun edellinen pentu tuli taloon. Se kesti silloin 7kk ja sitten koira oli tarpeeksi kypsä pidättelemäään koko yön. Nyt kestää todennäköisesti huomattavasti pidempään kun kyseessä on pieni koira jotka tunnetusti kypsyvät hitaammin (onneksi tämä on jo "päiväkuiva").

Molemmat vimeisimmät pennut ovat opppineet olemaan purematta muutamassa viikossa.

Jaksamisia vaan, ei kannata jo viikossa menettää hermojaan koska jos sen asenteen ottaa niin tulee olemaan pitkä tie kaikella tapaa edessä.

Aina kun pentu puraisee tai näykkää jotakuta niin otat pentua poskivilloista kiinni, työnnät nenäs sen nenään ja sanot matalalla äänellä ei. jos ei auta niin kellautat sen selälleen ja työnnät nenäs sen nenään ja muriset.
Sun pitää NYT se opettaa se purematta oleminen tai se puree aina.

Kiellät vain kovasti ja käännät koiralle selän. Meillä loppui 7 kk iässä pureminen.

Meillä on 4kk lapinkoira ja puree meitäkin ja oon tehnyt juuri näin niin heti on lopettanut.Kun kuulen että se on rauhottunut niin käännyn ja kehun ja rapsutan..tuota teen vieläkin...ja moonta kertaa mutta pennun kanssa se vaan on alussa tälläistä toistoa ja täytyy vaan pitää mielessä että se on vasta pentu ja yrittää olla kärsivällinen.Maitohampaat vaihtuvat noin 5kk- 7kk:n aikana.

Minä vinkasin/ulvahdin niin kovalla äänellä, että oma koiranpentuni itsekkin pelästyi/hämmentyi. Tajusi kai että "sattuu ei saa", kun lopetti parin tuollaisen kerran jälkeen. Tai sitten tuuria.

Siskoni, koirankasvattaja joka kulkee paljon koulutuksissa kertoi ennen kuin pentu haettiin, että kannattaa hakea vasta viikolla 12, silloin emo opettanut pennulle,että ei purra saa. Ja jos koira puree, pitää puristaa kuonosta niin että koira kunnolla tuntee ja samalla ulvahtaa itse. Emo tekee saman että ottaa kuonosta kiinni kun opettaa niin.