Koska reiät korviin lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Earrings
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Mun tyttö sai korvikset 2½-vuotiaana.

Eskarilaisilla näkyi olevan jo monilla.

Hyvä ajankohta on silloin, kun vanhemmat sitä haluaa ja lapsikaan ei vastusta.

Ei, kyllä se on niin päin, että silloin kun lapsi sitä haluaa ja vanhemmatkaan ei vastusta!

Mun mielestä kanssa sitten, kun lapsi itse haluaa eikä vanhemmat vastusta.

Itse haluaisin laittaa jo nyt tytölle (ja pojallekin voisin yhden laittaa), mutta koska tyttö ei itse asiaa pyydä niin en viitsi laittaa. Eiväthän kaikki halua korviinsa reikiä ollenkaan ja siksi minusta vanhemilla ei ole oikeutta asiaa yksin päättää. Kaikilla ne reiät ei meinaan koskaan umpeudu!

Alkuperäinen kirjoittaja Sprite:
Tottakai vanhemmat tekee lopullisen päätöksen, mutta siinä onkin se juju, että vanhempien kuuluu ajatella lapsen parasta ja korvikset 2-vuotiaalle, tai pienemmälle, ei ole mikään välttämättömyys, vaan turha tulehdus- repeytymis- ym. riski.

Ei siinä paljoa vauvankaan parasta ajatella, kun sille laitetaan korvikset, joista se ei itse vielä ymmärrä mitään ja parhaassa tapauksessa reiät tulehtuu tai reikä repeää esim. nukkuessa (haroo itse kädellä, korvis jää lakanaan kiinni, onhan noita ollut), jne..

Mutta kukin tyylillään. Harmi, ettei ne vauvat pysty itse vaikuttamaan korviensa kohtaloon.

Eihän korvikset ole koskaan välttämättömyys, vaan aina ns. turhake.

Mitään tulehtumisia, repeytymisiä yms ei meillä oo ollut, tytöllä on ollut korvikset jo 4 vuoden ajan. Eikä oo ystävän lapsellakaan ollut, korut olleet nyt vuoden.

No teillä on käynyt tuuri.
Kaikilla muilla ei ole käynyt
:/

sitten kun osaa jo vähän itse huolehtia esim. putsauksesta jos sattuu vaikka tulehtumaan. Eli olisiko siinä koulun aloitusiässä suurinpiirtein. Ja tietysti olisi kiva että osaisi huolehtia myös korujen säilytyksestä...ettei olisi sitten aina niitä yksiparisia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja manipuloit tytön niitä myös haluamaan !

En manipuloinut, ihan itse hän näki joka aamu miten mä laitoin korvikset korviini (en nuku niiden kanssa) ja alkoi pyytämään itselleenkin "kolviksia".

En oo SUN lapselle koruja laittamassa, ollos huoleti...

Niin ja manipuloit tytön niitä myös haluamaan !

En manipuloinut, ihan itse hän näki joka aamu miten mä laitoin korvikset korviini (en nuku niiden kanssa) ja alkoi pyytämään itselleenkin "kolviksia".

En oo SUN lapselle koruja laittamassa, ollos huoleti...

No kyllä meilläkin 1,5-vuotias halusi laittaa ripsiväriä, kun oltiin lähdössä kyläilemään (näki kun mä laitoin).. Ja 2-vuotias halusi korvikset, kun näki kun mä laitoin.

Ei siinä silti ole mitään järkeä tehdä niinkun ne sanoo.

Mutta tosiaan, onneksi teillä kävi tuuri ettei mitään ongelmia tullut. Se ei silti tarkoita, ettei muille tule, tai että on ihan ok laittaa korvikset taaperolle, kun "ei niistä mitään ongelmia tule, ei naapurin lapsellekaan tullut".

No kyllä meilläkin 1,5-vuotias halusi laittaa ripsiväriä, kun oltiin lähdössä kyläilemään (näki kun mä laitoin).. Ja 2-vuotias halusi korvikset, kun näki kun mä laitoin.

Mutta tosiaan, onneksi teillä kävi tuuri ettei mitään ongelmia tullut. Se ei silti tarkoita, ettei muille tule, tai että on ihan ok laittaa korvikset taaperolle, kun "ei niistä mitään ongelmia tule, ei naapurin lapsellekaan tullut".

Kaikille ei tule ongelmia, ja joillekin tulee vaikka lapsi olisi rippikouluiässä kun saa korvikset.

Näistä ongelmista varoittelee vaan aina ne vanhemmat, joiden pikkulapsilla EI ole korviksia, ja vieläpä sellaiseen sävyyn että "tulette vielä näkemään...".

Yrittäkää nyt päättää, kumpaa pitää seurata; vanhemman tahtoa vai lapsen tahtoa :D. Ekana korvikset voi laittaa silloin kun lapsi haluaa ja vanhempikaan ei vastusta, seuraavaksi ei olekaan järkeä tehdä kuten lapsi haluaa....niin se mielipide muuttuu :D

Kaikille ei tule ongelmia, ja joillekin tulee vaikka lapsi olisi rippikouluiässä kun saa korvikset.

Näistä ongelmista varoittelee vaan aina ne vanhemmat, joiden pikkulapsilla EI ole korviksia, ja vieläpä sellaiseen sävyyn että "tulette vielä näkemään...".

Yrittäkää nyt päättää, kumpaa pitää seurata; vanhemman tahtoa vai lapsen tahtoa :D. Ekana korvikset voi laittaa silloin kun lapsi haluaa ja vanhempikaan ei vastusta, seuraavaksi ei olekaan järkeä tehdä kuten lapsi haluaa....niin se mielipide muuttuu :D

2,5 vuotiaan tahto ei ole vielä oikein hallinnassa...

Mulle laitettiin 7-vuotiaana. En muista halusinko itse, tuskinpa, en vain älynnyt vastustaa... Nyt aikuisena en ole pitänyt varmaan 15 vuoteen korviksia. Turhakkeet.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:

Mut hei, jos lapsi on jo vuoden halunnut niitä. Se on ihan eri asia. :laugh:

Kyseinen lapsi on nyt 6½ v ja edelleen tykkää niistä korviksistaan, ei oo koskaan sanonut ettei halua niitä pitää.

Ja kuten sanottua; meillä päättää vanhemmat. Meidän tahto oli taatusti jo hallinnassa.

Kiitoksia vastauksistanne!

Taidan pysyä alkuperäisessä kannassani: tytölle laitetaan korvikset vasta kouluikäisenä ja sitten kun alkaa ihan oikeasti haluamaan korviksia. Nythän se on vielä sellaista hetkittäistä haluamista - miksei mulla ole korviksia (kun äidilläkin on) ja miksei meillä ole koiraa (kun "Maijalla" on) jne.

Kyllä täältä sitten löytyy apu kaikkeen ja vastaus joka kysymykseen! :flower:

Kyseinen lapsi on nyt 6½ v ja edelleen tykkää niistä korviksistaan, ei oo koskaan sanonut ettei halua niitä pitää.

Ja kuten sanottua; meillä päättää vanhemmat. Meidän tahto oli taatusti jo hallinnassa.

Sulla Kowalski löytyy aina selitykset! Mutta kuitenkin ne kovin vaihtelee erinäisissä asioissa. Vähän niinku ristiriitasta. Varsinkin kun asiat koskeekin omaa napaa!

Sulla Kowalski löytyy aina selitykset! Mutta kuitenkin ne kovin vaihtelee erinäisissä asioissa. Vähän niinku ristiriitasta. Varsinkin kun asiat koskeekin omaa napaa!

Miten mun selitykset muka vaihtelee tässäkin asiassa?

Aina oon sanonut että me vanhemmat haluttiin korvikset lapselle, lapsi halusi korvikset itselleen, ja sitten ne korut laitettiin. Siinä se. Ei ongelmaa - meille. Aika ajoin suuri ongelma muille, joille asia ei mitenkään edes kuulu.

Meillä tytölle laitettiin korvikset 3-v lahjaksi, itse olisi halunnut kielikorun ja napakorunkin, mutta tyydyttiin ihan vaan korviksiin :D Ongelmia ei ole ollut, aloituskorvikset olivat muoviset. Innoissaaan oli, kun sinne mentiin niitä laittamaan. Eka reikä kun oli läpi niin itki hetken mietittiin jo, että laitetaanko toista samaan aikaan, mutta sitten lyhyen itkun jälkeen sanoi no niin äiti laitetaan se toinenkin.

Tyttö sai 5v synttärinä. Itse halusi ja lävistysliikkeessä laitatettiin(oli muuten päheet lävistysrenkaat, ei mtn nappeja) Kuopus on nyt reilu 3v ja tahtois kanssa, mutta pari vuotta saa vielä odotella.

Ja ette kai kaikki pienen lapsen rei'ittäneet ole ampumalla antanut niitä laittaa :o Niinno, kai olette kun ei muualla suostuta niitä lapsille laittamaan... ampumalla ei pitäis tehdä KELLEKÄÄN

Yhteistyössä