KOTIÄIDIT JA TYÖÄIDIT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Paljonko miehesi tienaa eli paljon teillä on kuukaudessa rahaa käytössä?

Me ollaan tavallinen duunariperhe ja minä monen lapsen kanssa kotona ollut jo muutaman vuoden. Ihan hyvin tullaan toimeen vaikka asuntolainaa on ja miehellä ei ole mitkään ylisuuret tulot, lisänä lapsilisät ja kotihoidontuki.

Olen ihmetellyt kun jotkuu mammat lähtee töihin, kun rahat ei riitä, että millasia rahoja ihmiset saa kun on kotona tai töissä.

Ja HUOM! Tämä ei ole riitaketju jossa syyllistetään äitejä jotka on menneet töihin rahan tai muun vuoksi!!!

minä käyn töissä ja olen erittäin tyytyväinen siihen, että 2v sitten laitoin lapset hoitoon ja lähdin itse töihin, vaikka olivat pieniä. Kyllä täällä pääkaupunkiseudulla eläminen yhden palkalla oli täysin sietämätöntä kun kuitenkin tarvittiin kaksi autoa, asunnot kalliita ja työmatkat pitkiä jne.

Eihän ne tulot merkitse yksinään mitään.
Menothan ne tärkeimmät on kun on asuntolainaa (mahdollisesti 20v-28v maksuajalla), mahdollisesti vielä auto- ja opintolainaa, vuokrat, vastikkeet yms yms yms.
Ruokamenot, muut laskut.

Tulojani tai miehen tuloja en kommentoi.

Minä olen kotona kohta 1v tyttömme kanssa (esikoinen) ja aion olla 2,5-3v. Miehen tulot netto 2200e/kk+työsuhdeauto. Mulla kotihoidontuki+kuntalisä+lapsilisä yhteensä noin 530e/kk. Ihan ok pärjätään vaikka asuntolainaa maksettavana. Olen pidempäänkin kotona jos saadaan kovasti toivottu toinen lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
minä käyn töissä ja olen erittäin tyytyväinen siihen, että 2v sitten laitoin lapset hoitoon ja lähdin itse töihin, vaikka olivat pieniä.

Tätähän en kysynyt. Kiva jos töissä viihdyt.

jos te tulette toimeen niin se ei tarkoita, että kaikki tulevat toimeen. On erillaisia elämäntilanteita, lainoja, vaatimuksia elämän suhteen jne.

mies kanssa ihan tavisduunari, ei tod. mikään huippupalkka.. mie pienellä äippärahalla, ja meinaan jäädä kotihoidontuelle ens vuoden alusta.. asuntolainaa on, autolainaa on, ja tiukilla välillä ollaan, eikä ylimääräseen yleensä oo rahaa... Mutta näin olen halunnut ja muuhun en vaihtais :)

Mies tienaa hyvin, mutta aion silti mennä töihin äitiysloman päätyttyä. Kotihoidontuella en makselisi asuntolainaa,vastiketta + muita kuluja. Olen sellainen, että en tykkää elää kenenkään "siivellä", vaan haluan tienata omat rahani. Mun rahat on mun, miehen rahat yhteiset :laugh:

Mies töissä ja minä kotona. NETTOna mies tienaa n. 1600e/kk ja sitten mun kotihoidontuki ja lapsilisät. tulot on suunnilleen yhteensä nettona jotain 2300e, ehkä vähän reilu. Asuntolainaan ja asunnon kustannuksiin hupenee jo tuloista vajaa puolet, mutta eletään. Ylimääräiseen ei meilläkään ei ole varaa, mutta tämä on tietoinen päätös ja hyvä meille.

Meillä mies on ylempi toimihenkilö ja palkka ihan kohtuullinen. Mulla on peruskotihoidontuki, eikä mitään lisiä. Lapsilisät käytän tällä hetkellä lisäksi, kun ennen ne meni säästöön.

Eikä meinaa millään riittää rahat, lähes joka kuukausi joudutaan ottamaan säästöstä rahaa elämiseen.

Minä ja mies molemmat töissä, tienataan yhteensä n. 3700e. En tee täyttä työaikaa vaan 30 h/vko. Ihan hyvin pärjätään vaikka ainahan sitä rahaa vois lisääkin tulla. Meillä asumismenot n.800 kuussa.

minä käyn töissä ja olen erittäin tyytyväinen siihen, että 2v sitten laitoin lapset hoitoon ja lähdin itse töihin, vaikka olivat pieniä. Kyllä täällä pääkaupunkiseudulla eläminen yhden palkalla oli täysin sietämätöntä kun kuitenkin tarvittiin kaksi autoa, asunnot kalliita ja työmatkat pitkiä jne.

ai, ei meillä ainakaan kyllä.
nyt tosin olen itekin töissä kun nuorin täytti 3.

Tuohon yhteen kommentiin lisäisin etten itse koe eläväni "siivellä". Meillä rahat on olleet aina yhteiset ja koen tekeväni oman osuuteni hoitamalla lastamme kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
minä käyn töissä ja olen erittäin tyytyväinen siihen, että 2v sitten laitoin lapset hoitoon ja lähdin itse töihin, vaikka olivat pieniä.

Tätähän en kysynyt. Kiva jos töissä viihdyt.

Mutta ethän sä itsekään vastannut kysymykseesi, miksi muiden tähän ketjuun kirjoittavien pitäisi?

Mies tienaa 2600?/kk. Ja minä yhtä paljon, mun osuus perheen tuloista on siis tasan 50%.

Kumpikin lapsi on aikanaan mennyt 1,5-vuotiaana hoitoon. Kuopuskin on nyt 3v. eli en enää voisi ollakaan hoitovapaalla.

no jos mun miniä tienaa muutaman satasen kuussa kun on kotona lapsen kanssa, ja jos pääsee töihin, niin tienaa vähintään tonnin tuohon muutaman satasen lisäksi. eli kyllä se lmeidän nuorella parilla ainakin kannattaa. kun on asuntolainakin maksettava ja autokin on pakko vaihtaa

Meillä molemmat töissä tällä hetkellä. Yötyö ja lisät vähän vaihtelee, mies tienaa kuussa jonkun 1800? käteen ja itse saman tai vähän vähemmän. Sitten on päälle jonkin verran vanhempainpäivärahoja (asutaan ruotsissa, teen 75% työaikaa ja siis 25% "kotiäitinä" ), esikoisen hoitotuki ja kohta kuopuksenkin sekä lapsilisät.

Oltaisiin varmasti pärjätty taloudellisesti pidempäänkin lasten kotihoidolla, varsinkin kun viimeiset 1,5v mies opiskeli ja sai käteen varmaan saman mitä olisi saanut koti-isinä. Kuitenkin muut syyt ajoivat töihin/opintoihin. Vaikkei tätä siis kysyttykään.

Mitäs mun miehen tulot tähän liittyy :) Meillä on kyllä ihan erilliset rahat, lainat ja silleen. Mies tienaa saman mitä minä. Myöskään mies ei jäänyt koti-isäksi ansiosidonnaisten loputtua, oli kuitenkin hetken koti-isänä. Toki hänelle olisin sen suonut, jos olisi halunnut.

Sanotaanko näin, että kotihoidontuella ei olisi edes oman asuntolainani korkojakaan maksanut. Maksettava summa oli noin 800-900e kuukaudessa lyhennyksen kanssa. Toki ukon rahoilla olisi muuten elänyt. Mutta eivät ne syyt ole toki kokonaan rahassa.

Kiitoksia vastanneille. Nonnii, mun mielestä aina ei tarvihe perustella töihin menoa rahallisin perustein vaan voi reilusti mennä töihin työn vuoksi vaikka lapset onkin pieniä. Tuntuu että rahan kun töihin paluussa mainitsee niin olisi jotenkin hyväksytympää kun muuten vaan menevät. Syynsä kullakin...

Yhteistyössä