Kotiäidit jotka olisi töissä päiväkodissa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja persaukinen kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

persaukinen kotiäiti

Vieras
Mietin tässä töihinpaluuta, mutta ei paljon nappaa. Haluaisin tietää kuinka moni töissä käyvä äiti, joka tekee päiväkodissa lastenhoitajan hommia, sanoo että se kannattaa... taloudellisesti siis.

Itse olen lh. ja laskeskelin tuossa että ei voi taas olla totta. Kotona olen ollut nyt putkeen kohta neljä vuotta ja mietin paljon palkka on sinä aikana noussut. Ynnäsinpä tuossa että eipä paljon vai jääköhän jopa miinuksen puolelle siitä kun kotiin jäin. Nuo päivähoitomaksut kun nousi noin paljon.

Paljon siis teillä jotka olette päiväkodissa lastenhoitajana töissä jää kuukaudessa verojen jälkeen käteen? Tuntuu että jos omasta palkasta vähentäisi nuo lasten hoitomaksut ei omalle työlle jäisi paljon hintaa. =/ epäreilua =( ja mies sanoo että kannattaisko mennä jo takas töihin. ei musta.

Mietin olenko laskenut ihan väärin???? hoitomaksut meillä olisi 443?

Tää menee nyt ohi, mutta sitä olen joskus pohtinut, että ovatko kaikki pk:n tädit pitkään lasten kanssa kotona? Aattelin vaan et jos palaa nopeesti töihin, niin eikö tunnu hassulta hoitaa toisten lapsia...

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Tää menee nyt ohi, mutta sitä olen joskus pohtinut, että ovatko kaikki pk:n tädit pitkään lasten kanssa kotona? Aattelin vaan et jos palaa nopeesti töihin, niin eikö tunnu hassulta hoitaa toisten lapsia...

ei varmaan kaikki, mut luulen et suurin osa on kotona sinne 3v asti. Tietäen millaista on päiväkodin arki. Nuo pikkuiset kun tuppaa jäämään siellä jalkoihin ja ei mielestäni saa tarpeeksi syliä... kädet ei siellä yksinkertaisesti riitä. Siksi haluan olla omani kanssa kotona, vaikka taloudellisesti on tiukkaa... mutta eipä tilanne pahemmin helpottaisi, (omien laskujeni mukaan) vaikka töihin palaisinkin. Toivon että olen laskenut jotain totaalisesti väärin... siksi haluaisin tietää summia joita ihmisillä jää palkasta käteen...

Itse olen pk:ssa töissä vuoropäiväkodissa. Äitiysloma loppuu Tammikuussa mutta olen jo ilmoitytannut että vasta ensi syksynä palaan töihin jos silloinkaan.
Meillä olisi silloin 3 päiväkoti ikäistä lasta ja olemme kyllä laskeneet että ei kannata mennä töihin sillä miinukselle mennään ja kovaa kun lasketaan hoitomaksut ja matkakustannukset. Oma auto on minulla pakko olla ihan työaikoijen takia ja siksi kun duuni on toisella paikka kunnalla.
Omasta palkasta jää lisineen käteen noin 1600-1900 riippuu siis vuoroista ja siitä onko töitä vkl:na.

Niin tohon toiseen kommentiin vaan sen verran että ei ne asuntolainet esimerkiksi itekseen tuu maksettua.

Olen pk-hoitaja ja tuntuu se ajatuksena pöllöltä hoitaa muiden lapsia +maksaa oman lapsen hoidosta. Ainakin 2v olen kotona keinolla millä hyvänsä, 3vjälkeen vois jo harkita töihin paluuta kun en kuitenkaan halua olla kotona vuositolkulla.
Mutta näkee sitten kestääkö pää ja talous sen 3v...

En voi kaikkien pk: tätien puolesta vastata, mutta omastani kyllä. Olen siis sosionomi ja ollut päiväkodissa töissä ennen kotiin jäämistä ja juuri mainitsemastasi syystä olen ollut pitkään kotona. Enkä hetkeen aio mennä töihin, mieluummin olen näiden kahden kanssa kuin 22 kanssa :D

Yksikään mun tuntemista lastentarhanopettajista, opettajista, lastenhoitajista tai lastensuojelussa työskentelevistä (lastenkodit) ei ole hoitanut omia lapsiaan kotona yli 1-vuotiaaksi :D

olen kanssa pk:täti...ajatus oli ehkä mennä ensi syksynä töihin,kun neiti 1,5-wee...saas nähdä raaskiiko mennä sitten kuitenkaan.ensimmäisen kanssa olin kotona neljä vuotta.Tammikuussa aloitan varmaankin keikkailun seurella muutaman kerran kk,kun mummi lupasi viettää aikaa pikkuisen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Yksikään mun tuntemista lastentarhanopettajista, opettajista, lastenhoitajista tai lastensuojelussa työskentelevistä (lastenkodit) ei ole hoitanut omia lapsiaan kotona yli 1-vuotiaaksi :D

No ehkä pk ei olekaan sitten niin kamala paikka :) Ei lapsille eikä tädeille.

Mun lto tuttu on ollut kotona 9v, jokasen muksun hoitanut ja kahden vuoden perästä lähtee kuopus kouluun. On siinä kotiäitiyttä piisannut. Juuri siksi kun ajattelee sen olevan hölmöä että maksaa muille omista ja hoitaa vieraita.

Alkuperäinen kirjoittaja täti:
olen pk:ssa töissä,lähihoitaja,käteen jää verojen jälkeen vähän alle 1300e.

Kiva tietää, eli tuosta kun vähentää tuon päivähoitomaksun 1300?-443?= 857? ja vielä bussilippu 119,30?= käteen jäävä summa 737,70?. Eipä paljon nappaa palata töihin tuolla summalla. Kotona ollessa saan kotihoidontukea 375,20?+kuntalisä vielä toistaiseksi 250? yht.625,20? tästä summasta tosin menee vielä vero, jota en nyt muista. Käteen jää jotakuinkin 550??

Palaisiko joku muu töihin vastaavassa tilanteessa... mies hiillostaa päälle et töihin pitäis palailla... mut käteen jää enemmän vain n.185?. Mielipiteitä kaipaan. =(

Mutta työhän sekin on,josta ansaitsee rahaa?kotihoidontuki kuitenkin tosi pieni verrattuna palkkaan.tuli mieleen,että eräässä päiväkodissa ollessani pienten ryhmässä olevat hoitajat sanoivat,että lapsilla on helpoin aloittaa päiväkoti alle 2-vuotiaana.en tiedä pitääkö paikkansa.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm..:
Mutta työhän sekin on,josta ansaitsee rahaa?kotihoidontuki kuitenkin tosi pieni verrattuna palkkaan.tuli mieleen,että eräässä päiväkodissa ollessani pienten ryhmässä olevat hoitajat sanoivat,että lapsilla on helpoin aloittaa päiväkoti alle 2-vuotiaana.en tiedä pitääkö paikkansa.

Eipä tuolla lastenhoitajana töitä tehden pahemmin ansaitse. Minun mielestäni siis... kun nuo pakolliset kuukausittain tulevat menot vähentää. =/

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

No ehkä pk ei olekaan sitten niin kamala paikka :) Ei lapsille eikä tädeille.

Niinpä. Jos olisi, niin ei kai joka ikinen mun alalla työskentelevistä ystävistä/tutuista olisi laittanut omia lapsiaan nimenomaan päiväkotiin eikä pph:lle :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
totta sekin,mutta tuskin ne palkat kovinkaan paljoa parissa vuodessa muuttuu...tiesitkö että keikkatyötä voi tehdä vaikka on kotihoidontuella?

Juu... siinä vain pikku ongelma. Mihin laittais lapset hoitoon, kun omatkin vanhemmat on työelämässä, heille ei siis lapsia vois tunkee. Mielelläni tekisin töitä esim.viikonloppuisin/iltaisin mutta eipä keikkalaisille niitä pahemmin ole tarjolla.

olen lastenhoitajana pk:ssa ja käteen jää reilut 1500? (pieni veroprosentti) ja lapseni aloitti päivähoidon vähän alle 2-vuotiaana. Eihän tuolla alalla työtä tekemällä rikastumaan pääse. Aika monta äitiä meiänkin päiväkodissa hoitaa muitten lapsia :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olen lastenhoitajana pk:ssa ja käteen jää reilut 1500? (pieni veroprosentti) ja lapseni aloitti päivähoidon vähän alle 2-vuotiaana. Eihän tuolla alalla työtä tekemällä rikastumaan pääse. Aika monta äitiä meiänkin päiväkodissa hoitaa muitten lapsia :)

Oletko vuoropäiväkodissa töissä? Riittääkö veroprosenttisi vai saatko mätkyjä... tuo summa olis ihan kiva käteen. Paljon veroprosenttisi on? Vai onko sinulla mahd.ikälisiä?

Eräällä tuttavaperheellä oli sama ongelma: äidin töihinmeno olisi vienyt enempi rahaa kuin hän olisi saanut palkkaa. Ratkaisivat asian niin, että ao. äiti ryhtyi perhepäivähoitajaksi. Hoitaa nyt omien muksujen lisäksi paria muutakin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kiva tietää, eli tuosta kun vähentää tuon päivähoitomaksun 1300?-443?= 857? ja vielä bussilippu 119,30?= käteen jäävä summa 737,70?. Eipä paljon nappaa palata töihin tuolla summalla. Kotona ollessa saan kotihoidontukea 375,20?+kuntalisä vielä toistaiseksi 250? yht.625,20? tästä summasta tosin menee vielä vero, jota en nyt muista. Käteen jää jotakuinkin 550??

Palaisiko joku muu töihin vastaavassa tilanteessa... mies hiillostaa päälle et töihin pitäis palailla... mut käteen jää enemmän vain n.185?. Mielipiteitä kaipaan. =(

Vertaile aina bruttopalkan perusteella. Ihmisten veroprosentit on aikas erilaisia. Mistä laskit tuon hoitomaksun hinnan jos et tiennyt palkkaasi??

Alkuperäinen kirjoittaja miuku:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Vertaile aina bruttopalkan perusteella. Ihmisten veroprosentit on aikas erilaisia. Mistä laskit tuon hoitomaksun hinnan jos et tiennyt palkkaasi??

tiesin palkan suunnilleen, mutta en sitä paljon nykyään menee veroa. verokevennykset jne...

ootko miettinyt jos alkaisit pph.ksi?
Juu mä laskeskelin silloin kans että päivätöihin ei kannata palata, kun tulee täydet maksut.
Nyt teen vuorotytötä lastenkodissa, palkka parempi kun on lisät ja hoitomaksut pienemmät kun menee vaan 14 päivästä!

Yhteistyössä