Kotiäidit jotka olisi töissä päiväkodissa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja persaukinen kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja persaukinen kotiäiti:
Mietin tässä töihinpaluuta, mutta ei paljon nappaa. Haluaisin tietää kuinka moni töissä käyvä äiti, joka tekee päiväkodissa lastenhoitajan hommia, sanoo että se kannattaa... taloudellisesti siis.

Itse olen lh. ja laskeskelin tuossa että ei voi taas olla totta. Kotona olen ollut nyt putkeen kohta neljä vuotta ja mietin paljon palkka on sinä aikana noussut. Ynnäsinpä tuossa että eipä paljon vai jääköhän jopa miinuksen puolelle siitä kun kotiin jäin. Nuo päivähoitomaksut kun nousi noin paljon.

Paljon siis teillä jotka olette päiväkodissa lastenhoitajana töissä jää kuukaudessa verojen jälkeen käteen? Tuntuu että jos omasta palkasta vähentäisi nuo lasten hoitomaksut ei omalle työlle jäisi paljon hintaa. =/ epäreilua =( ja mies sanoo että kannattaisko mennä jo takas töihin. ei musta.

Mietin olenko laskenut ihan väärin???? hoitomaksut meillä olisi 443?

Itse palasin juuri elokuussa töihin 4v kotona olon jälkeen. Päivähoitomaksut meillä on maksimin ja käteen jää verojen ja hoitomaksujen jälkeen n. 1000e. Peruspalkka mulla reilut 1700e/kk.

Kyllä on kannattanut oman pään kannalta töihin paluu! Vaikka täissä olen pienten puolella ja ryhmässä 16 lasta ja päivän rankkoja, jaksaa iltaisin omien kanssa olla apremmin. Vaikka lapsilla kiukkua niin ei hermot mene. Aamuvuorojen jälkeen on mukavasti aikaa olla lasten kanssa (pääsen 13.30), tosin iltavuoron jälkeen kotona ollaan vasta klo 18 ja ilta menikin siinä..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja täti:
olen pk:ssa töissä,lähihoitaja,käteen jää verojen jälkeen vähän alle 1300e.

Kiva tietää, eli tuosta kun vähentää tuon päivähoitomaksun 1300?-443?= 857? ja vielä bussilippu 119,30?= käteen jäävä summa 737,70?. Eipä paljon nappaa palata töihin tuolla summalla. Kotona ollessa saan kotihoidontukea 375,20?+kuntalisä vielä toistaiseksi 250? yht.625,20? tästä summasta tosin menee vielä vero, jota en nyt muista. Käteen jää jotakuinkin 550??

Palaisiko joku muu töihin vastaavassa tilanteessa... mies hiillostaa päälle et töihin pitäis palailla... mut käteen jää enemmän vain n.185?. Mielipiteitä kaipaan. =(

Minä siis palasin juuri vastaavasta tilahteesta töihin. Tosin nuorempi täytti 2v ja kuntalisä tippui, joten sain kh.tukea käteen 430e.

Noilla tosiasioilla mitä kerrot, jäisin vielä tekemään sitä tärkeää lastenhoitotyötä kotiin. Olethan kyllä ollut jo pitkään kotona. Jossain työssä olisi ehkä vaara, että putoaa vähän kelkasta. Mutta tuolla alalla kuitenkaan töissä ei tule niin paljon muutoksia yms.

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Tää menee nyt ohi, mutta sitä olen joskus pohtinut, että ovatko kaikki pk:n tädit pitkään lasten kanssa kotona? Aattelin vaan et jos palaa nopeesti töihin, niin eikö tunnu hassulta hoitaa toisten lapsia...

Tuntuu hassulta, mutta siitä saa enemmän rahaa kuin omien hoitamisesta kotona=epäreilua, mutta joskus pakko rahan vuoksi mennä töihin.
Itse en aikanaan opiskellessa ajatellutkaan että mitä sit kun on omia lapsia ja mies mulle sitten esikoisen syntymän jälkeen tokaisi, että eikö olisi outoa mennä töihin... Silloin mietin sitä paljon.
(Omat menneet pph:lle 2 ja 4 vuotiaina ja nyt olen kotona vauvan 9kk ja 5vuotiaan kanssa. Nuorin menee hoitoon ehkä kun on 3vee...)

Alkuperäinen kirjoittaja täti:
olen pk:ssa töissä,lähihoitaja,käteen jää verojen jälkeen vähän alle 1300e.

Kiva tietää, eli tuosta kun vähentää tuon päivähoitomaksun 1300?-443?= 857? ja vielä bussilippu 119,30?= käteen jäävä summa 737,70?. Eipä paljon nappaa palata töihin tuolla summalla. Kotona ollessa saan kotihoidontukea 375,20?+kuntalisä vielä toistaiseksi 250? yht.625,20? tästä summasta tosin menee vielä vero, jota en nyt muista. Käteen jää jotakuinkin 550??

Palaisiko joku muu töihin vastaavassa tilanteessa... mies hiillostaa päälle et töihin pitäis palailla... mut käteen jää enemmän vain n.185?. Mielipiteitä kaipaan. =(

en palaisi...tuon summan todennäköisesti pystyisi säästämään menoista.....ei siinä jää paljon omalle työlle palkkaa.... jos voisi tehdä sitten työtä myös kotona omien lasten kanssa

Mä teen paria yötä viikossa töitä ja lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa.
Moni multa kysyy, että koska meinaat mennä "kunnolla töihin" tai alat taas tekeen jatkuvasti kolmivuorotyötä...
Mutta mä olen myös laskenut, että mun ei kannata lähteä päiväkotiin töihin tekemään 5 aamua viikossa ja viemään kuopusta hoitoon. Kannattavampaa rahallisesti on tehdä vähän töitä ja hoitaa lapsi kotona. Rahallisesti tosiaan ei kannata ja paljon mielekkäämpää tällänen järjestely on! :D

*muoks, niin tässä elämäntilassa tuo kolmivuorotyö houkuttais vielä vähempi, joten ainoa vaihtoehto mulla ois mennä pk:hon. (Mies kaukana töissä, joten lasten hoidon kannalta mahdottomuus tuo 3-vuorotyö )

Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Moni multa kysyy, että koska meinaat mennä "kunnolla töihin" tai alat taas tekeen jatkuvasti kolmivuorotyötä...
Mutta mä olen myös laskenut, että mun ei kannata lähteä päiväkotiin töihin tekemään 5 aamua viikossa ja viemään kuopusta hoitoon. Kannattavampaa rahallisesti on tehdä vähän töitä ja hoitaa lapsi kotona. Rahallisesti tosiaan ei kannata ja paljon mielekkäämpää tällänen järjestely on! :D

*muoks, niin tässä elämäntilassa tuo kolmivuorotyö houkuttais vielä vähempi, joten ainoa vaihtoehto mulla ois mennä pk:hon. (Mies kaukana töissä, joten lasten hoidon kannalta mahdottomuus tuo 3-vuorotyö )

millä alalla teet töitä? Itsekkin tekisin mielelläni töitä esim. viikonloppuisin, mutta eipä ole lastenhoitopuolelta löytynyt.

Olen lh, ja käteen jää vähän reilu 1200e/kk. Päiväkoti on auki klo 6-17 eli työajat ihan ok, mut todella usein on sitten illalla palavereja ja koulutuksia (kerran viikossa viittomat 2h, kerran kuukaudessa suunnittelupalaveri 1,5h jne) ja noita ei saa rahana vaan tunti tunnista joskus hiljaisena aikan kun mahdollista jos normaalia vähemmän lapsia.

Kuopus on nyt reilun vuoden ja olen kotona toistaiseksi. Työ ylisuurissa lapsiryhmissä ei hirveästi innosta, eikä liioin oman lapsen laittaminen ylisuureen lapsiryhmään. Talouspuoli on sitten asia erikseen, toistaiseksi kuitenkin pärjäämme näin. Tiedän, että useimmat tuntemani äitikollegat kipuilevat saman asian kanssa ja päätökset aikaisesta töihinpaluusta tehdään usein raskain mielin pakkoraossa.

Alkuperäinen kirjoittaja lastenhoitajana:
Olen lh, ja käteen jää vähän reilu 1200e/kk. Päiväkoti on auki klo 6-17 eli työajat ihan ok, mut todella usein on sitten illalla palavereja ja koulutuksia (kerran viikossa viittomat 2h, kerran kuukaudessa suunnittelupalaveri 1,5h jne) ja noita ei saa rahana vaan tunti tunnista joskus hiljaisena aikan kun mahdollista jos normaalia vähemmän lapsia.

Niin tämä on taas näitä laittomia todellisuuksia päiväkodin arjesta. Tunti tunnista.... KYLLÄ pitäisi tulla tunneissakin lisää noista illoista... ihan niinkuin maksettaessa rahanakin. Päiväkodin työntekijät on liian kilttejä p.kele.

Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:

millä alalla teet töitä? Itsekkin tekisin mielelläni töitä esim. viikonloppuisin, mutta eipä ole lastenhoitopuolelta löytynyt.
Lh olen, joten hoitoalalla. :)

mähän oon sit pirun fiksu ku pukkasin lapset päiväkotiin nollamaksuluokalla, painelin itte opiskelemaan (käteen jää saman verran ku jäis lokakuun jälkeen kotihoidontukea) ja valmistun parhaiksi kun esikoinen alottaa koulun B) noin niinku päivähoitomaksullisesti ajatellen, olen nero :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olen lastenhoitajana pk:ssa ja käteen jää reilut 1500? (pieni veroprosentti) ja lapseni aloitti päivähoidon vähän alle 2-vuotiaana. Eihän tuolla alalla työtä tekemällä rikastumaan pääse. Aika monta äitiä meiänkin päiväkodissa hoitaa muitten lapsia :)

Oletko vuoropäiväkodissa töissä? Riittääkö veroprosenttisi vai saatko mätkyjä... tuo summa olis ihan kiva käteen. Paljon veroprosenttisi on? Vai onko sinulla mahd.ikälisiä?

Olen ihan tavallisessa kaupungin päiväkodissa (7-17) töissä. Ei ole ikälisiä ja veroprosentti on alhainen asuntolainan takia.

Mietin tässä töihinpaluuta, mutta ei paljon nappaa. Haluaisin tietää kuinka moni töissä käyvä äiti, joka tekee päiväkodissa lastenhoitajan hommia, sanoo että se kannattaa... taloudellisesti siis.

Itse olen lh. ja laskeskelin tuossa että ei voi taas olla totta. Kotona olen ollut nyt putkeen kohta neljä vuotta ja mietin paljon palkka on sinä aikana noussut. Ynnäsinpä tuossa että eipä paljon vai jääköhän jopa miinuksen puolelle siitä kun kotiin jäin. Nuo päivähoitomaksut kun nousi noin paljon.

Paljon siis teillä jotka olette päiväkodissa lastenhoitajana töissä jää kuukaudessa verojen jälkeen käteen? Tuntuu että jos omasta palkasta vähentäisi nuo lasten hoitomaksut ei omalle työlle jäisi paljon hintaa. =/ epäreilua =( ja mies sanoo että kannattaisko mennä jo takas töihin. ei musta.

Mikset ala perhepäivähoitajaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja miisku:
ootko miettinyt jos alkaisit pph.ksi?
Juu mä laskeskelin silloin kans että päivätöihin ei kannata palata, kun tulee täydet maksut.
Nyt teen vuorotytötä lastenkodissa, palkka parempi kun on lisät ja hoitomaksut pienemmät kun menee vaan 14 päivästä!

Minä tein juuri tämän että hoidin kotona kotihoidontukiajan yhteensä noin 5 vuotta siinä sitten oli vuoden sairaslomakin välissä joka ei kuulunut käsikirjoitukseen. Nyt olen päivähoito ryhmiksessä ja maksan vain yhdestä osa-aika maksua ( 10 pv /kk) eli jää ny jotain käteenkin ja lasten ei tarvinnu olla pienenä vieraan hoidossa.

Lastenhoitajan palkka on 1675? bruttona ainakin täällä pohjanmaalla, siitä pystyt laskemaan www.vero.fi sivuilla mikä sulle tulis veroprosentiksi niin teidät sitten mitä sulle jäis käteen.

Tuo omien lasten hoitoon vieminen ja toisten lasten hoitaminen on kyllä niin paljon muakin mietityttänyt asia. Ja itse jaksan omien kiukuttelua kyllä huonommin kun päivän oon ollu samanikäisten kiukuttelijoiden kanssa ja se on musta väärin omia lapsia kohtaan... Nyt sitten oonkin lähdössä tekemään sosiaalialalle töitä aikuisten pariin ja oon ajatellut että voi olla ihan hyväkin meidän perheelle niin kauan kun lapset on pieniä (nuorin meillä nyt 3v.)...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mikset ala perhepäivähoitajaksi?

Käteen jäävä osuus siitä että on joka päivä / koko päivän kiinni hoitolapsissa... ei siis voi mennä omien kanssa minne lystää. Itsellä kun on kaksi lasta (pian kolme) Niin en voisi ottaa kuin kaksi kok. ja yhden puolipäiväisen, niin ei ei ei... eipä siitä paljon enempää jäisi käteen kun nytkään... Noista maksuista kun vähennät ruoat, tarvikkeet, säästät omat lomat jne. Arvostan työkokemustani / ammattitaitoani sen verran että haluan siitä myös asianmukaisen korvauksen. Jos pph palkkaus nousisi voisin harkita uudestaan. Tämä vain minun mielipide

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Tää menee nyt ohi, mutta sitä olen joskus pohtinut, että ovatko kaikki pk:n tädit pitkään lasten kanssa kotona? Aattelin vaan et jos palaa nopeesti töihin, niin eikö tunnu hassulta hoitaa toisten lapsia...

Ei tunnu hassulta hoitaa toisten lapsia. Vien lapseni joka aamu päiväkotiin hoitoon ja itse menen sitten töihin toiseen päiväkotiin. Miksi tuntuisi hassulta?? Jokseenkin en jotain tuossa ymmärrä. RAHAN VUOKSI MINÄ TÖITÄ TEEN, sen vuoksi teen duunii etttä saan RUOKAA, lainatmaksettua, leipää voin päälle ja vaatetettua perheeni. Ei tunnu lainkaan hassulta!!
Tuntuuko siivoojastakin hassulta mennä töihin ja viedä oma lapsi hoitoon tai projektipääliköstä tai pankkisihteeristä ?!! Enpä usko, miksi sitten luulet että minusta se tuntuisi hassulta?!!!

Alkuperäinen kirjoittaja lastenhoitajana:

Mulle jää verojen jälkeen + hotomaksun jälkeen käteen 1400e./kk.
päiväkodissa työssä minäkin.

Yhteistyössä