Kotiäidit! Mitä teette lastenne kanssa päivisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aloittaja"

Vieras
Lapseni ( -06, -07) ovat tällä hetkellä osapäivähoidossa päiväkodissa 3 päivänä viikossa. Noina päivinä päiväkodissa on panostettu liikuntaan, askarteluun, lauluun ja kaikki päiväkodin ryhmät osallistuu noihin yhtäaikaa.
Lapset ovat olleet päiväkodissa (kokopäivä) parisen vuotta kun olen ollut töissä. Nyt jäin työttömäksi mutta halusin säilyttää päivähoitopaikan siksi että lapseni eivät jäisi ilman "toimintaa", säännöllistä päivärytmiä ja ennen kaikkea kavereita.
Nyt kuitenkin huomasin että osapäivähoito on ihan mahottoman kallista ja mietinkin että jos mentäis tämä vuosi loppuun vielä tuolla päiväkodilla ja sitten lapset jäisivät kotia , MUTTA mitä toimintaa keksisin ainakin muutamalle päivälle viikossa lasten kanssa? Tunnen lapseni ja tiedän että he tylsistyvät jos ei sitä tekemistä ole. Tuntuu että he eivät jaksa kotona keskittyä mihinkään (askartelu, laululeikit ym) eli jotain harrastustoimintaa pitäisi saada.
Tällä kylällä lapsillani ei ole kavereita , tai siis on mutta hekin ovat joko päiväkodissa tai eskarissa.
Laittaisin mielelläni rahani ennemmin lasten harrastuksiin tms kuin päivähoitoon, jos nyt jonkin puuhan keksin.

Mitä te muut äidit ja isät teette alle 6vuotiaitten lastenne kanssa päivisin?

käydään ulkona, se on ainut ohjattu homma koko päivänä. ihan on lapset kehittyny normaalisti kun saavat leikkiä keskenään, osallistuvat kotitöihinm ihin pystyvät. vanhempi (4v) käy kahtena iltana viikossa isänsä kanssa uimassa.
vanhempi käy kerran viikossa seurakunnankerhossa 3tuntia, että saa leikkiä ikäistensä kanssa ja olla erossa äidistä ja veljestä. muuten pyöritään kotona vpaasti ilman ressiä tekemisestä.

Silloin kun olin kotiäitinä niin isompi lapsi kävi 2 kertaa viikossa seurakunnan kerhossa. Tämän lisäksi kävimme perhekerhossa, parissa perhekahvilassa ja läheisen liikuntahallin liikuntakerhossa. Lisäksi ulkoilimme ja kävimme kavereiden luona kyläilemässä. Tuo aika oli ihanaa! Oli paljon ystäviä ja tuttuja ja lapsilla kavereita noista kahvilosta/kerhoista. Viihdyin kotiäitinä siihen asti kun nuorempi täytti 3 v.
Lähde vaan reippaasti mukaan kaikkeen kaupungin/seurakunnan järjestämään perhetoimintaan. Siellä on monia samassa elämäntilanteessa olevia! Saat varmasti uusia ystäviä :)

No meillä 4v käy ma päiväkerhossa, ti perhekerhossa (yhdessä mun ja pikkuveljen kanssa siis), ke päiväkerhossa, to avoimessa pk:ssa(mun ja veljen kanssa), pe muskarissa ja su pyhäkoulussa. uutoin meidän elämä on ruuanlaittoa, siivousta, ulkoilua jne. 4vee ulkoilee jo itsekseenkin ja hakee naapurista kavereita ulos leikkimään. Pikkuveli 1v hengailee tässä matkassa mukana, ei se vielä kaipaa sen kummemmin mitään.

Yhteistyössä