kotiäidit tuo lapsensa päiväkotiin jotta saavat laittaa joulua :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoitotäti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä ihmeen virikehoitoa lapset tarvitsevat??? Voihan äiti tai isä käydä lapsen/lasten kanssa puistoissa, pulkkamäessä, jäähallissa, uimassa, kerhoissa jne. Sieltä kyllä löytyy kavereita ja vanhempi voi osallistua tai istahtaa kupposelle... Ja on ilmaista tai maksaa murto-osan hoitomaksuista.
Itsellä on koulu ja pk-ikäisiä lapsia ja kaikki ovat pienestä pitäen kulkeneet mukana lähestulkoon kaikkialle, ovat osallistuneet niin joulu- kuin muihinkin valmisteluihin. Hehän rakastavat leipomisia ja koristeluita. Siivoavat omat huoneensa, ensin yhdessä ja nyt vanhempana osaavat jo yksin.
Olen työssäkäyvä yrittäjä-äiti, joka jälkeenpäin harmittelee kun aikoinaan oli kiire takaisin töihin ja viemään lapset hoitoon. Siksi ei tulisi mieleenkään viedä lapsia hoitoon vapaapäivinä, he jopa harmittelevat, jos tulee viikko ilman arkivapaata. Lomalla pyrin olemaan koululaisten kanssa (kesäloma tuottaa vaikeuksia ;) ) ja silloin kukaan ei mene päiväkotiinkaan.
Kyllä täälläkin jouluvalmistelut on tehty lasten kanssa ja kun mies on vienyt heitä harrastuksiin, on saanut hetken omaa aikaa siivoilla tai vaan olla hiljaisuudessa.
Vanhemmat ovat lapsen ensisijaisia kasvattajia, ja se kasvattaminen on vaikeampaa, kun ei vietä aikaa heidän kanssaan. Sitä ihan tavallista Arkea!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Puoletkaan ketjuun vastanneista ei tajunnut mistä oli kyse. Ehkä parempi että lapset on siellä hoidossa. Hoitajille lapset ovat etusijalla, vanhemmilla etusijalla on se oma perse. Tehkää vaan lisää lapsia!

Hoitajille maksetaan siitä, että he hoitavat lapsia. Miksi ihmeessä hoitajat kitisevät koko ajan ja kaikesta (lapset liikaa hoidossa, lapset tuodaan myöhässä, lapset tuodaan liian aikaisin, lapsilla liikaa päällä, lapsilla liian vähän päällä, lapsilla ei kurahousuja, lapsilla liian kalliit haalarit, jne jne). Ja sitten vielä kehdataan nitistä kun ei vanhemmat tuo jouluksi kalliita lahjoja! :o

Onko kaikki hoitajat yhtä kitkeriä ja ammattitaidottomia?

Se että hoitajat huolehtivat siitä että lapsellanne on asianmukaiset varusteet = huono asia? Tietäsitpä vaan kuinka paljon vanhemmat valittavat.

Lisäksi paljastit juuri oman tyhmyytesi tai lukutaidottomuutesi.

Jospa ei puututa sen enempää varusteisiin. Mua vain ärsyttää se, että tälläkin palstalla on koko ajan hoitajia valittamassa työstään ja moittimassa vanhempia. Siihen taitaa mennä monella koko työpäivä... Lapset katsoo videoita, että hoitaja pääsee nettiin haukkumaan vanhempien kaikki tekemiset?

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Jos joskus lapsiani vielä hoitoon vien, niin toivon totisesti että lapseni eivät ole hoitajalleen 'vain työ'.

Pienten ihmisten kanssahan siinä töitä tehdään!

Jokainen tekee kuten parhaakseen näkee, mutta en voi olla sanomatta, että uusavuttomien sukupolvea (uutta kaiketi) kasvatetaan siten, että siivoukset yms tehdään lasten ollessa poissa jaloista.

Ja se hoitopaikka lapselle on aikalailla verrattavissa vanhemman työpaikkaan.
Vanhempi saa töistään vapaapäivän, mutta lapsi menee omaansa kuitenkin.

tottakai ne lapset on hoitajille työ =) se on niiden työ!! =) mutta juuri sen vuoksi mun lapset on siellä päiväkodissa vain sen verran kuin me miehen kanssa emme heitä pysty omien töiden vuoksi hoitamaan =) elämäni pystyn kyllä elämään lasteni kanssa ja hoitamaan siivoukset ja ostokset ja kaiken muun =) muttta työhön en heitä voi ottaa mukaan!

Mutta miksi sitten tehdä lapsia os ei ole valmis olemaan heidän kanssaan ja kasvattamaan heitä?? Jos työ ja raha ovat tärkeämpiä kuin omat lapset??

Tai sitten äiti vaan tajuaa koska omat rajat tulevat vastaan ja ottaa viisaana pari päivää itselleen. Mikäs tämä myyttinen äiti-hahmo oikein on joka ei saa väsyä koskaan. On ihan viisasta punnita omia jaksamisiaan. On sitten jouluna iloisempi äiti tarjolla lapsille.

Ja epäilijöille, kyllä äiditkin väsyy työelämän ja perheelämän ristipaineessa. Vaikka kuinka hoitaisi mielestään asiat hyvin ja perhe olisi etusijalla, yllätyksiä voi sattua ja yksi niistä voi olla vaikkapa loppuunpalaminen. Ei siinä tarvita mitään mielenterveysongelmia vaan ihan tavallinen arki voi kuluttaa ihmisen. Työelinolosuhteetkin kun on aika erilaisia eri tyuöpaikoissa.

Puoletkaan ketjuun vastanneista ei tajunnut mistä oli kyse. Ehkä parempi että lapset on siellä hoidossa. Hoitajille lapset ovat etusijalla, vanhemmilla etusijalla on se oma perse. Tehkää vaan lisää lapsia!

Hoitajille maksetaan siitä, että he hoitavat lapsia. Miksi ihmeessä hoitajat kitisevät koko ajan ja kaikesta (lapset liikaa hoidossa, lapset tuodaan myöhässä, lapset tuodaan liian aikaisin, lapsilla liikaa päällä, lapsilla liian vähän päällä, lapsilla ei kurahousuja, lapsilla liian kalliit haalarit, jne jne). Ja sitten vielä kehdataan nitistä kun ei vanhemmat tuo jouluksi kalliita lahjoja! :o

Ottamattta varsinaisesti kantaa ap aiheeseen, niin tämä on kyllä jännä huomio. En tiedä, onko se julkisella sektorilla (tai naisvaltaisella alalla) yleensä, mutta välillä vaikuttaa, että asiakas on heille lähinnä riesa joka tekee aina väärin. Hei, meillä muillakin on asiakkaita, jotka tekevät asioita joskus "väärin" - unohtelevat asioita ja meidän antamia ohjeita (heillä kun on muitakin asioita hoidettavana kuin vain se asioiminen Minun kanssani), sekoittavat meidän oman minuuttiaikataulumme tai ovat muuten vain joskus hankalia (ja on paljon myös niitä "helppoja" ja kivoja asiakkaita). Kaikkia heitä me kuitenkin palvelemme asiallisesti emmekä kaada ongelmia heidän niskaansa. Ja kyllä, joskus pitää jopa useaan kertaan muistuttaa asiakasta jostain ja kerrata asioita. Tämä on arkipäivää melkein kaikilla työpaikoilla, että asiakas aiheuttaa "ongelmia", joiden ratkaisu on meidän tehtävämme :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Jos joskus lapsiani vielä hoitoon vien, niin toivon totisesti että lapseni eivät ole hoitajalleen 'vain työ'.

Pienten ihmisten kanssahan siinä töitä tehdään!

Jokainen tekee kuten parhaakseen näkee, mutta en voi olla sanomatta, että uusavuttomien sukupolvea (uutta kaiketi) kasvatetaan siten, että siivoukset yms tehdään lasten ollessa poissa jaloista.

Ja se hoitopaikka lapselle on aikalailla verrattavissa vanhemman työpaikkaan.
Vanhempi saa töistään vapaapäivän, mutta lapsi menee omaansa kuitenkin.

tottakai ne lapset on hoitajille työ =) se on niiden työ!! =) mutta juuri sen vuoksi mun lapset on siellä päiväkodissa vain sen verran kuin me miehen kanssa emme heitä pysty omien töiden vuoksi hoitamaan =) elämäni pystyn kyllä elämään lasteni kanssa ja hoitamaan siivoukset ja ostokset ja kaiken muun =) muttta työhön en heitä voi ottaa mukaan!

Niin siis mä tarkoitin sitä että hoitaja ei saisi yhtään 'kitistä' tai olla sitä mieltä että toisinaan olis parempi lapsen olla kotonakin. Sitä tarkoitin tuolla että 'vain työ'.
En kritisoinut yhtään hoitoon vieviä työssäkäyviä vanhempia, vaan tätä 'turhaa' hoitoon viemistä tarkoitin.

No mie opiskelen (lähinnä itsenäisesti) ja olen virallisesti kotiäiti. Kuopus täytti juuri vuoden ja olen hänen kanssaan kotona. Esikoinen 3v. käy päiväkodissa kolmena päivänä viikossa jotta saan paremmin kouluhommia tehtyä ja jotta saa välillä ikäistänsä seuraa ja enemmän puuhasteltavaa. Tällä viikolla on ollut ihan hirveä härdelli kun jouduin vielä palauttamaan vikat koulutehtävät maanantaina ja jouluakin on laitettu. Kyllä meillä kuitenkin on molemmat lapset olleet kotona tämän viikon. En jättäisi esikoista ulkopuolelle pullan leivonnasta! :heart: En ota kantaa onko tämä provo vai ei, mutta musta kuulostaa ihan kauhealta että pieni lapsi on koko pitkän päivän hoidossa ihan vaan että äiti saa tehdä joulujuttuja! Eikö riittäisi edes vähän lyhyempi päivä???

Alkuperäinen kirjoittaja 1vieras:
tän vielä lainaan. tiiätkö sie kuinka pitkälle meidän julkisen sektorin palvelut pyörii verorahoilla? Aika pitkälle. :)

tottakai pyörii, sehän on hyvinvointiyhteiskunnan kulmakivi! ja juuri siksi en hyväksy julkisten palveluiden törkeää hyväksikäyttöä!! subkjektiivinen päivähoito-oikeus on ihan kiva juttu, mutta kyllä musta vanhemmatkin joissain tilanteissa voisivat katsoa peiliiin....[/quote]

Ja mikä on erityisen kornia, näitä palveluita käyttävät ne, jotka eivät niitä maksa, vaan päinvastoin joille yhteiskunta tekee kaiken. Maksaa vuokrat, hoitaa lapset ja niistää varmaan nenätkin kun luuseri ei itse jaksa.

joo kyllä menee usko hoitajiin, kun haukkuvat ja arvostelevat vanhempia. alkaa jo pelottamaan minkälaisia hoitajia omaa lasta hoitaa.

Jaa? Mitäs meinaat tehdä? Palkkaat oman hoitajan ihan omilla rahoilla? Vuoden vitsi! HÄHHÄHHHÄÄHHÄÄÄ!

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:

Ottamattta varsinaisesti kantaa ap aiheeseen, niin tämä on kyllä jännä huomio. En tiedä, onko se julkisella sektorilla (tai naisvaltaisella alalla) yleensä, mutta välillä vaikuttaa, että asiakas on heille lähinnä riesa joka tekee aina väärin. Hei, meillä muillakin on asiakkaita, jotka tekevät asioita joskus "väärin" - unohtelevat asioita ja meidän antamia ohjeita (heillä kun on muitakin asioita hoidettavana kuin vain se asioiminen Minun kanssani), sekoittavat meidän oman minuuttiaikataulumme tai ovat muuten vain joskus hankalia (ja on paljon myös niitä "helppoja" ja kivoja asiakkaita). Kaikkia heitä me kuitenkin palvelemme asiallisesti emmekä kaada ongelmia heidän niskaansa. Ja kyllä, joskus pitää jopa useaan kertaan muistuttaa asiakasta jostain ja kerrata asioita. Tämä on arkipäivää melkein kaikilla työpaikoilla, että asiakas aiheuttaa "ongelmia", joiden ratkaisu on meidän tehtävämme :)

Juuri näin! Mua ärsyttää, että jos satun unohtamaan aamuhötäkässä lapsen varatumput kotiin, niin ainakin kolme murhaavaa silmäparia seuraa mua pk:n ovesta ulos ja voin melkein kuulla oven takaa miten alkaa räpätys siitä, kuinka minä en kiireisenä uraäitinä pidä huolta lapsestani ollenkaan, edes kunnollisten varusteiden vertaa...

En jaksanut lukea kaikkea mutta näin tämä nykyään on valitettavasti.
Vaikka ehkäsyä on tarjolla ja jokaisella mahdollisuus olla hankkimatta sitä jälkikasvua jota pitäs joskus jaksaa katsoa kotona.
Voin sanoa jo 20v työkokemuksen kautta että ap puhuu kyllä ihan totta...valitettavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
[Tai sitten äiti vaan tajuaa koska omat rajat tulevat vastaan ja ottaa viisaana pari päivää itselleen. Mikäs tämä myyttinen äiti-hahmo oikein on joka ei saa väsyä koskaan. On ihan viisasta punnita omia jaksamisiaan. On sitten jouluna iloisempi äiti tarjolla lapsille.

Miksei sitä omaa aikaa voi hankkia niin, että hommaa lapsille hoitajan kotiin? Ainiin, sehän maksaa... joutuisi kustantamaan jotain ihan omasta lompakosta.

Äiti on väsy ja tarttee omaa aikaa. Maksajiksi äidin väsylle laitetaan yhteiskunta, päiväkoti ja omat lapset. Melko reilua...

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyne Inkeri:
Vaikka ehkäsyä on tarjolla ja jokaisella mahdollisuus olla hankkimatta sitä jälkikasvua jota pitäs joskus jaksaa katsoa kotona.
Voin sanoa jo 20v työkokemuksen kautta että ap puhuu kyllä ihan totta...valitettavasti.

Sä alat vissiin olla puutunut työhösi kun ei enää maistu?

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
[Tai sitten äiti vaan tajuaa koska omat rajat tulevat vastaan ja ottaa viisaana pari päivää itselleen. Mikäs tämä myyttinen äiti-hahmo oikein on joka ei saa väsyä koskaan. On ihan viisasta punnita omia jaksamisiaan. On sitten jouluna iloisempi äiti tarjolla lapsille.

Miksei sitä omaa aikaa voi hankkia niin, että hommaa lapsille hoitajan kotiin? Ainiin, sehän maksaa... joutuisi kustantamaan jotain ihan omasta lompakosta.

Äiti on väsy ja tarttee omaa aikaa. Maksajiksi äidin väsylle laitetaan yhteiskunta, päiväkoti ja omat lapset. Melko reilua...

Reilua tai ei, niin siihen on jokaisella oikeus. Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Mä en ymmärrä miksi tästä kitistään kun asia on kuitenkin lain mukaan kaikille suotu. Jos sinua niin kismittää ja kadehdituttaa toisten hoitopaikat, niin vie toki omasikin hoitoon ja lakkaa nurisemasta!

Ja sille lapselle on loppuviimein ihan sama onko se hoidossa päiväkodissa vai mll:n hoitajan kanssa kun äiti lepää. Eihän se kuitenkaan ole äitinsä kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Niin mikä ?

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Alkuperäinen kirjoittaja just joo:
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Kummassa luulet 2-4-vuotiaiden viihtyvän paremmin: kavereiden kanssa leikkimässä vai kiireisen, kiukkuisen, siivoavan, leipovan jne. äidin kanssa kodissa, jossa lapsi ei saa yhtään huomiota.

no voihan sen lapsen ottaa siihen leiomiseen jaa siivoamiseen mukaan ja yhdessä tehdä joulua, näin meillä ainakin ! ja varmasti lapsi olisi ennemmin näitä touhuamassa omien vanhempien kanssa...

Niin, miksei. Jos ei välitä lopputuloksesta.

Lopputuloksesta???! Eikö se joulu tehdä aika suurilta osin lapsille? Meillä on ainakin lapset ollu kotona kun joulua tehdään

Meillä lapset ovat vasta tammikuussa aloittamassa hoidon, mutta minua ihmetytti se, että hoitaja ihan suoraan kehoitti tuomaan lapset hoitoon, vaikka itse olisin kotona.
Mä kun olen sitä mieltä, että jos menen töihin esim. klo 15, niin tuon lapset vasta sitten hoitoon. Mies pääsee klo. 16 töistä, ja lasten ei näin ollen tarvisi olla kuin tunti hoidossa. Hoitaja oli kuitenkin sitä mieltä, että lapset pitäisi tuoda jo viimeistään ruokailuun. En aio viedä, koska en ymmärrä, että miksi sinne hälinään pitäisi lapset viedä, jos kerran saavat olla äidin kanssa kotona!

Vanhempien työvuorolistat päiväkotiin ja lasten hoito niiden mukaan, muu hoito maksettais tunti tunnista niin loppuis tää subjektiivisen ph-oikeuden väärinkäyttö. Mulle vanhemmuus on ainakin 24/7/365 sit kun palaan töihin niin miehini kanssa järjestämme niin että menot ja levot hoidetaan erikseen nin että toinen hoitaa lasta sen aikaa. Itsekäs elämä ja täydelliset joulussiivoukset loppuivat siihen kun saimme lapsemme.

Alkuperäinen kirjoittaja JouJoulu:
Meillä lapset ovat vasta tammikuussa aloittamassa hoidon, mutta minua ihmetytti se, että hoitaja ihan suoraan kehoitti tuomaan lapset hoitoon, vaikka itse olisin kotona.
Mä kun olen sitä mieltä, että jos menen töihin esim. klo 15, niin tuon lapset vasta sitten hoitoon. Mies pääsee klo. 16 töistä, ja lasten ei näin ollen tarvisi olla kuin tunti hoidossa. Hoitaja oli kuitenkin sitä mieltä, että lapset pitäisi tuoda jo viimeistään ruokailuun. En aio viedä, koska en ymmärrä, että miksi sinne hälinään pitäisi lapset viedä, jos kerran saavat olla äidin kanssa kotona!

Lapsi jää helposti ulkopuoliseksi jos tulee kesken leikkien ja lähtee kesken leikkien tunnin päästä. Itse veisin tuossa tapauksessa lapset jo ruokailuun klo 14.

A-haa! Mielenkiintoinen näkökanta. Se on OK, että lastenhoitaja tulee kotiin, mutta se ei ole OK, että jo maksettua lastenhoitopalvelua käyttää?

Vanhempien työvuorolistat päiväkotiin ja lasten hoito niiden mukaan, muu hoito maksettais tunti tunnista niin loppuis tää subjektiivisen ph-oikeuden väärinkäyttö.

Mikä on subjektiivisen päivähoito-oikeuden väärinkäyttöä? Se oikeushan nimenomaan on se, että jokainen perhe voi itse määritellä paljonko tarvitsee hoitoa, riippumatta esim. työtilanteesta. Miten tätä voi käyttää väärin?

Reilua tai ei, niin siihen on jokaisella oikeus. Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Mä en ymmärrä miksi tästä kitistään kun asia on kuitenkin lain mukaan kaikille suotu. Jos sinua niin kismittää ja kadehdituttaa toisten hoitopaikat, niin vie toki omasikin hoitoon ja lakkaa nurisemasta!

Ja sille lapselle on loppuviimein ihan sama onko se hoidossa päiväkodissa vai mll:n hoitajan kanssa kun äiti lepää. Eihän se kuitenkaan ole äitinsä kanssa.

No en todellakaan vie! Mieheni ehdotti mulle tuon kuopuksen synnyttyä, että otetaan tänne kotiapua siivoamaan ja laittamaan ruokaa, mutta minä haluan hoitaa lapseni itse enkä halua nurkkiini ketään ulkopuolisia.

Tuo subjektiivinen päivähoito-oikeus on täysin fiasko. Se on tosiasia nyt, mutta siitä saa ja siitä kuuluukin kitistä, mitä enemmän asiasta keskustellaan ja sitä kritisoidaan, sitä varmemmin siihen puututaan. Ja minä ainakin aion kaikkeni tehdä, että se poistettaisiin.

Päivähoidon järjestäminen on kunnille todella raskas tehtävä, eikä sitä ainakaan yhtään helpommaksi tee se seikka, että siellä hoidattavat lapsensa myös saamattomat laiskajaakot, jotka yhteiskunta muutenkin elättää kotiinsa. Jos laiskottaa, niin on toki ok palkata hoitoapua, KUNHAN SE TEHDÄÄN OMILLA RAHOILLA. Tällä hetkellä lapsensa hoidattaa tarhoissa ihmiset, jotka eivät siitä todellakaan maksa kuin surkean murto-osan (jotkut eivät mitään) ja jotka todennäköisesti eivät koskaan tulekaan mitään maksamaan. Minusta sitä jopa todellakin kuuluu kritisoida! Ja kovaan ääneen!

Jokaisen kotiäidin päiväkodissa hoidettava tenava maksaa kunnalle, eli meille veronmaksajille, noin tuhat euroa kuussa. Minusta se on hiukka kohtuuton summa subventoida uusavuttomia nyhveröitä, jotka eivät osaa edes lapsiaan hoitaa kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Niin mikä ?

Työ lasten ja heidän vanhempiensa kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lamatalkoot!:

A-haa! Mielenkiintoinen näkökanta. Se on OK, että lastenhoitaja tulee kotiin, mutta se ei ole OK, että jo maksettua lastenhoitopalvelua käyttää?

Jos siitä hoidosta maksaa sen tuhat euroa kuussa, niin asia on silloin ok.

Yhteistyössä