Kotiäitiys ei ole aina mahdollista, vaikka haluaisi - kenellä näin ja mistä syystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Nyt on ollut paljon keskustelua kotiäitiyden puolesta ja vastaan. Minusta tätä vastakkainasettelua lisää eniten epätasa-arvoisuus äitien/petheiden välillä, kun kaikilla ei ole mahdollista syystä tai toisesta olla kotiäiti siihen saakka kun lapsi täyttää 3, vaikka halua olisi.

Minusta olisi hyvä, että äitiyslomaa tuettaisiin 1,5-2 vuotta ja sitten loppuisi muut tuet, paitsi osittainen hoitovapaan tuki eli osa-aikatyötä ainakin voidi tukea, mutta ei kotohoitoa niin pitkään kuin nykyään. Näin jokaisessa perheessä lapsella ja vanhemmalla olisi sama oikeus olla kotihoidossa eikä olisi eriarvoisia perheitä.

3 vuotta kotona on pitkä aika ja kaikki eivät voi olla, vaikka haluaisivat. Usein syyllistetään, että ei ajattele lapsen etua kun ei ole 3-vuotiaaksi saakka kotona. Miten sitten kun on yksinhuoltaja tai esim. mies ei suostu elättämään yksillä tuloilla niin kauan koko perhettä? Ei se ole silloin enää valintakysymys, vaan pakko ja taas yksi eriarvoisuuden tekijä.

Kuinka moni olisi jäänyt kotiin hoitamaan lastaan 3-vuotiaaksi jos olisi voinut? Minä olisin.

Tiedätkö, että valtiolle maksaa n. 1500 € kuussa hoidattaa 1 ainoa lapsi? Eikö sinusta siis olisi parempi, että vanhemmat hoitaisivat itse lapsensa? Kotihoidontuki on todella pieni menoerä valtiolta verrattuna siihen, mitä lapsenhoitaminen tulisi kustantamaan, mikäli lapsi vietäisiin tarhaan. VALTIO SÄÄSTÄÄ, KUN LAPSET HOIDETAAN KOTONA! Minkä takia hoitotädeille maksetaan palkkaa lastenhoitamisesta, mutta ei kuitenkaan voitaisi maksaa tuota pienen pientä kotihoidontukea vanhemmille, vaikka valtio siinä säästääkin huomattavasti?! Valtio säästäisi, vaikka se maksaisi vanhemmille 800 € per lapsi kuussa, kunhan vanhemmat hoitaisi lapsensa itse.

Se on kaikille mahdollista. Tarvittaessa saa toimeentulotukea jos taloudellisesti tiukkaa.

Kerro mikä oli se tärkeä syy ettet itse voinut olla kotiätinä kolmea vuotta?

Olen samoilla linjoilla, vaikka olinkin nuorimmasta 3v kotona. 1,5v vanhempainrahaa esim 6+6+6 systeemillä olis varmaan paras. Sen jälkeen mahdollisuus tehdä osittaista. Siitä ei tartteis maksaa, mut esim selkeä verohuojennus.

No minä olen kahden lapsen, n.4v ja n.2v, yksinhuoltaja ja vahva aikomus on olla kotiäitinä kunnes nuorempikin täyttää kolme. Rahat saa riittämään, kun priorisoi menoja ja karsii kaiken turhan pois, säästöönkin jää jopa joka kuukausi rahaa. Vaatteet kirpputorilta, ei syödä mitään valmisruokaa, suositaan kauden vihanneksia/juureksia jne. Minun mielestäni kolme vuotta taas on lyhyt aika, jonka pystyy olemaan kotona jos haluaa.

[QUOTE="Vieras";28132679]Tiedätkö, että valtiolle maksaa n. 1500 € kuussa hoidattaa 1 ainoa lapsi? Eikö sinusta siis olisi parempi, että vanhemmat hoitaisivat itse lapsensa? Kotihoidontuki on todella pieni menoerä valtiolta verrattuna siihen, mitä lapsenhoitaminen tulisi kustantamaan, mikäli lapsi vietäisiin tarhaan. VALTIO SÄÄSTÄÄ, KUN LAPSET HOIDETAAN KOTONA! Minkä takia hoitotädeille maksetaan palkkaa lastenhoitamisesta, mutta ei kuitenkaan voitaisi maksaa tuota pienen pientä kotihoidontukea vanhemmille, vaikka valtio siinä säästääkin huomattavasti?! Valtio säästäisi, vaikka se maksaisi vanhemmille 800 € per lapsi kuussa, kunhan vanhemmat hoitaisi lapsensa itse.[/QUOTE]

Tämä on laskettu hyvin yksioikoisesti. Työssä käyvä saa palkkaa, maksaa enemmän veroja, tarvitsee vähemmän esim asumistukia, kuluttaa enemmän ja saa aikanaan enemmän eläkkeitä.
Laskussa on paljon muutakin kuin päivähoidon kuukausimaksu.
Lisöksi esim 18kk vanhempainvapaa poistais hoidosta nämä kalleimmat eli alle 1v hoidettavat.

[QUOTE="vieras";28132650]Sä oot paska ja ajattelet vaan omaa etuas. Ku en mä saa ni ei muutkaan saa.[/QUOTE]

En ajattele tässä itseäni vaan tätä vastakkainasettelun minimointia. Nyt se on kotiäidit vastaan työssä käyvät äidit. Jos kaikilla olisi yhtä pitkä vapaa samoilla eduilla niin ei olisi eriarvoisuutta ja vastakkainasettelua. Ruotsissahan on näin. Minusta jokainen saa olla vaikka 10 vuotta kotona, mutta maksakoon itse eikä yhteiskunnan varoista.

[QUOTE="vieras";28132688]Se on kaikille mahdollista. Tarvittaessa saa toimeentulotukea jos taloudellisesti tiukkaa.

Kerro mikä oli se tärkeä syy ettet itse voinut olla kotiätinä kolmea vuotta?[/QUOTE]

No esim. yksinhuoltajuus esikoisen kohdalla. Asuntolainaa ja opiskelut kesken. Muiden lasten kohdalla mies ei suostunut maksamaan yksin lainoja ja muita kuluja niin kauan eikä suostunut jäämään kotiin vanhempain/hoitovapaalle. Olisiko pitänyt ottaa ero vai mitä?!

Mitenkähän se on tieltä pois jos haluaa ja pystyy olemaan kotona niin kauan kun nuorimmainen täyttää 2-3v?

Sanon nuorimmainen siksi että meillä on 3 lasta 3v2kk syntynyt ja aion olla kotona siihen asti kun nuorin on väh. 2v, ehkä 3v. Ellei sitten vielä lisää lapsia haluta. Meillä on asiat järjestelty niin että se on mahdollista, muu vaihtoehto ei ois meille sopinut ollenkaan. Onneksi mies on samaa mieltä ja ollaan keskusteltu nämä asiat jo ennen esikoisen syntymää :-)

Mulle kyllä ois sama mikä systeemi tulis, mies ei pystyis pitämään 6kk isyysvapaata vaikka vois haluta ja mä olisin sitten kotona muutaman vuoden.

Työelämästäkään en putoa kun alan vaihto ja opiskelut kutsuu, siitä jatkan suoraan töihin sitten. Töissäki oon kyllä ehtiny olla jo 18v saakka joten enköhän pysty lapseni huoletta hoitamaan kotona, ainaki aion huolettomasti hoitaa :-)

Mä en kyllä ihan allekirjoita tuota, että aina on mahdollista olla kotona jos vain haluat. Toimeentulotukea ei taida niin vaan tipahtaa jos asut omistusasunnossa. Lisäksi jos on perheessä useampi lapsi,joista tuen piirissä vaan nuorin, niin aika karua niille isoimmille, jos pitää luopua ihan kaikesta pikkusisaruksen kotihoidon takia. Reiluako?

Minä ainakin myös olisin ollut jos olisi ollut mahdollista!
Esikoisen kohdalla olisin voinut (asuimme vuokralla, mies töissä), mutta sain houkuttelevan työtarjouksen lapsen ollessa 2v7kk ja menin siinä vaiheessa "jo" töihin ja lapsi osapäivähoitoon.

Toisen lapsen kohdalla ei onnistunut. Esikoinen oli jo 10-vuotias toisen lapsen synnyttyä ja 12-vuotias kun pistin kuopuksen 1v10kk iässä hoitoon ja menin itse töihin. Esikoisella on aika kallis harrastus ja noihin aikoihin mieheni oli tosi pienipalkkaisessa ei-oman-alansa työssä. Asumisoikeusasunnon kulut tulee kuukausittain, vaikka lainanlyhennys oli jäissä kotihoitokauteni ajan. Olisi pitänyt tehdä tosi radikaaleja ratkaisuja (muutto, esikoisen harrastuksen lopettaminen) jos olisin sinnitellyt vielä kotona. Ihan hyvin se meidän 1v10kk perhepäivähoitoon sitten sopeutui alkukankeuden jälkeen... Päiväkotiin siirtyi 3,5v iässä pph:n jäätyä eläkkeelle.

[QUOTE="köppä";28132753]Mä en kyllä ihan allekirjoita tuota, että aina on mahdollista olla kotona jos vain haluat. Toimeentulotukea ei taida niin vaan tipahtaa jos asut omistusasunnossa. Lisäksi jos on perheessä useampi lapsi,joista tuen piirissä vaan nuorin, niin aika karua niille isoimmille, jos pitää luopua ihan kaikesta pikkusisaruksen kotihoidon takia. Reiluako?[/QUOTE]

No kai lähtökohta pitäis olla että lapsia tehdään sen verran kuin on varaa. Ihan omia valintojahan nuo on asua omistusasunnossa tai hankkia viis lasta kahden sijaan. Siinä mielessä siis kotihoito kolmevuotiaaksi on kaikille mahdollista, toisten vaan täytyy luopua enemmästä kuin toisten.

Minä olisin voinut olla kotona kunnes kuopus on kolme vuotias mutta halusin töihin oman ammattitaitoni säilymisen vuoksi, sekä jotta olisi varaa muuttaa isompaan asuntoon. Lapset aloittivat hoidon kun kuopus oli 1v8kk.

[QUOTE="köppä";28132753]Mä en kyllä ihan allekirjoita tuota, että aina on mahdollista olla kotona jos vain haluat. Toimeentulotukea ei taida niin vaan tipahtaa jos asut omistusasunnossa. Lisäksi jos on perheessä useampi lapsi,joista tuen piirissä vaan nuorin, niin aika karua niille isoimmille, jos pitää luopua ihan kaikesta pikkusisaruksen kotihoidon takia. Reiluako?[/QUOTE]

Niinpä. Mutta PERIAATTEESSA se on mahdollista kaikille. Siinä sitten myydään se omistusasunto ja muutetaan vuokralle pikkuyksiöön. Isompien harrastukset lopetetaan ja vaatteet ja tavarat heille kirppikseltä niin saa mamma olla kuopuksen kanssa kotona. =P

Alkuperäinen kirjoittaja määä;28132710:
Tämä on laskettu hyvin yksioikoisesti. Työssä käyvä saa palkkaa, maksaa enemmän veroja, tarvitsee vähemmän esim asumistukia, kuluttaa enemmän ja saa aikanaan enemmän eläkkeitä.
Laskussa on paljon muutakin kuin päivähoidon kuukausimaksu.
Lisöksi esim 18kk vanhempainvapaa poistais hoidosta nämä kalleimmat eli alle 1v hoidettavat.

Höpö höpö. Ei ole ollut puhetta, että olisi tarvetta mihinkään asumistukeen. Ei kannata nyt omasta päästä alkaa lisäilemään jotain lisäkustannuksia. :D Oletusarvona voit myös pitää sitä, että tavallisessa perheessä on äiti ja isä. Tämä siis tarkoittaa sitä, että tavallisesti se toinen käy kuitenkin töissä, joten veroja kyllä maksetaan. Olet myös tainnut unohtaa, että kyllä niitä veroja menee muustakin kuin palkasta. Kaikkeen lätkäistään mukaan alv + tuhat muuta eri veroa (autovero, ylevero, kiinteistövero...). Niitä veroja on lukemattomia. Meilläkin maksetaan pelkästään jo miehen palkasta enemmän veroja, kuin mitä saadaan kotihoidontukina ja lapsilisinä takaisinpäin.

[QUOTE="Vieras";28132786]No kai lähtökohta pitäis olla että lapsia tehdään sen verran kuin on varaa. [/QUOTE]

Njaah... Tiesitkö, että monille niitä lapsia tulee ihan tekemättä? Vaikka on se ehkäisy käytössä niin silti käy tärppi. Aborttiko pitäis tehdä? Tai jos miehen työt väheneekin puoleen juuri kun olet äitiyslomaa lopettelemassa. Eihän sitä voi tietää etukäteen. Tai jää vaikka yh:ksi ja on isompiakin lapsia hoidettavana (jotka suunnitteli hoitavansa hyvin varoin silloin kun vielä ajatteli olevansa parisuhteessa jatkossakin). Elämäntilanteet muuttuu...

Lähtökohtaisesti voitaisiin olettaa, että mulla on varaa myös nuorimmaiseen lapseen, vaikkei ollutkaan varaa olla 3 vuotta kotona. Vai onko se nyt nimenomaan se mittari että jos ei ole varaa jäädä kotiin, ei ole varaa koko lapseen?

[QUOTE="Vieras";28132724]En ajattele tässä itseäni vaan tätä vastakkainasettelun minimointia. Nyt se on kotiäidit vastaan työssä käyvät äidit. Jos kaikilla olisi yhtä pitkä vapaa samoilla eduilla niin ei olisi eriarvoisuutta ja vastakkainasettelua. Ruotsissahan on näin. Minusta jokainen saa olla vaikka 10 vuotta kotona, mutta maksakoon itse eikä yhteiskunnan varoista.[/QUOTE]

Tää yhteiskunnan varat ja "mun verorahat" läppä saa mun sapen aina kiehumaan. Minä olen tehnyt töitä hyvin monta vuotta ennen lapsia, näin ollen olen maksanut veroja myös oikein mukavan summan, joten olen joka ainoan pennin minkä tukena nyt saan, maksanut jo yhteiskunnalle. Mistä hitosta niitä veroja maksetaan, jos niistä ei ikinä saa itse mitään hyötyä. Kaksi vuotta sillä summalla on aika itikan paska verrattuna siihen mitä olen yhteiskunnalle jo tuonut ja tulen tuomaan.

[QUOTE="vieras";28132688]Se on kaikille mahdollista. Tarvittaessa saa toimeentulotukea jos taloudellisesti tiukkaa.

Kerro mikä oli se tärkeä syy ettet itse voinut olla kotiätinä kolmea vuotta?[/QUOTE]

Niin ja me työssäkäyvät raadetaan jotta toiset voi hakea sossusta rahaa... huoh.
Ei lasta ihan oikeasti 3-vuotiaaksi asti tarvitse hoitaa kotona, hankkii hyvän ja luotettavan perhepäivähoitajan niin avot, lapsi voi ihan hyvin ja voi elättää itse perheensä.

En ole kotiäiti enkä haluaisikaan. Mutta minusta osittainen hoitovapaa pitäisi olla mahdollista myös 3-6-vuotiaille, joille se ei tällä hetkellä ole mahdollista. Mahdollistaisi lyhyemmät tarhapäivät myös isommalle tarhassa käyvälle.

(Tää yhteiskunnan varat ja "mun verorahat" läppä saa mun sapen aina kiehumaan. Minä olen tehnyt töitä hyvin monta vuotta ennen lapsia, näin ollen olen maksanut veroja myös oikein mukavan summan, joten olen joka ainoan pennin minkä tukena nyt saan, maksanut jo yhteiskunnalle. Mistä hitosta niitä veroja maksetaan, jos niistä ei ikinä saa itse mitään hyötyä. Kaksi vuotta sillä summalla on aika itikan paska verrattuna siihen mitä olen yhteiskunnalle jo tuonut ja tulen tuomaan.)

Tämä on niin totta!!! Samoin, ikäni olen veroja maksanut ja nyt ensimmäistä kertaa jotain etuutta saamassa lapsilisän, ja sitten aikanaan kodinhoidontuen muodossa.

[QUOTE="vieras";28133146](Tää yhteiskunnan varat ja "mun verorahat" läppä saa mun sapen aina kiehumaan. Minä olen tehnyt töitä hyvin monta vuotta ennen lapsia, näin ollen olen maksanut veroja myös oikein mukavan summan, joten olen joka ainoan pennin minkä tukena nyt saan, maksanut jo yhteiskunnalle. Mistä hitosta niitä veroja maksetaan, jos niistä ei ikinä saa itse mitään hyötyä. Kaksi vuotta sillä summalla on aika itikan paska verrattuna siihen mitä olen yhteiskunnalle jo tuonut ja tulen tuomaan.)

Tämä on niin totta!!! Samoin, ikäni olen veroja maksanut ja nyt ensimmäistä kertaa jotain etuutta saamassa lapsilisän, ja sitten aikanaan kodinhoidontuen muodossa.[/QUOTE]

Niinpä... Ei ole kuitenkaan tarkoitus elää pummina loppuelämää, vaan ihan jatkossakin ne verot maksaa, joten olen aikani lasteni kanssa ansainnut.

[QUOTE="vieras";28133146](Tää yhteiskunnan varat ja "mun verorahat" läppä saa mun sapen aina kiehumaan. Minä olen tehnyt töitä hyvin monta vuotta ennen lapsia, näin ollen olen maksanut veroja myös oikein mukavan summan, joten olen joka ainoan pennin minkä tukena nyt saan, maksanut jo yhteiskunnalle. Mistä hitosta niitä veroja maksetaan, jos niistä ei ikinä saa itse mitään hyötyä. Kaksi vuotta sillä summalla on aika itikan paska verrattuna siihen mitä olen yhteiskunnalle jo tuonut ja tulen tuomaan.)

Tämä on niin totta!!! Samoin, ikäni olen veroja maksanut ja nyt ensimmäistä kertaa jotain etuutta saamassa lapsilisän, ja sitten aikanaan kodinhoidontuen muodossa.[/QUOTE]

Kotihoidontukihan on sitä varten, että mahdollistaa lapsen hoitamisen kotona. Se on tottakai jokaisen äidin oikeus. Itse ajattelin niin, että jos kotihoidontuki ei riitä perheen elättämiseen, on mentävä töihin, toisen puolison on elätettävä tai on otettava lainaa. Muita yhteiskunnan tukia ei ole tarkoitettu siihen, että ollaan lapsen kanssa kotona vaikka vaihtoehtona olisi oman elämän rahoittaminen työtä tekemällä.

Minulla ei yksinhuoltajana ollut mahdollisuutta olla kolmea vuotta kotona, kahta vuotta pidempään en tosin halunnut ollakaan. Rahat riittivät kuitenkin vain siihen asti, kun lapsi oli 1,5-vuotias. Kotona olon rahoitin kotihoidontuen lisäksi säästöillä ja pankkilainalla. Lisäksi lapsen isä maksoi muutaman kuukauden ajan korotettua elatusapua.

Yhteistyössä