Kotiäitiyskö huono juttu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hemma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hemma

Vieras
Oletteko huomanneet että nykyään saa kotiäitiyttä selitellä jotenkin omituisesti kaikille? Ihmiset olettaa että kaikki on jotain uraohjuksia ja lapset laitetaan automaattisesti heti 9kk:n iässä hoitoon, ettei vaan työura 20v sitten oli aivan normaalia että äiti oli kotona lasten kanssa eikä sitä kummasteltu. Onko muita jotka saavat jatkuvasti selitellä tutuille ja tuntemattomille että miksi ei ole työelämässä? Olenko aivan pöjlä jos väitän että nautin kotonaolosta ja suht stressivapaasta elämästä kahden lapseni kanssa..

Juu-u...huomannut olen saman, ainakin joidenkin henkilöiden kohdalla. Töissä yllätti eräs 50+v mies, joka kehui kuinka raskasta työtä ja huonosti arvostettua työtä kotiäidit tekee.

Mielestäni kotiäitiys on huonosti tuettua työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ei sitä tarvii selitellä. Millaisissa tilanteissa koet että tarvitsee?

No viikko sitten oltiin sukulaisen häissä ja sukulaisten kans jutellessa tuli kyllä hyvin selväksi että olen jotenkin outolintu. Onko mun suku sitten jotenkin erityisen uteliasta kun lähes kaikki kenen juttusilla olin, ihmettelivät kun olen vielä 2v:n kans kotona..

Alkuperäinen kirjoittaja hemma:

No viikko sitten oltiin sukulaisen häissä ja sukulaisten kans jutellessa tuli kyllä hyvin selväksi että olen jotenkin outolintu. Onko mun suku sitten jotenkin erityisen uteliasta kun lähes kaikki kenen juttusilla olin, ihmettelivät kun olen vielä 2v:n kans kotona..

Millä tavoin ihmettelivät? Olitko ehkä puolustuskannalla jo juhliin mennessäsi? Jos ne ei tarkoittaneetkaan pahaa, vai moittivatko ihan avoimesti?

Kyllä, koko ajan ihmiset kyselee "No, oletko ehtinyt olla töissä" tai "koska palaat töihin". Ja vauva on 8kk eli äippälomaakin vielä kuukausi jäljellä. Tosin monet kyselijöistä ovat vauvattomia, eivät oikein ymmärrä miten elämä on muuttunut.

No jaa, mä en ole kyllä huomannu samaa kuin ap. Pikemminkin toisinpäin - kyllä kotiäitiyttä arvostetaan (ja kadehditaan). Itse ainakin töissä käyvänä äitinä arvostan valtavasti kotiäitien tekemää työtä.

Tuohon sitten, että se on huonosti palkattua työtä. Tätä mä jaksan aina ihmetellä!! Siis pitäskö siitä kotona olosta oikeesti maksaa sama palkka kuin normityöstä käymisestä? Mistä ihmeestä kuvittelette sellasten rahojen revittävän? Mun mielestä kotiäideille maksetaan ihan riittävästi, ainakin jos omassa kunnassa on kuntalisä käytössä. Sillon täytyy vaan elää tulojen mukaan eli paljon köyhemmin kuin töissä käydessä. Mun mielestä se kuuluu asiaan eikä siitä sais valittaa.

Millä tavoin ihmettelivät? Olitko ehkä puolustuskannalla jo juhliin mennessäsi? Jos ne ei tarkoittaneetkaan pahaa, vai moittivatko ihan avoimesti?

No kyllä ne ihmetteli että miten rahat riittää ja enkö jää jälkeen työelämässä jne. Ja vähintääkin pitäisi olla jo viikonlopputöitä tekemässä

Ja paskat... jokaisella asialla on kannattajansa! Niin tyhmää arvostella toisen ratkaisuja, ei olemassa parempaa tai huonompaa vaan jokaiselle sopivia..mutta tää on niiiin kestoaihe ja ainaista taistelua käydään mikä muka on parasta.

No kyllä ne ihmetteli että miten rahat riittää ja enkö jää jälkeen työelämässä jne. Ja vähintääkin pitäisi olla jo viikonlopputöitä tekemässä

Kuulosta aidolta kiinnostuneisuudelta, ei moitteelta. Sivullisen silmin.

Ei liity asiaan, mutta naimisiin menon kautta Suomeen tullut mies tienaa parhaillaan 200 euroa enemmän kuin minä kotiäitinä, tekemättä mitään. Kyllä se vaan ihmetyttää :/ Mutta saan olla lapseni kanssa, siitä riemusta pitää maksaa menetettyjen rahojen muodossa.

JA miks taas sitä pitää aina olla selvittämässä miksi lähtee töihin eikä jää hoitamaan lasta kotiin sinne maagiseen 3-vuoden rajaan asti? Molemmin päin ihan sama asia, selittää saa. Kun me siskot hyvät ymmärrettäisiin että ihmiset on erillaisia, kullakin on omat perustelut valinnoilleen. Miksi niitä ei voisi kunnioittaa. Ja saahan sitä aina kysyä että oletko koska ajatellut töihin lähteä ihan siinä missä sitäkin että jokos lapsen hoitoon tohdit noin pienenä laittaa.

Henkilökohtaisesti ei ole varaa olla kotihoidontuella. Tiedän että moni on sitä mieltä että kyseessä on vaan järjestelykysymys. Totta, mutta ei millään haluttaisi myydä näitä maita jotka vast ikää "sukupolven vaihdoksessa" ostettiin isovanhemmilta. He halusivat että mannut pysyvät suvussa ja että joku jatkaa heidän kätten töitään. Valitettavasti kuitenkin niin pieni tila kyseessä että tällä ei ketään elätetä, vaan pakko on muutakin työtä tehdä. Tässä kohtaa siis arvostus menee myös perinnön eteenpäin viemisessä, maat on tärkeät isovanhemmille ja he ovat onnellisia kun saivat tilalle jatkajan suvusta.