Kotiavustajat tai muut alasta tietävät ihmiset, kysymyksiä teille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiedonhaluinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiedonhaluinen

Vieras
Miten otsakkeen olisin laittanut :/
Kuitenkin.
Meillä tilanne sellainen että mummo on ollut 2 leikkauksessa.
Mummo pääsi kuitenkin sairasvuodeosastolle (sellainen vanhusten)
ja on saanut siellä olla nyt aika pitkään.
Nyt vihdoin olisi koettanut kotiinpaluu mutta onneksi siellä oli henkilökunta katsonut tarpeelliseksi hankkia mummolle kotiavustajan :)
Nyt mietinkin kun se mummon asunto on,
no jos joku katsonut ulkomaalaisia ohjelmia niistä kun ihmiset kerää tavaraa ja lattiaa ei näy (hamstraajat tai joku mikä oli nimikkeeltään)
Eli asuntoa ei siis siivota tunnissa kahdessa kuntoon että mikä tulee olemaan mummon kohtalo kun kotiavustaja sen asunnon oven avaa.
Tähän sanottakoot että minä kerran palkkasin mummolle siivoojan mutta mummo hmm miten sen nyt kauniisti sanoisin, ei pitänyt heistä.
Oli heitelleet tärkeitä ja tarpeellisia tyhjiä pahvilootia roskiin ym ja mummo sitten juoksee roskiin tonkimaan tavaroitaan.
Me ollaan koetettu käydä mutta eihän meistä paljon apuja ole jos toinen ei itse tee asian eteen vastaisuudessakaan mitään.

Eli nyt hiukan jännätään, joutuuko mummo kokonaan palvelutaloon sillä kaatumis riskihän tuolla kodissa on valtava,
pakteereista puhumattakaan :(
Omassa sängyssäänkin on nukkunut vuosia sitten,
nyttemmin nukkunut varavuoteella olohuoneessa kun makuuhuoneeseensa ei mahdu :( Makuuhuone on käytännössä varastona vaikka asunnossa on periaatteessa ruhtinaalliset säilytystilatkin.
Olemme todellakin koettaneet parhaan mukaan auttaa,
mutta kyllähän sen jokainen tajuaa jos meiltäkin ajaa yhteen suuntaan mummolaan monta tuntia ja siellä siivoat ja sitten menet kotiin että matka on rankka :(
Siinä asunnossa et huomaa tehneesi mitään vaikka 4-5 tuntia siivoat taukoamatta ja kunnolla :( niin pahassa jamassa ollaan :(

Nyt huolettaa että joutuukohan mummo jonnekin palvelutaloon :(
Toki siivosta ollaan ennenkin hänelle sanottu ja ollaan koetettu mutta turhaan.
Viimeisinä vuosina emme ole mm voineet käydä mummolla lasten kanssa kylässäkään kun saa pelätä mihin lapset koskevat,
ettei tule pöpöjä pintoja ei pyyhitä ja niin edelleen
(ja ei meilläkään paikat kiillä mutta lattia ja pöytäpinnat näkyy)
Muuten kyllä hyvin terhakka mummo,
osaa hoitaa netin kautta pankkiasiat ym. eli ei mikään "tyhmä" ole kun nuokin osaa :) Monelle vanhuksellehan jo pelkän otto-automaatin käyttö on kamalaa ;)

Siis muuta "vikaa" ei mummossa ole muuta kuin elää kirjaimellisesti sotkussaan ja olettaa muiden siivoavan :(
On sanonutkin että on tottunut että muut siivoaa.
Toinen jota pekään jos tulee siivouskehoitus niin mummohan soittaa taas meille, mutta miten me pienten lasten kanssa siellä voidaan siivota :(
Toki jos mummo joksikin aikaa pois kotoaan ja siivousfirma paikalle mutta suostuukohan mummo semmoiseen..

Ei kellään olisi kokemusta? tai tietoa kuinka tällaisessa tilanteessa yleensä on nuo kotiavustajapuolen ihmiset toimineet?
Siitä meinaan ollaan 100% varmoja että ensimmöisen kerran mummon kotiin menevä kotiavustaja pyörtyy ovelle :D jos ei yhtään vastaavaa ole ennen nähnyt.

Yleensä nuo avustajat ovat nähneet kämppiä aina A:sta Ö:hön.

Me tehtiin sillätavalla, että veljeni haki meidän isän koko päiväksi pois kodistaan ja minä sekä veljen vaimo raikattiin koko kämppä.

Pois kuljetettavat tavarat suoraan peräkärryyn, joten ei ollut roskista mistä penkoa.

Toki tässä siivouksessa pyrittiin kunnioittamaan isääni, mutta kaikki, siis kaikki roskat ja muut epämääräiset tavarat pois.
Kaapit siivottiin ja järjestettiin, postit lajiteltiin jne jne.

Sen jälkeen pitäisi palkata viikkosiivooja, jonka kanssa sinä sovit mitä siellä tehdään.
Siivoojahan voi myös käydä sillä välin, kun asukas on itse vaikka jossakin viikkottaisessa seniorikerhossa tmv.

Viimeksi muokattu:
Itse kotihoidossa työskentelevänä voin sanoa, että tuollaisia asuntoja on paljon. Mitään ei heitetä pois vaan kaikki säästetään jos vaikka tulisi pula aika ja sitä tarttis. Vähän riippuu sotkun laadusta mitä tehdään. Itse muistan ainakin yhden tapauksen mihin hoitajat eivät menneet työturvallisuus syistä ennen kuin asunto oli siivottu. Kannattaa varmaan ottaa kuntaan yhteysttä ja kysyä mikä käytäntö heillä on siivouksen kanssa. Sotku pelkästään ei ole syy joutua palvelutaloon vaan se mistä sotku johtuu ( esim. mielenterveysongelmat).

Ok :)
Tuota me vähän pelätäänkin että me se sotku joudutaan siivoamaan :(
Siinä kun ei oikeasti auta päivä tai kaksi :(
Minä olen tehnyt siivoojan hommia ja tietääkseni en siis ole mikään kamalan hidas siivooja ja minulla menee jo yksin tiskatessa kaikki mummon sotkemat astiat ja jemmaamat mitä on jemmaillut ämpäreihin pöydänalle piiloon ym sen reilun 4tuntia :(
Mieheni sai hyvin hyvin pienen polun raivattua eteisestä olohuoneen läpi keittokomeroon tuossa ajassa kun minä tiskasin.
Eli siellä on tavaraa.
Mitäs jos me kieltäydytään menemästä siivoamaan, auttavatko mahdollisesti mummolle siivoojat?

Meilläpäin annetaan lista yksityisitä siivouspalveluntuottajista ja sieltä voi tilata itse siivoojan. Mutta mummon pitää itse haluta siivouasta ei sitä muuten tule mitään jos mitään ei saa pois heittää. Kuullostaa sellaiselta paikalta, että voi olla vaikea saada kotiavustajaa käymään, kun kuitenkin on otettava heidän työturvallisuus huomioon. esim. kaatuvat tavarapinot, kompastumisen vaara ja mahdolliset pöpöt.

[QUOTE="vieras";26276566]Meilläpäin annetaan lista yksityisitä siivouspalveluntuottajista ja sieltä voi tilata itse siivoojan. Mutta mummon pitää itse haluta siivouasta ei sitä muuten tule mitään jos mitään ei saa pois heittää. Kuullostaa sellaiselta paikalta, että voi olla vaikea saada kotiavustajaa käymään, kun kuitenkin on otettava heidän työturvallisuus huomioon. esim. kaatuvat tavarapinot, kompastumisen vaara ja mahdolliset pöpöt.[/QUOTE]

Juu tiedän että on unelma asiakas siivoojalle :D
Ja tosiaan siellä saa vieraskin katsoa mihin astuu ettei kaatua itse.

Mitä listaan tulee se siivooja jonka minä aijemmin tilasin on ainut kuka silläpäin vaikuttaa,siis yksityinen. Isompia siivousfirmoja lähikunnissa mutta heillä lähtöhinnat jo alussa niin korkeat.

Kotiavustajat käyvät mahdollisesti muutaman kerran ja jos toteavat että hommasta ei tule mitään kertovat sen vanhuspalveluista vastaavalle joka ratkaisee asian tavalla tai toisella, muutto palvelutaloon, todetaan että apua ei haluta ottaa vastaan, etsitään mahdollisesti omaishoitaja tms.

Väkisin on aika mahdoton siivota kotipalvelunkaan, eikä omaisia voi pakottaa siivoamaan toisen sotkuja, toisaalta väkisin ei varmasti pakoteta ketään kotoa muuttamaankaan. Vanhuus ei ole syy pakkohoitoon.

Viimeksi muokattu:
No kunnallinen kotihoito ei siivouksia tee, sillä hoitajat hoitavat ihmistä, eivät asuntoa.
Täällä kerrotaan yksityisistä palveluntuottajista ja asiakkaan niin halutessa sieltä tilataan siivous. Jos joku haluaa elää rojun keskellä niin ok, mutta jos se roju on este kotona pärjäämiselle, turvallisuudelle, niin sitten on tilanne toinen ja on parempi etsiä toisenlainen asumismuoto.

Yhteistyössä