Kotihiirelle mies baarista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susi Hukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Susi Hukka

Vieras
Mikä saa kotihiiren naisen etsimään miehen ravntolasta? Eikö silloin ole todennäköistä, että hihaan tarttuu kotonaviihtymätön baarikärpänen? Uskotteko, että kun itse olette menneet baariin löytääksenne miehen, että hän on tehnyt samoin? Uskotteko, että mies ei oikeasti viihdy siellä, vaan on vain etsimässä naista, jonka kanssa voi sitten vetäytyä viettämään koti-iltoja? Vai uskotteko, että jos mies välittää teistä tarpeeksi, hän on valmis muuttamaan tapojaan, koska olette tärkeämpi kuin viina ja kaverit? Uskotteko, että rakkautenne voi "parantaa" tai muuttaa miehen? Uskotteko, että baareissa juokseva mies on vain vähän keskenkasvuinen ja hän aikaa myöten aikuistuu ja alkaa käyttäytyä vastuullisen aikuisen tavoin?

Esim. pikkujouluaikaan baareissa käy paljon muitakin kuin vakiokalustoon kuuluvia. Ja muulloinkin kyllä. Itsekään en käy baarissa kuin muutaman kerran vuodessa, enimmäkseen olen kotihiiri.

Emme tavanneet mieheni kanssa itse asiassa baarissa, vaan ruokaravintolassa, mutta mieheni kävi silloin aikanaan paljonkin baarissa eli siis huomattavasti usemmin kuin mitä me nyt käymme. Hän sanoi, että mitäpä hän yksikään "kämpillään" istuskeli, baarissa kun oli sentään jotakin elämää.

Olen tavannut lähes kaikki poikaystäväni baarista, vaikka itsekin olen kotihiirulainen. Baarista olen elämänkumppaneita etsinyt siksi, koska olen liian ujo "pokaamaan" miehiä muualta. Nettideitit ovat olleet pettymyksiä ja haluan nähdä miehen olemuksen ns. face-to-face.

Luulen, että moni sinkku käy baarissa perjantaina tai lauantaina vain siksi, että voi käydä katsastamassa paikallisen tarjonnan. Itse ainakin olen baareissa käydessä usein juonut vain vähän (ihan rahasyistäkin) ja usein olen lähtenyt pois jo ennen valomerkkiä, koska poikaystävän etsiminen ja yhden yön hoidon etsiminen on osittain eri asioita.

Ap:ssä viestissä kotihiiri tarkoittaisi samaa kuin nainen, mutta kylläpä niitä vastaavia löytyy miehistäkin. Se oli siis vähän ontuva ilmaisu naisista, jotka lataavat suuria odotuksia miehille jotka eivät ole valmiita vakiintumaan.Ja etenkin kun jutussa haiskahtaa, että kyse on vain tietystä ihmisestä jota kirjoittaja ihmettelee. Koska onhan myös totuutta ihmeellisimpiä tarinoita, joissa baarielämä halutaan jättää kokonaan taakse ja aloittaa kaikki ihan uudelta pöydältä.

Mutta totta on, että jos hakee kumppania baareista on sitä yleensä itsekin baari-ihminen. Eihän se sopiva kumppani ihan yhdestä baarikäynnistä vastaan kävele, vaan vaatii aika ahkeraa harrastuneisuutta ja yleensä sitä sitten tottuu viettämään viikonloput ja monet arki-illat samalla tavoin.Joten tarkkaan ottaen monet parit jatkavat sitten sitä samaa elämää yhdessä.JOillekin se koituu niin tärkeäksi tavaksi, että omat lapsetkin unohtuvat sitten kärryihin baarien ulkopuolelle :O

Laajemmin arvioiden Suomessa on aika tiukka asenne "baarielämään". Hiukankin matkustellut toteaa jo Keski-Euroopassa että yhtä lailla mummot hörppäävät tuopin kauppareissullaan kuin raavas nuorimieskin. On vain eri juttu kuka tekee baaristaan kodin ja kuka osaa käyttää siitä sen parhaimmat puolet hyödykseen.

"Laajemmin arvioiden Suomessa on aika tiukka asenne "baarielämään". Hiukankin matkustellut toteaa jo Keski-Euroopassa että yhtä lailla mummot hörppäävät tuopin kauppareissullaan kuin raavas nuorimieskin. On vain eri juttu kuka tekee baaristaan kodin ja kuka osaa käyttää siitä sen parhaimmat puolet hyödykseen."

Elän nykyään telkkaritonta elämää. Entisenä telkkarin suurkuluttajan olen katsonut paljon brittisarjoja. Emmerdale-sarjan tapahtumat pyörivät enimmäkseen paikallisessa baarissa. Siellä käy väkeä vauvasta vaariin.

Kävin eilen ruokakaupassa. Ei tulisi mieleenkään poiketa kauppakassin kanssa paikalliseen baariin. Kipin kapin kotiin nälkäisenä. Sitten köllähdin myöhemmin sähkyyn lukemaan lehteä. Heräsin klo 24 ja menin toiseen sähkyyn nukkumaan.

Seuraa löytyy kotoakin radiosta, lehdistä, kirjoista, harrastuksista jne.
Nautin siitä, kun ei tarvitse puhua sanaakaan.

Kivahan siellä baarissa olisi joskus käydä, mutta takalaitaan tarttujista en välitä.
Varsinkin savuttomuus on joskus laittanut ajattelemaan, että ehkä joskus voisi jossakin pistäytyä.

Mutta mitä kiirettä tässä on. Ehkä sitten, kun olen 69 vuotias. Pirkko Mannola sanoi lehtijutussa olevan mielellään tuon ikäinen, mutta seuraava pykälä on murheellinen ikä.

Miksi ihmeessä naiset pelkäävät ikääntymistä. Jos minulla olisi toimiva telkkari, katsoisin ehdottomasti ulkomainoksessa olevan MTV3 K-70 jutun.

Pois alta oksat ja männyn kävyt, kun minä saan 70 mittariin. Sitten tarjoan baarissa kierroksen plazan ja Ellien koko katraalle.

Ihan rehellisesti jos sanon, niin tänä päivänä Emmerdalen baarielämää katsoo kauhistuneena. Aamupäivästä sulkemisaikaan, joka välissä kumotaan vähintään olut tai muu alkoholiannos. Porukka liikkuu omin autoin.

Tälläistä lisää joka tuutista ja eipä tarvi ihmetellä suomalaistenkaan löystyneitä asenteita arkijuopotteluun, rattijuoppoudesta puhumattakaan. Sääli sinänäsä, sarja olisi ihan katsottava muutoin.

Alkuperäinen kirjoittaja kriittisin silmin:
Ihan rehellisesti jos sanon, niin tänä päivänä Emmerdalen baarielämää katsoo kauhistuneena. Aamupäivästä sulkemisaikaan, joka välissä kumotaan vähintään olut tai muu alkoholiannos. Porukka liikkuu omin autoin.

Tälläistä lisää joka tuutista ja eipä tarvi ihmetellä suomalaistenkaan löystyneitä asenteita arkijuopotteluun, rattijuoppoudesta puhumattakaan. Sääli sinänäsä, sarja olisi ihan katsottava muutoin.

Mistäpä minä tietäisin miksi käsikirjoitus on mennyt tärviölle. Tietääkseni edesmennyt Juice Leskinen oli sarjan koukussa.

Ehkä filmaaminen on helpompaa baarissa. Näyttelijäkaarti on laiskistunut. Vakikatsojat tuntevat jo taustat niin hyvin, että muutama repliikillä juttu voidaan taustoittaa baarin tiskillä.

Käyn töissä periferiassa ja mietin nyt onko Helsingissä Starbucks kahvilaa. Olen ehkä heräämässä keloon ja poistumassa kuplastani. Ajattelin pistäytyä tänään ko. kahvilassa, jos sellainen löytyy citystä. En minä siellä kauan kuppaa kupin ääressä. Viihdyn paremmin Elleissä. Täällä voi niin nopeasti hypästä asiasta toiseen ja kolmanteenkin töiden lomassa.

Lähetä Emmerdalen sivuille noottia surkeasta käsikirjoituksesta. Viinaongelma on hirveä.
Luin eilen jutun K&K-lehdestä. Vuosia sitten lähetin sähköpostin ko. lehden toimitukseen ja heti sen perään kirjoitettiin saman tyylinen tarina.

Alkuperäinen kirjoittaja kriittisin silmin:

Vois kuvitella, että Emmerdalessa pubissa koostetaan kaikki jutut yhteen paikkaan kuin jos kamera vaeltaisi kodista kotiin? Kohtaukset on varmaankin helpompi ja halvempi tehdä niin? Pienessä kylässä on jossakin kokoonnuttava ja pubeissa tapahtuu enemmän kuin jos kuvattaisiin yhden ihmisen vierailua yhden kodissa? Mene ja tiedä!

Mutta totuus on sekin, että Pohjoismaissa kutsutaan enemmän koteihin ja mökeille kuin monissa muissa Euroopan maissa. Meille on luontevampaa saada vieraita kotiin ja se kuuluu tapoihimme tai on ainakin kuulunut. Syöminen ravintoloissa tai jatkuva tuopin kittaaminen baareissa voi käydä kalliiksi pitkässä juoksussa, mutta on maita joissa se on edullisempaa ja joissa myös tavataan ystävät tai sovitaan jopa isommistakin kekkereistä.

Jos katsotte brittejä Suomessa lomalla, niin kyllä he hyvin innokkaita ovat hyödyntämään paikallisten ravintoloiden palveluja. Tavan on pakko olla selkäytimisessa ja malli imetty äidinmaidossa?