Kotihoidon tuen muutos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kahden lapsen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28920791]Kotihoidontuki on korvaus siitä, että lapsi hoidetaan kotona. Eli lapset pitäisi ilmaiseksi hoitaa kotona tästä lähin? miksi päivähoito sitten on myös puoli-ilmaista? päivähoitoon ne maksut, mitä se hoito todellisuudessa maksaakin![/QUOTE]

Tottakai OMAT lapset pitäisi nimenomaan hoitaa ilmaiseksi kotona, näin haluttaessa. Muuten heille järjestyy puoli-ilmainen paikka päivähoidossa.

Kyllä ymmärrän sen, että ovat kaksi eri asiaa. Mitään tukea ei ole pakko hakea. Mainitsin vain, että yleensä lakisääteiset vapaat ja tuet kulkevat käsi kädessä. Onkohan olemassa sitten jotain lakisääteistä vapaata, josta maksetaan vain osalta ajalta tukea?

Jos hoitovapaalla voisi jatkossakin olla pidempään ja olet siitä täysin varma, niin siitä täytyy olla jossain mustaa valkoisella. Kyllähän kaikki faktana sanotut asiat täytyy perustua johonkin muuhunkin, kuin omiin päätelmiin.

Työnantajan näkökulmasta olisi nimittäin viisasta lyhentää hoitovapaankin kestoa, kun kerran äidit halutaan nopeammin takaisin työelämään.

Perustan sanomiseni siihen, ettei hoitovapaan lyhentämisestä tai työsopimuslain muutoksesta ole ollut mitään puhetta. :) Sinäkin perustat ajatuksesi siihen, että mielestäsi yleensä jotain tapahtuu (joka perustuu sitten johonkin mutu-tuntumaan tai faktaan, jota et nyt maininnut).
Se, kuinka lopulta käy jää nähtäväksi :)

Työnantajan näkökulmasta monetkin muutokset nykyiseen varmasti olisivat viisaita :)

En missään nimessä kiellä, etteikö mitä tahansa voisi tapahtua. Tällä hetkellä kuitenkin puhutaan vain kotihoidontuen maksuajan lyhentämisestä sinne 2 vuoden ikään asti. Hoitovapaasta minä en ole huomannut mainintaa, muttei se takaa sitä, etteikö mainintaa olisi.

Minua saa kyllä sivistää enkä pistä yhtään pahakseni, jos olen väärässä ja minua oikaistaan :)

Mikäli keskustelu jatkuu tästä eteenpäin "juupas-eipäs" ja "sinä sanoit ja pistit pilkun tuohon", niin puolestani tämän sivujuonteen tässä keskustelussa voi lopettaa :)
Mukavaa päivänjatkoa. :)

Ymmärtäähän nämä "miksi valtion pitäisi kustantaa sinun loravailu kotona" ihmiset, että se yhdenkin lapsen päivähoito tulee meille veronmaksajille ihan helkutin paljon kalliimmaksi, kuin mikään kotihoidon tuki ikinä. Ja jos se, joka on kotihoidontuella, sattuu samaan aikaan hoitamaan muutkin lapsensa kotona, niin oikeesti, siitä on edes turha keskustella mitkä ne säästöt siinä tilanteessa on. Siis oikeasti kymmenien tuhansien eurojen vuosisäästöt, jos sattuu vaikka olemaan kolme lasta kotihoidossa, sen sijaan että he olisivat päiväkodissa ja niistä maksettaisiin pieni nimellinen summa. Yhden lapsen päivähoito maksaa kunnalle n. 1500e/kk, siitä vanhemman osuus on ihan maksimissaankin sen 360e, että laskekaa siitä, kuka käyttää verovaroja enemmän...

Mun mielest jossain oli viime keväänä juttua aiheesta et tää homma koskee jotain 9000 ihmistä. eli äitiä. jotka on kotona hoitamassa lasta kht:lla, keskimäärin vuodessa. jos jokainen maksaa sen 4tonnia vuodessa(jos ei sisarkorotuksia) ni kui suuri säästö tästä ny tulee? 36miljoonaa euroa vuodessa.... eli ei yhtään mitään. varsinkin jos moni taas jää työttömäksi. saati sitten kun lasketaan kuinka paljon täytyy kouluttaa lisää hoitajia, lisää hoitopaikkoja, yms yms.

Perustan sanomiseni siihen, ettei hoitovapaan lyhentämisestä tai työsopimuslain muutoksesta ole ollut mitään puhetta. :) Sinäkin perustat ajatuksesi siihen, että mielestäsi yleensä jotain tapahtuu (joka perustuu sitten johonkin mutu-tuntumaan tai faktaan, jota et nyt maininnut).
Se, kuinka lopulta käy jää nähtäväksi :)

Kiva kun oikaisit alkuperäistä kirjoitustasi. Täällä(kin) kannattaa olla tarkkana, mitä kirjoittaa, varsinkin jos ohjeistaa muita. Mukavaa päiväjatkoa sinullekin :)

Ooooooo. Onpi iki-ihanaa kun kohta olen kotihoidontuen jälkeen kotona työttömänä isompien työttömyyskorvasten kanssa ja kohtahan saa tehdä töitäkin 400e/kk(jonka saan tehtyä viikonloppuisin muutaman tunnin keikkatöitä). Miehelläni on niin iso palkka, että lapsista menisi täysi reilu 250e/lapsi/kk hoidossa niin miksi ihmeessä edes menisi töihin kun oma palkkani olisi niin surkea, että paljon enemmän meille jää kun olen kotona ja kivempi olla kotona. Enkä elä mieheni siivellä -itselläni on pääomatuloja. Jonkun pomon lattiarättinä en haluaisi enää olla, joten ei huvita yhtään mikään työnteko toiselle ja vielä paska palkalla.

[QUOTE="vieras";28920818]Tottakai OMAT lapset pitäisi nimenomaan hoitaa ilmaiseksi kotona, näin haluttaessa. Muuten heille järjestyy puoli-ilmainen paikka päivähoidossa.[/QUOTE]

Sama tuki kaikille, saisi sitten jokainen itse päättää hoitaako itse vai viekö maksulliseen hoitoon.

Yhteistyössä