Kotihoidon tuki ja työssä käyminen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töihinkö..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

töihinkö..

Vieras
Hei!

Suunnittelen osittaista töihin paluuta äitiysloman loputtua. Onko kenelläkään tietoa, että väheneekö kotinhoidon tuki, jos äiti käy töissä esim. pari kertaa viikossa ja saa palkkaa ennen veroja n.500-700e kuussa? Ja jos vähenee, niin miten..?

kotihoidon tukea saa jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa ja on alle kolme vuotias. hoitolisääkin saa mutta ne riippuu siitä mitä vanhempi/vanhemmat tienaavat yhteensä.

Alkuperäinen kirjoittaja käsittääkseni...:
kotihoidon tukea saa jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa ja on alle kolme vuotias. hoitolisääkin saa mutta ne riippuu siitä mitä vanhempi/vanhemmat tienaavat yhteensä.

Juuri näin

Tiedättekö miten toimitaan tapauksessa, jossa molemmat vanhemmat ovat työssä ja lapsella hoitaja kotona Esim. sukulainen?Pitääkö hänelle maksetusta korvauksesta toimittaa jotain maksuja tms. Kotihoidontukea kuitenkin haetaan...

mutta kysymykseni koskee verotusta,eli kun saan kelan etuuksia (kotihoidontuki ja mahd. hoitolisä) ja myös palkkaa työstä,niin ottaako verottaja samalla veroprosentilla molemmat tulot,vai lähteekö toisesta ylimääräistä? Tiedän kyllä,että kelahan nostaa aina pari % enemmän,kuin normaalisit veroprosentti on,mutta entäpä tässä tilanteessa? Osasinkohan nyt selittää oikein...=)

Kotihoidon tuen määrä riippu siitä, vietkö lasta kunnalliseen hoitoon. Jos esim. isovanhemmat hoitavat häntä sinun ollessasi töissä, saat täyden kotihoidon tuen eli 300 e/kk, mutta jos viet lapsen kunnalliseen hoitoon, kun olet töissä saat vain osittaisen kotihoidon tuen joka on 70 e/kk (kun työaika on max. 80% normaalista). Ja nämähän ovat veronalaista tuloa.

Alkuperäinen kirjoittaja Himpulan äippä:
mutta kysymykseni koskee verotusta,eli kun saan kelan etuuksia (kotihoidontuki ja mahd. hoitolisä) ja myös palkkaa työstä,niin ottaako verottaja samalla veroprosentilla molemmat tulot,vai lähteekö toisesta ylimääräistä? Tiedän kyllä,että kelahan nostaa aina pari % enemmän,kuin normaalisit veroprosentti on,mutta entäpä tässä tilanteessa? Osasinkohan nyt selittää oikein...=)

Mulle laskettiin verotoimistosta sama prosentti molempiin tuloihin. Ja siihen kela tekee sen oman korotuksensa. Voit myös itse laskea osoitteessa www.vero.fi. Jos et ole aivan varma tuloista (esim. vaihteleva tuntityö, kuten minulla) kannattaa ilmoittaa vähän yläkanttiin. Kelasta kannattaa ensin ottaa selvää mitä on jo maksettu, kuinka paljon suoritettu ennakonpidätystä ja mitä maksetaan jatkossa. Ja kyllä ne neuvoo verokorttipavelun puhelinnumerossa vaikka vain soittaisit kyselläksesi. Sain itse tosi hyvää palvelua kun olin ensimmäistä kertaa samassa tilanteessa. :)

Mulle neuvottiin kans nostamaan vero% sen verran,että riittää sekä palkkaan että kotihoidon tukeen.
Mutta verottajahan on tietysti sitä mieltä, että jos lapsella on joku muu hoitaja kuin vanhempi, niin silloin pitäisi maksaa ties mitä maksuja hoitajalle maksetusta korvauksesta,vaikka olisikin sukulainen ja korvaussumma aivan mitätön.Ja menee aika hankalaksi...onko tästä kokemusta?Oletteko maksaneet isovanhemmalle ns.pimeesti ja kyseleekö siitä kukaan perään?Kunta ja Kela eivät ole kiinnostuneet hoitajan nimestä...Selitinkö sekavasti?

Yhteistyössä