KOTIHOIDONTUESTA kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei näitä tajua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei näitä tajua

Vieras
siis lähteekö aina khh:sta se 20% veroa ?

kun yhdestä ketjusta bongasin äidin jolla lähtee vain 11,5%

eli eli voinko viedä muutosverokortin kelaan ja sen perusteella ne ottaa verot veks ?

Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
Mutta ei sillä ole mitään väliä maksaa pientä veroa, ja sitten sen jälkeen isoja mätkyjä.
Sosiaalietuuden minimi vero% on 20.

Minä maksoin JOKA vuosi mätkyjä kun meni tuo 20%, nyt kun olen lasketuttanut uudestaan (tänä vuonna tosiaan 11,5%) niin en saa mätkyjä.

Tää on tää mitä mä en ymmärrä. Miksi toiset maksaa veroja vähintään sen 20% ja toiset taas vähemmän (saamatta mätkyjä)? Sit ainakin mulla niissä kelan papereissa lukee et se 20% on minimi, miten muut saa sit prossan kuitenkin alemmas? Mä en tajua kyllä koko verotus juttua muutenkaan, aina kiltisti maksanu veroni isoimmalla prossalla mitä mahollisuus on ottaa, mutta ei sekään kyllä palautuksissa oo näkynyt merkittävästi :/

Mutta ei sillä ole mitään väliä maksaa pientä veroa, ja sitten sen jälkeen isoja mätkyjä.

En ymmärrä tätä. Jos minimi on tuo 20%, miksi ne hyväksyy muutosverokortin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei se 20% ole mikään minimi. Jos sä et vie muutosverokorttia niin silloin on, koska se vero% mikä menee kelan tietoon automaattisesti on palkkatuloa varten laskettu ja silloin ne ottaa vähintään sen 20%. Mutta jos lasketat muutosverokortin sosiaalietuuksia varten niin verottavat sen mukaan.

Ei se 20% ole mikään minimi. Jos sä et vie muutosverokorttia niin silloin on, koska se vero% mikä menee kelan tietoon automaattisesti on palkkatuloa varten laskettu ja silloin ne ottaa vähintään sen 20%. Mutta jos lasketat muutosverokortin sosiaalietuuksia varten niin verottavat sen mukaan.

No näin mäkin sen käsittäisin (ja mulla on muutosverokortti), mutta tarkoitin etten tajunnut tota Aneten pointtia. Eli mistä ne mätkyt tulee, kun oon ihan normaalisti laskettanut sen muutosverokortin? Eihän sitä pienempää prosenttia hatusta vedetä, vaan lasketaan tulojen mukaan...

Mie en kans tajua näistä jutuista yhtikäs mitään. :/
Mulla menee kht:sta 20% ja joka vuosi tulee pari-kolmekymppiä mätkyjä. Soitin vielä verotoimistoon tästä joku aika sitten, ja siellä sanoivat ettei kannata pienentää prosenttia (tulis vaan enempi mätkyjä), mistään muutosverokortista ei puhunu yhtikäs mitään.

Oho..täältähän tuli ihan uutta tietoo?
ai mistä mä nyt haen sen muutosverokortin? ..noh..verotoimistosta tietty kai :D ..niin mitä sitten..teen siihen jonku muutoksen (palkkatuloa varten muutan sosiaalietuuksia varten) ja kiikutan paperin kelalle!?

Alkuperäinen kirjoittaja uusi ihmettelijä:
ai mistä mä nyt haen sen muutosverokortin? ..noh..verotoimistosta tietty kai :D ..niin mitä sitten..teen siihen jonku muutoksen (palkkatuloa varten muutan sosiaalietuuksia varten) ja kiikutan paperin kelalle!?

Riittää kun soitat verokorttipalveluun. Tekevät siletä sulle uuden kortin sosiaalietuuksia varten ja he toimittavat sen kelaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja uusi ihmettelijä:

Riittää kun soitat verokorttipalveluun. Tekevät siletä sulle uuden kortin sosiaalietuuksia varten ja he toimittavat sen kelaan.

Ja minähän soitin, tippu 20%:sta 14,5%:iin. Puhelimitse toi kävi helpoiten, tieto menee kuulemma kelalle jo huomenna ja muutospaperit tulee myöhemmin postissa kotiin. Ei ois kyllä tullu itelleni mieleenkään tämmönen asia..aina sitä oppii jotain uutta :D

No en tiedä sitten,
Mulle on Kelasta infottu, että sosiaalietuuksien minimi vero% on 20. Ja kun minä olen muutosverokortin tehnyt niin viime vuonna makselin sitten 22% veroja. Mulla on sitten ilmeisesti niin hulppea kotihoidontuki, että siitä saapi maksella :D Mutta eipä ole tullut mätkyjäkään tosin sen jälkeen kun olen sosiaalietuuksista ( ä-raha, kht) maksellut yli 20& veroja. Päin vastoin aina on muutama kymppi tullut takaisin.

No en tiedä sitten,
Mulle on Kelasta infottu, että sosiaalietuuksien minimi vero% on 20. Ja kun minä olen muutosverokortin tehnyt niin viime vuonna makselin sitten 22% veroja. Mulla on sitten ilmeisesti niin hulppea kotihoidontuki, että siitä saapi maksella :D Mutta eipä ole tullut mätkyjäkään tosin sen jälkeen kun olen sosiaalietuuksista ( ä-raha, kht) maksellut yli 20& veroja. Päin vastoin aina on muutama kymppi tullut takaisin.

:o kysy asiat verotoimistosta kelassa eivät tiedä verotuksesta yhtään mitään.mä hain muutoskortin sosiaalietuudelle niin oli 12% sen 20% sijaan

Muutos etuuden tai eläkkeen ennakonpidätykseen
Verokortin prosentti on usein laskettu palkkatuloja varten, joten prosentti voi olla liian suuri tai pieni etuuksien verotukseen. Kun asiakas alkaa saada Kelasta etuutta tai eläkettä, tätä varten kannattaa hakea uusi verokortti. Useissa etuuksissa ennakonpidätys on muuten vähintään 20 %. Eläkkeen ennakonpidätys voi olla 60 %, jos Kela ei ole saanut eläkettä varten määrättyä henkilökohtaista pidätysprosenttia.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/290307132008AK?OpenDocument

tässä kelan sivuilta

Nostin veroprosenttia äitiyslomaa edeltäviltä palkoilta ja äitiyslomalle tuli sitten pieni prosentti. Ei mätkyjä ja jäi jotain pienestä äitiyspäivärahasta käteenkin.

niin siis täytyy muistaa mainita, että on sosiaalietuutta varten!
Minä sain veroprosentiksi 19% kun tienaan alle kymppitonnin vuodessa noita kelan etuuksia.
Palkkatyössä sais tienata 22 000 euroa/ vuoteen samalla prosentilla. Onpa reilua!

mistä näitä äitejä sikiää yhä edelleen jotka ei tiedä että sosiaalietuudelle AINA muutosverokortti
jatkuvasti asiasta täälläkin puhutaan

se on palkkaverokortti minkä mukaan KELA ottaa sen 20% jos ei muutoskorttia toimita

mulla on ollut äippärahasta muutoskortilla 8,5% vero ja kotihoidontuesta 13,5% ja 15,5% ja koskaan ei ole mätkyjä tullut !

Yhteistyössä