Kotihoidontukea suurempi pahe on oikeus viedä lapsi päiväkotiin kun itse makaa päivät kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "akka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"akka"

Vieras
Pitää saada päiväkotipaikka kaksivuotiaalle kun se tarvitsee sosiaalisia kontakteja ja tekemistä.
Eikö se lapsen äiti ole juuri sen lapsen vuoksi pois työelämästä ja sen äidin velvollisuus on keksiä tekemistä ja puuhaa sille lapselle?
On olemassa muskarit ja kerhot joista kaksivuotias saa ihan tarpeeksi sosiaalisia kontakteja ja loppuviihdytyksestä huolehtii lapsen vanhemmat,varsinkin se äiti joka siellä kotona makaa päivät pitkät.
Tietysti onhan se niin että mukavampaa on istua netissä koko päivä rauhassa kun roudaa tenavan hoitoon ettei se pyöri siinä helmoissa vinkumassa tekemisenpuutetta kun äidillä ei ole aikaa.
Hoitopaikat pitäisi olla TYÖSSÄKÄYVIEN vanhempien etuoikeus eikä laiskoille kotiäideille.
Ja kohta joku tulee vinkumaan että lapsi tarvitsee hoitopaikan kun on puheviivästymää sun muuta vaivaa minkä vuoksi tarvitsee päiväkotipaikan.
Tällaisia lapsia on siinä porukassa maksimissaan kaksi,loput on laiskamatojen tenavia.

Kaikissa paikoissa ei ole muskareita ja kerhoja ja ehkäpä kaikilla ei ole mahdollisuutta kuljettaa lasta niihin.Ja tuskinpa ne äidit kotona koko ajan makaa.Joskus voi jopa olla lapselle parempi olla hoidossa kuin kotona ja tähän voi olla erinäisiä syitä.
Minua ei haittaa vaikka kotiäitien lapset olisivat hoidossa.

SAMAA mieltä aloittajan kanssa! On tavallaan huono juttu että Suomessa hoitoon laittaminen on niin halpaa ettei perheiden tarvitse miettiä TARVITSEVATKO OIKEASTI SITÄ HOITOPAIKKAA??

Saattaa olla niinkin että sillä kotona olevalla äidillä on jokin SYY laittaa esikoinen hoitoon. Jos äiti ei halua lapsensa kanssa päiviä viettää niin eikö ole parempi että lapsi menee silloin hoitoon?

Ne jotka jaksaa ja pystyy varmasti hoitavat lapsensa jatkossakin kotona.

Nimimerkillä tukiverkostoton, joka työttömäksi jäädessään haluaisi osa-aikaisen hoitopaikan lapsilleen. Edes päivän viikossa tms. Meillä ei ole ketään joka hoitaisi lapsia edes sen aikaa että kävisin työpaikkahaastattelussa, niin olisi liki mahdotonta työllistyä uudestaan jos lapsilla ei olis mitään tilapäishoitopaikkaa.

Mä En usko että kenenkään lapsi on pelkästään virikkeden takia hoidossa. Ehkäpä vaan ne äidit ei ole ihan kaikille kuulluttanut niitä syitä ja selitellyt jokaielle vastaan tulevalle et miksi heidän lapsi on hoidossa vaikka äiti nyt ei ole töissä.

oon ollut kotona kahden lapsen kanssa niiden syntymästä asti(2 ja 5v)ja kummankaan kanssa en oo ikinä käyny muskareissa tms. kerhoissa(koska täällä ei sellasia ole)kumpikaan ei ole ollu missään hoidossa ikinä,mutta sosiaalisissa taidoissa ei silti mitään vikaa ole päinvastoin.molemmat oppineet puhumaanki ennen aikojaan(1v 9kk puhuu jo nyt todella sujuvasti lauseita jne.)oon monilta kuullu että mun lapsista tulee epäsosiaalisia ja eivät opi puhumaa jne. koska ovat vaan kotona..mun kanta on se että jos vaan mahd. olla kotona lastenkans niin parempi,koska "laitoksissa"(päiväkoti,eskari,koulu,amikset,lukiot..)ehtivät lapset olla elämänsä aikana ihan tarpeeks myöhemminki..

Musta tuntuu, että jos äiti haluaa viedä lapsensa hoitoon, niin silloin lapsen on siellä parempi olla kuin kotona. Jotakin on pielessä, jos haluaa ns. ilman syytä viedä lapsensa hoitoon.

Meidän paikkakunnallamme on perhepäiväpuisto, jonne voi tarvittaessa viedä maanantaisin lapsen muutamaksi tunniksi hoitoon. Tätä meillä hyödynnettiin, kun tuli menoja, joihin lasta ei voinut viedä mukanaan. Onneksi niitä ei nyt niin kovin paljoa tullut. Tällaisia "varahoitopaikkoja" pitäisi olla enemmän, mutta toisaalta sitten taas löytyy niitä, jotka käyttävät näitä palveluita turhaan hyödykseen ja todelliset tarvitsijat jäävät ilman hoitopaikkaa.

Saattaa olla niinkin että sillä kotona olevalla äidillä on jokin SYY laittaa esikoinen hoitoon. Jos äiti ei halua lapsensa kanssa päiviä viettää niin eikö ole parempi että lapsi menee silloin hoitoon?

Ne jotka jaksaa ja pystyy varmasti hoitavat lapsensa jatkossakin kotona.

Nimimerkillä tukiverkostoton, joka työttömäksi jäädessään haluaisi osa-aikaisen hoitopaikan lapsilleen. Edes päivän viikossa tms. Meillä ei ole ketään joka hoitaisi lapsia edes sen aikaa että kävisin työpaikkahaastattelussa, niin olisi liki mahdotonta työllistyä uudestaan jos lapsilla ei olis mitään tilapäishoitopaikkaa.
Jos ei halua viettää aikaa oman lapsensa kanssa niin kannattaa siinä vaiheessa miettiä että antaa sen lapsen jollekkin joka jaksaa.
Siksi ajaksi kun joskus ja jouluna menee työpaikkahaastatteluun voi palkata vaikka mannerheimin kautta lapsenvahdin.
Sitä se äitinäolo on,on haluttava ja jaksettava joka ikinen päivä halusi tai ei.

[QUOTE="akka";23091135]Jos ei halua viettää aikaa oman lapsensa kanssa niin kannattaa siinä vaiheessa miettiä että antaa sen lapsen jollekkin joka jaksaa.
Siksi ajaksi kun joskus ja jouluna menee työpaikkahaastatteluun voi palkata vaikka mannerheimin kautta lapsenvahdin.
Sitä se äitinäolo on,on haluttava ja jaksettava joka ikinen päivä halusi tai ei.[/QUOTE]

Mistäs meinasit tällä pikkupaikkakunnalla ottaa sen MLL lapsenvahdin? Olisin ihan totta kiinnostunut jos osaat kertoa?

Tottakai haluan viettää oman lapseni kanssa aikaa, mutta onko se nyt ihan totta niin että mun täytyy 24/7/365 olla sen oman lapseni kanssa ollakseni hyvä äiti? Nyt kun teen töitä, riittää vähän vähempikin. Jos olisin työtön, ei minulla saisi olla siis mitään omaa elämää sen lisäksi että olen lasteni kanssa?

Ja ei, tässä ei nyt ollut puhe siitä että menisin baariin ja joisin kännit, vaan saattaisin haluta vaikka mennä käymään joskus uimassa tai käydä ruokakaupassa ilman lasta. Mielestäni lapselleni olisi myös hyväksi se että tapaa muita oman ikäisiä lapsia. Ei joka päivä tarvitse olla hoidossa 8-16 mutta se että lapsi olisi vaikka kerran viikossa puoli päivää hoidossa ei mielestäni tee minusta huonoa äitiä.

Ja kerho täällä on sellaisessa paikassa ettei siitä ole lastenhoitoavuksi kun matka sinne on niin pitkä, että kerhohetki menisi mulla ihan matkoihin takaisin kotiin ja taas kerhoon...

Järkevää olisi se että järjestettäisiin kotona olevien lapsille muita hoitomahdollisuuksia kuin se päiväkotiryhmään meno, niin ei olisi teiltä muilta pois.

Musta tuntuu, että jos äiti haluaa viedä lapsensa hoitoon, niin silloin lapsen on siellä parempi olla kuin kotona. Jotakin on pielessä, jos haluaa ns. ilman syytä viedä lapsensa hoitoon.

Meidän paikkakunnallamme on perhepäiväpuisto, jonne voi tarvittaessa viedä maanantaisin lapsen muutamaksi tunniksi hoitoon. Tätä meillä hyödynnettiin, kun tuli menoja, joihin lasta ei voinut viedä mukanaan. Onneksi niitä ei nyt niin kovin paljoa tullut. Tällaisia "varahoitopaikkoja" pitäisi olla enemmän, mutta toisaalta sitten taas löytyy niitä, jotka käyttävät näitä palveluita turhaan hyödykseen ja todelliset tarvitsijat jäävät ilman hoitopaikkaa.

Tällaisen järjestelyn toivoisin olevan omassakin kaupungissa. Olisi joku paikka mihin viedä lapsi asioinnin ajaksi, ilman että täytyy ottaa paikka päiväkodista. Mutta kun ei ole, niin sen sanon että jos jään työttömäksi mun lapseni on yksi näistä "virikepaikkalaisista" jatkossa, ihan sen takia ettei minulla ole mitään muutakaan paikkaa lapsen hoitopaikaksi, jos tarvitsee käydä vaikka hammaslääkärissä, työhaastattelussa, gynekologilla, pankissa jne jne. Vai oletteko muut täydelliset äidit AINA ja JOKA PÄIVÄ lastenne kanssa?

[QUOTE="akka";23091135]Jos ei halua viettää aikaa oman lapsensa kanssa niin kannattaa siinä vaiheessa miettiä että antaa sen lapsen jollekkin joka jaksaa.
Sitä se äitinäolo on,on haluttava ja jaksettava joka ikinen päivä halusi tai ei.[/QUOTE]

Äitinä olo on sitä että ei saa enää mennä töihin, jos on kerran lapsen saanut? Niinkö tarkoitit?

Yksityisiä päiväkoteja niitä varten jotka haluavat itselleen shoppailuaikaa ja aikaa mennäö rauhassa uimahalliin ja itse myös sen maksavat,se on minustakin kohtuullista.
Silloin mys miettii ne menonsa tarkemmin ja kas kummaa johan tarve vähenee kun itse joutuu maksamaan sen hoidon.

Hyvin harvalla paikkakunnalla oikeasti saa alle 3-vuotiasta lasta tai isompaakaan hoitoon virikepaikalle pelkästään siksi, että vanhemmat kokee että lapsen olisi hyvä saada virikkeitä. Kyllä siellä takana on aina jotain muutakin. Joko toinen vanhemmista tekee pätkätöitä, jolloin niitä kotiviikkojakin tulee, mutta lapsen rytmiä ei haluta katkaista kokonaan. Toinen vanhemmista saattaa tehdä gradua tai jotain muuta lopputyötä, joka saattaa ulospäin näyttä lorvimiselta, mutta ei todellakaan sitä ole. Ne harvat kotiäidit joihin olen urani aikana törmännyt ja joiden lapset ovat hoidossa, ovat saaneet siihen lähetteen neuvolasta. Lapsen käytöksessä on jotain, joka tarvitsee ryhmätukitoimia ja silloin päiväkoti on yhteiskunnalle helpoin ja halvin vaihtoehto. Todellakaan ei voida yleistää, että laiskojen kotiäitien lapset kansoittaisivat päiväkoteja.

[QUOTE="vieras";23091162]
Ja ei, tässä ei nyt ollut puhe siitä että menisin baariin ja joisin kännit, vaan saattaisin haluta vaikka mennä käymään joskus uimassa tai käydä ruokakaupassa ilman lasta. [/QUOTE]

Kai sillä lapsella isäkin on?

[QUOTE="akka";23091209]Yksityisiä päiväkoteja niitä varten jotka haluavat itselleen shoppailuaikaa ja aikaa mennäö rauhassa uimahalliin ja itse myös sen maksavat,se on minustakin kohtuullista.
Silloin mys miettii ne menonsa tarkemmin ja kas kummaa johan tarve vähenee kun itse joutuu maksamaan sen hoidon.[/QUOTE]

No kerros missä täällä on lähin yksityinen päiväkoti mikä ottaa lapseni yhdeksi päiväksi viikossa hoitoon, ja mitä se minulle kustantaa? Olisin tiedosta kiitollinen.

[QUOTE="vieras";23091110]Mä En usko että kenenkään lapsi on pelkästään virikkeden takia hoidossa. Ehkäpä vaan ne äidit ei ole ihan kaikille kuulluttanut niitä syitä ja selitellyt jokaielle vastaan tulevalle et miksi heidän lapsi on hoidossa vaikka äiti nyt ei ole töissä.[/QUOTE]

Tunnen yhden perheen, jossa isä "lorvii" kotona ja lapsi on kokopäivähoidossa. Isällä on kuitenkin aivovamman seurauksena vaikea epilepsia, jonka vuoksi hän on sairaseläkkeellä. Ulospäinhän tätä ei näe eikä perhe sitä kuuluta toreilla ja turuilla. Ulkopuolisesta saattaa näyttää että lapsi on huvin vuoksi hoidossa, vaikka oikeaa tarvetta ei ole.

Sinänsä olen kyllä ap:n kanssa samoilla linjoilla että hoitopaikat pitää antaa ensisijaisesti työssäkäyvien lapsille ja paikkoja aidosti tarvitseville, ei kotiäitien lapsille.

Meillä lapsi on osa-aikahoidossa päiväkodissa. Olen itse myös osa-aikatöissä, mutta jos todella haluaisimme, pystyisimme miehen kanssa järjestämään kotihoidon vuorottelemalla. Emme kuitenkaan halua olla koko viikkoa vuorotellen lapsen kanssa kotona vaan olemme mieluummin samaan aikaan töissä ja sitten kaikki porukalla samaan aikaan kotona. JA JOSKUS viemme lapsen hoitoon silloin kun olemme molemmat kotona!!!!! Meillä ei vajaan kolmen vuoden aikana ole ollut ainuttakaan päivää jonka olisimme voineet viettää kahdestaan, joten minusta se on meidän OIKEUS nyt kun lapsella on hoitopaikka josta maksamme.

Samaa mieltä aloittajan kanssa! Ja pitää paikkaa varattuna pois sellaisilta jotka sitä enemmän tarvitsee! Omassa kotikunnassani on tällä hetkellä 100 lasta päivähoitojonossa ja 50 lisää kun vähennettiin hoitopaikkoja.

Onneksi, onneksi minulla on ainakin toistaiseksi työpaikka ja siten hyväksyttävä syy viedä lapset hoitoon. Teistä jotka tuomitsevat kotona olevien äitien lasten päivähoidon, ei taida monellakaan olla itsellä kokemusta esim työttömyydestä tai masennuksesta?

On aika helppoa tuomita toinen ihminen jos ei ole tarvinntu kulkea samoja polkuja pitkin ja itse kokea sitä millaista hänen elämänsä on.

Ja kyllä, olen parempi äiti kun elämässäni on jotakin muutakin kuin pelkästään lapsi ja hänen tarpeensa.

[QUOTE="vieras";23091264]Meillä lapsi on osa-aikahoidossa päiväkodissa. Olen itse myös osa-aikatöissä, mutta jos todella haluaisimme, pystyisimme miehen kanssa järjestämään kotihoidon vuorottelemalla. Emme kuitenkaan halua olla koko viikkoa vuorotellen lapsen kanssa kotona vaan olemme mieluummin samaan aikaan töissä ja sitten kaikki porukalla samaan aikaan kotona. JA JOSKUS viemme lapsen hoitoon silloin kun olemme molemmat kotona!!!!! Meillä ei vajaan kolmen vuoden aikana ole ollut ainuttakaan päivää jonka olisimme voineet viettää kahdestaan, joten minusta se on meidän OIKEUS nyt kun lapsella on hoitopaikka josta maksamme.[/QUOTE]

Olette mieluummin kaikki porukalla samaan aikaan kotona mutta kuitenkin saatatte viedä lapsen hoitoon vaikka itse olette kotona.

Pikkasen ristiriitaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;23091256:
Tunnen yhden perheen, jossa isä "lorvii" kotona ja lapsi on kokopäivähoidossa. Isällä on kuitenkin aivovamman seurauksena vaikea epilepsia, jonka vuoksi hän on sairaseläkkeellä. Ulospäinhän tätä ei näe eikä perhe sitä kuuluta toreilla ja turuilla. Ulkopuolisesta saattaa näyttää että lapsi on huvin vuoksi hoidossa, vaikka oikeaa tarvetta ei ole.

Sinänsä olen kyllä ap:n kanssa samoilla linjoilla että hoitopaikat pitää antaa ensisijaisesti työssäkäyvien lapsille ja paikkoja aidosti tarvitseville, ei kotiäitien lapsille.

Mutta näinhän se oikeasti onkin. Ainoastaan palstalla kotiäitien lapset ovat ilman syytä hoidossa, todellisessa elämässä ne jonottaa edelleen niitä hoitopaikkoja, kun heidät ohittavia on paljon ja koko ajan tulee lisää. Siksi niissä hakemuksissa kysytään hoitotarpeen syytä. Ja jos siihen kohtaan ei ole laittaa syyksi töitä, opiskelua tai lääkärin lähetettä, niin hyvin pitkässä puussa on hoitopaikan saanti ja sitä paikkaa tarjotaan sitten kun on lain mukaan pakko jo ihan kokeilumielessäkin jostain kaupungin toiselta puolelta, jotta nähdään, onko se tarve todellinen, turhaan kun ei kukaan viitsi lähteä viemään lastaan kymmenien kilometrien päähän. Parhaat paikat saa ne, jotk ahakee kahden viikon hakuajalla äkillisesti työllistyneinä.

Muistakaa että on erilaisia perheitä ja erilaisia elämäntilanteita.

Uskon ja tiedän että tämä on ihan oikea ongelma kaupunkialueella, mut pienellä paikkakunnalla missä ei ole esim. mll-toimintaa tai sosiaalinen ympäristö on muutoin kapea (Esim. isovanhemmat työelämässä, tai kovin vanhoja). Ni ymmärrän täysin et lapsi on sen 10pv kuussa hoidossa jot vanhempi saa hoidettua asioita. Kyl mä ainaki veisin jos mul olis tarvetta kun on 3 pientä lasta ni on myös LAPSEN oikeus se että äiti voi hyvin. Meil on onneks laaja tukiverkko ettemme tarvi kunnallista apua.

PIENELLÄ PAIKKAKUNNALLA ET SAA KODINULKOPUOLISTA HOITAJAA EDES HÄTÄTILANTEESSA VAIKKA MAKSAISIT!!

Sitä mäkään en ymmärrä et äiti on vauvan kanssa kotona ja taapero on 5pv viikossa 8h kerrallaan hoidossa ku äiti ei pärjää sen taaperon kans.. totta ihmeessä se on helpompaa ku se taapero on päivät posi kotoa mut illat sit haetaan sitä huomiota ja v.loput on yhtä kaaosta