Kotihoidontukea suurempi pahe on oikeus viedä lapsi päiväkotiin kun itse makaa päivät kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "akka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="joo";23091082]SAMAA mieltä aloittajan kanssa! On tavallaan huono juttu että Suomessa hoitoon laittaminen on niin halpaa ettei perheiden tarvitse miettiä TARVITSEVATKO OIKEASTI SITÄ HOITOPAIKKAA??[/QUOTE]

Työttömänä ollessasi ja uutta työpaikkaa etsiessäsi lapsia ei saa pitää kotona. On niitä muitakin syitä, että äiti on kotona ja lapset tarhassa.. esim. äiti on pitkään sairaana yms.

[QUOTE="eve";23091284]Olette mieluummin kaikki porukalla samaan aikaan kotona mutta kuitenkin saatatte viedä lapsen hoitoon vaikka itse olette kotona.

Pikkasen ristiriitaista.[/QUOTE]

Ja varmaan ihan joka viikko on näitä päiviä että lapsi on hoidossa vaikka vanhemmat kotona. Järki käteen! Eiköhän tarkoittanut sitä että JOSKUS voi lapsi mennä hoitoon vaikka molemmat vanhemmat kotona.

Palstallahan kaikki on sellaisia sankarivanhempia että toinen tekee vaikka tehtaassa yövuoroa ja toinen päivävuoroa että lapsi saadaan hoidettua kotona ilman että tarvii viedä lainkaan päiväkotiinö. Mukula vaihdetaan sitten tehtaan portilla vanhemmalta toiselle. Ei haittaa vaikka vanhemmat ei näe koskaan toisiaan niin että ovat yhtäaikaa hereillä, tärkeintä on että lapsi ei vaan joudu sinne päivähoitoon....

Vai oisko kuitenkin jotain muitakin vaihtoehtoja? Olisko huono että kunnalliset päiväkodit tarjoaisivat myös ilta/ yöhoitoa satunnaisesti ja lisämaksusta myös ihan tavisperheille? Ei kai niitä kukaan käyttäisi jos ei olisi tarve?

Mä oon henk.koht sitä mieltä että päivähoitomaksu tulis olla kaikille sama. Ehkä se karsis niitä työttömien yh:ien lasten hoitotarpeita. Kyllähän se ottaa päähän maksaa sitä maksimisummaa kahdesta lapsesta ja siellä on sit niitä vapaamatkustajia joiden lasten ei edes tarvis olla siellä. Eikä se niin vaikeeta oo hoitaa niitä asioita lapsen kanssa, varsinki jos niitä lapsia on vain yksi. Ja taas peräänkuulutan sitä että missä se lapsen isä on?

[QUOTE="Tiukkis";23091388]Mä oon henk.koht sitä mieltä että päivähoitomaksu tulis olla kaikille sama. Ehkä se karsis niitä työttömien yh:ien lasten hoitotarpeita. Kyllähän se ottaa päähän maksaa sitä maksimisummaa kahdesta lapsesta ja siellä on sit niitä vapaamatkustajia joiden lasten ei edes tarvis olla siellä. Eikä se niin vaikeeta oo hoitaa niitä asioita lapsen kanssa, varsinki jos niitä lapsia on vain yksi. Ja taas peräänkuulutan sitä että missä se lapsen isä on?[/QUOTE]

Sun mielestä minun pitäisi maksaa täysi maksu vain sen takia että lapsi joutui hoitoon minun joutuessa sairaalaan?

[QUOTE="Tiukkis";23091388]Mä oon henk.koht sitä mieltä että päivähoitomaksu tulis olla kaikille sama. Ehkä se karsis niitä työttömien yh:ien lasten hoitotarpeita. Kyllähän se ottaa päähän maksaa sitä maksimisummaa kahdesta lapsesta ja siellä on sit niitä vapaamatkustajia joiden lasten ei edes tarvis olla siellä. Eikä se niin vaikeeta oo hoitaa niitä asioita lapsen kanssa, varsinki jos niitä lapsia on vain yksi. Ja taas peräänkuulutan sitä että missä se lapsen isä on?[/QUOTE]

Taidat itse olla hyvätuloinen!!! Ootko ajatellu et toiset käy sillä summalla töissä mitä sä saisit ku olet työttömänä!!

Sitten kun sulla tulee ero ja jäät YH:ksi niin mä voin tulla sinun selkäsi taakse ilkkumaan, että mene vain päiväkirurgiseen leikkaukseen ja ota lapsesi mukaan. Minun lapseni isä on toisella paikkakunnalla, ja tapaa lasta viikonloppuisin, mutta on viikolla töissä.

Tällä hetkellä olen onnekseni itsekin töissä, ja nämä ongelmat eivät koske minua. Toivon että sitä päivää ei tule että jäisin työttömäksi ja olisin näin armottomien ihmistsen avun varassa. Onneksi suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus eli minun lapsellani on oikeus siihen päivähoitopaikkaan riippumatta vanhempien tulotasosta.

[QUOTE="vieras";23091110]Mä En usko että kenenkään lapsi on pelkästään virikkeden takia hoidossa. Ehkäpä vaan ne äidit ei ole ihan kaikille kuulluttanut niitä syitä ja selitellyt jokaielle vastaan tulevalle et miksi heidän lapsi on hoidossa vaikka äiti nyt ei ole töissä.[/QUOTE]

Kyllä mun lapsi oli 2,5v hoidossa ihan vaan virikkeiden takia. Meille syntyi silloin pikkuinen ja halusin isomman saavan virikkeitä. Lähialueella ei tarjolla mitään harrasteita tuon ikäiselle. Käytin 6kk ajan kahdesti viikossa 4h/kerta, eli 8h/ viikko. Oli lapselle hyvä asia. Toukokuun lopussa lopetimme ja seuraavana syksynä, pääsi seurakunnan kerhoon ja pienempi sisarus oli sen verran isompi, että pääsimme kulkemaan enemmän, eli löysimme harrastuksia joihin voi osallistua, mutta matkaa on vähän enemmän. Nyt lapseni 5 ja 2,5 eikä ole mitään tarvetta viedä hoitoon. Heistä on seuraa toisilleen ja aktiviteettejä on riittävästi. Mutta tuo 6kk oli esikoiselle tosi hyödyllinen ja rohkaiseva kokemus.

Mun mielestä kans hoitopaikat kuuluu niitä tarvitseville eikä niille kotiäideille paitsi tilanteessa jossa on pakko. esim. itselläni on toinen lapsista vielä 3vkoa hoidossa koska käteni on paketissa enkä pysty hoitamaan nuorempaa lasta kotona.

[QUOTE="Horuksen silmä";23091422]Mä oon sitä mieltä että virikehoito pitäis sallia vaan ns sosiaalitapauksille.[/QUOTE]

Ethän unohda ennaltaehkäisevää toimintaa!! Siis sellaisilla paikkakunnilla missä ei ole esim. kerhotoimintaa

[QUOTE="Horuksen silmä";23091422]Mä oon sitä mieltä että virikehoito pitäis sallia vaan ns sosiaalitapauksille.[/QUOTE]

Eli soisit mieluummin sen että näistä työttömien yhäreitten lapsista tulisi sosiaalitapauksia, ennenkuin saisivat hoitopaikan? Oletko koskaan kuullut ennaltaehkäisevästä hoidosta? Tukiverkottomalle voi olla tärkeää se että on edes jokin kosketus siihen tavalliseen arkielämään mitä toiset elävät. Pitäisikö minun lapseni syrjäyttää päivähoidosta, johon on tottunut, kokonaan vain siksi että äiti saa potkut töistä?

Lähiympäristössä ei ole muita lapsiperheitä jotka olisivat päivät kotona, eli isolta osalta sosiaaliset lapsikontaktit ovat tulleet sieltä hoitopaikasta.

Täällä ihmiset tuntuvat ajattelevan vain rahaa ja sitä miten se on heiltä jotenkin pois. Tiesittekö että kokopäiväinen päivähoitopaikka maksaa noin 800-900euroa per lapsi/kk. Ette siis itsekään maksa sen lapsenne päivähoidon kuluja kokonaan. Miksi ryhmässä ei siis voi olla osan viikkoa virikepaikkalapsia, joista maksetaan suhteessa samaa hoitomaksua kuin itse maksat omasta lapsestasi?

Onko tuon perheen hyvinvointi jotenkin sinulta pois? Voisitko paremmin jos virikepaikkaperheen lapsi voisi huonommin?

[QUOTE="vieras";23091414]Sitten kun sulla tulee ero ja jäät YH:ksi niin mä voin tulla sinun selkäsi taakse ilkkumaan, että mene vain päiväkirurgiseen leikkaukseen ja ota lapsesi mukaan. Minun lapseni isä on toisella paikkakunnalla, ja tapaa lasta viikonloppuisin, mutta on viikolla töissä.

Tällä hetkellä olen onnekseni itsekin töissä, ja nämä ongelmat eivät koske minua. Toivon että sitä päivää ei tule että jäisin työttömäksi ja olisin näin armottomien ihmistsen avun varassa. Onneksi suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus eli minun lapsellani on oikeus siihen päivähoitopaikkaan riippumatta vanhempien tulotasosta.[/QUOTE]

Tätä mä just peräänkuulutan että missä on lapsen isä. Jos sulla on tollanen erityistilanne niin totta kai lapsen toinen vanhempi ottaa vastuun. Käyttää sitte lomapäiviä tai ottaa palkatonta. Niin se hoituisi meilläkin jos joutuisin leikkaukseen. Ja nämä erityistilanteet tuskin vaativat sen lapsen pitämistä päivökodissa, tuskin sä niin usein siellä päiväkirurgisessa olet :)

en ymmärrä miten sen hoitopaikan edes saa jos ei ole siihen mitään järkevää syytä. ymmärrän toki jos on joku syy siihen jos vie lapsen hoitoon ja itse on kotona, mutta ihmettelen suuresti jos joku lapsen vie sinne "huvikseen" vaikka voisi olla kotonakin. kyllä se vaan on pois niiltä jotka ihan oikeasti tarttis sen hoitopaikan...

[QUOTE="joo";23091082]SAMAA mieltä aloittajan kanssa! On tavallaan huono juttu että Suomessa hoitoon laittaminen on niin halpaa ettei perheiden tarvitse miettiä TARVITSEVATKO OIKEASTI SITÄ HOITOPAIKKAA??[/QUOTE]

samaa mieltä

[QUOTE="Kaisa";23091416]En tiedä sanooko mikään laki, mut työkkäri!![/QUOTE]

Missä paikkakunnalla? Ei ainakaan Lahdessa! Kaupunki/kunta on velvollinen järjestämään pävähoitopaikan 2 viikon kuluessa ja työnantajan kanssa voi sopia että aloittaa sitten kun lapsella on hoitopaikka. Kiinnostaa todella tietää mikä työkkäri velvoittaa pitämään lasta päivähoidossa jos äiti työtön. :O

Kun puolitoista vuotta sitten hain omille lapsille hoitopaikkaa eikä niitä meinannu olla, niin silloin kyllä alkoi ottaa päähän kaikki ne äidit ja isät, jotka tunkee lapsensa päiväkotiin vaikka ovat itse esim äitiyslomalla. että oon kyllä ap:n kanssa samaa mieltä. Itse oon nyt äitiyslomalla eikä kävisi mielen vieressäkään lykätä isompia lapsiani päiväkotiin kun kerran oon kotona.

Me asutaan pienellä paikkakunnalla ja täällä ei todellakaan saa mitään MML:n lapsen hoitajaaa vaikka tietäisit sen varata kuukausi etukäteen. Tosin ei täällä ole jonoja päiväkotiinkaan. Meidän perheestä molemmat vanhemmat tekee kokopäivätyötä ja vielä vuorotyönä, mies on monesti viikot reissussa ja kotiutuu viikonlopuksi. Nyt ollessani raskaana ja sairaslomalla lapsi käy edelleen 10 päivää kuussa 5 tuntia kerrallaan hoidossa. Ja näin meillä myös jatketaan senkin jälkeen kun vauva on syntynyt. En koe itseäni huonoksi äidiksi siksi että lapsi käy hoidossa tuon 5 tuntia 10 kertaa kuussa, vaan päinvastoin, meillä ainakin lapsi voi paremmin kun pysyy edes jonkilainen rutiini arjessa ja saa leikkiä ikäistensä lasten kanssa ja näkee muutakin kun äidin naamaa!! Töihin palaan heti kun äitiyslomaloppuu ja silloin molemmat lapset ovat kokopäivähoidossa.

Ja se aika mitä meidän lapsi on hoidossa sen 5 tuntia, en minä sitä käytä kotona makaamiseen ja itseni hemmotteluun vaan niille päiville on lääkärit ja pankkiasiat ja yms yms. Kannattaa miettiä ennenku avaa suunsa ja suinpäin tuomitsee kaikki äidit!!!

[QUOTE="Kaisa";23091448]Ethän unohda ennaltaehkäisevää toimintaa!! Siis sellaisilla paikkakunnilla missä ei ole esim. kerhotoimintaa[/QUOTE]

asun pienellä paikkakunnalla ja täälläkin on jos jonkin näköistä kerhoa lapsille. varmasti joka kaupungista löytyy lapselle kerho.
Taitaa olla vaan äidin laiskuutta kuljettaa lapsi sinne.

[QUOTE="vieras";23091452]Eli soisit mieluummin sen että näistä työttömien yhäreitten lapsista tulisi sosiaalitapauksia, ennenkuin saisivat hoitopaikan? Oletko koskaan kuullut ennaltaehkäisevästä hoidosta? Tukiverkottomalle voi olla tärkeää se että on edes jokin kosketus siihen tavalliseen arkielämään mitä toiset elävät. Pitäisikö minun lapseni syrjäyttää päivähoidosta, johon on tottunut, kokonaan vain siksi että äiti saa potkut töistä?

Lähiympäristössä ei ole muita lapsiperheitä jotka olisivat päivät kotona, eli isolta osalta sosiaaliset lapsikontaktit ovat tulleet sieltä hoitopaikasta.

Täällä ihmiset tuntuvat ajattelevan vain rahaa ja sitä miten se on heiltä jotenkin pois. Tiesittekö että kokopäiväinen päivähoitopaikka maksaa noin 800-900euroa per lapsi/kk. Ette siis itsekään maksa sen lapsenne päivähoidon kuluja kokonaan. Miksi ryhmässä ei siis voi olla osan viikkoa virikepaikkalapsia, joista maksetaan suhteessa samaa hoitomaksua kuin itse maksat omasta lapsestasi?

Onko tuon perheen hyvinvointi jotenkin sinulta pois? Voisitko paremmin jos virikepaikkaperheen lapsi voisi huonommin?[/QUOTE]

Mutta jos on kyse työttömän yhn lapsesta, niin eikö tytöttömänä ole aikaa sen lapsensa kanssa kulkea etsimässä niitä virikkeitä?

Mun mielipide nyt vaan on se että jos jompi kumpi vanhemmista on kotona niin silloin voi kyllä itse lapsensa hoitaa.

[QUOTE="vieras";23091473]Missä paikkakunnalla? Ei ainakaan Lahdessa! Kaupunki/kunta on velvollinen järjestämään pävähoitopaikan 2 viikon kuluessa ja työnantajan kanssa voi sopia että aloittaa sitten kun lapsella on hoitopaikka. Kiinnostaa todella tietää mikä työkkäri velvoittaa pitämään lasta päivähoidossa jos äiti työtön. :O[/QUOTE]

Voi vitsi mikä työkkäri :laugh: Joo kyllä meilläkin se hoitopaikka järjestyi ihan siinä kahdessa viikossa kun päätin töihin lähteä, ei ollu tarvetta laittaa muksuja hoitoon "varuiks" :laugh:

[QUOTE="vieras";23091473]Missä paikkakunnalla? Ei ainakaan Lahdessa! Kaupunki/kunta on velvollinen järjestämään pävähoitopaikan 2 viikon kuluessa ja työnantajan kanssa voi sopia että aloittaa sitten kun lapsella on hoitopaikka. Kiinnostaa todella tietää mikä työkkäri velvoittaa pitämään lasta päivähoidossa jos äiti työtön. :O[/QUOTE]

Kyllä kaupunki tai työkkäri on velvollinen järjestämään.. mut myös sinä olet velvollinen ottamaan työpaikan vastaan heti kun siitä sinulle ilmoitetaan (max 3vrk) ja jos et ota ni se on työnantajan hyvyyttä ettei ilmoita siitä työkkäriin etkä joudu karenssille