Kotihoidontuki ja työmarkkinatuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ummelwalad
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ummelwalad

Aktiivinen jäsen
24.11.2009
3 898
0
36
Osaako kukaan kertoa, miten kotihoidontuki vaikuttaa työmarkkinatuen suuruuteen

1) jos se maksetaan työmarkkinatuen saajalle?

2) jos se maksetaan työmarkkinatuen saajan puolisolle?

Puoliso on siis vakituisessa työsuhteessa, mutta sairaslomalla, ja siten kykenevä hoitamaan lasta ja saamaan kotihoidontukea. Tarpeen olisi saada tietää, kummalla tavalla perheen yhteistulot ovat korkeammat.

En 2. kohdasta osaa sanoa, mutta kohdassa 1. työmarkkinatuesta vähennetään kotihoidontuen suuruinen määrä.

Luulisin, että kohdassa 2. sillä ei ole merkitystä.

Näin minäkin olen olettanut. Kelastakin on sanottu, että puolison tulona tuki vaikuttaisi vähemmän (mutta vaikuttaisi kuitenkin).

Kuitenkin Kelan sivuilla olevan laskurin mukaan tilanne olisi päinvastainen.

Käsittääkseni ei voi saada työmarkkinatukea ja kotihoidon tukea samaan aikaan. Sinunhan pitää olla valmis lähtemään töihin jos työtön olet, etkä voi siis samaan aikaan olla hoitovapaalla. Joka tapauksessa koko perheen tulot lasketaan yhteen ja tuki määräytyy sen mukaan elikkä enempää ette kumminkaan saa.

Tämä tieto löytyy Kelan sivuilta:

"Lasten kotihoidon tuen vaikutus työmarkkinatukeen

Työmarkkinatuesta vähennetään työnhakijan tai hänen puolisonsa saama lasten kotihoidon tuki.

Avio- tai avopuolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa.

Jos molemmat puolisot ovat työttömiä, vähennys tehdään sen puolison työmarkkinatuesta, joka saa lasten kotihoidon tukea."

Mitään ei kuitenkaan puhuta vakituisessa työsuhteessa olevasta, joka hoitaa lasta vuosiloman tai sairasloman aikana.

[QUOTE="vieras";24114058]Käsittääkseni ei voi saada työmarkkinatukea ja kotihoidon tukea samaan aikaan. Sinunhan pitää olla valmis lähtemään töihin jos työtön olet, etkä voi siis samaan aikaan olla hoitovapaalla. Joka tapauksessa koko perheen tulot lasketaan yhteen ja tuki määräytyy sen mukaan elikkä enempää ette kumminkaan saa.[/QUOTE]

Tukia voi saada yhtäaikaa, kunhan lapsi hoidetaan kotona. Tulot toki vaikuttavat työmarkkinatuen määrään, ja Kelan sivuilla olevan laskurin mukaan työttömän omana tulona kotihoidontuki vaikuttaisi vähemmän kuin puolison tulona.

Näin minäkin olen olettanut. Kelastakin on sanottu, että puolison tulona tuki vaikuttaisi vähemmän (mutta vaikuttaisi kuitenkin).

Kuitenkin Kelan sivuilla olevan laskurin mukaan tilanne olisi päinvastainen.

Minulla joku tuttu sai työmarkkinatukea ja valitteli, että turhaan haki kotihoidon tukea, kun siitä ei taloudellisesti ollut mitään merkitystä. Sai siis saman summan, haki tai ei. Tosin hänen puolisonsa oli palkkatöissä.

[QUOTE="vieras";24114058]Käsittääkseni ei voi saada työmarkkinatukea ja kotihoidon tukea samaan aikaan. Sinunhan pitää olla valmis lähtemään töihin jos työtön olet, etkä voi siis samaan aikaan olla hoitovapaalla. Joka tapauksessa koko perheen tulot lasketaan yhteen ja tuki määräytyy sen mukaan elikkä enempää ette kumminkaan saa.[/QUOTE]

Kotihoidontukea saa kaikki, joiden lapsi ei ole hoidossa, kelantuissa se vaan huomioidaan aina.

Työmarkkinatuesta vähennetään työnhakijan tai hänen puolisonsa saama lasten kotihoidon tuki.

Avio- tai avopuolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa.

Jos molemmat puolisot ovat työttömiä, vähennys tehdään sen puolison työmarkkinatuesta, joka saa lasten kotihoidon tukea."

Mitään ei kuitenkaan puhuta vakituisessa työsuhteessa olevasta, joka hoitaa lasta vuosiloman tai sairasloman aikana.

Siinähän se sanotaan. :D

mulle ei nyt auennu mitä ajat takaa? siis miten työmarkkinatuki tähän liittyy? meinasitko itse hakea työmarkkinatuke vai? kotihoidontuen kannalta ei ole mitään väliä kuka sitä lasta hoitaa, vaikka kummin kaima, kotihoidontukeen on oikeutettu silloin jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. voitte siis saada kotihoidontukea vaikka olisitte molemmat töissä, kunhan lapsen hoito ei ole kunnallisessa päivähoidossa(esim jos toinen tekee yötyötä ja toinen päivätyötä)

Tilanne siis on, että ensimmäinen kotihoidontuki maksettiin minulle ollessani vuosilomalla vakituisesta työstäni. Tällöin mieheni sai työmarkkinatukea, johon vaikutti saamani palkkatulo ja kotihoidontuki. Tämän jälkeen kotihoidontuki maksettiin miehelleni ollessani töissä ja tällöin hän sai lisäksi työmarkkinatukea.

Nyt olen jäänyt sairaslomalle työstäni, ja mietimme, kumman nimelle kotihoidontuki kannattaisi ottaa.

Selvittäessäni tukikiemuroita ennen vuosilomaani Kelasta sanottiin, että minun tulonani kotihoidontuki vaikuttaisi mieheni työmarkkinatukeen vähemmän kuin hänen omana tulonaan. Nyt kuitenkin katsoimme jo maksettujen tukien määrää, ja niiden perusteella tilanne olisi päinvastainen.

Mietinkin, onko jo maksetuissa tuissa tapahtunut jokin virhe, vai onko tilanne todella näin hullunkurinen.

"Työmarkkinatuesta vähennetään työnhakijan tai hänen puolisonsa saama lasten kotihoidon tuki.

Avio- tai avopuolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa."

Miten tämä kohta toimisi sairaslomalaiseen tai vuosilomalaiseen?

Mun mielestä voi saada molempia samaan aikaan. Riittää, ettei lapsi ole kunnallisessa hoidossa (esim isovanhemmat voi katsoa sitä lasta).

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;24114194:
Mun mielestä voi saada molempia samaan aikaan. Riittää, ettei lapsi ole kunnallisessa hoidossa (esim isovanhemmat voi katsoa sitä lasta).

Tämä on ihan selkeä asia. Kotihoidontukea saa AINA, jos lapsi hoidetaan kotona. Ongelmana onkin kotihoidontuen vaikutus työmarkkinatukeen.

"Työmarkkinatuesta vähennetään työnhakijan tai hänen puolisonsa saama lasten kotihoidon tuki.

Avio- tai avopuolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa."

Miten tämä kohta toimisi sairaslomalaiseen tai vuosilomalaiseen?

Kas, en näemmä lukenut riittävän tarkasti. Mä veikkaisin, että sairaslomatapauksessa se on aika pitkälti käsittelijöiden harkinnasta kyse ja epäilen aika vahvasti. En kuitenkaan tiedä.

voi apua ku mua väsyttää niin ei pää nyt taivu tähän. minä väittäisin että pitäisi vaikuttaaa yhtä paljon, eli koko kotihoidontuki vähennetään työmarkkinatuesta riippumatta siitä, kummalle se tulee.
se tässä tulee mieleen että miehelläsi on ehkä pienempi veroprosentti(jos on toimittanut verokortin kelaan) ja sen tkia hänelle jäisi enempi käteen? veroteknisestihän tietysti kannattaa aina se tuki ottaa sille kuka vähempi ansaitsee ja jolla siis on pienempi veroprosentti

voi apua ku mua väsyttää niin ei pää nyt taivu tähän. minä väittäisin että pitäisi vaikuttaaa yhtä paljon, eli koko kotihoidontuki vähennetään työmarkkinatuesta riippumatta siitä, kummalle se tulee.
se tässä tulee mieleen että miehelläsi on ehkä pienempi veroprosentti(jos on toimittanut verokortin kelaan) ja sen tkia hänelle jäisi enempi käteen? veroteknisestihän tietysti kannattaa aina se tuki ottaa sille kuka vähempi ansaitsee ja jolla siis on pienempi veroprosentti

Tämäkin olisi vielä ihan ok, jos siis olisi samansuuruinen riippumatta kummalle maksetaan. Kuitenkin päivää kohti maksettava työmarkkinatuen määrä on ollut korkeampi kotihoidontuen mennessä miehelleni kuin sen tullessa minulle. Tätä en käsitä.

Ihan tarkkaan en kuitenkaan voi johtopäätöksiä vetää, kun palkkani on hieman vaihdellut.

Saanko mä tulla tähän samaan ketjuun?
Oon ansiosidonnaisella (loppuu syksyllä, jään siis työkkärin rahoille), ja mies on töissä. Mulle maksetaan kotihoidontuki, joka vähennetään ansiosidonnaisesta.
Voidaanko siirtää miehen nimelle toi kht, vaikka se on töissä? Mies sais sillon palkan normaalisti, plus kht:n, saisinko mä ansisidonnaisen (ja työkkärirahan) ihan normaalisti, ilman että siitä vähennettäis mitään?

Laitoin aiemmin Kelaan sähköpostia sairauspäivärahan, kotihoidontuen ja työmarkkinatuen yhteydestä toisiinsa, ja tämä oli vastaus:

"Hei,

jos saatte sairauspäivärahaa ja hoidatte lasta itse, kotihoidon tukea ei vähennetä sairauspäivärahasta eikä työmarkkinatuesta.

Ystävällisin terveisin

Anneli Piik
Vakuutussihteeri"

Tällä hetkellä kuitenkin saan vielä normaalisti palkkaa eli tämäkään ei vielä päde.

muoks. kysymys oli tällainen: "Jos toinen vanhemmista on työmarkkinatuella ja toinen jää sairaslomalle
vakituisesta työstä, ja saa siten sairauspäivärahaa, niin voiko
sairaslomalla oleva hakea lapsen kotihoidontukea? Vähennetäänkö tällöin kotihoidontuen määrä sairauspäivärahasta tai työmarkkinatuesta täysimääräisenä?"

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;24114312:
Oon ansiosidonnaisella (loppuu syksyllä, jään siis työkkärin rahoille), ja mies on töissä. Mulle maksetaan kotihoidontuki, joka vähennetään ansiosidonnaisesta.
Voidaanko siirtää miehen nimelle toi kht, vaikka se on töissä? Mies sais sillon palkan normaalisti, plus kht:n, saisinko mä ansisidonnaisen (ja työkkärirahan) ihan normaalisti, ilman että siitä vähennettäis mitään?

Ei voi. Tämän olen kysynyt Kelasta. Työssäkäyvälle (puolison ollessa työttömänä) ei makseta kotihoidontukea, jos ei ole vuosilomalla tai sairaslomalla (tai muuten siis oikeasti poissa töistä hoitamassa lasta).

• Tykkää
Reactions: pypylleröinen

voit kyllä siirtää, mutta niinkuin yllä sanotaan niin se vähennetään siitä sun ansiosidonnaisesta myös silloin.

• Tykkää
Reactions: pypylleröinen

Et sais se vähennettäs sun ansisidonnaisen tai työkkärirahasta. Se on Perhekohtanen se kotihoidontuki.!

Et sais se vähennettäs sun ansisidonnaisen tai työkkärirahasta. Se on Perhekohtanen se kotihoidontuki.!

Osaisitko myös selvittää, miten puolison tulona kotihoidontuki vähentäisi enemmän työmarkkinatukea kuin työttömän omana tulona?

Ymmärrän, jos vähentäisi puolison tulona vähemmän tai yhtäpaljon. En kuitenkaan tilannetta, että vähentäisi enemmän.

Löysin vielä tällaiset kohdat Kelan sivuilta:
"Puolison sosiaalietuudet. Jos puolisollasi tai avopuolisollasi on sosiaalietuuksia, (esim. sairauspäivärahaa, ansiopäivärahaa), kirjoita tähän niiden kuukausimäärä veroja vähentämättä. Jos puolisosi saa lasten kotihoidon tukea, mutta ei hoida lasta itse, tuen määrä voidaan vähentää työmarkkinatuestasi. Kirjoita tuen määrä kohtaan ’Omien sosiaalietuudet veroja vähentämättä’. Lisätietoja sosiaalietuuksien vaikutuksesta löydät Kelan työttömyysturvan kotisivuilta."

ja

"Omien sosiaalietuuksien määrä veroja vähentämättä. Jos Sinulla on lakisääteisiä sosiaalietuuksia, joiden määrä vähennetään työmarkkinatuesta, kirjoita vähennettävän sosiaalietuuden määrä kuukaudessa veroja vähentämättä. Esimerkiksi lasten kotihoidontuki sekä osatyökyvyttömyyseläke ovat vähentäviä sosiaalietuuksia. Myös puolisosi saama lasten kotihoidon tuki voidaan vähentää työmarkkinatuestasi, jos puolisosi ei hoida lasta itse. Lisätietoja löydät Kelan työttömyysturvan kotisivuilta."