kotihoidontuki ja työssä käynti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keiju84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä työssäkäynti vaikuttaa kotihoidontuen lisäosaan. Perusosan saat, vaikka tienaisit kuinka paljon. Lasta ei vain voi viedä kunnalliseen päivähoitoon. En tiedä kuinka paljon voi tienata, ettei se vaikuta lisäosaan, tuskin kovin paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kotihoidontuen perusosaan työssäkäynti ei vaikuta, mutta lisäosiin kyllä.

No aivan,tää jäi multa mainitsematta :D :ashamed: Sorry.. Itse kun ei koko lisääosaa edes saanu,ni ei muistunu mieleen,ja nyt ku ei koko kht:a edes saa,kun aloitan työt.

Lasten kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai esim. sukulainen tai yksityinen päivähoidon tuottaja. Kun lasta hoitaa joku muu kuin vanhempi itse (ei kuitenkaan kunnallinen päiväkoti), vanhempi voi olla esim. työssä tai vuosilomalla.

Kun palkan verokorttia käytetään kotihoidon tuen ennakonpidätyksessä, korotetaan pidätysprosenttia kahdella prosenttiyksiköllä, koska tuesta ei tehdä verotuksessa samoja vähennyksiä kuin palkasta. Kotihoidon tuen ennakonpidätys tehdään kuitenkin vähintään 20 prosentin suuruisena, jollei etuuden saaja hae veroviranomaiselta muutosverokorttia vanhempainpäivärahaa varten.

Jos kotihoidon tukea saava saa tuen lisäksi palkkaa tai muuta veronalaista etuutta, kuten vanhempainpäivärahaa, palkan verokorttia käytettäessä kotihoidon tukea verotetaan sivutulon veroprosentin mukaan. Tämän voi välttää hankkimalla veroviranomaiselta muutosverokortin kotihoidon tukea varten.

http://www.kela.fi/IN/INTERNET/SUOMI.NSF/NET/170701122305EH?openDocument

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
häh. mulla ainakin katkaistiin koko kotihoidontuki ja hoitolisä kun menin öihin ja lapset hoitoon..

Lasten kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai esim. sukulainen tai yksityinen päivähoidon tuottaja. Kun lasta hoitaa joku muu kuin vanhempi itse (ei kuitenkaan kunnallinen päiväkoti), vanhempi voi olla esim. työssä tai vuosilomalla.

Alkuperäinen kirjoittaja keiju84:
siis mä oon noista tuista ihan pihalla ...mitä muuta tukea voin saada kuin kotihoidontukea vanhempainrahakauden jälkeen jos jään kotiin lapsen kanssa? :ashamed:

hoitolisää johon vaikuttaa tuo kotihoidon hoitoraha+miehen tulot.

http://www.kela.fi/IN/INTERNET/SUOMI.NSF/NET/170901123435HN?openDocument

siis mä oon noista tuista ihan pihalla ...mitä muuta tukea voin saada kuin kotihoidontukea vanhempainrahakauden jälkeen jos jään kotiin lapsen kanssa? :ashamed:

Lasten kotihoidontukeen kuuluu hoitoraha ja hoitolisä. Hoitoraha on 294,28 euroa. Se maksetaan yhdestä alle kolmivuotiaasta lapsesta. Alle kolmivuotiaista sisaruksista maksetaan lisäksi 94,09 euroa kuukaudessa ja muista alle oppivelvollisuusikäisistä sisaruksista 60,46 euroa/kk.

Hoitolisä määräytyy perheen tulojen mukaan. Sitä maksetaan vain yhdestä lapsesta, ja sen määrä on enintään 168,19 euroa kuukaudessa.

Kotihoidontuen lisäksi voi saada hoitolisää, tosin se on tulosidonnainen johon siis koko perheen tulot vaikuttavat. Sen lisäksi voi saada kuntalisää, mikäli oma asuinkunta sitä maksaa.

Voiko muuten kotihoidontukea saada, jos vaimo työtön ja mies töissä, mutta hakisi silti kotihoidontukea? Lapset siis kotona tietysti...Mutta voiko se mies saada sitä tuossa tilanteessa?

Alkuperäinen kirjoittaja tulipa vain mieleen:
Voiko muuten kotihoidontukea saada, jos vaimo työtön ja mies töissä, mutta hakisi silti kotihoidontukea? Lapset siis kotona tietysti...Mutta voiko se mies saada sitä tuossa tilanteessa?

Mun mielestä kotihoidontuki vähennetään työttömyyskorvauksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :

Mutta kun ei se mies saa työttömyyskorvausta, koska on töissä. Multa(vaimo) toki vähennettäis.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :

Mutta kun ei se mies saa työttömyyskorvausta, koska on töissä. Multa(vaimo) toki vähennettäis.
Ei voi saada samaan perheeseen molempaa etuutta yhtäaikaa. Eli vaikka mies sitä kh-tukea hakisikin, se vähennettäisiin vaimon työttömyyskorvauksesta.

Yhteistyössä